Miksi aina virtsatietulehdus?

  • Viestiketjun aloittaja ohboluygob
  • Ensimmäinen viesti
Pissaliisa
Alkuperäinen kirjoittaja Yliakt. rakko:
Pissaliisa,

Kirjoituksesi kiinnitti huomioni: onko sinulla todella bakteereja virtsassa vai pissattaako vain jatkuvasti? Vieläkö vaivaa? Jos sinulla ei ole bakteereja virtsassa ja rakko todettu tähystyksessä normaaliksi, eikö urologi puhunut yliaktiivisesta rakosta mitään?! Itselläni oli hurja VTI-kierre pari vuotta sitten - vuoden aikana tulehduksia oli 8. Lopulta viimeisen tulehduksen jälkeen jatkuva pissattaminen ei enää loppunutkaan, vaikka tulehdus parani antibiooteilla. Olin tulla hulluksi! aivan sama kävinkö vessassa vartin vai kahden tunnin välein; hätä oli joka tapauksessa jatkuvasti. Virtsassa ei ollut bakteereja ja tähystyksen tulos oli normaali. Diagnoosi: yliaktiivinen rakko. Lohduttava uutinen on, että tähänkin pirun keksintöön on olemassa lääkitys, joka AUTTAA! Mene siis vaivasi kanssa uudestaan urologille ja puhu tästä mahdollisuudesta. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään tuolla tavalla (tiedän mitä se on...)!
Yliaktiivisen rakon mahdollisuus otettiin huomioon jo toukokuussa, mutta siihen tarkoitetut lääkkeet, joita söin pari kuukautta, eivät auttaneet vähääkään. Olen käynyt kahdella urologilla, eikä kumpikaan suosittele niiden lääkkeiden käytön jatkamista.

Bakteereita on välillä löytynyt, välillä ei. Pissahätä jatkuu edelleen, eli kohta on vuosi täynnä. Välillä se on ollut lievempää, välillä voimakkaampaa, mutta koko ajan läsnä. Seuraavaksi kokeillaan ilmeisesti virtsaputken laajennusta.
 
avun saanut
itse kärsin vuoden kierteestä. tulehduksia jatkuvasti, antibiootit, estolääkitys, käy pesulla, pistä tota ainetta tonne ja tätä tänne ja nauti sit seksistä jne.. jopa tutkittiin ettei ole mitään rakennevikaa. juu ei ollu ja tulehdukset jatkuivat..lääkärien vastaus: tälläsii nää on, joskus menee ite ohi. että sillai. suosittelen kaikille että mietitte oikeasti omia elintapoja. sitä mitä suustanne pistätte alas. itse tajusin että emättimen limakalvot olivat niin huonosssa kunnossa että tulehduksien syy löytyikin sieltä, jonka hyvät rasvat pelastivat. muistakaa ruokavalio ja ravintolisät ja PROBIOOTIT. ( jos joku käyttää ovestinia niin on muitakin keinoja) ei mitään tulehduksia 6kuukauteen ja seksiä voi harrastaa milloin vain missä vain ilman mitään toimenpiteitä ennen sitä ( käsien pesu, virtsaus ennen/jälkeen) kuunnelkaa netistä tai groove kanavalta terveyden tukipilarit. täyttä faktaa ja varmaan ette tartte pillerin pilleriä enää. tieto on annettu, se on nyt teistä kiinni :) terveellistä elämää
 
Todella kärsinyt
Hyvät ihmiset, kehtaatte valittaa. Olen kärsinyt virsatietulehduksista jo viisi vuotta. joudun syömää antibiottikuureja jopa 12 kuuria vuodessa ja välit estolääkettä ja sen lisäksi olen käyttänyt kaikki konstit mitä olen keksinyt ja muilta kuullut, eikä mikään auta. Olisin iki onnellinen jos jostakin saisin avun, mutta en jaksa uskoa enää lääkäreihin enkä lääkkeisiin. Ainut toivoni on, että jos Jumala parantaa, kaikki maalliset keinot olen kokeillut.
 
virtsiksestä kärsinyt
Voihan sitä valittaa, vaikka jollain muulla olisi asiat vielä huonommin.

Itse sain nuorena n. 22-v ikäisenä ekan virtsatietulehduksen todella pahana. Ilmeisesti sama bakteeri jylläsi n. 3 vuotta eli tulehdus tuli uudestaan ja uudestaan. Lopulta sain niin voimakkaat tropit, että pöpöt pysyi kurissa muutaman vuoden. Sitten alkoi sama rumba. Sain usein lääkekuurin vain kertomalla oireet eli labrakoetta ei otettu. Lopulta tajusin, että aina ei ollut kyse virtsatietulehduksesta, vaan ärsytyksestä limakalvoilla (virtsaputken suulla). Yleisin ärsytyksen aihe johtui seksistä. Mitä paremmalta seksi tuntui eli mitä enemmän koskettelua klitoriksen alueelta, niin käytännössä miehen käsi tai kieli osui myös virtsaputken suulle. Opettelin sen jälkeen ennalta ehkäisyä:

- ei liikaa alapään pesua. Usein vesihuuhtelu riittää
- ei wc-paperilla liikaa hinkkaamista
- ennen ja jälkeen yhdynnän pissalla käynti, sillä virtsaus antaa luonnollisen suojan virtsaputken suulle
- juo joka aterialla (vähintään 5 kertaa päivässä)
- ei kireitä ja keinokuituisia alushousuja, vaan puuvillaisia löysiä pöksyjä
- kotioloissa hameita tai löysiä pyjamahousuja
- seksissä opetin miehelle, että hän ei saa hinkata käsillään kuivaa alapäätäni, vaan otimme mukaan liukkarit ja näytin miehelle, missä se virtsaputken suu oikein on, jotta hän osasi välttää sitä
- ruokavaliosta pois turhat sokerit ja rasvat. Syön suositusten mukaan vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä sekä kuituja riittävästi

Näillä keinoilla sain virtsatietulehdukset katkeamaan ja vaikka uuden miehen myötä seksielämä on erittäin vilkasta, niin virtsatietulehduksia ei ole ollut enää noin 3 vuoteen.
 
funktionaal.medisiiniä
Ja vielä edelleen haluaisin tietää syyn (ja sen myötä ehkä myös ratkaisun) miksi minulla bakteerit iskevät aina virtsateihin eikä esim. nieluun "normaaliflunssan" muodossa.... sen kun jotenkin selvittäisi, niin olisin askelen lähempänä paranemista.

Tarvitset funktionaalisen lääketieteen expertin tsekkaamaan suolesi kunnon: hän ohjaa sinut oikean ruokavalion pariin ja sillä pääset monesta vaivastasi. Vaikka joskus ihmeen kaupalla saisitkin vielä pissatulehduksen, se olisi aivan erilaista: ei olisi kipua ja pystyisit pidättelemään pissaa pitkänkin ajan. Se vaikuttaa siis kaikkeen.

Tämä oikeasti toimii. Aloita vaikka täältä Prohealth ja sukella sivuille ja mene ravintovalmentajalle (linkki sivulla). Hän auttaa sinut pois kaikesta kurjuudesta. Usko pois. Ratkaisu löytyy siitä, mitä suuhun laittaa. Been there, done that.
 
Viimeksi muokattu:
hermostunut
Heippa vain kaikille! Olen omakohtaisesti kokenut elämäni aikana varmaan ties miten monta virtsatietulehdusta jotka ainakin 3 krt/vuosi melko voimakkaina. Luulin, että minulla oli normaali virtsatietulehdus tässä alkutalvesta 2012, mutta sitten todettiinkin klamydia ensimmäistä kertaa elämässä... masenti tosi paljon, koska omaa huolimattomuuttahan se osin oli ja kyllä siinä itsetunto menee vaikkakin ei ollut kun yksi seksikumppani mutta sekin ns "väärä" tällä kertaa... ja ex-poikaystäväkin petti...mutta itse asiaan... joskus seksin jälkeen kirvelyä tms. virtsaputkessa mutta menee itsestään ohi... karpalomehua juon jonkin verran ja vettä tosi paljon. Vessassa tarttee käydä noin 4-5 krt/päivä vaik juon paljon. ehkä jtn vikaa virtsa-aineenvaihdunnassa....Ja E-PILLERIT... kaiken pahan alku ja loppu. kuivattaa limakalvoja. Jos pystysin ni olisin ilman. Kiitos ja kumarrus. laittakeehan vastauksia ;)
 
One of You
Kärsin toistuvista virtsatietulehduksista. Ne alkavat tosissaan tympiä ja masentaa. Muutaman kuukauden tai keskimäärin puolen vuoden välein iskee tulehdus ja yleensä heikentyneen vastustuskyvyn myötä. Onko kenelläkään tietoa miksi bakteerit elimistössäni iskevät aina virtsateihin eikä esimerkiksi nieluun kuten useimmilla ihmisillä? Ottaisin niin mielelläni "tavallisen" kuumeflunssan kurkkukipuineen, mutta ei - minulla bakteerit jylläävät aina virtsateissä ja -rakossa.
Yleiseti syynä on peräsuolibakteerit, E-coli, eikä niitä saakaan millään pois, niitten kuuluu olla elimistössä.
Jos käyn matkalla eli kävelen paljon, syön epäsäännöllisesti ja rasitan itseäni... jos käyn ulkona ja otan alkoholia (keskimäärin 2 kertaa vuodessa)... jos harrastan seksiä mieheni kanssa (TOSI harvoin tyyliin kerran kuukaudessa)... niin nämä voivat laukaista tulehduksen.
Nämä ovat ikäviä välikäsiä. Itse kokeneena myös tuon, alkoholin jälkeen pissatulehdus laukeaa päälle....
Tulehdus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta (yleensä aina aamuyöllä ja viikonloppuna kun ei ole toivettakaan päästä lääkäriin saman tien) ja tosi tuskallisena. En todellakaan pysty pidättelemään virtsaamista näytettä varten neljää tuntia (mitä yleensä ihmetellään vastaanotolla joka kerta) vaan kärvistelen vessassa vähintään puolen tunnin välein vääntämässä tippaa tai kahta. Lääkkeitä olen käyttänyt kuurina useampia ja alussa yli 10 vuotta sitten, kun hain ensimmäisen lääkekuurin, se auttoi heti ensi tabletista alkaen, mutta siitä lähtien lääkkeiden teho on jotenkin huonontunut ja nyt saattaa joskus kuurin jälkeenkin tuntua vielä oireita.

Onko kukaan löytänyt lääkäriä, joka oikeasti perehtyy tälläisen tulehduskierteen syihin ja viitsisi nähdä hiukan vaivaa selvittääkseen onko jotain ruumiillista poikkeamaa mikä aiheuttaa bakteerien pesimisen tietyssä paikassa toistuvasti?
^^E-coli, eikä niitä saakaan millään pois, niitten kuuluu olla elimistössä.

Tiedän tuon yllämainitun olosi, samoin minulla. Kursivointi ja korostus, mihin viittaan. Litalgin on hyvä kipulääke ja ensiapuna hieman auttaa.
Suosittelisin, että tsekkaisit, missä kunnossa limakalvosi ovat, sillä jos ne ovat ohuet, niin tulehduskierre on alati päällä. Minulla auttoi estrogeeni tähän ja tulehdukset ovat huomattavasti vähentyneet.
Että jos nyt vielä jaksaisit, kävisit gynellä ja kertoisit asiasi...
Ja toinen on estolääkitys VTI:n
 
Viimeksi muokattu:
kookoo
Kiitos kommentista. Tuota estolääkitystä olen miettinyt, tosin lääkärit aina sanovat, että tulehduksia ei ole kuulemma siihen "riittävän usein". Kuulisin mieluusti myös kokemuksia estolääkityksestä, käsittääkseni siinä syödään pientä antibioottikuuria jatkuvasti (korjatkaa jos olen väärässä) miten se vaikuttaa, kauanko sitä joutuu jatkamaan ja onko sillä haittavaikutuksia?

Karpalomehun, C-vitamiinit, viinietikat, persiljat ym. muita "ravinnollisia" konsteja olen jo kokeillut ja niistä ei ole ollut apua.
Mulla ollut vtt tapauksia lapsesta saakka. Pahin kierre alkoi 2013 syksyllä, jolloin jouduin syömään 7 eri antibioottikuuria, eikä apua löytynyt. Tammikuussa 2014 sain estolääkityksenä hipeksalin. Ei tästäkään apua. uutena estolääkityksenä aloitettiin tammikuun lopussa Nitrofur-c, joka auttoi 2 viikkoa, jonka jälkeen kamalat oireet taas palasivat.

Kävin urologilla ja gynellä, munuaiset ultrattiin ja kaikkia mahdollisia veri- ja virtsakokeita otettiin.. Mistään ei kuitenkaan mitään vikaa löytynyt.

Nyt tällä hetkellä syön estolääkityksenä hipeksalia 2x päivässä ja nitrofuria 2x päivässä. Oireita siltikin säännöllisesti. Tuntuu etttei tähän vaivaan auta mikään. Ystävälläni todettu krooninen vtt, hänellä puolet pienempi estolääkitys ja oireet pysyvät poissa. Itsellä huonompi tuuri. Lääkäriltä tuli viime viikolla diagnoosi: Krooninen vtt, ja diagnoosin perässä lukee, että lähes kaikki hoitomuodot jo kokeiltu, valitettavasti muuta apua ei ole tarjolla. Karpalot mehut ja kapselit kokeiltu, ylihuolellinen hygienia alapään kanssa ym. Eipä tunnu apua löytyvän..
 
Viimeksi muokattu:
Yksi juttu
Mulla ollut vtt tapauksia lapsesta saakka. Pahin kierre alkoi 2013 syksyllä, jolloin jouduin syömään 7 eri antibioottikuuria, eikä apua löytynyt. Tammikuussa 2014 sain estolääkityksenä hipeksalin. Ei tästäkään apua. uutena estolääkityksenä aloitettiin tammikuun lopussa Nitrofur-c, joka auttoi 2 viikkoa, jonka jälkeen kamalat oireet taas palasivat.

Kävin urologilla ja gynellä, munuaiset ultrattiin ja kaikkia mahdollisia veri- ja virtsakokeita otettiin.. Mistään ei kuitenkaan mitään vikaa löytynyt.

Nyt tällä hetkellä syön estolääkityksenä hipeksalia 2x päivässä ja nitrofuria 2x päivässä. Oireita siltikin säännöllisesti. Tuntuu etttei tähän vaivaan auta mikään. Ystävälläni todettu krooninen vtt, hänellä puolet pienempi estolääkitys ja oireet pysyvät poissa. Itsellä huonompi tuuri. Lääkäriltä tuli viime viikolla diagnoosi: Krooninen vtt, ja diagnoosin perässä lukee, että lähes kaikki hoitomuodot jo kokeiltu, valitettavasti muuta apua ei ole tarjolla. Karpalot mehut ja kapselit kokeiltu, ylihuolellinen hygienia alapään kanssa ym. Eipä tunnu apua löytyvän..
Pidä riittävä paussi seksin suhteen. Voi ainakin helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:
paras tuote ikinä
Siitä on varmaan yli 20v kun sairastin virtsatietulehduksen viimeksi enkä sen jälkeen ole saanut tulehdusta. Söin antibioottikuuria monta ja aina uusi tulehdus uusiutui. Minua auttoi luontaistuotekaupasta ostama en muista tarkkaa nimeä Gystoforce-tipat. Muistaakseni nekin otettiin pois luontaistuotekaupasta ja apteekki sai oikeudet myydä tuotetta. Ehkä löytyy vastaavia tippoja, jotka suojaavat ja lisäävä vastuskykyä suolistossa ja muualla. Antibiootit tuhoavat ne hyvät bakteerit. Muuten jouduin sairaalaan kun olin huonossa kunnossa kun söin antibioottia, kun aina oli virtsatulehdus ja bakteerit pääsivät munuaisiin.
 
Hahaa
Jouduin vuosia sitten jopa sairaalaan virtatieinfektioiden vuoksi, menivät munuaisaltaaseen.
Pääsin lopullisesti eroon tulehduksista parantuneen yleiskunnon ja karpalon myötä. Siis ihan itse kerättyä marjaa, ei teollisia mehuja. Sokeria mahdollisimman vähän. Ulkomailla asuessani kävin lääkärillä, joka sanoi sokerin ruokkivan virtsatieinfektioita. Suomessa ollaan liiankin tiedeuskoisia...ja mikä on tulos monessakin asiassa, viimeksi possunuhassa.
Jos tulehdus on tulossa, syön muutaman desin karpaloa. On auttanut joka kerta. Haittapuolena happamissa ruoissa on, että aiheuttavat virtsakiviä. Todella kipeitä.
 
ansku
Minulla alkoi virtsatulehdus kierre vuoden 2013 joulukuussa ja nyt on ollut jo kolme sen jälkeen ja jatkuvasti on jälleen kirvely ja virtsaamispakkoa. Lääkekuureillakaan ei ole tullut mielestäni täydellistä paranemista. Viime kesänä olin Tia-kohtauksen (aivoverenkiertohäiriö) vuoksi aivoleikkauksessa ja sen kylkiäiseksi sain monenlaisen lääkityksen. Lääkäri piti mahdollisena lääkkeitten vaikutuksen vastustuskyvyn heikkenemiseen ja sen olevan kierteen osasyyn. Olen kärsinyt myös limakalvojen kuivuudesta, vaikka olen käyttänyt säännöllisesti Pausanol nimistä voidetta, Vagifem ei käynyt. Nyt luin Seuralehdestä pääsiäisen seutuvilla jutun jossa nainen kertoi ehkä limakalvojen jatkuvan kuivuuden olevan osa syynä virtatulehduksiin. Pyysin apteekista sellaista voidetta, jossa ei ole estrogeeniä ja he suosittelivat Vagisan voidetta, olen käyttänyt nyt viikon verran ja ei ainakaan mitään haittaa ole ollut. Olen siis 64 vuotias, joten limakalvot ovat kuivat. Seksi ei ole meillä ainakaan syy, päin vastoin "sen puute", koska kohdunpoisto leikkaus epäonnistui ja seksin joutui jättämäään kuvioista, yhteisymmärryksessä kylläkin mieheni kanssa. Se vaan on tyydyttävä niihin ajan tuomiin ikälisiin, vaikka se välillä potuttaakin. Ehkä ajatukseni kuitenkin muuttui tuon viimekesäisen asian suhteen positiivisemmaksi ja yrittää kestää paremmin vastaan tulevat vaikeudet.
 
ann.i
Virtsarakkotulehdus syntyy tavallisesti siten, että taudinaiheuttamiskykyisiä bakteereita pääsee nousemaan omasta suolistosta, välilihasta tai nivuksista virtsaputkea myöten virtsarakkoon. Naisilla on lyhyempi virtsaputki kuin miehillä, ja se selittää sen että infektiot ovat naisilla tavallisempia. Vastoin yleistä uskomusta, kylmettyminen ja uiminen eivät lisää virtsatietulehdusten riskiä. Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat seurausta yhdynnöistä, mutta silloinkin infektion aiheuttavat useimmiten omat bakteerit. Virtsarakkotulehdus ei ole sukupuolitauti eikä tulehduksen synnylle useimmiten löydy mitään selvää syytä.
(Terveyskirjasto)
 
jätä ne
stringien käyttö pois. Oli Lääkrit-ohjelmassa syynä jollain. Paskanaru haarovälissä menee emättimeen, paskatöhnä ja aiheuttaa virtsatietulehduksia. Myös kuivat paikat aiheuttaa tulehduksia, e-pillerit jotkut aiheuttaa kuivuutta.
 
avun saanut
Kokeilepas tällaista konstia, että sekoitat 5 l kalanmaksaöljyä ja 1 l vettä. Juot päivän mittaan tämän annoksen. Sekoitus tekee virtsaputken ympärille kalvon ja bakteerit eivät pääse kiinnittymään. Auttaa myös, jos virtsaputki on ärtynyt. Olen juonut nyt 2 viikkoa tätä litkua ja virtsavaivat on poissa. Kalanmaksaöljy ei maistu yhtään veden seassa.
 
Kuukautissuoja
Minulla selvästi osa kuukautissuojista aiheuttaa tulehduksia. Jos käytän väärää merkkiä, kai iho ärtyy ja tulehdus iskee helpommin. Minulle sopii vain Vuokkoset.
 
virtsatuleh.ong
Minulle on tarjottu monen tulehduksen jälkeen estolääkitystä, mutta en ole ottanut kun urologi sanoi sen aiheuttavan bakteerin vastustuskykyä. Piilevä klamydia voi olla syynä myös munuaiskivet. Pitäisi tutkia
 
vierailija
Hei
Minulle gynekologi sanoi että c vitamiinia estolääkkeeksi 2 x 500 mg päivässä ja enemmänkin jos tarvitsee. On auttanut. Jokaisen naisen yli 50 pitäisi sydä c vitamiinia juuri näihin oireisiin sanoi hän. Ja persiljateetä eli litra vettä ja siihen persiljaa. Juo paljäon. Muuten jos jo tulehdus on otettava lääke. Ja sokerit ruokkii alapään bakteereita ne pois.
Yst terv
Kanssasisar
 

Yhteistyössä