Miksi annatte lastenne tehdä mitä sattuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HYIIIIII
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HYIIIIII

Vieras
Pienet lapset tekevät kaikenlaista epäsopivaa itse sitä ymmärtämättä mutta vanhempien vastuulla on seurata ja ohjeistaa mitä saa tehdä ja mitä ei. Tässä kolme näkemääni tapausta muutaman päivän ajalta.

Äiti lykkää parivuotiaan tytön rattaissa bussin keskisillalle ja menee itse istumaan penkille. Pikkutyttö kaivelee nenäänsä ja imeskelee räkää sormenpäästään. Sitten hän alkaa hamuilla kädellään viereisten vaunujen vauvalta roikkuvaa vaunulelua, kosketellen samalla räkäisillä sormilla toisen vaunuja. Äiti ei kiellä lastaan vaikka välillä vilkaisikin ja näki touhun.

Suunnilleen esikouluikäinen pikkupoika miettii Makuunissa mitä karkkeja valitsisi. Pohdinnan lomassa hän imeskee karkkikauhan kauhaosaa. Hän etenee karkkilaatikkorivistöä eteenpäin ja rapsuttaa samaisella kauhalla päätään. Sitten löytyy sopivat karkit ja ei muuta kuin kauha laatikkoon ja karkit pussiin. Äiti valitsee yhä rauhassa elokuvaa.

Noin kolme vuotias pikkutyttö perheineen on Prisman hedelmäosastolla ostoksilla. Liekö syynä kihomadot vai huonosti pyyhitty pylly mutta kutina taitaa olla kova koska tyttö kulkee useita minuutteja ympäriinsä ja kaivelee pyllyään ihan näkyvästi. Isä ei asiaa huomaa, monet asiakkaat kylläkin. Tyttö yltää sopivasti omenalaarille ja koskettelee vasta housuista tulleella kädellä useita omenoita. Nämä omenat eivät Isän pussiin päätyneet vaan jäivät laariin odottamaan muita asiakkaita.

Miksi vanhemmat ei seuraa mitä lapset tekee?! Käyttäytymistavat opitaan kotona ja kertaus on opintojen äiti. Moni lapsi yrittää mm. syödä räkää mutta se pitää kieltää, yhä uudestaan ja uudestaan. Ei kai kukaan ole halukas näin julkiseen eritteiden vaihtoon tuntemattomien ihmisten kanssa? Ainakaan näin syksyn flunssa-aikaa odotellessa.

Yöks.. Kyllä mä pidän tiukasti huolen että pyllyä ei raavita, nenää kaiveta eikä sormia laiteta suuhun (eikä muutakaan sinne kuulumatonta) edes kotona. Se on vain hyviä tapoja, ja pitää jo parivuotiaana osata.

Kyllä jollain on tylsä elämä.. Ne on lapsia ja kuten kirjotit siitä kun tyttö pyllysormillaan koskee omppuja niin laitoit ettei vanhemmat sitä huomanneet niin milläs sitten keiltävät?

Toisekseen kyllä mulla on tapana pestä tai kuoria hedelmät jotka ostan kun esim. joku aikuinen just vemputtanut mies ilman käsien pesua koskettelee niitä joten toi lapsen koskettelu nyt on pientä siihen verraten. Ja kun lapsilla tuppaa noi sormet oleen usein suussa niin voi morjes ku ollaan esim. päiväkodissa tai kyläilelmässä tutuilla kun ei yhtään tiedä vaikka lapsesi imeskelemät lelut olis ollut vaikka kaverit muksun nenässä..

Huoh..

Jokaiseen ketjuun mahtuu just näitä kirjoittajia...
Olipa aihe miten fiksu tahansa, niin aina on joku jonka mielestä ap kirjoittaa aivan sontaa...

Täytyyhän teidän omia räkänokkianne puolustaa henkeen ja vereen!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllä jollain on tylsä elämä.. Ne on lapsia ja kuten kirjotit siitä kun tyttö pyllysormillaan koskee omppuja niin laitoit ettei vanhemmat sitä huomanneet niin milläs sitten keiltävät?

Toisekseen kyllä mulla on tapana pestä tai kuoria hedelmät jotka ostan kun esim. joku aikuinen just vemputtanut mies ilman käsien pesua koskettelee niitä joten toi lapsen koskettelu nyt on pientä siihen verraten. Ja kun lapsilla tuppaa noi sormet oleen usein suussa niin voi morjes ku ollaan esim. päiväkodissa tai kyläilelmässä tutuilla kun ei yhtään tiedä vaikka lapsesi imeskelemät lelut olis ollut vaikka kaverit muksun nenässä..

Huoh..

Ykköstapauksessa mun mielestä äidin olisi pitänyt olla vieressä, rattaita ei jätetä yksin seisomaan liikkuvassa autossa jos lapsi on niissä. Ja tottakai olisi pitänyt kieltää, toisten luluja ei räpelletä vaikka sormet ei olisikaan räkäiset.

Kakkosessa ja kolmosessa avainkysymys on näkikö vanhemmat? Prismassa ilmeisesti ei, ja vaikuttaisi siltä ettei Makuunissakaan. Kyl mä olisin ojentanut sitä kauhapoikaa itse jos äiti ei olisi tapausta nähnyt... Ja kaiveliko se tyttö muuten paljasta takapuoltaan vai housujen päältä? Siinäkin pikkusen eroa. Mutta oli toikin ihan totta, että tiedättekö te missä ne aikuiset on käsiään pitäneet ennen kuin valkkaavat vihanneksia!

ihan hyvä juttu. yksi huomautus. entäs ne aikuiset jotka tekee samaa ja levittää bakteereita. mietipä joku spurku käpelöimässä kusisilla sormillaan niitä omppuja.....

Yhteistyössä