Miksi annat alaikäisen lapsesi polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kulkee lapsen perässä joka paikassa :O vai antaa koivuniemestä :O Aina ei katsos puheet auta vaikka kuinka teinille yrittää selittää tai pistää rajoituksia !!!!
Kyse olikin varmaankin siitä, että miksi sitten tavallaan luovuttaa, ja antaa sen lapsensa polttaa ja juoda. Sitä ihan samaa oon ihmetellyt itsekin... Joo, teinejä ei voi vahtia 24/7, mutta ikinä milloinkaan en tule hyväksymään sitä että alaikäinen lapsi juo tai polttaa, ja omille lapsilleni teen sen toteuttamisen mahdollisimman vaikeaksi.

vieras
kulkee lapsen perässä joka paikassa :O vai antaa koivuniemestä :O Aina ei katsos puheet auta vaikka kuinka teinille yrittää selittää tai pistää rajoituksia !!!!
Ne rajat kannattaa asettaa jo ennen teini-ikää...

En anna, enkä salli, otan tupakat pois ja kaadan juomat lavuaarista alas, myös kaverien jos sattuu kätkö löytymään. Saarnaan ja paasaan ja puhun nätisti, ja toivon parasta. Ja jos menee kuitenkin överiksi, menen ja haen kotiin. Mutta en aio kulke lapsen perässä joka paikassa... jos vahinkoa saa aikaan, joutuun itse korjaamaan ja korvaamaan vahinkonsa.

äippä
rupeiskin asettaan jo hyvissä ajoin eli siis 2 vuotiaana :)ni ei se siltikään aina auta. Ja vaikka tekisit tupakin ja alkoholin hankkimisen hyvin hyvin vaikeaksi ni sekään ei aina auta :S Ja kun jotku lapset ovat menevää sorttia eikä nyhjää kotona kirja kädessä ni miten sitten pystyt aina kotrolloimaan. Enkä minä ainakaan halua lapsilleni sellaista kasvatusta, että mihkään ei saa mennä, jos tulee pian tehtyä tyhmyyksiä. Ja tuossa 15 ja 16 vuoden iässä ne teinit kyllä yleensä ruukaa kokeilemaan ja kokeilu ei tapa. Sit pitää vaan toivoa että lapsesi/nuoresi olisi niin fiksu että se jäis pelkäksi kokeiluksi. Näin se vaan on omallakin kohdalla mennyt .

en anna
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kyse olikin varmaankin siitä, että miksi sitten tavallaan luovuttaa, ja antaa sen lapsensa polttaa ja juoda. Sitä ihan samaa oon ihmetellyt itsekin... Joo, teinejä ei voi vahtia 24/7, mutta ikinä milloinkaan en tule hyväksymään sitä että alaikäinen lapsi juo tai polttaa, ja omille lapsilleni teen sen toteuttamisen mahdollisimman vaikeaksi.
Noin minäkin ja onneksi ovat puhetta uskoneet. Nytkin tuolla 14v kaverilla ja voin vannoa ettei polta eikä juo, tulee ihan ajoissa kotiin. Viihtyy myös hyvin kotona ja kaverit täällä usein.
Hänkin tietää kantani asiaan ja toivottavasti kestää vielä kauan ennen ensikokeilua.

Alkuperäinen kirjoittaja Hohtavaa Hopeaa:
toivottavatsti tulette pitämään ton nollalinjanne myöskin sit kun ne lapsukaiset tulee siieh rööki-ikään...miun 17-vuotias tyttäremi polttaa ja vitunkos minä sille mahan?????ideoita otetaan vastaan älypäiltä= B)
Et mahdakaan, mutta ei sitä silti tarvitse hyväksyä, saatika sallia esim. polttamalla kotona tai ostamalla röökiä.

toivottavatsti tulette pitämään ton nollalinjanne myöskin sit kun ne lapsukaiset tulee siieh rööki-ikään...miun 17-vuotias tyttäremi polttaa ja vitunkos minä sille mahan?????ideoita otetaan vastaan älypäiltä= B)
Et mahdakaan, mutta ei sitä silti tarvitse hyväksyä, saatika sallia esim. polttamalla kotona tai ostamalla röökiä.
olenkos minä sen jossain hyväksynyt saatiika sanonut et ostaisimme alaikäiselle tupakkaa? nener ever!!!

äippä
ei täälä kukaan oo sellasta väittänykkään että sitä hyväksyisi,vaan jotkut nuoret pottaa vaikka äiti sanoisi mitä:( Minäkin olen nuorena pottanut vaikka sitä ei hyväksyttykkään:O Ei siinä vanhemmilla ollut konsteja kun teini oli päättänyt niin.

olenkos minä sen jossain hyväksynyt saatiika sanonut et ostaisimme alaikäiselle tupakkaa? nener ever!!!
No sellasen kuvan sain, että ei mahda mitään joten polttakoon :D

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
ei täälä kukaan oo sellasta väittänykkään että sitä hyväksyisi,vaan jotkut nuoret pottaa vaikka äiti sanoisi mitä:( Minäkin olen nuorena pottanut vaikka sitä ei hyväksyttykkään:O Ei siinä vanhemmilla ollut konsteja kun teini oli päättänyt niin.
Ap:n kysymys oli että miksi annatte lapsenne polttaa ja juoda. Valitettavasti sellaisia vanhempia on ihan oikeesti olemassa, jotka mieluummin antavan lapsensa polttaa kotona, ettei tarvi mennä nurkan taakse missä on vaarana se että kylän juoruakat näkevät :headwall:

äippä
olin sellainen teini että jos äiti tai isä ois tullu tupakan suusta nykimään ni oisin polttanut sitä kauheammin salaa:O ennemmin sillontällön asiasta huomauttaa, ja kertoo että ei kannata,kun rupee keuhkoomaan. Sit täytyy vaan toivoo että nuori ois niin viisas ettei polttais.

Minä tiedän äidin joka antaa 14-vuotiaan tyttönsä tupakoida ja juoda alkoholia eikä edes mitenkään yritä kieltää asiaa. Äiti itse on vielä ihan "tavallinen" ihminen ei siis mikään juoppo tms. Ihan saa tyttö äidin silmien edessä juopotella ja tupakoida ja äiti ei puutu asiaan mitenkään... En ymmärrä yhtään tuollaista äitiä ja hänen toimintaa!

Alkuperäinen kirjoittaja mites:
Viikkorahat ym. pois jos juo tai polttaa. Vai ainako joku näitä nuorille antaa ilmaseksi?
Jos nuori polttaa ja juo, niin kyllä hän keinot keksii saadakseen sitä tupakkaa ja alkomahoolia.
Aika suuri osa teineistä juo ja polttaa. Vaikka ainostaan murto-osalla vanhemmat sallivat kyseisen käytöksen.
Ja useinhan tupakoivien nuorten vanhemmat myös polttaa. Onhan se moraalisesti tekopyhää mennä mäkättämään tupakoinnista jos itsellä roikkuu rööki suupielessä.
Silloin kun itse olin teini ihmisten keuhkot eivät kestäneet tupakansavua ensimmäisiä 16 vuotta. Jonka jälkeen keuhkot olivat kypsyneet ottamaan vastaan nikotiinit ym myrkyt. Nykyisinhän keuhkot kypsyvät vasta 2 vuotta myöhemmin. On se hienoa että tupakalla saa myrkyttää itsensä (ja syntymättömän lapsensa ) mutta mm kannabis on todella paheksuttavaa.

yrmy
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
No mä nuorena join ja poltin eiivätkä vanhemmat sitä hyväksyneet, mutta eivät kyllä rajoittaneetkaan millään tavalla. Kotona ei saanut polttaa ja kännissä ei ( miellellään ) kotiin, siinä rajoitukset. Oli teinin helppoa rellestää.
Eri linja omien lasten kanssa. Valistan, paasaan, motkotan joka käänteessä. Jos löytyy viinaa, tupakkaa tai jotain muuta, ne menee roskikseen. Mutta teen myös selväksi, että vaikka kuinka tulee mokailtua, vanhempien puoleen voi ja pitää aina kääntyä.

Yhteistyössä