Miksi alkoholittoman oluen juominen raskaana on synti?

• Viestiketjun aloittaja "Ihme"
  • Ensimmäinen viesti
"Ihme"
Olen kuullut tästä nyt kuittailua ja sanomista niin paljon että pakko kysyä objektiivista mielipidettä palstamammoilta.

Ennen raskautta kävin lähes joka lauantai saunassa jonka jälkeen otin saunaoluen. Yhden 0.33 oluen. Satunnaisia ruokaviinejä/siidereitä lukuunottamatta tuo yksi saunaolut viikossa on ollut käytännössä kaikki alkoholinkäyttöni jo monta monta vuotta. Se on ollut aina sellainen viikon kohokohta. Lauantai-sauna ja olut. Hetki rentoutumiseen. Humalahakuista juomista en ole harrastanut vuosiin.

Nyt kun raskauduin, niin jatkoin lauantaisauna ja olut -tapaani alkoholittomalla oluella. Ja tämä on jostain syystä lähipiirilleni suuri ongelma.

"miksei se limppari riitä, miksi sen pitää olla olut?!" vaikka juomassa ei ole alkoholia niin silti OLUEN ottaminen tuntuu olevan suuri synti. Tulee piikikästä kommenttia että niinkö paljon kaipaan sitä lauantaikaljaa etten edes raskautta voi mennä vissyllä tai limpparilla saunaan vaan pitää hakemalla hakea se kaljan maku suuhun. Paras oli kun kuulin välikäden kautta että eräs sukulainen oli jupissut toiselle sukulaiselle etten välitä lapseni terveydestä kun on tuo oluen himo niin hallitsematon. Tämä siis erään sukutapaamisen yhdeydessä jossa käytiin muiden naisten kanssa saunassa ja minulla oli mukana se alkoholiton olueni. Ja kyllä, kaikki tiesivät että se on 0% :D

Ja kyllä, palaan alkoholilliseen olueen sitten kun raskaus ja imetys päättyy. Mutta miksi alkoholitonkin olut on ongelma?!

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28840802:
jotkut lie sitä mieltä, että jos nimi on olut, vaikka alkoton, niin se tekee susta hirviön, joka ei ajattele lastaan. samaan syssyyn tää sanoja saattaa itse vetää napapystyssä kessua menemään tai vauva, lapsi on vieressä ja kessu palaa
Joo, tästä tuli mieleen eräs daami, joka ei voinut syödä voileipäkakkua kun siihen tuli maksapasteijaa, mutta tupakkaa kykeni polttamaan kaksin käsin....

Ja ap:lle, jotkut ihmiset nyt vaan on sädekehä hanurissa syntyneitä, ja niiden pitää paheksua ihan kaikkia ja kaikkea.

Aika ahdasmielinen ajattelutapa joillain. Miksi sitten pitää juoda edes limppaa, miksi vesi ei riitä?
Itse en ole oluesta erityisemmin välittänyt koskaan, paitsi raskaana ollessani. Ja silloin olen kyllä hyödyntänyt näitä nykyään saatavia alkoholittomia oluita ihan surutta. Vauvan syntymän jälkeen ei enää ole olut maistunut, muutoin olisin kyllä siirtynyt sitten imetysaikana ykkösolueen ja myöhemmin normaaliin.
Pidä puolesi äläkä välitä muiden puheista. Sitä paitsi esim Nikolain alkoholittomassa on paljon vähemmän kaloreita kuin limussa!

vierailija
Älä välitä moisista! Typeriä ja sivistymättömiä ihmisiä ovat kun eivät ymmärrä asiaa. SIis entisaikaanhan on juotu imetysaikana olutta nostattamaan rintamaidon määrää ja esim. pienten lasten ummetusta hoidetaan nykyäänkin mallasuutteella. Itse olen terveysalalla ja join alkoholitonta olutta koko raskausajan. Olen täysin absolutisti ollut jo melkein 10 vuotta enkä koskaan ole alkoholia käyttänyt enemmälti. Mielestäni ajatuksesi siitä että käytät alkoholitonta olutta nyt sekä imettäessä kuulostaa tosi hyville ja järkeville eikä alkoholin käyttösi ole muutoinkaan tainnut olla kummoista. Ei kun vaan jatka samoilla linjoilla :)

Yhteistyössä