Miksi asutte OMISTUSkerrostaloasunnossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elvi harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elvi harmaana

Vieras
Tulipa tässä yksi kerta mieleen, että meidän taloyhtiön alueella (neljä kerrostaloa) ei näytä asuvan juurikaan teini-ikäisiä. Paljon on pikkulapsiperheitä, eläkeikäisiä ja muutama opiskelijan oloinen. Onko se niin, että kerrostaloasuminen ei ole oikeasti kenenkään unelma ja kerrostalossa asutaan vain silloin kun muuhun ei ole varaa? Itse asun kerrostaloasunnossa sen tähden, kun mieheni on sössinyt nuoruudessaan raha-asiansa, eikä pysty pitkään aikaan ottamaan asuntolainaa. Mieheni unelma olisi omakotitalo, rivitaloasuntokin kävisi. Minulle sopii kaikki, elelen ihan tyytyväisenä tässä kerrostalokämpässä ja hoitelen meidän ainokaistamme. Pidän niin siitä, kun on oma kämppä, jota saa sisustaa vapaasti oman mielen mukaan ja voisin kuvitella asuvani tässä vaikka loppuelämäni. Oma piha olisi kiva (haluaisin mahd. pienen pihan, että sen hoitaminen ei rasittaisi liikaa), mutta muuta en oikeastaan kaipaa tähän asumiseen. Yhdet naapurit meluavat jonkun verran, se tietysti rassaa, mutta jos huonosti käy, rivitalossa on sama ongelma.

En jaksa nyt tähän aikaan yöstä lukea noin pitkää kirjoitusta ilman kappale jakoja, mutta silmäilin sen ja kommentoin, että joillekkin kerrostalo-osake on se unelma. Ei TARVITSE hoidella pihoja etc.
Aika monillekkin oikeastaan. Hurjasti niitäkin ostellaan.

Voi kyllä nyt olla että hain väärät pointit kirjoituksestasi.

Vaikka siksi, että on myynyt ok-talon kun ei jaksa pihatöitä enää, ja ne työt riittää, joita mökillä on...

Jos miehesi on sössinyt raha-asiansa ja tulot on kuitenkin ok teillä, niin asuntolainaahan voitte silti saada, riippuen pankista.

Vaikka tuskin minäkään tajusin pointtia tässä aloituksessa, mutta pakko oli vastata kuitenkin.

Mun unelma olisi kerrostaloasunto. Rivarikin on jees, mutta se varsinainen unelma olisi kattohuoneisto wanhassa kivitalossa keskustan liepeillä, hyvin näkymin. Vanhempieni kerrostaloasunto (kaksi ylintä kerrosta, puulämmitteinen sauna, merinäköala, hyvä arvostettu alue) menee myös aika liki unelmaa.

Omakotitalo olisi painajainen...en mä viihtyisi. Kaikkein vähiten jossain pikkupaikkakunnalla, vaikka sellaisesta saakin halvalla omakotitalon.

Siksi koska ei haluta asua muualla. Helsingin keskusta on meille se paras paikka. Eikä todellakaan ole kyse siitä etteikö omakotitaloon olisi varaa. Tämän asunnon hinnalla osataisi kyllä oman talon.

Ehkei kaikki vaan halua sitä omakotitaloa, eikä edes rivaria?

Itselleni kerrostalo on aina ollut se unelma. Mukavalla paikalla, hyvillä kulkuyhteyksillä huoleton asunto ilman pihatöitä ja kuitenkin niin että taloyhtiön viihtyisä piha on käytössä ja sieltä löytyy tarvittaessa seuraa niin aikuisille kuin lapsillekin. Kouluja, leikkipuistoja jne ympärillä.

Nykyään toki on tiettyjä realiteetteja mitkä alkavat puhua omakotitallon puolesta, kunhan siihen kuuluisi riittävän iso ja kunnolla aidattu piha. Mutta siltikään en ole vielä valmis luopumaan unelmastani elää kerrostalossa ja asuntoilmoituksia selaillessa yhä tutkailen tältä alueelta noita 4-5h&k asuntoja...

Hmmm mun unelma on kyllä löytää se kerrostaloasunto tai rivitaloasunto(ehkä), ikinä en halua omk:ta. En ole huomannut mitään merkittäviä eroja hinnoissa, kun olen verrannut niitä hienoja kerrostaloasuntoja niihin omk:n täällä päin. Mutta onko tässä nyt vaan se ero että asutaan Helsingissä?
Jännä että joku ajattelee noin. :D

Omakotitalo olisi painajainen...en mä viihtyisi. Kaikkein vähiten jossain pikkupaikkakunnalla, vaikka sellaisesta saakin halvalla omakotitalon.

Meillä on aivan erilaaset unelmat. :D Mä kun voisin ottaa omakotitalon jostakin vähän syrjemmältä tällä pienellä paikkakunnalla, se olis oikiastaan mun unelma.

Mielellään asuisimme keskustassa kerrostalossa vaikka lopunikäämme, mutta eipä tahdo löytyä yli 75 neliän asuntoja mistään. Seurattu nyt kolme vuotta markkinoita ja yksinkertaisesti isompia ei rakenneta tässä kaupungissa. Meneehän tämä kolmio niin kauan kun on vain yksi lapsi tai lapset ovat pieniä, mutta muutaman vuoden kuluttua tarvitaan kolmas makuuhuone ja sitä ei kerrortalosta saa. Siksi varmaankaan ei teilläkään niitä teini-ikäisiä näy.

Minä ainakin rakastan keskusta-asumista! :) Enkä tykkää pihajutuista. Isompi kämppä saatiin yhdistämällä kaksi viereistä osakehuoneistoa. Hintakysymys se ei ainakaan tässä kaupungissa ole, vaan ison keskustakämpän hinnalla rakennuttaisi kyllä haluamansa omakotitalonkin. Varmaan jossain kämäsemmässä lähiössä asuminen ei tosiaan ole kenenkään unelma. Puhutaan ehkä aloittajan kanssa vähän eri asioista, hän lähiöistä ja minä keskusta-asumisesta?

Mä haluaisin viimeisenä asua rivitalossa, omakotitalo menisi riittävän suurella piha-alueella keskustan läheisyydessä.. Jotenkin ahdistaa jos on pienet pihat vierekkäin, naapureita kiinnostaa liikaa ja ei ole yksityisyyttä. Ehkä kamalimpia on ne pikkutonttiset ok-talot joissa ikkunoista on näkymä naapurin ikkunaan.

Asun lähestulkoon unelmatalossa, kerrostalo-osake keskustan läheisyydessä mahtavalla sisäpihalla varustettuna. Yhteinen piha ei häiritse kuin ne pienet vierekkäiset :) Toki voisi olla pikkasen keskustammassa ja asunnolla saisi olla reippaasti lisää kokoa.

Minä olen aina asunut kerrostaloissa ja pääasiassa olen viihtynyt. Parin talon sijainti oli vähän huono ja sitten on tullut asuttua kahdesti maantasolla.

Kerrostalossa on valtavasti hyviä puolia. Yleensä sijainti on keskeisempi omakotitaloihin verrattuna, olo on jotenkin turvallisempaa (jos ei asu maan tasalla), ikinä en ostaisi maantasakerroksesta omistusasuntoa kerrostalosta, mutta ylemmistä kerroksista voisin ostaakin. Kerrostalossa ei ole myöskään pihatöitä tai muita vastaavia juttuja. Minusta myös tuntuu, että oma yksityisyys on kerrostalossa paljon parempi kuin esim. rivi- tai omakotitalossa. Tänne voi helposti tulla vieraita ilman, että naapurit näkee keitä meillä käy. Omakotitalossahan on usein niin, että siitä paistaa sadan metrin päähän, että on vieras auto taas pihassa ja näkeehän siitä paljon paremmin jos joku on tulossa kylään jne.

Jos joskus ostetaan oma asunto niin ensisijaisena tavoitteena on omakotitalo uima-altaalla, jos ei tällaista uima-altaalliseen ole varaa niin sitten ostetaan kerrostalosta, jossa yhteinen uima-allas.

Molemmissa olen asunut ja molemmissa on hyvät puolensa. Kerrostalosta kuitenkin pidän enemmän, en ikinä ostaisi omakotitaloa. Siinä on ihan liikaa hommaa, jatkuvasti saa olla jotain tekemässä ja mä kun mielummin lähden kaupungille kahville kuin kunnostan pihaa. Ainoa asia mistä en tykkää kerrostalossa on se pihan puute. Tykkäisin niin mennä kesäauringosta nauttimaan heti pihalle, ei tarvis lähtä minnekään kauemmas. No parveke on aika hyvä korvike.

Yhteistyössä