miksi ei vauvalla saisi olla tyynyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pia

Vieras
luin alempaa ettei vauva tarvitse tyynyä. meillä myös syntymästä saakka käytetty "lättänää" tyynyä jonka voi muotoilla niin että yläpäästä korkeampi ja alapäästä matalampi. tyyny tuli heti syntymästä käyttöön (lääkärin suosituksesta) koska vauva kovin limainen ja räkäinen, yöt alusta asti katkonaisia liman takia-imua täytyi käyttää jopa yöllä-eikä kyseessä flunssa tms. Otimme tyynyn käyttöön ja yöt parani sekä räkäisyys hävisi ja edelleen tyyny käytössä (4,5kk). Tosin tyynyn käyttöä kohta lopeteltava koska vauva alkaa liikkua niin että saattaa kääntyä masulle ja se ei terveellistä.mutta nyt onkin ilmatiehyet suurentuneet niin että räkässyyttä ei ole ongelmaksi asti.

joo olit itse asian ytimessä.. kuten sanoit että pitäisi lopetella tyynyn käyttö kun "lapsi alkaa kääntyä mahalleen ja ei terveellistä"... Voi siis tukehtua tyynyyn. Todellisuudessa olisi hyvin harvinaista, koska lapsi joka osaa kääntyä mahalleen, osaa myös kääntää päänsä sivuun nukkuessaan.. (ja se on muutenkin suojarefleksi, ettei tukehdu) Jos siis lapsesi on tottunut nukkumaan tyynyn kanssa, tuskin on haittaa jos nukkuu tulevaisuudessakin tyyny päänsä alla. Meillä ei ole tyynyä ollut koskaan käytössä, vauva 8 kk on nukkunut siitä asti mahallaan kun oppi 3,5 kuisena kääntymään selältä masulleen... Ja aina on pään kääntänyt sivulle nukkuessaan....

Tukehtumisvaaraa kenties konkreettisempi haitta on se, että vauvan selkäranka (ym. luusto) on vielä niin pehmeää, että tyynyn käyttö voi muovata selkärangan väärään asentoon.
Meille tämä kerrottiin jo synnytyssairaalassa (lastenlääkäri) ja luotan siihen tietoon kyllä täysin.

Itse en uskaltaisi tyynyä vielä käyttää, meidän tyttö on 8 kk. Ennenkaikkea tukehtumisvaara ja kätkytkuolemariski arvelluttavat asiassa. Ja nenän tukkoisuuteen auttaa varmasti ihan sekin, että nostaa sängyn pääpuolta esim. laittamalla puhelinluettelot tms. sängyn jalkojen alle. Eipä tartte tyynyä sen vuoksi käyttää. Olen myös ymmärtänyt, että samasta tukehtumisvaarasta johtuen alle 1-vuotiaan sänkyyn ei pitäisi laittaa pehmoleluja tms. Unirätti on tietysti asia erikseen, sen läpi kun voi hengittää.

Luusto ongelmet voivat tulla esille vasta aikuis iällä.Kuinka laitat korokkeen pääpuolelle,meillä ainakin pää on missä sattuu.Nukkuuko teidän vauvat koko yön oikein päin?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Toi kätkytkuolema ei oo tukehtumiskuolema... eikä siis johdu ainakaan tyynystä!!!!

En niin väittänytkään. Kätkytkuoleman syytähän ei vielä tunneta, mutta siihen liittyy riskitekijöitä ja tyyny, pehmeä patja ym. ovat tunnettuja tekijöitä. Näiden lisäksi on monia muitakin, mutta niistähän ei nyt tässä keskustelussa sen enempää tarvitse puhua kun aiheena on tyyny.

KAIPA NE LUUSTO-ONGELMAT JOLLAKIN MUOTOA LISI JO ILMENNYT.TUSKIN NE YKSI KAKSI AIKUISENA ILMENEE.LAPSET NYT 14V,9V,6V JA 1V.ENKÄ OLE KOSKAAN KUULLUT ETTÄ TYYNY AIHEUTTI TÄLLÄISTÄ...EIKÖHÄN NÄMÄ OLE TAAS NÄITÄ "MINÄ PAREMPI ÄITI-SINÄ HUONO ÄITI"-NEUVOJA.

Yhteistyössä