Miksi en saa kakkupohjaa kohoamaan?

• Viestiketjun aloittaja onneton leipuri
  • Ensimmäinen viesti
onneton leipuri
Oon sen seitsemän sataa kertaa koittanut leipoa pyöreän kakkupohjan, jonka sais leikattua kolmeen osaan. Mutta aina uunista tulee sellainen lätty, josta saa nippa nappa kaks osaa... Mikä vikana? Oon käyttänyt kuuden munan ohjetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Cc:
Unohdit leivinjauhon
Ei leivinjauhetta tarvi. Huoneenlämpoiset munat ja sokeri vatkataan koneella huolellisesti. Ainakin 5 min. Sitten jauhot sekaan ja taikina heti vuokaan ja uuniin eikä saa luukkua avata vasta kuin sitten kun alkaa olla valmista.

ap
Ei, kyllä olen muistanut leivinjauhon (joskus oon jopa laittanut reilulla kädellä). Kyseessä on siis tavallinen irtopohjavuoka. Pitäiskö tehdä 8 munan kakku? Paljonko siihen pitäis laittaa muita aineita. Ja oon koittanut aina vatkat taikinaa tarpeeks, eikös silläkin ole merkitystä.

UHU
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei, kyllä olen muistanut leivinjauhon (joskus oon jopa laittanut reilulla kädellä). Kyseessä on siis tavallinen irtopohjavuoka. Pitäiskö tehdä 8 munan kakku? Paljonko siihen pitäis laittaa muita aineita. Ja oon koittanut aina vatkat taikinaa tarpeeks, eikös silläkin ole merkitystä.[/quote]

Kun olet lisännyt jauhot niin ei saa enää vatkata muuta kuin sen että jauhot sekoittuu vaahtoon.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Matamimimmi68:
Sokeri kakku pohjaa pitää vatkata kunnolla...eli taikinalla saa kirjoitettuu kahdeksikon ;) ...juu ja kun lisää jauhot sekoittaa ne varovasti vähän kerrallaan sekaan....niin ja se leivinjauho tietenkin :D !!
Juu, tolla kasilla oon kokeillut aina taikinan koostumuksen.

Sokeria ja kananmunia yhtä paljon, esim. lasillinen. Vaahdota HYVIN, valkoiseksi vaahdoksi. Lissä varovasti sekoittaen yhtä paljon vehnäjauho/perunajauho-sekoitusta suhteessa puolet ja puolet. Älä avaa uunin luukkua kesken paistamisen äläkä kopsauta vispilöitä purkin reunaan.

tammikuun tilda
Vatkaat liian vähän tai sitten laitat liikaa sokeria. Sokeria kannattaa laittaa mieluummin hiukan naftisti kuin liikaa. Ja munien pitää olla huoneenlämpöisiä.

Zoe-F
Kyllä 6munan kakun jo leikkaa niin että tulee kolme osaa.

6kananmunaa, 6desiä sokeria (tai yhtä paljon kuin kananmunaa) <- vatkataan hyvin, olisko kauhean väärin sanoa että valkoiseksi.

sekaan nostellaan tai vatkataan nopeasti mutta vatkaimen pienimmällä teholla 3desiä vehnäjauhoja ja 3desiä perunajauhoja.

Halutessaan voi käyttää teelusikallisen leivinjauhetta.
Äitini käyttää "vesitaikaa" mutta se on vasta todellisille proleipureille.

Uunissa. hmm.. 175asteessa, niin kauan, ettei hammastikkuun tms jää taikinaa.
Uunin luukkua saa siis availla, mutta taikinaa eikä uunissa olevaa kakkua saa "säikytellä"

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

6kananmunaa, 6desiä sokeria (tai yhtä paljon kuin kananmunaa) <- vatkataan hyvin, olisko kauhean väärin sanoa että valkoiseksi.

sekaan nostellaan tai vatkataan nopeasti mutta vatkaimen pienimmällä teholla 3desiä vehnäjauhoja ja 3desiä perunajauhoja.

Uunin luukkua saa siis availla, mutta taikinaa eikä uunissa olevaa kakkua saa "säikytellä"
No huh! Jopas on sun kakussa sokeria ja jauhoja :eek: tuolla ohjeellako olet saanut onnistumaan?

emma
niin johan onnistuu kakkupohjat ja pannukakut, voi video kun oisin itsekin tuon tiennyt aikaa sitten, vuosia ihmettelin että mikä hitto siinä on että vaikka pilkulleen ohjeen mukaan tekee tai yrittää erilaisia sovelluksiakin niin aina tulee vaan semmonen lätty uunista. Sain nyt vanhemmiltani joululahjaksi leivontakirjan missä kerrotaan leipomisestakin ihan perusasioita ja vinkkejä (mitä suurinta osaa en ole koskaan tiennyt) niin sielläpä luki että kananmunat pitää aina vatkata huoneenlämpöisenä, ihanaa leipoa nykyään :)

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:

No huh! Jopas on sun kakussa sokeria ja jauhoja :eek: tuolla ohjeellako olet saanut onnistumaan?
Ihan perussetti, eli kaikkea samanverran.
Jauhoista vain puolet on korvattu perunajauhoilla.
Aina olen onnistunut myös kylmillä munilla.
Äidin opettama ohje muuten, joka on erittäin paljon kehuttu kokki ja leipuri...
Anoppi (suurtalouskokki) opetti korvaamaan puolet vehnäjauhoista

mää
Onko sulla liian iso vuoka? Mä teen aina kolmen munan kakun n. 22 senttiseen vuokaan ja hyvin onnistuu. Saa leikattua kolmeen osaan vaivatta.

Itse oon käyttäny tätä pohjan ohjetta, onnistuu aina!http://www.perhekerho.net/koti/hedelmakakku.htm

Yhteistyössä