Miksi ei-imettävillä on niin kova tarve perustella ja hakea tukea?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos se kerran on ihan jees ja kaikinpuolin koko perheen hyväksi tehty ratkaisu.

Harvoin näkee imettävien hokevan täällä, että kai se nyt on ihan ok, kun minä täysimetän.

tavallinen äiti
Ehkä juuri siksi, koska sitä ei vaan hyväksytä, et ole äiti etkä mikään jos et pysty tai halua imettää, sama asia näiden fanaatikkojen mielestä. Hakevat siis hyväksyntää, jota eivät välttämättä saavuta koskaan.

(nimimerkillä kolmea ei-imettänyt)

peesi
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Ehkä juuri siksi, koska sitä ei vaan hyväksytä, et ole äiti etkä mikään jos et pysty tai halua imettää, sama asia näiden fanaatikkojen mielestä. Hakevat siis hyväksyntää, jota eivät välttämättä saavuta koskaan.

(nimimerkillä kolmea ei-imettänyt)
Juuri näin

Usein tuntuu, että ne imettäjät alkavat sen syyllistämisen huomatessaan ettei joku imetä. On ihan luonnollista puolustaa kantaansa (kuten myös imettävät tekevät, kestovaippailijat tekevät, kertisvaippailijat tekevät, alateitse synnyttäneet tekevät, sectioidut tekevät).
Tarkoitan, että imettämättömät saattavat olla ihan sinut ratkaisunsa kanssa, mutta imettävät hyökkäävät kyselemään "miksi et imetä, imetätkö, miksi et imetä" :LOL:

nosiksikun
Koska tietävät tekevänsä väärin kun eivät imetä :D. Imetyshän estää tauteja, allergioita, astmaa, laajentaa keuhkoja ja mahdollistaa huippu-urheilun, tekee lapsesta älykkäämmän kuin ei imetetyistä lapsista, tekee tervepäisemmän lapsen ( läheisyys ) jne.

kun nämä asiat riistää lapselta niin pakkohan sitä on olla puolustuskannalla. Jokainen joutuu kuitenkin elämään ratkaisuidensa kanssa. Kukaan ei pääse itseään pakoon kuin hyökkäämällä ja kieltämällä aiheuttamansa hallan.

"Ei vain tullut maitoa vaikka itku silmässä yritin.. " Niinpä niin. Totuus on yleensä toinen. Tiedän kokemuksesta että helppo täällä on valehdella näyttääkseen paremmalle.

vieras
Olen kyllä huomaavinani kaikessa "normissa poikkeavuudessa" jotain ihmeoletusta siitä, että jokainen mielipide olisi SYYLLISTÄVÄÄ. Jessus, jos olet varma asiastasi (oli se sitten imettäminen kahden vuoden ikään tai imettämättä jättäminen, yksinhuoltajuus tai kituliitossa jatkaminen jne.) niin ei pitäisi oloasi hetkauttaa muiden mielipiteet. Ja jos hetkauttaa, niín ilmeisesti itselläsi kuitenkin on vielä vähän pohdittavaa ratkaisusi suhteen! Tuolloin ei kannata syyllistää mielipiteensä esittäneitä (varsinkaan jos itse niitä olet pyytänyt) vaan kannattaa miettiä, onko oma valinta sittenkään se ihan OMA valinta, jos muiden mielipiteet risovat.

Hei tuntekaa omat juttunne sydämellä!!! Mitään ainoaa oikeaa ei ole!

mamalicious
Ei mulla ainakaan mitää tarvetta selitellä. Eikä kukaan oo syyllistänytkään. Mun mielestä jokaisen oma asia imettääkö vai ei. Ei muidenkaan imetykset mulle kuulu.

Musta ei ole mikään karmivanpaa kuin se että huudellaan olet huono huono huono jos imetys ei onnistu. Ja et yritä yritä yritä. Mikään yritys ei ole riittävää heidän kannalta, varsinkin jos imetys ei onnistu, vaikka itse tahtoisi tai on alusta asti pitäny luonnollisena vaihtoehtona.
Se tässä palstassa välillä onkin karmivaa. Koskaan ei mikään ole hyvä ja toisen kenkiin asettuminen on mahdotonta "koska minä olen tätä ja tätä mieltä".

Njoo, tuo syyllistäminen on tosiaan aika nujertavaa ja saa monet puolustuskannalle ennenkuin kukaan alkaa edes ihmettelemään.

Aika harva varmaan jättää imettämättä laiskuuttaan tai mukavuudenhalusta, uskon että lähes jokainen äiti on tehnyt sen parhaansa mikä siinä tilanteessa on käytettävissä olevilla voimavaroilla ollut mahdollista, ja vielä vähän päälle.

Itselläni imetys ei onnistunut kun vauva ei pienellä suullaan saanut otetta suuresta pyöreästä rinnasta. Olen vieläkin sitä mieltä että paremmalla imetysohjauksella ja tukihenkilön avulla olisimme voineet saada homman toimimaan. Koen sitli etten olisi voinut enää enempää tehdä tai yrittää kovemmin. Pumppasin sitten 3 kk ja olen ylpeä että saavutin edes 3 kk osaimetyksen pullosta. Mutta siinä ylitin enemmän itseni kuin jonkun muun vaatimukset.

Imetyksen tuki ry:n Maitolaiturissa voi purkaa myös imetyspettymyksiä, ja yhdistyksen aktiivit tukevat kirjoittajia mielestäni erittäin inhimillisesti, myötätuntoisesti ja asiantuntevasti. Syyllistämistä en siellä ole nähnyt.

avaruus
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja avaruus:
Imettäville annetaan tukea, on yhdistyksiä ym. Imettämättömille ei ole. Ovat kuitenkin äitejä ja naisia ja haluavat keskustella asiasta.
http://www.phpbbplanet.com/forum/korvikemutsit.html
Linkistä varmaan huomaat alentuneen asenteen.. Korvikemutsit voi tarkoittaa useampaa asiaa..

Alkuperäinen kirjoittaja KettuRepussa:
Njoo, tuo syyllistäminen on tosiaan aika nujertavaa ja saa monet puolustuskannalle ennenkuin kukaan alkaa edes ihmettelemään.

Aika harva varmaan jättää imettämättä laiskuuttaan tai mukavuudenhalusta, uskon että lähes jokainen äiti on tehnyt sen parhaansa mikä siinä tilanteessa on käytettävissä olevilla voimavaroilla ollut mahdollista, ja vielä vähän päälle.

Itselläni imetys ei onnistunut kun vauva ei pienellä suullaan saanut otetta suuresta pyöreästä rinnasta. Olen vieläkin sitä mieltä että paremmalla imetysohjauksella ja tukihenkilön avulla olisimme voineet saada homman toimimaan. Koen sitli etten olisi voinut enää enempää tehdä tai yrittää kovemmin. Pumppasin sitten 3 kk ja olen ylpeä että saavutin edes 3 kk osaimetyksen pullosta. Mutta siinä ylitin enemmän itseni kuin jonkun muun vaatimukset.

Imetyksen tuki ry:n Maitolaiturissa voi purkaa myös imetyspettymyksiä, ja yhdistyksen aktiivit tukevat kirjoittajia mielestäni erittäin inhimillisesti, myötätuntoisesti ja asiantuntevasti. Syyllistämistä en siellä ole nähnyt.
Tässä tuli sitten kuitenkin se malliesimerkki siitä miten imettämättömät tuntee heti tarvetta puolustautua :LOL:

Imetyksen eoäonnistuminen on monelle kovempi juttu kuin heti pystyy myöntämäänkään.

vieras
Imettäville annetaan tukea, on yhdistyksiä ym. Imettämättömille ei ole. Ovat kuitenkin äitejä ja naisia ja haluavat keskustella asiasta.
mihin semmonen tarvii tukea jos vapaa-ehtoisesti on imettämättä ja on sinut asian kanssa? :whistle:

mutta jos yrityksestä huolimatta ei onnistu niin sillon ymmärtää et haluu vertaistukea.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Harvoin näkee imettävien hokevan täällä, että kai se nyt on ihan ok, kun minä täysimetän.
Mä en ainakaan perustele :) Ja mitä mielenkiinnolla luin keskustelua juuri äsken, eipä tuolla montaa muutakaan ole. Kai joku perustelee jos haluaa asiasta keskustella? Itseäni vaan ei kiinnosta, ja vastaväitteeks sulle sanon että täällä todellakin näkee usein imettävien keskustelunavauksia mm. puolesta julkiselle imettämiselle, taaperoimetykselle, täysimetykselle. Tämä "en imetä" ketju oli oikeastaan ensimmäinen joka pongahti vastaan sitten pitkään aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
http://www.phpbbplanet.com/forum/korvikemutsit.html
Niin, imettäjille annetaan tukea ja neuvoja, jotta imetys onnistuisi. Mihis sitä tukea tarvii, jos on päättänyt olla imettämättä? Pelkääkö joku sortuvansa imettämään jos ei koko ajan saa kannustusta päätökselleen?? :LOL:

avaruus
mihin semmonen tarvii tukea jos vapaa-ehtoisesti on imettämättä ja on sinut asian kanssa? :whistle:

mutta jos yrityksestä huolimatta ei onnistu niin sillon ymmärtää et haluu vertaistukea.
Putkinäkö on paha asia. Jos ei ymmärrä (salli) toisten keskinäistä keskustelua, esim. näistä täällä lausutuista mustavalkoisista totuuksista, voi kutsua itseään suvaitsemattomaksi.

Olen kyllä huomaavinani kaikessa "normissa poikkeavuudessa" jotain ihmeoletusta siitä, että jokainen mielipide olisi SYYLLISTÄVÄÄ. Jessus, jos olet varma asiastasi (oli se sitten imettäminen kahden vuoden ikään tai imettämättä jättäminen, yksinhuoltajuus tai kituliitossa jatkaminen jne.) niin ei pitäisi oloasi hetkauttaa muiden mielipiteet. Ja jos hetkauttaa, niín ilmeisesti itselläsi kuitenkin on vielä vähän pohdittavaa ratkaisusi suhteen! Tuolloin ei kannata syyllistää mielipiteensä esittäneitä (varsinkaan jos itse niitä olet pyytänyt) vaan kannattaa miettiä, onko oma valinta sittenkään se ihan OMA valinta, jos muiden mielipiteet risovat.

Hei tuntekaa omat juttunne sydämellä!!! Mitään ainoaa oikeaa ei ole!
Aina se ei vaan ole oma valinta :) Moni jonka imetys ei ole onnistunut tuntee epäonnistuneensa. Ja etenkin kun tuo epäonnistumisen tunne on tuore, tietynlaiset mielipiteet hetkauttaa vaikka kuinka tietäisit kaikkesi tehneen imetyksen hyväksi.

Itse tunsin epäonnistuneeni maailman luonnollisimmassa asiassa. Itkin muutamatkin kerrat sitä, että miksi minun tissini eivät toimineet niinkuin pitäisi, mietin että mikä ihmeen friikki minä olen kun en lastani pysty ruokkimaan niinkuin "pitäisi". Ja nyt tosiaan olen kiitollinen siitä, että on korvikkeita jotka ovat tarpeeksi hyviä vauvalle :)

Mä en ainakaan perustele :) Ja mitä mielenkiinnolla luin keskustelua juuri äsken, eipä tuolla montaa muutakaan ole. Kai joku perustelee jos haluaa asiasta keskustella? Itseäni vaan ei kiinnosta, ja vastaväitteeks sulle sanon että täällä todellakin näkee usein imettävien keskustelunavauksia mm. puolesta julkiselle imettämiselle, taaperoimetykselle, täysimetykselle. Tämä "en imetä" ketju oli oikeastaan ensimmäinen joka pongahti vastaan sitten pitkään aikaan.

Näinpä juuri. Vastasin kyseiseen ketjuun. Ja toinen on, kun monikaan ei kehtaa asiaa myöntää, vaan puolustautuvat, ettei vauva osannu, ei tullut maitoa tms. Uskaltakaa sanoa, jos inhoatte sitä

avaruus
Imettäjät näyttävät tarvitsevan aika paljon tukea
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&hs=0W3&q=imetys%2Btuki&btnG=Hae&meta= ,
miksi ei sitten ei-imettävät?

Yhteistyössä