Miksi alkoholismi on sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siitä tulee riippuvaiseksi?
Niinhän huumeisiinkin tulee riippuvaiseksi, muttei se ole sairaus. Entäs mut ns. itse aiheutetut sairaudet? alkoholismikin on itse aiheutettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bannukakkua Savannan tapaan:
Mun mielestä ei se mikään sairaus ole, itse jokainen päättä omasta elämästä. Mä en ole itse semmosella linjalla ettei ikinä alkoholia, joskus vaan, mutta ei todellakaan joka päivää tai joka toinen

Niinpä niin. Mutu-tuntumalla on hyvä heitellä. Tutkittua tietoa asiasta löytyy kyllä.

Se aiheuttaa pitkällisen käytön tuloksena aivoihin tilan, ja tää tila on kuin sairaus, koska käyttö (oli mikä tahansa) ei ole enää käyttäjän hallinnassa. Hyvä esimerkki tästä on se, että alkoholistin aivojen rakenne tai niiden kemiallinen toiminta muuttuu niin, että aivojen "normaali"tila saavutetaan vasta kun elimistö on saanut tietyn määrän alkoholia.

Alkuperäinen kirjoittaja juhannustaika:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinhän huumeisiinkin tulee riippuvaiseksi, muttei se ole sairaus. Entäs mut ns. itse aiheutetut sairaudet? alkoholismikin on itse aiheutettu.

miten itse aiheutettu?

siinä mielessä, että viinaa ei kukaan muu sinne kurkkuun kaada.

Odotan vain, että joku vetää kohta mukaan liikalihavuuden itseaiheutettujen sairauksien listalle.

Sama mieltä itse ihmiset valitsevat toi tie, mäkin olisin voinnut vaikka 4kerta viikossa juoda ja käydä baareissa kavereiden kaa jos olisin halunut siitä, mutta en mä myös näe miten voi olla hauska enää käydä baareissa jos se on aika usein. Itse tuli juhlittua joskus paljon lasten jälkeen noin puol vuotta tuntu että liika kävin jossain ja toki jotain join aina, mut nyt en edes pystyy, mulle tulee tosinpäin sitten jos liika tulee juottua en pystyy juoda enää, jopa kun viimeks kävin ulkona en edes ollut kännissä, eilenkin mua pyysivät kaikki mennä uuteen paikaan, joku sykke yökerho avattiin Turussa, mä en tiedä miks en halua, ehkä liika nähty jo niitä baaria ja kun itsekin melkein joka päivää töissä baarissa

Alkuperäinen kirjoittaja juhannustaika:

miten itse aiheutettu?

alunperinhän sitä itse on sinne suhun kaatanut. ja kait nyt jossain välis hälytyskellot soinut ettei hallitse juomista, silloin olisi ehtinyt vielä lopettaa

Taipumus alkoholismiin on osin geneettistä. Alkoholismia on myös jaettu erityyppisiin alatyyppeihin. Alkoholismi näyttää liittyvän ainakin serotoniini- ja dopamiinivälitteisten neuraalijärjestelmien toimintaan.[13] On epäilty, että esimerkiksi I tyypin alkoholismi kehittyy vain, jos dopamiiniaineenvaihdunnan seurauksena henkilö saa ylisuuren dopamiinistimulaation etanolista, ja tällöin alkoholin euforisoiva vaikutus on ylivoimakas: seurauksena on välitön halu saada lisää alkoholia.[7] Alkoholistin voi erottaa suurkuluttajasta siinä, että alkoholistin neurobiologia ja mielihyväkeskukseen hyvin voimakkaasti, ja alkoholistilla ikään kuin "putki jää päälle" siinä missä suurkuluttaja lopettaa. Samasta syystä kun alkoholiaddiktio on kerran päässyt kehittymään, sitä on lähes mahdotonta parantaa, ja taipumus alkoholismiin ja addiktioihin säilyy yhä voimakkaana.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

tunnen joitain ihmisiä, jotka ovat päässeet eroon tupakasta ja viinasta, mutta ovat kehittäneet heti uuden riippuvuuden itselleen (lähes sairalloinen liikunta). Eli tuo riippuvuus tuntuisi olevan joku avainsana ainakin näin sivusta seuraajan näkökulmasta.
Tuntuu kyllä todella omituiselta, ettei juomista muka vain VOI lopettaa.

tunnen joitain ihmisiä, jotka ovat päässeet eroon tupakasta ja viinasta, mutta ovat kehittäneet heti uuden riippuvuuden itselleen (lähes sairalloinen liikunta). Eli tuo riippuvuus tuntuisi olevan joku avainsana ainakin näin sivusta seuraajan näkökulmasta.
Tuntuu kyllä todella omituiselta, ettei juomista muka vain VOI lopettaa.

Kyse on vahvasta fyysisestä ja psyykkisestä riippuvuudesta. Ihminen, joka sitä helvettiä ei ole läpikäynyt jossain muodossa, itse tai läheisen kanssa, ei voi halutessaan voikaan sitä ymmärtään. Voidaan sulkea silmät siltä tosi asialta, että mikään ei ole niin helppoa kuin yrittääkään olla ymmärtämättä ongelman syvyyttä, laajuutta ja monimutkaisuutta. Jos alkoholismi tai riippuvuus ei olisi sairaus, ei olisi myöskään tarvetta vieroitushoidoille, eihän.

Savanna voi lukea tämän viestin myös.

Yhteistyössä