Miksi häät ärsyttää niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyttö"

Vieras
Morsiamista puhutaan pahaa ja heitä kutsutaan todella helposti bridezilloiksi, juhlapukeutumisesta nillitetään, tarjottava ruoka ei koskaan kelpaa, viinaa on liikaa tai ei tarpeeksi...

Hääleikeistäkin toisessa ketjussa joku sanoi, että pitääkö häillä kiusata vieraita vielä häiden jälkeenkin? Siis kiusata?

Kutsuista tulee aina sanomista, vierasvalinnat ei miellytä... lahjatoiveet kaikkein vähiten... mitä vielä? Miksi häät aiheuttavat niin paljon porua ja ärtymystä ainakin teissä kaksplussalaisissa?

Ei häät ärsytä. Ne ovat kivoja juhlia, joissa saa hyvää ruokaa ja tapaa sukulaisia.

Pakkotehtävät kyllä ärsyttävät. Arkena ei tahdo riittää aika viemään edes omia lapsia pulkkamäkeen. Enpä siis ilahdu, jos minun pitäisi viedä joku puolituttu hääpari sinne.

Häät on ihania, jokainen sa pitää juuri sellaiset juhlat kuin haluaa ja toisten valinnoista kitisevillä on omassa päässään jotain pipiä..Aina pitää jostain mutista, ihan tavan vuoksi.

No kaikki eivät tykkää häistä eivätkä viihdy niissä. Kaikki eivät myöskään jaksaisi nähdä vaivaa toisten hääjuhlien takia. Itse kuulun näihin ihmisiin. Menen kyllä häihin, jos kutsutaan (tosin häitä on ollut todella harvoin), mutta jos häät ovat kovin kaukana, niin sitten jätän väliin.

Mä en oo pätkääkään kateellinen mutta mua ärsyttää että ämmien pitää vielä aikuisenakin leikkiä jotain vitun prinsessaa ja se ykskin eltaantunut röökimuija jiisus..ei se kestä aina kuitenkaan se onni välttämättä kovin kauaa niinku tauskilla heh heh

uskon että se ainoasteen tuo arvostelua miten häät on järjestetty.
Tokihan kaikki ei osaa ottaa kaikkea heti huomioon ja huomaakin vasta käytännössä kun juhlat on jo parhaillaan, joten korjatakkaan ei voi,
ja harvalla se hääsuunnittelijakaan on käytössä.
Ruoka jakaa monen mielipiteen (palstalla nähtyä)
kenelle ei kelpaa pelkkä keittoruoka- liian arkinen
kenelle ei kelpaa pelkkä kasvis ruokailu-lihaakin pitää olla
kenelle ei kelpaa ne perinteiset laatikot-aina sitä samaa paskaa yleinen kommentti
kenelle ei kelpaa viinit juomiksi-ryyppyjuhlatko ne on

mielipiteitä on monia kuten parejakin, mutta pääasia on se että hääpari saa näköisensä häät vaikka se ei palstamammoja tai muita miellytä ;)
Ja ainahan voi epämiellyttävistä häistäkin lähteä pois :)

Häissä ärsyttää eniten se, että yhden parin henkilökohtaisesta juhlasta on tehty vieraita velvoittava tilaisuus. Pitäisi olla onnellinen, kun saa kutsun juuri näihin ainutkertaisiin häihin. Mutta unohdetaan se, että eivät häät ole vieraille ainutkertaiset vaan hääparille. Pitäisi osallistua häihin, viedä tietynlainen lahja, osallistua innolla hääleikkeihin jne. Kaikesta paistaa se, että kutsun saajan pitäisi jostain syystä olla kiitollinen kutsusta ja toimia sen mukaisesti. Hääparin vapaasti päätettävissä on se, keitä he kutsuvat. Usein kutsuttujen joukossa on velvollisuuskutsuttuja sukurauhan tai kaveripiirin suhteiden säilyttämisen vuoksi. Pitäisikö olla kiitollinen, vaikka tietää olevansa suurella todennäköisyydellä velvollisuuskutsuttu asemansa tai sukulaisuussuhteensa eikä oman persoonansa ja ystävyyssuhteensa vuoksi? En myöskään ymmärrä, miksi pitäisi iloita suurin piirtein ventovieraan ihmisen hääkutsusta? Siksikö, että saa osallistua häihin, juhliin?

Tästä voi siis päätellä, että en pidä velvollisuusjuhlista, olivatpa ne häät tai mitkä tahansa pippalot. Aikansa voi käyttää niin paljon paremminkin kuin istumalla jonkun puolitutun juhlissa kuuntelemassa puolituttujen puheita, katsomalla hääparin ystävien leikkimistä ja yrittämällä jutella ventovieraiden yhtä kyllästyneiden ihmisten kanssa. Voi olla, että asenteeni on itsekäs. Mutta mitä kukaan hyötyy kutsumalla kaltaisiani hapannaamoja häihinsä ja vielä loukkaantumalla, jos emme kunnioita noita juhlia läsnäolollamme?

Koska häistä on tullut hääparin juhla, niin ettei oikeastaan ole väliä sillä mitä vieraat tekevät tai ajattelevat, vieraat ovat vähän kuin kulisseina paikalla. Rahaa tarttis tuoda tosi paljon, polttarit pitää olla superupeat jne. Melkoista itserakkautta koko touhu. Mihin on kadonnut sellainen rento yhdessäolo, ja tilalle tullut tärkeilyä?

• Tykkää
Reactions: Bubble Bob
Häät ovat sellainen juhla, jotka on hyvin ainutlaatuiset niille vihittäville, mutta aika samanlaiset niille vieraille aina, riippumatta oliko lila teemaväri vai maalaishäät vai kaupunkihäät ym.

Käyn ihan mielellään koko perheen kanssa häissä (varsinkin jos on sukulaisen häät, kun näkee kaukaisempiakin sukulaisia), ja jos on suht normihäät ettei ole hirveät ryyppäjäiset tai tarjottava selkeästi epäonnistunut, en hauku mitään.

Pari kertaa ruoka on ollut pahaa (esim. täysin suolatonta) tai ei ole otettu ilmoitettua laktoosi-vaivaa lainkaan huomioon tai juoma on ollut raakaa kauheaa kotiviiniä. Kerran morsian näytti anopilleen keskisormea kun anoppi piti puhetta ja pari kertaa morsian ja/tai sulhanen ovat olleet todella humalassa jo noin 20 aikaan ja jopa riidelleet.

Lapsettomiin häihin en lähde (lähtisin jos kyseessä olisi parhjaita ystäviäni tai esim. sisar), koska ne ovat yleensä aika kosteita juhlia.

Joskus lahjatoiveet ovat aika kovia, mielestäni noin 50 e on riittävän arvokas lahja.

Joskus ei ole ollut taloudellisesti mahdiollista lähteä häihin, joihin pitää matkustaa kauas ja asua hotellissa jne. Juhlavaatteet tykkään pukea aina, kun on syytä.

En tykkää mukahauskoista leikeistä (omissanikaan ei ollut niitä), enkä noista vie hääpari lokakuussa leffaan-tehtävistä yhtään.

Ruoka jakaa monen mielipiteen (palstalla nähtyä)
kenelle ei kelpaa pelkkä keittoruoka- liian arkinen
kenelle ei kelpaa pelkkä kasvis ruokailu-lihaakin pitää olla
kenelle ei kelpaa ne perinteiset laatikot-aina sitä samaa paskaa yleinen kommentti
kenelle ei kelpaa viinit juomiksi-ryyppyjuhlatko ne on

mielipiteitä on monia kuten parejakin, mutta pääasia on se että hääpari saa näköisensä häät vaikka se ei palstamammoja tai muita miellytä ;)
Ja ainahan voi epämiellyttävistä häistäkin lähteä pois :)

Tästä olen kuitenkin samaa mieltä. Itseäni ärsyttää siis ylipäänsä häihin meneminen ja siellä oleminen. Mutta mielestäni on hääparin oma asia, mitä ruokaa ja millä tavalla he tarjoilevat, keitä he kutsuvat (kunhan eivät kutsu minua), mihin aikaan vuodesta ja missä häät järjestetään jne. Edelleen se on mielestäni hääparin henkilökohtainen, ainutkertainen juhla, joten heillä on oikeus tehdä se näköisekseen.

Eihän siinä mitään jos ei häistä välitä mutta ap taisi tarkoittaa että miksi ne häät pitää haukkua? Siis aina pitää häistä löytää jotain haukuttavaa ja arvosteltavaa, miksi?

Häät on ihania, kaikki. On aina hauskaa nähdä millaiset häät on järjestetty.
"Junttihäätkin" olisi kivat, toisaalta jotain suurta draamaakin olisi kiva katsella, ökyhäät on ökyohjelmineen kivoja.
Minusta ne puutteet häissä on vain piristäviä yksityiskohtia. Jos kaiikjki menisivät täydellisen kaavan mukaan niin aika tylsää olisi.

Varmaan kiistellyin aihe lapsettomat häät :D
jokainen pitää semmoiset juhlat kun haluaa mutta en tajua sitä jos hääväki rajataan jollakin systeemillä kuten ei lapsia ja sitten kun ilmoitat että et ole tulossa kun ei lapsenvahtia on yleensä morsian joka vetää herneet nenään oman rajauksensa takia ettei muka lapsenvahti voi ola ongelma ;)
ja millähän se morsian voi noin varmaksi sen sanoa,
eli tässä näkee sen hyvin,
halutaa rajata häät mutta kuitenkin samaan aikaan kiukutaan jos joku ei tuon rajauksen vuoksi voi tulla.

Tykkään kyllä häistä mutta rehellisesti jos tulee lapsettomiin häihin kutsu tilaan maksullisen hoitajan kotia lapsillemme ja mielummin todellakin käytän sen ajan miehen kanssa romanttiseen kahdenkeskiseen aikaan kuin menisin häihin juhlimaan.
mitenkään ei kiusaa tai muuta vaan ihan sillä että sitä vapaata o muutenkin niin vähän .
häät nyt vaan on minusta kokoperheen juhla ja myös minulla on oikeus kieltäytyä niistä jos ne on rajattu ;)
Samalla tavallahan sillä hääparilla on oikeus olla kutsumatta lapsiamme mutta samalla tavalla meilläkin pitäsi olla oikeus vastata kutsuun kieltävästi.
Hääkutsu kun on kutsu, toive saada sinut juhliin mutta aina se ei vaan käy.

Samoin moni hääpari luulee häälahjatoiveen ja tilinumeron olevan se että jokaisen on nyt laitettava rahaa tilille.
Tällaisissakin häissä olen ollut jossa ei lahjapöytää ollut kun lahjatoive oli rahaa tilille joka kerrottiin kutsussa.
Sitten morsian oli naama norsunvitulla kun porukka toikin häälahjoja ja heillä ei siis sitä lahjapöytää ollut,
olinhan laittanut että rahaa toivotaan.
No se on TOIVE ei käsky!

[QUOTE="vieras";26567010]Eihän siinä mitään jos ei häistä välitä mutta ap taisi tarkoittaa että miksi ne häät pitää haukkua? Siis aina pitää häistä löytää jotain haukuttavaa ja arvosteltavaa, miksi?[/QUOTE]

Tavallaan tätä tarkoitin. Mutta myös sitä, että miksi käyttäydytään kuin olisi hääparin vika että kehtasivatkin lähettää kutsun häihinsä. Niin kuin pari ei oikeasti olisi mitään muuta kuin pinnallisia ja rahanahneita ihmisiä. Aivan kuin hyvää tarkoittavaa hääparia ei olisi olemassakaan.

Keskusteluissa välillä näyttää siltä että vieraalla olisi asennevamma, että sekin olisi hääparin syy kun juhlavaatteita ei ole.

[QUOTE="vieras";26567010]Eihän siinä mitään jos ei häistä välitä mutta ap taisi tarkoittaa että miksi ne häät pitää haukkua? Siis aina pitää häistä löytää jotain haukuttavaa ja arvosteltavaa, miksi?[/QUOTE]

Jotenkiin se on vaan hyväksyttävämpää näköjään.. Musta se kuuluu samaan kategoriaan kuin jos naapurin luokse kahville menevä haukkuisi emännän kodin sisustuksen, lasten vaatteet ja raparperipiirakan maun. Junttia ja typerää.

Pysyisi ihmiset kotonaan vaan jos mikään ei kelpaa. Telkkaristakaan ei tarvi katsoa ohjelmia jotka ottaa noin hermoon.

Se vaan on ihmisten mielestä jotenkin hyväksyttävää, ihme kyllä.

Mun mielestä menee samaan kategoriaan, kuin jos menisit naapurille kylään ja haukkuisit emännän vaatteet, kodin sisustuksen ja raparperipiirakan maun. Typerää käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26567019:
Tavallaan tätä tarkoitin. Mutta myös sitä, että miksi käyttäydytään kuin olisi hääparin vika että kehtasivatkin lähettää kutsun häihinsä. Niin kuin pari ei oikeasti olisi mitään muuta kuin pinnallisia ja rahanahneita ihmisiä. Aivan kuin hyvää tarkoittavaa hääparia ei olisi olemassakaan.

Keskusteluissa välillä näyttää siltä että vieraalla olisi asennevamma, että sekin olisi hääparin syy kun juhlavaatteita ei ole.

Onneksi häät oli ennen kuin osuin palstalle. En varmaan olisi uskaltanut järjestää häitä ollenkaan jos olisin nuorena morsiamena palstaa lukenut. :D

Mä luulen että tällainen hysteerinen haukkuminen on tullut vasta nyt kuvioihin? Aikoinaan ei varmaankaan tartuttu puhelimeen ja soiteltu etukäteen haukkumisia juhlista. :) Ei ollut nettiä tai naamakirjaa! Naimisissa olen ollut 15v.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26567019:

kyllä minua ihmetytti että eräs tuttavamme lähetti meille kutsun lapsettomiin juhliin, tiesi kuinka meillä ei ole lapsenvahtia.

En pyydä tai kerjää morsianta olettamaan että minun lapseni olisi maailman napa vaan kerroin että hän saa juhlia niinkuin haluaa mutta syy miksi emme pääse on lapsenhoito ongelmat,
kun hän itse nimenomaan halusi häänsä näin rajata joka hänelle suotakoot.
Se että en saa hoitajaa,
sekö nyt rikkoo välimme ja en sitten koskaan ole muka ollutkaan edes ystävä?
Oikea ystävä ymmärtää syyn ja oikeat ystävät ei käännä selkää vaikka ei häihin pääsisi niiden lapsien takia vaan yleensä se selän kääntäjä on ollutkin morsian.

kyllä minua ihmetytti että eräs tuttavamme lähetti meille kutsun lapsettomiin juhliin, tiesi kuinka meillä ei ole lapsenvahtia.

En pyydä tai kerjää morsianta olettamaan että minun lapseni olisi maailman napa vaan kerroin että hän saa juhlia niinkuin haluaa mutta syy miksi emme pääse on lapsenhoito ongelmat,
Se että en saa hoitajaa,
Oikea ystävä ymmärtää syyn ja oikeat ystävät ei käännä selkää vaikka ei häihin pääsisi niiden lapsien takia vaan yleensä se selän kääntäjä on ollutkin morsian.

oisko pitänyt lähettää eri kutsu teille että tuokaa vaan? :D sun tekstistä vähän paistaa läpi sitä että morsian olisi pitänyt antaa teille poikkeuslupaa tuoda lapset sinne. mutta se on mun mielipide.

Se että en saa hoitajaa,

Muistan millainen stressi juhlien järjestämisestä tulee. Sitä toivoi, että kaikki rakkaat pääsisivät paikalle ja ehkä joku ylireagoi paineen keskellä, kun toivoo myös että kaikki viihtyisivät.

Ehkä morsian on lukenut MitäsNyttiä ja on paniikissa kun jokainen vieras pitäisi erikseen erikoisesti huomioida ettei kelleen tule paha mieli.

Minusta ei paista. Vaan se että jos tekee jonkin päätöksen häistään (vaikka lapsettomat häät, häät jossain tunturin laella tuhannen kilometrin päässä ym.) ja joku ei pääse sen takia, että on tehnyt sen päätöksen, ei pidä suuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26567091:
oisko pitänyt lähettää eri kutsu teille että tuokaa vaan? :D sun tekstistä vähän paistaa läpi sitä että morsian olisi pitänyt antaa teille poikkeuslupaa tuoda lapset sinne. mutta se on mun mielipide.

Yhteistyössä