Miksi et nimikoi lapsesi vaatteita päiväkotia varten?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä olen nimikoinut kaikki lasten vaatteet, joita käytetään päiväkodissa. Usein hoitajat tunkee meidän vaatteita siitä huolimatta muiden lokeroihin ja meidän lasten lokeroissa on milloin kenenkin vaatteita. Usein vieraista vaatteista löytyy nimi ja voin palauttaa ne oikealle omistajalle, mut monesti nimikointia ei löydy. Onko se niin iso vaiva laittaa edes nimikirjaimet vaatteisiin? Ei ne hoitajat millään voi muistaa mikä on kenenkin vaate. Viimeksi perjantaina ihmettelin mihin tungen vieraan näköisen toppalakin, missä ei ollut nimeä. Onneksi lapsi tiesi kenen se oli. Mutta ei noi lapset kuitenkaan kaikkia vaatteitaan tunnista, kun kyseessä on pienten lasten hoitoryhmä. Mahtaa olla tädeillä kivaa kun arvuuttelevat mikä on Nico-Petterin haalari ja mikä Jessican pipo.

hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
miks se lapsi on aina Nico-Petteri??????
Ja sehän tässä oli oleellisin pointti. Kysymys koski siis vain Nico-Pettereiden äitejä. Muiden ei tarvii nimikoida. :kieh:
Se voiski olla Nico-Jessica :D

Sellaset ei nimikoi lasten vaatteita jotka ajattelee et kyllä MUN lapsen vaatteet muistetaan tai et se taapero itse on niin kypsä et muistaa omat vaatteensa. Ja sitte on tosi mukava urputtaa kun on niin huonot hoitajat kun vaatteet katoaa :/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
miks se lapsi on aina Nico-Petteri??????
Ja sehän tässä oli oleellisin pointti. Kysymys koski siis vain Nico-Pettereiden äitejä. Muiden ei tarvii nimikoida. :kieh:
Se voiski olla Nico-Jessica :D

Sellaset ei nimikoi lasten vaatteita jotka ajattelee et kyllä MUN lapsen vaatteet muistetaan tai et se taapero itse on niin kypsä et muistaa omat vaatteensa. Ja sitte on tosi mukava urputtaa kun on niin huonot hoitajat kun vaatteet katoaa :/
No joo siis meidän päiväkodissa joko hoitajat ei osaa lukea tai sitten niitä ei kiinnosta, koska vaatteet on milloin missäkin. Mutta kun niissä on nimi, ne voi saada helpommin takaisin ja ainakin muiden lasten vanhemmat tietää mihin ne palautetaan, kun huomaavat vieraita vaatteita lastensa lokerossa.

Just sain valmiiksi projektin. Ompelin siis lasten uusiin vaatteisiin niminauhat.
Meil on kaikissa vaatteissa nimet.
Eikä oo mein vaatteita muihin sekaantunut vaan aina on omat vaatteet omassa paikassa. Eikä muittenkaa vaatteit oo mein lasten lokeroissa.

Paitsi pari talvea sitten mein keskimmäisen hattu hävis siel. Joka paikan ja kolosen hoitajien kans etittii. Ainut mahollisuus oli että joku oli sen ottanu mukaansa vaikka selvästi ja näkyvällä paikalla oli kiinni omelltu niminauha. Eikä sit kehannu palauttaa sitä tarhaan takaisin :kieh:

Miks vanhemmat ei palauta jos ja kun huomaavat että onkin tullut vika vaate mukaan??

että näin
Niin hoitajat laiskoja mutta se että vanhemmat ei nimikoi vaatteita niin ei ole tietysti laiskuutta. Oletteko miettinyt että pk aika pienet pukee ja riisuu itse ja laittaa aina völillä vaatteet väärään naulakkoon...

Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
Niin hoitajat laiskoja mutta se että vanhemmat ei nimikoi vaatteita niin ei ole tietysti laiskuutta. Oletteko miettinyt että pk aika pienet pukee ja riisuu itse ja laittaa aina völillä vaatteet väärään naulakkoon...
aivan, ne pienet tosiaan SAA opetella pukemaan ja riisumaan ihan itse ja ovat huisin nopeita liikkeissään. kyllä löytyy vaatetta ties mistä joka kerran jälkeen. itse olen tunnistellut nimikoimattomia vaatteita pesuaineen hajun perusteella ( lapset oppii tunnistamaan tuoksusta =) ) mutta kyllähän ne suositellaan merkkaamaan ja kaikki ei sitä tee.

pirpana
Niin...olen päiväkodintäti, ja on lähes mahdotonta tunnistaa lasten vaatteita, jos lapsen nimeä ei ole. On paljon tismalleen samanlaisia ja kokosia vaatteita kuten rukkasia, ei voi tietää nimettömistä kenelle kuuluu! Pienet lapset ei vielä osaa sanoa mikä on kenenkin, ja meille hoitajille se tietää harmaita hiuksia, kun vanhemmat äksyilee sitten meidän mokista!

vieras
Meillä yritetään ahkerasti nimikoida, mutta aina välillä jotain jää. Hankalimmat on hanskat, joissa pesulappu on vain toisessa. Ulkovaatteissa on nimet, paitsi joskus ns. kotivaatteissa, joiden en ole kuvitellut päätyvän hoitopaikkaan, mutta syystä tai toisesta niin sitten käy. Sisävaatteisiin en yleensä laita nimiä. En ymmärrä miten housut tai paita voisi päätyä omille teilleen kesken hoitopäivän.

Edellisessä hoitopaikassa ei kahteen ja puoleen vuoteen hävinnyt mitään. Nykyinen on hävittänyt jo puolessa vuodessa kolmet parit hanskoja, sulattanut yhdet hanskat kuivurissa ja kadottanut yhdet housut ja kumisaappaat. Joko joku keräilee tavaroita kotiinsa tai sitten vaan tuolla ollaan epätarkempia. Samankokoiset ryhmät kuitenkin kyseessä.

vieras
Kyllä meidän lapsen pk riisutaan lepäämään mennessä ja silloin voi vaatteet mennä sekaisin. Hanskoihin voi hyvin laittaa nimen heijastimeen ulkopuolelle niin hoitajat näkee ne paremmin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja pirpana:
Niin...olen päiväkodintäti, ja on lähes mahdotonta tunnistaa lasten vaatteita, jos lapsen nimeä ei ole. On paljon tismalleen samanlaisia ja kokosia vaatteita kuten rukkasia, ei voi tietää nimettömistä kenelle kuuluu! Pienet lapset ei vielä osaa sanoa mikä on kenenkin, ja meille hoitajille se tietää harmaita hiuksia, kun vanhemmat äksyilee sitten meidän mokista!
Jos vaatteessa on nimi, niin luetko sen siitä? Mun lasten hoitajat eivät pahemmin taida vilkuilla nimilappuja, koska vaatteet menee välillä sekaisin, vaikka olen joka ikiseen kirjoittanut nimet sukista lähtien. Meidän päiväkodissa lokerot on ylhäällä ja niihin ei pienet lapset ilman tuolia ylety. Jos mun lapset siellä keikkuu päivät pitkät tuolin päällä tunkemassa pipoaan väärään lokeroon, niin ihmettelen kyllä suuresti. Mutta kaipa sekin on mahdollista, jos kerran hoitajat aina tarkistaa nimilaput joka kerta ja silti niitä vaatteita on missä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä yritetään ahkerasti nimikoida, mutta aina välillä jotain jää. Hankalimmat on hanskat, joissa pesulappu on vain toisessa. Ulkovaatteissa on nimet, paitsi joskus ns. kotivaatteissa, joiden en ole kuvitellut päätyvän hoitopaikkaan, mutta syystä tai toisesta niin sitten käy. Sisävaatteisiin en yleensä laita nimiä. En ymmärrä miten housut tai paita voisi päätyä omille teilleen kesken hoitopäivän.
Edellisessä hoitopaikassa ei kahteen ja puoleen vuoteen hävinnyt mitään. Nykyinen on hävittänyt jo puolessa vuodessa kolmet parit hanskoja, sulattanut yhdet hanskat kuivurissa ja kadottanut yhdet housut ja kumisaappaat. Joko joku keräilee tavaroita kotiinsa tai sitten vaan tuolla ollaan epätarkempia. Samankokoiset ryhmät kuitenkin kyseessä.
Ihan siitä syystä että ne on riisuttu / hän on riisunut ne itse käydessään mm.lepohetkeen. lapsi on saattanut tunkea ne johonkin muualle tai joku toinen lapsi on ottanut ne ja tunkenut johonkin muualle. katsos kun siellä on niiden hoitotätien lisäksi muutama kerkeävä lapsikin... :attn:

vieras
Kyllä meidän lapsen pk riisutaan lepäämään mennessä ja silloin voi vaatteet mennä sekaisin. Hanskoihin voi hyvin laittaa nimen heijastimeen ulkopuolelle niin hoitajat näkee ne paremmin.
Niin tai hanskoihin voi kirjoittaa päälle nimikirjaimet. Ei tietty tummiin väreihin, mut esim tytön punaisiin kintaisiin. Toinen keino on Leukoplast teippi apteekista. Pysyy pesussakin ja siihen on helppo kirjoittaa.

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
IHan asian viereen, niin minusta lapset on aika tarkkoja lokeroistaan ja omista vaatteistaan :)...onko kukaan huomannut samaa :)??

Täällä lapset nukkuvat tarhassa päikkärit, jolloin otetaan päälimmäiset pitkät vaatteet pois. Joten paita tai housut voi joutua hukkateille kesken päivän!
Niin meillä töissä kuin lasteni tarhassakin pienetkin riisuvat ite ittensä.

ov
Mä olen nimikoinut kaikki lasten vaatteet, joita käytetään päiväkodissa. Usein hoitajat tunkee meidän vaatteita siitä huolimatta muiden lokeroihin ja meidän lasten lokeroissa on milloin kenenkin vaatteita. Usein vieraista vaatteista löytyy nimi ja voin palauttaa ne oikealle omistajalle, mut monesti nimikointia ei löydy. Onko se niin iso vaiva laittaa edes nimikirjaimet vaatteisiin? Ei ne hoitajat millään voi muistaa mikä on kenenkin vaate. Viimeksi perjantaina ihmettelin mihin tungen vieraan näköisen toppalakin, missä ei ollut nimeä. Onneksi lapsi tiesi kenen se oli. Mutta ei noi lapset kuitenkaan kaikkia vaatteitaan tunnista, kun kyseessä on pienten lasten hoitoryhmä. Mahtaa olla tädeillä kivaa kun arvuuttelevat mikä on Nico-Petterin haalari ja mikä Jessican pipo.
Meillä on sellainen kori, jossa lukee "Ota omasi". Sinne mä viskon aina sellaiset vaatteet, joissa ei ole nimikointia ja jotka on meidän tavaroihin eksyneet. Samoin metsästän sieltä meidän lasten vaatteita.

pirpana
Sisävaatteisiinkin ois hyvä laittaa nimi, koska meillä lapset riisuva vatteita vähemmäksi päiväunille mentäessä, pesulapussa vaikka tekstiili tussilla nimikirjaimet riittää.

OLin kerran päiväkodissa siihen aikaan kun kuivauskaapista otettiin 12 paria punaisia hanskoja ja 10 paria sinisiä. Kyllä kesti hetken ennenkuin tunnistin meidän hanskat. Vaikka niissä oli nimikin.

vieras
Mä käytän nimikointiin apteekin teippiä. Toimii välillä tosi hyvin, välillä pojan sukan pohjasta löytyy irronnut lappu, joten jostain istten taas puuttuu. Esim. hanskat on juuri noita hankalia. Ei meillä ainakaan pysy niissä mikään. Samoin villasukat on osoittautuneet vaikeiksi. Hinkkautuvat kenkää vasten irti.

Yhteistyössä