Miksi annetaan erikoinen etunimi ja käytetään jotain muuta silti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tajusin tässä, että erään tutun lapsi on etunimeltään jotain ihan muuta kuin millä kutsutaan. Ja olen sentään tuntenut heidät jo pari vuotta eikä ole koskaan käynyt ilmi, että käytössä onkin lemppari.

Eli tyyliin oikea nimi Aleksander ja kutsutaan Aleksi. Tämä josta puhun niin on siis eriniminen, mutta sellainen että oikeasti nimi on ns. ulkomaalainen ja kutsutaan ihan suomalaisella nimellä.

miksi annetaan tavallinen nimi ja kutsutaan muuksi?
Pertti - Pera
Petri - Pete
Liisa - Lissu
Johanna - Jossu
Antti - Pekka - Aa Pee (ynnä muut yhdysnimet!)
Kirsti - Kikka

Alkuperäinen kirjoittaja halloota halloota:
miksi annetaan tavallinen nimi ja kutsutaan muuksi?
Pertti - Pera
Petri - Pete
Liisa - Lissu
Johanna - Jossu
Antti - Pekka - Aa Pee (ynnä muut yhdysnimet!)
Kirsti - Kikka

Kuitenkin sitä yleensä käytetään myös sitä etunimeä. Ja että se on selvää että kyseessä on lempinimi eikä oikea nimi. Mutta on monia jotka sanoo että "lapsemme nimi on xxxx mutta häntä kutsutaan xxxx".

Lapseni "oikea" nimi on Minea, mutta Minniksi kutsutaan. Ja jos esittelen hänet jollekin sanon että tässä on Minni en selittele enempää. Mutta usein kun tulee nimestä keskustelua mainitsen kyllä että ristimänimi on Minea. Tyttäreni isä kutsuu tytärtään usein Mineaksi

Silti mitä järkeä on antaa "hieno"erikoinen nimi jota ei sitte kukaan käytä??
miehen veljellä tyttö ja poika joilla nimet ei löydy almanakasta ovat niin erikoisia.. eikä niillä nimillä kukaan niitä puhuttele, väännelty itse kenellekkin puhuttelijalle sopiva lempinimi.. ei pysy kärryillä kenestä se mummo taas kertoo ;)
Vaikka väliäkö hällä..omat lapset sai tavalliset nimet ja niitä käytetään, itse huomauttavat jos joku niitä vääntelee joksiin muuksi..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Lapseni "oikea" nimi on Minea, mutta Minniksi kutsutaan. Ja jos esittelen hänet jollekin sanon että tässä on Minni en selittele enempää. Mutta usein kun tulee nimestä keskustelua mainitsen kyllä että ristimänimi on Minea. Tyttäreni isä kutsuu tytärtään usein Mineaksi

Mutta miksi näin? Miksi tyttönne nimi on Minea, jos häntä ei kuitenkaan Mineaksi kutsuta? Miksi ette suoraan antaneet Minni nimeä?

Yhteistyössä