Miksi aina tuomitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että sellasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

että sellasta

Vieras
Miksi jotkut ihmiset eivät ymmärrä että jokainen tekee virheitä. Oli virhe sitten se että on juonut raskausaikana, tai polttanut pilveä yms.. Tai jos joltain on joskus lähtenyt lapset huostaan, syystä tai vaikka kahdesta. Harva ihminen on mikään hirviö joka haukutaan ja joka ei saisi olla koskaan enää lähelläkään lapsia. Ihmiset oppivat virheistään, katuvat virheitään ja kantavat vastuutakin teoistaan.
Minä join itseni humalaan monta kertaa viikossa koko raskauden ensimmäisen kolmanneksen ajan. Minä meinasin antaa lapseni pois koska tunsin etten voisi koskaan pitää huolta hänestä niin kuin hän ansaitsisi. Synnytin lapseni ja pitkien tukitoimien yms. jälkeen on poikani nyt 1.5vuotias.
Terve lapsi (vaikka kaikkea ei voida tietää,jotkut vauriot tulevat ilmi vasta esim. kouluiässä) ja hänellä on hyvä olla. Olenko minä siis hirviö ja epäkelpo vanhemmaksi jolta pitäsi suurinpiiretin kaikki viedä pois. Kyllä virheeni oli suuri ja en itsekkään ymmärrä miten en osannut ottaa itseäni niskasta kiinni jo kun sain tietää raskaudesta. Mutta minä en ole paha! Lapseni parasta mietin aina ja lastani rakastan. Kaiken vastuun myös kannan siitä mitä tein.
Älkää hyvät äidit,isät ja muut aikuiset olko heti syyttelemässä ja haukkumassa kaikkia muita.
Minä en tuomitse ihmisä virheiden takia, ehkä juuri siksi mitä minä olen itse tehnyt.
Se kuka on syytön heittäkööt ensimmäisen kiven!

Tärkeintä on oppia virheistään ja aidosti katua, pyytää anteeksikin, ja sen jälkeen aloittaa puhtaalta pöydältä. Sinä tiedät mitä teit: teit väärin. Olet katunut sitä ja haluat olla parempi ihminen, parempi äiti. Et ole paha ihminen :hug:

Jep, ihmiset tuomitsevat liian kärkkäästi. Ne, jotka tuomitsevat, ovat niitä, jotka oikeasti tietävät asioista vähiten. Teot ovat tuomittavia, mutta eivät ihmiset. Sellainen ihminen, joka tuomitsee, ei osaa olla nöyrä, ja nöyryys on hyve. Niinhän se on, että joku ylpeä tarvitsee kunnon kolauksen, palautuakseen meidän meidän muiden tasolle. Ihminen on syntinen. Kuulostaapa uskovaiselta, vaikken sellainen ole. :)

Tuomitseminen...en mä siitä tiedä, mutta ei ihan kaikkea minusta voi eikä pidä hyväksyäkään.

Jokainen mokaa joskus jossain asiassa, mutta joidenkin mokat toistuu kerta toisensa jälkeen, tai he mokaavat aina uudella tavalla, ja heidän mokansa ovat pahempia.

Ja jotkut ei edes tajua/välitä mokanneensa, vaan vähättelee tekemisiään ja jatkaa samaa rataa. Se minua ärsyttää; mutta sinä ap et kuulu siihen joukkoon.

Tuomitseminen...en mä siitä tiedä, mutta ei ihan kaikkea minusta voi eikä pidä hyväksyäkään.

Jokainen mokaa joskus jossain asiassa, mutta joidenkin mokat toistuu kerta toisensa jälkeen, tai he mokaavat aina uudella tavalla, ja heidän mokansa ovat pahempia.

Ja jotkut ei edes tajua/välitä mokanneensa, vaan vähättelee tekemisiään ja jatkaa samaa rataa. Se minua ärsyttää; mutta sinä ap et kuulu siihen joukkoon.

Sellainen oman toiminnan vähättelykin (oli se sitten huonoa tai hyvää), on sellaista peittelyä. Henkilöä satuttaa jokin asia niin kovin, että heittää vakammatkin asiat leikiksi. Hänellä voi olla sisimmässään erittäin vaikea olla, eikä edes itse tiedosta sitä. Vaikea se on varmasti ajatella, mutta tuossa tulee herkästi tilanne, jossa jo lyötyä lyödään uudelleen... Syyttävä sormi on niin helppo ojentaa. Jos on oikein taitava, niin osaa sen pitää samalla tasolla muiden kanssa.

Sellainen oman toiminnan vähättelykin (oli se sitten huonoa tai hyvää), on sellaista peittelyä. Henkilöä satuttaa jokin asia niin kovin, että heittää vakammatkin asiat leikiksi. Hänellä voi olla sisimmässään erittäin vaikea olla, eikä edes itse tiedosta sitä. Vaikea se on varmasti ajatella, mutta tuossa tulee herkästi tilanne, jossa jo lyötyä lyödään uudelleen... Syyttävä sormi on niin helppo ojentaa. Jos on oikein taitava, niin osaa sen pitää samalla tasolla muiden kanssa.

Tai sitten henkilö on vaan tyhmä, kun polttaa päivän 18. röökiä ja kohdussa on 20-viikkoinen sikiö. Selittää samalla että "ei Jesse ja Millakaa oo mitenkää viallisii vaiks mää poltin askin päiväs ku mä odotin niit". Jessellä ja Millalla oppimisvaikeuksia, pienikokoisuutta, astmaa, hela hoito.

Mä en tosin jaksa ko. tilanteessa tehdä mitään - en edes osoittaa sormella. Olisi turhaa sanoa että olet tyhmä kun tupakoit raskaana. Ei helmiä sioille ja sitä rataa - ei se tajuaisi kuitenkaan.

Minä luulen että se alttius tuomitsemiseen on pohjimmiltaan pelkoa.
Tuomitsija pelkää että ellei jotain tekoa perusteellisesti tuomita ja tekijää kivitetä, niin hän itsekin sortuisi siihen pahaan tekoon (mikä sitten onkaan kysymyksessä.) Eli hän tunnistaa itsessään saman halun..

No, mitäs tuohon voisi sanoa, tiedäthän itsekin, mitä oot tehnyt. Ei enää ole osoittamista, nythän sulla on kaikki hyvin ja sä toimit tällähetkellä oikein. Se on hyvä.

Oliko sulla jotenkin vaikea elämäntilanne silloin, kun olit raskaana?

Ja haluaisin lisätä, että mielestäni sillä, onko lapsellasi vaurioita, ei ole merkitystä koskien sitä, oletko hyvä äiti tällä hetkellä.

No, mitäs tuohon voisi sanoa, tiedäthän itsekin, mitä oot tehnyt. Ei enää ole osoittamista, nythän sulla on kaikki hyvin ja sä toimit tällähetkellä oikein. Se on hyvä.

Oliko sulla jotenkin vaikea elämäntilanne silloin, kun olit raskaana?

Ja haluaisin lisätä, että mielestäni sillä, onko lapsellasi vaurioita, ei ole merkitystä koskien sitä, oletko hyvä äiti tällä hetkellä.

Se on totta ettei sillä onko lapsellani vaurioita ole merkitystä hyvän äitiyden kanssa. Tarkoitin vain sitä että kannan vastuuni vaikka mitä ilmenisi myöhemminkin ja nyt olen helpottunut siitä ettei pahinta mahdollista tapahtunut....

Oli vaikea elämäntilanne. Syitä en tahdo kertoa mutta masentunut olin. Kaipa se menee niin että jotkut yrittävät itsemurhaa, jotkut viiltelevät ja jotkut vetävät pään täyteen unohtaakseen asiota ja paetakseen asioiden käsittelemistä. Mutta en tahdo puolustella käytöstäni millään lailla. Väärin tein!

Alkuperäinen kirjoittaja että sellasta;22290583:
Se on totta ettei sillä onko lapsellani vaurioita ole merkitystä hyvän äitiyden kanssa. Tarkoitin vain sitä että kannan vastuuni vaikka mitä ilmenisi myöhemminkin ja nyt olen helpottunut siitä ettei pahinta mahdollista tapahtunut....

Oli vaikea elämäntilanne. Syitä en tahdo kertoa mutta masentunut olin. Kaipa se menee niin että jotkut yrittävät itsemurhaa, jotkut viiltelevät ja jotkut vetävät pään täyteen unohtaakseen asiota ja paetakseen asioiden käsittelemistä. Mutta en tahdo puolustella käytöstäni millään lailla. Väärin tein!

Ei sun tarvii puolustella edes. Eikä selitellä sen kummemmin. Kiva kuulla, että sulla on nyt asiat hyvin.

Minä luulen että se alttius tuomitsemiseen on pohjimmiltaan pelkoa.
Tuomitsija pelkää että ellei jotain tekoa perusteellisesti tuomita ja tekijää kivitetä, niin hän itsekin sortuisi siihen pahaan tekoon (mikä sitten onkaan kysymyksessä.) Eli hän tunnistaa itsessään saman halun..

Olen täysin eri mieltä.
Mulla ei ole tarvetta ryypätä tai polttaa raskausaika enkä pelkää sellaista, miksi ihmeessä pelkäisin kun ei tee mieli polttaa?
Mutta tuomitsen ne teot siksi että puolustuskyvytön lapsi ei pysty sitä itse tekemään!

Sinä kannat vastuun teoistasi mutta jos lapsellesi ongelmia juomisestasi tulee niin hän se lopulta maksaa teoistasi. Siinä minun mielestä suurin syy tuomitsemiseen.

Täytyy kyllä sanoa, että jos olisit tullut kertomaan, että olet nyt raskaana ja juopottelet, niin kyllä sulle oltaisiin siitä sanottu, kyllä mä ainakin oisin sanonut. En nyt tuomitakseni, vaan jotta lopettaisit. Nythän ei ole sanottavaa, koska et tällä hetkellä niin toimi. Ehkä sulle sanoikin silloin joku asiasta, kun sulla oli se vaikea tilanne päällä ja sait sitten apua.

[QUOTE="Mimmu";22290767]Sinä kannat vastuun teoistasi mutta jos lapsellesi ongelmia juomisestasi tulee niin hän se lopulta maksaa teoistasi. Siinä minun mielestä suurin syy tuomitsemiseen.[/QUOTE]

Olet oikeassa. Mutta tehtyä en saa tekemättömäksi.

Väärät teot tuomitaan, jotta säilyy ymmärrys että ne ovat vääriä tekoja.

Tuskin sinulta lasta kukaan on pois viemässä, mutta sen verran pitää olla selkärankaa että kestää sinunkin tapauksessasi erinomaisen hyvin ansaitun kritiikin. Hyvä että olet ajatellut asiaa ja ilmeisesti viisastunut.

[QUOTE="Kake";22290938]Väärät teot tuomitaan, jotta säilyy ymmärrys että ne ovat vääriä tekoja.

Tuskin sinulta lasta kukaan on pois viemässä, mutta sen verran pitää olla selkärankaa että kestää sinunkin tapauksessasi erinomaisen hyvin ansaitun kritiikin. Hyvä että olet ajatellut asiaa ja ilmeisesti viisastunut.[/QUOTE]

Ja mites kauan hänen pitää kuulla virheestään? Loppuelämänsä? Sehän se on, että tuomitaan ja kohta taas uudestaan tuomitaan. Asiat aina kaivetaan uudestaan esille vaikka väkisin, ja taas tuomitaan. Jos ei tuomita, niin aina jaksetaan silti nostaa se sama kissa pöydälle ja taas vähän kritisoida, ettei vaan pahantekijällä pääse asia unohtumaan. Sinänsä sääli, etenkin jos ihminen on parantanut tapansa - häntä rangaistaan silti ja yhä uudelleen ja uudelleen.

Just luin jostain uutisen että päihdeäidit pärjäävät odotettua huonommin elämässään.
1,5 vuotta on kuitenkin melko lyhyt aika "parantua" päihteiden käytöstä.
Toki se on hatunnoston arvoinen asia jos todellakin olet aloittanut uuden selvän elämän lapsesen saamisen myötä.

Ja mites kauan hänen pitää kuulla virheestään? Loppuelämänsä? Sehän se on, että tuomitaan ja kohta taas uudestaan tuomitaan. Asiat aina kaivetaan uudestaan esille vaikka väkisin, ja taas tuomitaan. Jos ei tuomita, niin aina jaksetaan silti nostaa se sama kissa pöydälle ja taas vähän kritisoida, ettei vaan pahantekijällä pääse asia unohtumaan. Sinänsä sääli, etenkin jos ihminen on parantanut tapansa - häntä rangaistaan silti ja yhä uudelleen ja uudelleen.

Muistan kyllä virheeni aina ja aivan varmasti olen oppinut siitä.
Ei minulle merkitse niin paljoa se mitä muut sanovat, paitsi omat läheiset, lastensuojelu ja tulevaisuudessa oma poikani.
Kirjoitin tänne tästä koska yritin viestittää muille ihmisille että minä en tuomitse muita virheistä, ymmärrän että ihmiset tekevät tyhmyyksiä. Aina kannattaa mielummin tukea kuin olla sormi pystyssä kauhistelemassa.
Niinhän se on että teot ovat pahoja ja vääriä. Eivät ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22290983:
Just luin jostain uutisen että päihdeäidit pärjäävät odotettua huonommin elämässään.
1,5 vuotta on kuitenkin melko lyhyt aika "parantua" päihteiden käytöstä.
Toki se on hatunnoston arvoinen asia jos todellakin olet aloittanut uuden selvän elämän lapsesen saamisen myötä.

Alkoholisti on aina alkoholisti. Sen asian kanssa saan tehdä töitä koko loppuelämäni.
Olen ollut selvänä n. 2 vuotta ja tällä tiellä haluan pysyä.
Voi se olla totta että päihdeäidit pärjäävät odotettua huonommin elämässään mutta varmasti niidenkin päihdeäitien joukkoon mahtuu onnistuneita
Samalla lailla kuin niitä jotka retkahtivat...

Alkuperäinen kirjoittaja että sellasta;22291009:
Muistan kyllä virheeni aina ja aivan varmasti olen oppinut siitä.
Ei minulle merkitse niin paljoa se mitä muut sanovat, paitsi omat läheiset, lastensuojelu ja tulevaisuudessa oma poikani.
Kirjoitin tänne tästä koska yritin viestittää muille ihmisille että minä en tuomitse muita virheistä, ymmärrän että ihmiset tekevät tyhmyyksiä. Aina kannattaa mielummin tukea kuin olla sormi pystyssä kauhistelemassa.
Niinhän se on että teot ovat pahoja ja vääriä. Eivät ihmiset.

Oikeassa olet, mutta täytyy kuitenkin muistaa että päihdeongelma on ikuinen ongelma. Itse olen asunnut päihdekuntoutujan naapurissa. Naisen joka oli lopettanut juomisen ties kuinka monta kertaa. Ja aina ratkesi uudelleen. Lapsi otettiin huostaan tämän tästä. Ja selvinä kausina vannoi että ei enään koskaan ratkea sillä lapsi on hänelle kaikki kaikessa.

Yhteistyössä