Miksi AMK tutkinnon suorittaneet löytyvät kaupan kassalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
ja syynä ei ole, ettei oman alan töitä löytyisi, jos yritystä etsiä olisi.
Tradenomit, sosionomit. Miksi kouluttautua ja päätyä kassalle liukuhihnatyöhön?
Onko koulutuksessa jotain vikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja m:
mistä tosiaan tiedät että kaikille noille on tarjolla oman alan töitä heti kun koulun ovesta ulos astuu?

sattumoisin tiedän, koska seuraan itse tarkasti avoimena olevia työpaikkoja, kuulen työssäni, että pulaa olisi ainakin sosionomeista jne..
..mutta näen heitä kauppojen kassoilla töissä. Miksi tiedän, olen opiskellut heidän kanssa samaan aikaan AMK:ssa. Samaa en ole huomannut hoito-alan ihmisissä.

Mie olen taloushallinnon tradenomi koulutukseltani, mutta työskentelen myyjänä. Se minua harmittaa, että koulun aikana en hakenut harjoittelupaikkaa mistään tilitoimistosta tai ekalla kerralla hain, mutta en saanut ja menin sitten kirjakauppaan harjoitteluun. Toisen harjoittelun tein huonekaluliikkeessa, koska tajusin sitten koulun aikana, että ei minusta ole tilitoimistoon tai vastaaviin töihin. Ei kiinnosta niitä prosentteja laskea, yms. Sen alan opettaja oli ihan hirveä, eikä osannut ollenkaan opettaa, vaikka olikin ollut verotoimistossa töissä. Hulluinta oli se, että mie rakastin kauppiksessa taloushallintoa ja se oli minun vahvin aine. En tiedä olisiko erilainen mielipide, jos oisin päässyt silloin tekemään ekan harjoittelujakson siellä tilitoimistossa. Nyt tosiaan harmittaa, kun taas tää myyjänhomma on alkanut maistua puulta, mutta muutakaan en tiedä.

no tällä hetkellä tradenomeja vaan koulutetaan aivan liikaa. ja koska niitä tulee ns. liukuhihnalta, niin työelämä ei välttämättä koe sitä tutkintoa riittävän syväksi että tradenomi vois toimia vastuullisissakin hommissa (mikä siis ei pidä paikkaansa, vaan tradenomi voi toimia yhtä hyvin johtotehtävissä ).

juttelin tässä oman alueeni kauppakorkean koulutuspäällikön kanssa ja hän sanoi että nykyään suurin osa kauppakorkean opiskeiljoista suorittaa maisterin tutkinnon vaikka kandiinkin voisi jäädä. on näet huomattu että se pelkkä kandin tutkinto ei enää riitä työelämän tarpeisiin... sinänsä surullista sillä ammattikorkean koulutus on monin paikoin työelämään jopa soveltuvampaa kun tiedekorkeakoulun, koska se käytännönläheisyys on niin vahvasti läsnä.

aina tosin tradenomi ja oikea työpaikka eivät kohtaa ja ovat kauppojen kassoilla, tekemässä sihteerin tai aulatyöntekijän hommia, mutta tiedän myös paljon eri alojen maistereita jotka tekevät ns. rupumpaa duunia kun mitä heidän koulutuksellaan voisi vaatia. kyse on elämisestä, on pakko tehdä jotain työtä että on katto pään päällä.

minulla on itselläni tradenomin tutkinto ja olen tällä hetkellä ihan hyvässä duunissa, omalla alallani. mutta näen tulevaisuuden paljon parempana ktm-tutkinnon kanssa. siitä syystä olen hakeutunut uudelleenkoulutukseen. pakko ajatella elämää seuraavat 20 vuotta eteenpäinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi? eikö kukaan vastaa?

Minä en tunne yhtään sosionomia, joka ei tekisi oman alansa töitä. Tosin kaikilla heistä on pätevyys työskennellä lastentarhanopettajana, en tiedä onko muissa suuntautumisissa huonompi työtilanne.

Tietysti joku saattaa huomata kesken opiskelun ettei ala olekaan se oma ala, mutta sisulla jatkaa koulun loppuun. Ja valmistuttuaan mieluummin jatkaa siellä kaupan kassalla, jossa on tehnyt töitä opiskeluaikana. Yhden maisterin tunnen, joka on tehnyt näin. Niin ja yhden lähihoitajan myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Miksi? eikö kukaan vastaa?

Minä en tunne yhtään sosionomia, joka ei tekisi oman alansa töitä. Tosin kaikilla heistä on pätevyys työskennellä lastentarhanopettajana, en tiedä onko muissa suuntautumisissa huonompi työtilanne.

Tietysti joku saattaa huomata kesken opiskelun ettei ala olekaan se oma ala, mutta sisulla jatkaa koulun loppuun. Ja valmistuttuaan mieluummin jatkaa siellä kaupan kassalla, jossa on tehnyt töitä opiskeluaikana. Yhden maisterin tunnen, joka on tehnyt näin. Niin ja yhden lähihoitajan myös.

maisteria ihmettelen, lähihoitajaa en...ei voi verrata AMK tutkintoon.

Mutta lähihoitajalle varmasti olisi oman alansa töitä, hän on vain päättänyt mieluummin olla siellä kaupan kassalla. Samapa tuo onko kyse korkeakoulu- vai toisen asteen tutkinnosta, jokainen tekee omat valintansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Mutta lähihoitajalle varmasti olisi oman alansa töitä, hän on vain päättänyt mieluummin olla siellä kaupan kassalla. Samapa tuo onko kyse korkeakoulu- vai toisen asteen tutkinnosta, jokainen tekee omat valintansa.

ei ole yhteiskunnalle sama! Korkeakoulu maksaa yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin toisen asteen koulu...siis kouluttaa ihmisiä. Maisteriksi ainakin 6 vuotta, lähäri voi opiskella jopa 1½ vuodessa.
Miksi ylipäänsä kouluttautua, ellei aio tehdä oman alan töitä?

No empä tiedä.. Itse opiskelin tradenomiksi, koska tavoitteena oli perustaa oma firma tulevaisuudessa.. Valmistuttuani olin töissä tilitoimistossa 4 vuotta, kunnes vihdoin viime vuonna sain perustettua oman firmani ja hyvin pyyhkii :) En oo päivääkään ollut kaupan kassalla. Mutta voihan se olla, että ihmiset jotka eivät suostu liikkumaan työn perässä vaan haluavat, työn löytyvän naapurista, joutuvatkin sinne kaupan kassalle. Mä oon vähän sitä mieltä, että sinne on muutettava missä töitä on. Ellei omaa firmaa halua perustaa..

Kaikkia tradenomeja ei kouluteta liikaa. Minä olen valmistunut johdon assistentiksi (tradenomi, HSO), eikä ole ollut vaikeuksia työllistyä omalle alalle. Meitä valmistuu vuosittain muistaakseni runsaat 100.

Harjoittelupaikkoja oli tarjolla vaikka kuinka paljon, ja kaikille harjoittelijoille maksettiin jonkinlaista palkkaa harjoitteluajalta. Itse tein harjoitteluni (100 päivää) suuressa asianajotoimistossa, ja harjoitteluajan palkka oli siihen aikaan vähän alle 2000 euroa/kk.

Positiivista on sekin, että johdon assistenttien alkupalkka valmistumisen jälkeen on keskimäärin korkeampi kuin muiden tradenomien. Ja työllistyminen huomattavasti helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
mistä tosiaan tiedät että kaikille noille on tarjolla oman alan töitä heti kun koulun ovesta ulos astuu?

sattumoisin tiedän, koska seuraan itse tarkasti avoimena olevia työpaikkoja, kuulen työssäni, että pulaa olisi ainakin sosionomeista jne..
..mutta näen heitä kauppojen kassoilla töissä. Miksi tiedän, olen opiskellut heidän kanssa samaan aikaan AMK:ssa. Samaa en ole huomannut hoito-alan ihmisissä.

Ainuttakaan valmistunutta sosionomia en tiedä joka olis töissä kaupankassalla :o

No minä en ole oman alan hommia saannut ammattikoulun tutkinolla, mutta AMK opinoilla oon hommia tehny 2 viikkoa koulun aloittamisen jälkeen. Ei se koulutustaso sanele sitä saako töitä vai ei.. enemmän se ala ratkaisee.

Alkuperäinen kirjoittaja Johdon assari:
Kaikkia tradenomeja ei kouluteta liikaa. Minä olen valmistunut johdon assistentiksi (tradenomi, HSO), eikä ole ollut vaikeuksia työllistyä omalle alalle. Meitä valmistuu vuosittain muistaakseni runsaat 100.

Harjoittelupaikkoja oli tarjolla vaikka kuinka paljon, ja kaikille harjoittelijoille maksettiin jonkinlaista palkkaa harjoitteluajalta. Itse tein harjoitteluni (100 päivää) suuressa asianajotoimistossa, ja harjoitteluajan palkka oli siihen aikaan vähän alle 2000 euroa/kk.

Positiivista on sekin, että johdon assistenttien alkupalkka valmistumisen jälkeen on keskimäärin korkeampi kuin muiden tradenomien. Ja työllistyminen huomattavasti helpompaa.

mutta johdon assariksi sä et voi lukea joka ammattikorkeassa. eli tietyllä tavalla olet etuasemassa kun ajatellaan tradenomien työllistymistä noin yleensä.

tähän vaikuttaa myös todella paljon se, mistä ammattikorkeasta tradenomi on valmistunut, sillä kyllä tietyt opinahjot on jo nyt profiloituneet työelämän silmissä niiksi, joista tulee vahvoja ammattilaisia (esim. Helia).

Yhteistyössä