Miksi ei saisi 4-v pitää hoidossa kun on itse kotona?

  • Viestiketjun aloittaja 4-v hoidossa
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tää on taas näitä. Ei mua häiritse se että lapsi on hoidossa mutta mitä sinä teet kotona?
Tietty jos on lasten kanssa kotona niin ei voi ajatella että kaikki virikkeet tulis jostain ulkopuolelta vaan että kehittäisit niitä itekki, vaikka askartelisitte, kävisitte puistossa, perhekahvilassa, muskarissa jne yhdessä. Ja sopisit leikkitreffejä vaikka siellä kerhossa käyvien lasten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: JonTriplet
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";27473158]Tää on taas näitä. Ei mua häiritse se että lapsi on hoidossa mutta mitä sinä teet kotona?
Tietty jos on lasten kanssa kotona niin ei voi ajatella että kaikki virikkeet tulis jostain ulkopuolelta vaan että kehittäisit niitä itekki, vaikka askartelisitte, kävisitte puistossa, perhekahvilassa, muskarissa jne yhdessä. Ja sopisit leikkitreffejä vaikka siellä kerhossa käyvien lasten kanssa.[/QUOTE]

Kötitöitä,olen pitkäaikaistyötön.Olen itsekin kehitellyt virikkeitä,yrittänyt hakea kavereita yms.
 
"Vieras"
[QUOTE="aloittaja";27473218]Kötitöitä,olen pitkäaikaistyötön.Olen itsekin kehitellyt virikkeitä,yrittänyt hakea kavereita yms.[/QUOTE]

Eikö sun kannattais mennä johonki työvoimakoulutukseen tai opiskeleman tms?
 
jol
meillä tammikuussa 4v täyttävä on kokopäiväisessä hoidossa vaikka mies on kotona :) mies irtisanottiin niin on nyt kotona niin kauan kunhan vaan töitä löytyis eikä sen takia tietenkään viitsitä sitä hoitopaikkaa luovuttaa kellekkään. Pojalla on myös niin paljon kavereita niin paremmin se hoidossa viettää aikansa kun isän kanssa nököttäis koko päivän kotona.
 
"yks vaan"
Mielestäni vanhemmat pitäisi tuollaisessa tilanteessa laittaa maksamaan hoidon todelliset kustannukset .(n. 1000€/kk) sekä jatkossa ne hoitokustannukset joita lapsen psyyken korjaaminen tuollaisen hylkäämiskokemuksen jälkeisistä vaurioista.
 
"vieras"
Meillä esikoinen oli jo 4-vuotiaana niin virtaa täynnä ja kaipasi paljon virikkeitä, että oli kotona ihan mahdoton. Kävi kyllä 3 krt viikossa kerhossa, mutta siellä melkein kaikki muut lapset olivat paljon pienempiä. Naapurustossamme ei ole juurikaan lapsia, ei ainakaan samanikäisiä. Kotona ulkoilimme paljon, leivoimme, askartelimme jne., mutta se ei vaan ollut tarpeeksi. Joka ikinen hetki kun en ollut järjestämässä jotain ohjelmaa, lapsi "hyppi seinille"= päätöntä juoksentelua, pikkusisarusten kanssa riitelyä tai riehumista, kiusantekoa, uhmakkuutta... Oli todella rankkaa ja koko perhe jo kärsi tilanteesta. Päätin hakea lapselle osa-aikapaikkaa päiväkodista. Nyt on tämän syksyn käynyt siellää ja meno on muuttunut ihan täysin. Lapsi saa purettua suurimmat energiansa päiväkodissa, ennen kaikkea saa ikäistään leikkiseuraa!!, oppii olemaan ryhmässä... En osaa sanoa mitään negatiivista päivähoidosta. On kyllä meidät pelastanut ihan täysin. Itse en suinkaan lorvaile kotona, vaan olen 2 pienemmän kanssa.
 
kaikki on suhteellista
no ei pelkkä 2xvko kerho ehkä riitäkään, muuta siihen vähän jotain lisää, niin johan alkaa kummasti olemaan tarpeeksi. meillä 4v 3xvko 2,5h kerhossa sen lisäksi jumppa ja muskari. ja nähdään serkkuja/kavereita satunnaisesti.

ja hyvin viihtyy.
 
[QUOTE="yks vaan";27473374]Mielestäni vanhemmat pitäisi tuollaisessa tilanteessa laittaa maksamaan hoidon todelliset kustannukset .(n. 1000€/kk) sekä jatkossa ne hoitokustannukset joita lapsen psyyken korjaaminen tuollaisen hylkäämiskokemuksen jälkeisistä vaurioista.[/QUOTE]

Susta jokainen lapsi, jonka äiti menee töihin, ennen kuin lapsi menee esikouluun, on hylätty lapsi, jonka psyykeen korjaamiseen tarvitaan ammattiauttajaa?

Onko tämä joku suomalaisten ongelma, kun lasta ei saisi laittaa sinne päiväkotiin? Euroopassa on ihan tavallaista laittaa lapsi paljon pienempänä hoitoon ja ruotsissa esimerkiksi äiti joutuu palaamaan takaisin töihin, kun lapsi on 1 (mikään kotihoidontukea ei ole ja äiti menettää muuten työpaikkansa).
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";27473158]Tää on taas näitä. Ei mua häiritse se että lapsi on hoidossa mutta mitä sinä teet kotona?
Tietty jos on lasten kanssa kotona niin ei voi ajatella että kaikki virikkeet tulis jostain ulkopuolelta vaan että kehittäisit niitä itekki, vaikka askartelisitte, kävisitte puistossa, perhekahvilassa, muskarissa jne yhdessä. Ja sopisit leikkitreffejä vaikka siellä kerhossa käyvien lasten kanssa.[/QUOTE]

Hmm, miksi muskari on ok, mutta päiväkodin järjestämä vastaava toiminta ei? Vai tarkoitatko, että äidin pitäisi ihan itse perustaa ja järjestää uusi muskari, jos kerran kaikki virikkeet pitäisi tapahtua kotona tai ainakin äidin ohjelmoimana?

Kyllä minusta on ainakin ihan eri asia leikkiä ja harrastaa lapsiryhmässä, saman ikäisten kanssa, kuin vain puuhailla äidin kanssa kotona. Perhekerhoja on eritasoisia - olen itse käynyt useamman paikkakunnan/alueen kerhoissa, ja joissain tosiaan on paljon eri ikäisiä lapsia ja paljon eri ikäisille tarkoitettuja lelula, mutta jotkut taas ovat hyvin äitilähtöisiä ja niissä on lähinnä vauvoja ja vauvaleluja. Ja jos perhekerho on kerran viikossa, ei se paljon auta. Kaikki eivät myöskään saa sieltä sellaisia kavereita, joiden kanssa kyläillä tai sopia niitä treffejä - ja tuon ikäisten kohdalla kaveruussuhteet aika paljon edellyttävät myös vanhempien kanssakäymistä.

Se, että vanhempi on kotona, tarkoittaa useimmiten sitä, että lapsi on osa-aikaisessa hoidossa. Vain todella harva kotivanhemman lapsi on täysaikaisessa hoidossa, ja silloin siihen on yleensä jokin poikkeuksellinen syy, kuten vanhemman sairaus tms. Ja tällöin se on lapsen kannalta sama kuin jos hän olisi kerhossa ja kävisi myös itsekseen kaverin luona kyläilemässä. Ei 4-vuotiaan ole välttämätöntä olla kiinni äidissä 24h.
 
meillä
4v kotona toiv eskariin asti. Seurakunnan kerho riittää hyvin, lisäksi käy liikuntakerhossa. Muuten ulkoillaan, kyläillään kavereilla, käydään uimassa ja kirjastossa. Ihana, että on mahdollisuus pitää kotona, saa vielä elää kiireetöntä lapsuutta.
työssä käyvillä ei ole paljon vaihtoehtoja, mutta muuten on vaikea ymmärtää miksi kukaan terve vanhempi veisi lastaan hoitoon muusta kuin kuntoutuksellisesta syystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27478196:
4v kotona toiv eskariin asti. Seurakunnan kerho riittää hyvin, lisäksi käy liikuntakerhossa. Muuten ulkoillaan, kyläillään kavereilla, käydään uimassa ja kirjastossa. Ihana, että on mahdollisuus pitää kotona, saa vielä elää kiireetöntä lapsuutta.
työssä käyvillä ei ole paljon vaihtoehtoja, mutta muuten on vaikea ymmärtää miksi kukaan terve vanhempi veisi lastaan hoitoon muusta kuin kuntoutuksellisesta syystä.
Selittäisitkö, millä lailla nimenomaan päiväkoti riistää lapselta sen "kiireettömän lapsuuden", mutta seurakunnan kerhot ja harrastukset ei?
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27478288:
Selittäisitkö, millä lailla nimenomaan päiväkoti riistää lapselta sen "kiireettömän lapsuuden", mutta seurakunnan kerhot ja harrastukset ei?
no onhan se täysin eri asia käydä kerhossa pari, kolme tuntia keskellä päivää kuin mennä heti aamusta päiväksi päiväkodin hälyyn. Ja onhan se koko päiväkodin arki melkoista kellon kanssa elämistä.
Kokemusta on siis lasten kanssa molemmista, nykyisin näin.
 

Yhteistyössä