Miksi ei saa syödä Imodiumia jos sairastaa Crohnintautia?

Enkä tarkoita mitenkään jatkuvana putkena, vaan esim ihan perus vatsataudin yhteydessä.

Apteekista tähän ei vastausta löydy, löytyisikö täältä, kun täältä on tuntunut löytyvän vastaus muutenkin vähän kaikkeen, asiasta riippumatta.
 
"Hmm"
Luulisin, että ripulilääkkeiden tarkoitus eli suolessa liikkuvan massan vauhdin hidastaminen ei tee hyvää sairaalle suolistolle. Toisinsanoen, jos kakkamassa liikkuu hitaammin, ja suolisto on vaikkapa haavoilla, niin tulisi välttää niin ummetusta kuin muutakin suoliston liikettä hidastavaa toimintaa. Tää on aivan omaa hajatelmaa, en tiedä varmasti.
 
Farmaseutti
En kyllä suosittele kenellekään perusmahataudin yhteydessä! Perusmahataudissa pitää antaa tavaran tulla läpi, jotta mahdolliset bakteeritoksiinit tulevat myös ulos. Oikea hoito on Osmosal tai vastaava ripulijuoma.

Imodium tosiaan lamaa suolen hermotusta. Tarkoitettu ns. turistiripulin hoitoon eli silloin kun ei ole kuumetta, mutta on pakki sekaisin ruokavaliomuutoksen tms. yhteydessä.

Ja megacolon mainittiinkin jo. Kun suoli lamaantuu, se ikäänkuin löystyy pussiksi.
 
Meillä toistaiseksi veikkauksena suolen bakeeritasapainon muuttuminen, mutta jotenkin en ihan sitäkään osta.
Viimeksi kun meidän lukaalissa jylläsi vatsatauti ja olin sen tiimoilta apteekissa (ainoa jola jo alkoi tila helpottamaan) kun olin sitä imodiumia ostamassa ja satuin tuon crohnin mainitsemaan, eivät meinanneet mulle sitä myydä, jankkas ja jankkas, mutta edes vanhempi farmaseutii ei puolentunnin selvittelyn jälkeen pystynyt vastaamaan miksi ei saa syödä.
No oli kyllä tarkoitus myös mulle itselle sitä ostaa ja hitto kun meinas käsistä multa sen paketin viedä, olin ihan suu auki, että kuule kun ihan itsekkin sitä tarvitsen, eikä mulla mitään sairautta ole, vaan miehellä.
 
vierailija
Rytmihäiriöt johtuvat lääkkeistä tai niistä aineksista mistä ne on tehty. Edimerkiksi d-vitamiinin yliannostusoire on sydänpysähdys. Eipä siitä kukaan valita kuitenkaan.
 
vierailija
Sellainen d-vitamiinivalmiste, mikä tehdään lanoliinista, sisältää todennäköisimmin jäämiä injektiosta, millä saadaan "pudotettua" lampaalta villat verkkoon. Se aine tietysti jää siihen rasvakerrokseen, eikä sitä pidä mennä syömään missään muodossa - paitsi jos haluaa täysin karvattomaksi:D

Muitakin sivuvaikutuksia sillä täytyy olla:whistle:
 
vierailija
Mahtaako syy olla lanoliinissa olevassa villanpoistovalmisteessa, mikä lampaalle on ruiskutettu? Monissa valmisteissa lukee "syytä ei tunneta". Paremminkin voisi ihmetellä, miksi sitä asiaa ei oteta huomioon, kun se tosiaan pudottaa lampaalta kaikki karvat, siihen verkkotakkiin 4 viikon aikana. Myrkkyvaikutus tietysti!

Rektalivoiteen kohdalla edellisessä lukee näin:
"Rectogesic-valmisteen yliannostus saattaa johtaa hypotensioon ja refleksitakykardiaan.

Glyseryylitrinitraatin vasodilatoristen vaikutusten antagonistia ei tunneta, eikä interventiota ole tehty glyseryylitrinitraatin yliannostusta koskevassa kontrolloidussa tutkimuksessa.

Koska glyseryylitrinitraatin yliannostukseen liittyvä hypotensio on venodilaation ja arteriaalisen hypovolemian seurausta, varovainen hoito tässä tilanteessa on kohdistettava sentraalisen nestetilavuuden kasvattamiseen.

Potilaan jalkojen passiivinen elevaatio saattaa riittää, mutta tavallisen keittosuolan tai vastaavan nesteen laskimonsisäinen infuusio saattaa myös olla tarpeen.

Harvoin esiintyvissä, vakavissa hypotensio- tai sokkitiloissa voi olla syytä ryhtyä elvytystoimenpiteisiin. Ylisuuret annokset voivat myös aiheuttaa methemoglobinemiaa. Se on hoidettava metyleenisiniinfuusiolla"
 
vierailija
Kuinkahan monella CU on voinut alkaa noin pienestä... siis yhdellä tutulla se alkoi vaahtokarkeista, mitä söi tupakan tilalla odotusaikana. Lapsesta sentään tuli terve, mutta kauan meni, kunnes parani omin konstein. Se vaan meni niin, et kun lääkärille kertoi asiasta, oli se vain sanonut, ettei saakertoa kenellekään:alien:
 
vierailija
"Terry O'Conner, an ex-shearer who won 27 state and national shearing titles,

is concerned Bioclip won't be as time-effective as conventional shearing and that there may be health risks.

"We still don't know what effects there are on the animal ... and humans who eat and handle [treated] sheep," he said."

Ihmisperäisen hormonin jäämiä jää aina rasvakudokseen, villarasva ja lanoliini ovat sitä.
 

Yhteistyössä