Tämä pikkuisen provokatiivinen ajatus, joka hiertänyt mielenpiletäni jo pitkään, ei päde kaikkiin esille otettuihin esimerkkijuttuihin mutta osaan kyllä:
Nykyään vahditaan enemmän lapsia siksi koska vanhemmat ovat itsekkäämpiä kuin koskaan ennen.
Lasta ei kunnioiteta eikä sitä aikuista, joka hänestä joskus kasvaa.
Sen sijaan että kannustettaisiin rakkaudella siihen suuntaan, annettaisiin oppia, onnistua ja väliin erehtyäkin, vanhemmat astuvat lapsen tilalle leikkimään ja oppimaan tämän puolesta.
Lapsi typistetään vanhemman traumanhoitoleluksi, jonka ei ole tarkoituskaan oppia itsenäisyyteen.
Minä olen paljon mietinyt omia vanhempiani ja asioita, jotka muistan lapsuudestani hyvinä ja onnellisina.
Iso osa niistä olisi nykyään sellaisia, joista huudettaisiin paikalle lastensuojelua.
Oli aikoinaan suuri oivallus itselleni tajuta ettei monien niiden "laiminlyöntien" salliminen (minulle ja sisaruksilleni) suinkaan aina ollut vanhemmilleni helppoa vaan päinvastoin.
Se vaati paljon, että pystyivät siihen, mutta olivat kyllin epäitsekkäitä asettamaan lapsen edun oman suojelun- ja kontrollintarpeensa edelle.
Nykyään sen sijaan vanhemmalle helpoin tapa (lapsi leluna nuorassa) on monen mielestä se "paras".
Oivalluksestani huolimatta myönnän että syyllistyn itse ihan samaan. Annan systemaattisesti lapsilleni huonomman (vahditumman ja fyysisesti turvallisemman) lapsuuden kuin mitä vanhempani antoivat minulle.
Jos minun alle kouluikäsieni pakkaisivat kaapista eväät itselleen ja jättäisivät jälkeensä väärin tavatun lapun, jossa ilmoittaisivat lähtevänsä pariksi päiväksi metsään, minä hälyttäisin perheen, tutut, naapurit, poliisin ja armeijan heitä etsimään!
Vähintäänkin.
Samaan aikana kun toimisin itse äitinä noin, minä muistan suurella kiitollisuudella omaa lapsuuttani, jossa minulle tuo sallittiin - ilman noita etsijöitä.
Muitakin esimerkkejä on.
Moni kyselee, että miksi lasta ei "viitsitä tai jakseta" vahtia koko ajan?
Se on mielestäni aina ollut tosi typerä kysymys ja kertoo siitä kuinka eksyksissä voi vanhempana ollakaan.
Tokihan sellaisen viitsii ja jaksaa, koska se on vanhemmalle helpoin ja vaivattomin tapa elää ja olla.
Se taas missä määrin se on vastuullisinta ja rakkaudellisinta onkin jo eri asia...