Miksi aina väitetään ettei syömättömyydellä laihdu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn

Vieras
Olen aina ihmetellyt tätä, kaikkialla hoetaan "Et varmasti kyllä tuolla tavalla laihdu jos syöt noin ja noin vähän, vähintään 1200 kalorin edestä on syötävä pälä pälä pälä säästöliekki pälä pälä"

Miten anorektikot sitten laihtuvat? Heistä monet ovat päiväkausia syömättä yhtään mitään, syövät päivässä ehkä yhden omenan jne. Samaten bulimikot, he saattavat ahmia käsittämättömien kalorimäärien edestä, mutta oksentavat niin että tuskin kovin paljoa ravintoa ehtii kroppa saada.

Itse en erään läheisen kuoleman jälkeen kyennyt laittamaan suuhuni juuri mitään pariin kuukauteen, nestettä yritin väkisin juoda. Paino putosi lähemmäs 20kg, ja kyse ei todellakaan ollut legendaarisesta "nesteiden lähdöstä" kun vaatteet roikkuivat päällä ja posket olivat kuopalla.

Entä sitten kautta ihmiskunnan olleet nälänhädät? Kummasti silloinkin ihmiset laihtuivat kun ruokaa oli saatavilla olemattoman vähän, joskus ei ollenkaan.

Ja EN TODELLAKAAN väitä, että niukalla/olemattomalla ruoalla oleminen olisi terveellistä tai kannattavaa, ihmettelen vain miksi aina väitetään ettei niin voi laihtua?

Mä en syönyt viikon aikana oikeen mitään ja paino tippui noin 7kg. No mä en ollutkaan terve vaan syöpää sairastava ja ei vain tahtonut mennä mikään alas.

Olen aina ihmetellyt tätä, kaikkialla hoetaan "Et varmasti kyllä tuolla tavalla laihdu jos syöt noin ja noin vähän, vähintään 1200 kalorin edestä on syötävä pälä pälä pälä säästöliekki pälä pälä"

Miten anorektikot sitten laihtuvat? Heistä monet ovat päiväkausia syömättä yhtään mitään, syövät päivässä ehkä yhden omenan jne. Samaten bulimikot, he saattavat ahmia käsittämättömien kalorimäärien edestä, mutta oksentavat niin että tuskin kovin paljoa ravintoa ehtii kroppa saada.

Itse en erään läheisen kuoleman jälkeen kyennyt laittamaan suuhuni juuri mitään pariin kuukauteen, nestettä yritin väkisin juoda. Paino putosi lähemmäs 20kg, ja kyse ei todellakaan ollut legendaarisesta "nesteiden lähdöstä" kun vaatteet roikkuivat päällä ja posket olivat kuopalla.

Entä sitten kautta ihmiskunnan olleet nälänhädät? Kummasti silloinkin ihmiset laihtuivat kun ruokaa oli saatavilla olemattoman vähän, joskus ei ollenkaan.

Ja EN TODELLAKAAN väitä, että niukalla/olemattomalla ruoalla oleminen olisi terveellistä tai kannattavaa, ihmettelen vain miksi aina väitetään ettei niin voi laihtua?

Laihdut juu. Kaikki paino vain lähtee ensin lihaksista, sitten vasta läskistä.

Totta munassa laihtuu, kyllähän sen tajuaa kuka tahansa jo ihan vain katsomalla kuvia nälänhädästä kärsivien maiden ihmisistä tai vaikka anorektikoista.

Mutta laihtumisen lisäksi häviävät lihakset, aineenvaihdunta menee sekaisin, ei jaksa urheilla tai oikein mitään muutakaan jne. Sitten, kun alkaa taas syödä normaalisti, rasvaa kertyy huomattavasti helpommin. Jos sitä syömättömyyttä jatkaa tarpeeksi kauan, kuolee pois.

Mä en oikein ymmärrä tota lihakset häviää-pointtia. Vaikea kuvitella että elimistö toimis niin huonosti, että vähentäis ekana sitä, jota liikkumiseen yms. tarvitaan? Ja mä ainakin laihdun jos oon syömättä, ja nimenomaan sieltä missä sitä rasvaa eniten on... varmaan ne lihakset lähtee jollei mitään tee, mutta normaalia aktiivista elämää elämällä en oo kyllä lihaksista eroon päässy.

[QUOTE="Jenis";23220094]Mä en oikein ymmärrä tota lihakset häviää-pointtia. Vaikea kuvitella että elimistö toimis niin huonosti, että vähentäis ekana sitä, jota liikkumiseen yms. tarvitaan? Ja mä ainakin laihdun jos oon syömättä, ja nimenomaan sieltä missä sitä rasvaa eniten on... varmaan ne lihakset lähtee jollei mitään tee, mutta normaalia aktiivista elämää elämällä en oo kyllä lihaksista eroon päässy.[/QUOTE]

Joo eihän sitä liikkuva ihminen lihaksiaan kovin helposti hävitä, mutta kokemuksesta voin sanoa, että makoolu ja vähäänen liikunta vie lihakset yllättävän nopiaa. Sitä vain yks päivä tajuaa kun on kyykkyasennossa kirjahyllyn ääressä, että ei pääse ylös jalkalihasten avulla.

Olen ollut vuoden alusta varmaan jo parikyt päivää syömättä, ja silloin ku syön, usein einespitsa päivässä saa riittää. Enkä ole mihinkään laihtunu, vaikka kai tässä on useampi vuosi mennyt tätä rataa. Jos et viiteen päivään ole syöny, niin onhan se vatsa melko litteä, mut syö sit ja PUF!

[QUOTE="linda";23220020]Kyllä laihtuu. kaikki vain tulee takaisin kun taas syö.[/QUOTE]

Uskallan olla eri mieltä.
Viime keväänä meille iski totaalinen parisuhdekriisi. Ei siitä sen enempää, mutta minä en voinut enää syödä. Saatoin syödä tyyliin yhden juqurtin, ei muuta koko päivänä. Tätä jatku muutaman kuukauden. Laihduin 15kg. Syksystä lähtien taas söin. Vähemmän. Vatsalaukku vissiin pienentynyt. 2kg tullut takaisin, mutta siis lähes samoissa mennään.
Ja tuo siis tarvittiin! Vaikka laihduttanut olen vuosien myötä vaikka millä keinoin.

[QUOTE="emmi";23220723]Uskallan olla eri mieltä.
Viime keväänä meille iski totaalinen parisuhdekriisi. Ei siitä sen enempää, mutta minä en voinut enää syödä. Saatoin syödä tyyliin yhden juqurtin, ei muuta koko päivänä. Tätä jatku muutaman kuukauden. Laihduin 15kg. Syksystä lähtien taas söin. Vähemmän. Vatsalaukku vissiin pienentynyt. 2kg tullut takaisin, mutta siis lähes samoissa mennään.
Ja tuo siis tarvittiin! Vaikka laihduttanut olen vuosien myötä vaikka millä keinoin.[/QUOTE]

Peesi :)
Itselläni oli sama tilanne 1,5 vuotta sitten ja 14kg lähti ja samassa painossa 64kg edelleen :)

Juu, kyllä syömättömyydellä laihtuu. Sairauden takia olin ensin puolisen vuotta eriittäin niukkalla ruokavaliolla, laihduin viitisen kiloa, VAIN. Sitten ei saanut syödyksi oikein mitään, paino putosi viisi kiloa kuukaudessa. Tippaletkun varassa sokerilioksella putosi 3 kiloa viikossa. Takaisin tuli, mutta sai tullakin.

Yhteistyössä