Miksi ei punaista lihaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
Minulla on yksi tuttu, joka ei syö punaista lihaa. Punaisen lihan hän luokittelee ainakin naudaksi ja possuksi. Muuta lihaa hän kuitenkin syö, esim. kanaa, kalkkunaa, kalaa yms.. En viitsi kysyä häneltä suoraan asiasta, sillä luulen, että hän saanut kertoa asian jo monelle kysyjälle, joten kysyn teiltä, että miksi joku ei siis syö punaista lihaa. Ymmärrän siis kyllä, että on olemassa kaikenlaisia kasvissyöjiä jne., mutta miksi joku ei siis syö punaista lihaa, mutta lihaa kyllä muuten?

Monella on maku.

Mulla työkaveri syö kalaa, kanaa ja riistaa mutta ei possua tai nautaa. Miksi sitä pitää kyseenalaistaa tai miettiä sen enempää, joko syö tai ei. Tykkää tai ei.

Joku on joskus keksinyt, että punainen liha on epäterveellistä...

Jotkut mieltävät myös olevansa kasvissyöjiä, jos syövät vain kanaa.

Oikeasti esim. hirvenliha on erittäin terveellistä, sisältää paljon omega3:sta ja proteiinia, on vähärasvaista.

eikös jotkut pelkää sen tukkivan suonia tai aiheuttavan jotain sydänkremppaa tms? Kuitenkin väittävät ettei ole ihmiselle sopivaa ravintoa (josta olen eri mieltä).

Itse en syö, koska en tykkää siitä. Ensimmäiset 16 vuotta jätin vain syömättä, kun oli tarjolla, sitten päätin kieltäytyä siitä kokonaan. Kas kummaa - hemoglobiinikin lähti huimaan nousuun kun korvasin punaisen lihan suosiolla jollain muulla :)

[QUOTE="Vierailija";22673828]No nää on näitä demivegetaristeja, jotka leikkii olevansa kasvissyöjiä, mutta eivät halua olla syömättä lihaa.[/QUOTE]

Heidän mielestään on erikseen olemassa: liha kala ja kana ;)

[QUOTE="vieras";22673743]Monella on maku.

Mulla työkaveri syö kalaa, kanaa ja riistaa mutta ei possua tai nautaa. Miksi sitä pitää kyseenalaistaa tai miettiä sen enempää, joko syö tai ei. Tykkää tai ei.[/QUOTE]

Just tällaisten asenteiden takia ei esimerkiksi viitsi kysyä suoraan. Miksi pitää ottaa nokkiinsa noin kovin asiasta? Tämä tuttu on noudattanut tuota ruokavaliota jo ainakin 10 vuotta, enkä kertaakaan ole häneltä asiasta kysynyt tai sen enempää asiaa miettinyt. Nyt vain tuli mieleen, että mikähän siinä saattaa oikeasti olla perimmäinen syy. Hassua, että harva oikeasti loukkaantuu, jos kysyy esimerkiksi allergiasta, mutta sitten ei saisi kysyä tällaisesta asiasta..? Jos heillä sattuukin olemaan asiassa jokin periaatteellinen juttu, niin siitä kysyminen onkin yhtäkkiä jollakin lailla loukkaavaa? Minua ei muuten haittaa, että mitä kukin syö. Omapa on asiansa. Kyllä asia nyt sen verran kuitenkin vaikuttaa muihinkin, että aina kun tällainen henkilö tulee kylään ja laitetaan ruokaa, niin pitää ottaa nämä erikoistoiveet huomioon... Eipä siinäkään mitään, mutta tosiaan aina tuollaississa tilanteissa ei voi välttää olla ajattelematta, että mikäköhän tämän jutun taustalla loppupeleissä oikein olikaan?

Kiitos vastauksista! :) Syitä saattaa loppupeleissä olla moniakin...

Mulla kroppa reagoi punaiseen lihaan. Eli jos syön nautaa, possua, hirveä tms. niin oireet on aika mahtavat. Ummetusta, vatsakipua, näppylöitä noiden oireiden lisäksi erittäin atooppinen iho reagoi voimakkaasti.

Itse en söisi kanaa, vaikka maksettaisi. Niitä pakkosyötettyjä, ahtaasti kasvatettuja raukkoja:(

Mieluummin teertä, metsoa, sorsaa, hirveä, jänistä ja muita vapaana luonnossa kasvaneita eläimiä.

Kyllä esim. possuilla on paljon paremmat oltavat kuin kanoilla! Kanoilla varmasti kaikkein pahimmat. Siskoni on kasvissyöjä ja kanaa ei söisi ikinä mutta riistaa voisi harkita syövänsä...

Punainen liha on raskasta kamaa suolistolle eikä se kaikille sovi. Eettisestä/maailmankatsomuksellisesta syystäkin voi olla kyse, tosin ei varmaankaan eläinten oloista vaan siitä että kyseessä on nisäkäs...

Näistä vaihtoehdoista laittaisin ehkä rahani siihen, että tämä tuttu pitää "punaista" lihaa jotenkin epäterveellisenä... Hän ei ole nyt enää mikään teini, joten noi puolikasvissyöjä vaihtoehdot ei ehkä oikein sovi kuvaan. Itsellä oli ainakin joskus pari tällaista puolikavissyöjä kaveria, jotka ovat sittemmin palanneet juurilleen ja syövät tänä päivänä ihan kaikkea mitä normaalisti syödäänkin.

Minustakin on outoa, että possua pidettäisiin punaisena lihana, kun se on minustakin niin vaaleaa. :/

Itse lopetin kaiken lihan kun olin 13v. Jossain vaiheessa jätin pois maitotuotteetkin. Kalaa aloin syödä jossain vaiheessa ja raskauden aikana aloin syödä kanaa, koska kala alkoi tökkiä. Mitään ideologiaa mulle ei ole asian takana, isänikin on lihamestari. Ei vaan enää liha maistunut ja nyt se on varmaan enempikin tapa. Punaista lihaa ja riistaa ei vaan tee mieli edes maistaa, enkä tiedä mitä maha mahtaisi tykätä monen vuoden jälkeen.

Jotkut ei syö oliiveja tai homejuustoa, ei kai niiden karttamisessa ole mitään sen ihmeellisempää kuin punaisen lihan karttamisessakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Syy tämäkin;22673910:
Mulla kroppa reagoi punaiseen lihaan. Eli jos syön nautaa, possua, hirveä tms. niin oireet on aika mahtavat. Ummetusta, vatsakipua, näppylöitä noiden oireiden lisäksi erittäin atooppinen iho reagoi voimakkaasti.

ootko kokeillut luomulihaa että tekeekö saman reaktion?

[QUOTE="sondersson";22674057]ootko kokeillut luomulihaa että tekeekö saman reaktion?[/QUOTE]

Samaa ajattelin kysyä, nimittäin siinä ei saa käyttää mitään väriainetta eikä eläimiä ruokita muuntogeenisillä rehuilla, eikä niissä voi olla lääkejäämiä. Katsos, se punainen väri tavallisessa lihassa tulee oikeastaan homeesta ja homeethan erittävät aina toksiineita:

"Punariisiä käytetään Itä-Aasiassa ja Kiinassa elintarvikkeiden värjäämiseen sekä perinteisessä kiinalaisessa yrttilääkinnässä.

Punariisiä saadaan fermentoimalla riisiä Monascus-lajiin kuuluvalla homeella.

Homeen kasvaessa riisinjyvät värjäytyvät kauttaaltaan punaisiksi. Ne kuivataan ja jauhetaan ja jauhetta käytetään väriaineena. Väri voi olla myös jauheesta uutettu. - Eviran sivuilta kauan sitten

"Punariisiä oli myyty enimmäkseen lihateollisuudelle, ja käytetty lähinnä erilaisissa makkaroissa ja pihvivalmisteissa.

Oletettavaa on, että väriä on käytetty jo useiden vuosien ajan.

Punariisistä käytetään myös useita muita nimiä kuten fermentoitu riisi, Monascus, Angkak, beni-koji, red koji rice, Red Yeast Rice ja Red Yeast.

Elintarvikkeiden pakkauksissa se on ilmoitettu myös riisitärkkelyksenä, fermentoituna tärkkelyksenä, riisiproteiinihydrolysaattina ja kasviuutteena." - Kaari- lehti3/2008 -

Monille punainen liha (siis nauta ja riista) ei oikeasti sovi. Nivelkivut voivat lisääntyä (äitini on tällainen)ja esim kilpirauhasvaivaiset voivat oireilla liian runsaasta punaisesta lihasta, vaikka muuten se olisikin terveellistä. Mä syön harvoin nautaa, kun se on mulle liian raskasta. Possua ja riistaa useammin ja tietysti lintuja ja kalaa.

Mä syön kaikkea muuta lihaa mutta en kanaa. Se on jotenkin ällöttävää. Kananmunia käytän, mutta yleensä vapaan kanan munia. Siis jos itselle munia ostan. En mä kyläpaikoissa kysele mistä ne munat on peräisin.

Syön kyllä punaista lihaa, mutta hyvin harvoin. Se raa'an, punaisen, verisen, paistuvan lihan haju on hirvittävän oksettava. Ja kyllä se toisen nisäkkään syöminen on mielestäni vähintäänkin kyseenalaista.

Se lihan punainen väri johtuu kyllä ihan myoglobiinista (vrt. hemoglobiini eli verenpuna).

Minusta taas punainen lihan on kaikista parasta. Lähes kaikki muut lihat alkaa ällöttää ja tökkimään jonkun ajan kuluessa, mutta erityisesti punainen liha ei. Joku kirjoitti, että rehut saa hänellä hemogobiinin nousemaan tehokkaammin kuin punainen liha, mutta kyllä ainakin ihan yleisesti punainen lihan nostaa veren hemoglobiinin tasoa kaikista tehokkaimmin.

Mitä nyt eettisiin juttuihin on sanomista, niin ihminen on sekaravinnon syöjä alunperin, eikä siitä pääse yli eikä ympäri. Se kuuluu ihan luontoon, että isompi syö pienemmän ja niin edelleen. Ei kukaan ihminen voi mennä selittämään vaikka pupua syövälle sudelle, että sen ruokavalio olisi "vähintäänkin kyseenalaista" kuten edellinen sanoi. :D Vaikka jollekin itselle ei maistu jokin ruoka jostain syystä (ja kyse on siis tavallisesti itselle vaarattomasta ruoasta), niin sitä on aivan turha kauhistella, että toinen sitä syö, koska se vika on kyllä silloin kauhistelijan päässä. Suurimman osan suomalaistenkin mielestä varmaan toukat ja madot sun muut ovat jotain aivan järkyttävää syötävää, mutta todellisuudessa ne ovat erittäin hyvä ravinnon lähde ja jossain maassa niitä syödään paljonkin ja ne kuuluvat ruokavalioon siinä missä mikä tahansa muu meille.

Yhteistyössä