Miksi aina käy näin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa enää

Vieras
Sain just selville, että mies on taas alkanu juomaan salaa iltaisin. Olin ostanut jouluksi viiniä kaappiin odottamaan. Nyt sattumalta katsoin ko. kaappiin ja sain todeta, että mies oli juonut pullot ja täyttänyt vedellä!!

Siis eikö tämä kerro jo jotain alkoholismista, jos tuollain täytyy salassa juoda? Eikä edes juo vain vähän, vaan nytkin oli mennyt kaksi pulloa ja kolmas oli avattu!

Ja mies ei olisi minulle edes kertonut tästä, jos en olisi huomannut itse! Olisipa kiva ollut tarjoilla joulupöydässä pelkkää vettä, kun toinen on viinit juonut yksinään! Eikä nuo kaksi pulloa edes olleet ensimmäiset, jotka olin jouluksi ostanut! On siis juonut jo aiemmat pullotkin ja jouluoluet ja mun lonkerot/siiderit, mitä on ollu kaapissa pahan päivän varalle.

Mä en jaksa tätä! Just kun luulin, että mies osaa jo ottaa kohtuudella baarissa ja voin siihen alkaa luottaan ja päästää yksin, niin sit jää tämmösestä kiinni. Ja me ollaan samasta asiasta puhuttu jo vuosi sitten. Lupasi ettei enää juo salaa, mutta nyt sit on ilmeisesti koko syksyn juonut. Pilottelee vielä pullot ja tölkit multa, etten huomaa.

Ennen ei oo viinipulloja vedellä täytelly. Kai yritti et käy ostaan uudet mun huomaamatta, niin en tiedä sen niitä juoneen. Jos äkkiseltään vilkaisee, niin ei tummasta pullosta huomaa, et on vettä täynnä.

Musta tuntuu nyt siltä etten kyllä yhtään halua miehen kanssa enää jatkaa. Miehen isovanhemmat on molemmilta puolilta olleet alkoholisteja, omat vanhempansa sit raivoraittiita. Ihmekään ettei osaa juoda sivistyneesti kun ei oo ko. mallia koskaan nähnyt! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja :
raivoraittiiden lapsista tulee alkkiksia ja alkkisten raivoraittiita... hieno teoria sulla!

Ei mulla mitään teoriaa oo, kerroin vaan taustat jos ne jotain vaikuttaa! Kiitos ja hyvää joulua vaan sullekin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Kaappijuoppo se on. Mut on sillä vissin huono omatunto ko toimii niinku teinit, korvaa vedellä sen mitä on juonu.
Puhuttelun paikka...

No kun vakava puhuttelu käytiin vuosi sitten. Ja tässä nyt tulos. En mä jaksa enää.. taidan ettiä uuden asunnon mulle ja lapsille joulun jälkeen. Vaikka muuten on hyvä mies ja isä, niin tälläistä käytöstä en voi sulattaa. Mun mielestä pettäminenkään ei oo näin paha.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaappijuoppo se on. Mut on sillä vissin huono omatunto ko toimii niinku teinit, korvaa vedellä sen mitä on juonu.
Puhuttelun paikka...

No kun vakava puhuttelu käytiin vuosi sitten. Ja tässä nyt tulos. En mä jaksa enää.. taidan ettiä uuden asunnon mulle ja lapsille joulun jälkeen. Vaikka muuten on hyvä mies ja isä, niin tälläistä käytöstä en voi sulattaa. Mun mielestä pettäminenkään ei oo näin paha.

puhuttelu? onko miehesi alaikäinen tai jotenkin alempiarvoinen kuin sinä? ehkäpä siksi onkin viina alkanu maistuun ku on tuollainen akka?

Puhuttelun paikka...

puhuttelu? onko miehesi alaikäinen tai jotenkin alempiarvoinen kuin sinä? ehkäpä siksi onkin viina alkanu maistuun ku on tuollainen akka?

No keskustelu. Käytin vain samaa sanaa kuin hyytikyppynen, jolle vastasin..

raivoraittiiden lapsista tulee alkkiksia ja alkkisten raivoraittiita... hieno teoria sulla!

Itseasiassa tämä on aivan totta.
Alkoholismi on geneettinen ominaisuus ja juovien lapset usein pelästyy niin paljon alkoholia, että ei koskaan saa riittävää altistusta sairauden puhkeamiseksi, ovat siis lähes absolutiosteja. Seuraava sukupolvi taas ei ole tuota pelästystä sdaanut ja pitää juomista vähän coolinakin, kun se on kotona usein myös melkoinen tabu, joten aloittaa kokeilut varhain ja saa riittävän altistuksen taudin puhkeamiseksi.

on mielestäni aivan hassu idea. Tässä toinen aikuinen asettaa itsensä toiseen nähden "ylempään" asemaan ??
Jos aikuinen ei osaa noudattaa yhdessä laadittuja sääntöjä on mielestäni kyse toisen loukkaamisesta, itsekkyydestä ja täydestä välinpitämättömyydestä.

Menkää yhdessä juttelemaan aiheesta, mikäli ette ymmärrä/hyväksy toistenne kantoja asiassa. Mutta kun yhteiset säännöt sovitaan, ei niistä sovi jälkeenpäin marmattaa.

Mielestäni kuulostaa hieman ongelmaisen käytökseltä tuollainen käyttäytyminen. Alkoholismi on sairaus =(

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Alkoholismi on geneettinen ominaisuus ja juovien lapset usein pelästyy niin paljon alkoholia, että ei koskaan saa riittävää altistusta sairauden puhkeamiseksi, ovat siis lähes absolutiosteja. Seuraava sukupolvi taas ei ole tuota pelästystä sdaanut ja pitää juomista vähän coolinakin, kun se on kotona usein myös melkoinen tabu, joten aloittaa kokeilut varhain ja saa riittävän altistuksen taudin puhkeamiseksi.

no itse en kyllä tuota teoriaa allekirjoita... nimimerkillä alkoholistisuvun lapsi.

Puhuttelun paikka...

:hug:
Elin 17 vuotta juovan alkoholistinn kanssa ja tänääön mulla ei ole kuin yksi neuvo: LÄHDE KUN VIELÄ VOIT!
Alkoholistin kumppani kanssasairastuu (vaikka usein on kyllä myös alkoholistiperheen lapsi ja potee läheisriippuvuutta jo naidessaan alkoholistin) salakavalasti niin, että ei kohta enää näe perheen tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-73:
on mielestäni aivan hassu idea. Tässä toinen aikuinen asettaa itsensä toiseen nähden "ylempään" asemaan ??
Jos aikuinen ei osaa noudattaa yhdessä laadittuja sääntöjä on mielestäni kyse toisen loukkaamisesta, itsekkyydestä ja täydestä välinpitämättömyydestä.

Menkää yhdessä juttelemaan aiheesta, mikäli ette ymmärrä/hyväksy toistenne kantoja asiassa. Mutta kun yhteiset säännöt sovitaan, ei niistä sovi jälkeenpäin marmattaa.

Mielestäni kuulostaa hieman ongelmaisen käytökseltä tuollainen käyttäytyminen. Alkoholismi on sairaus =(

Niin no juuri sitä epäilen, että miehestä on hyvää vauhtia kehkeytymässä alkoholisti. Ja vaikka kuinka olisi sairaus, minä en halua alkoholistia puolisokseni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

no itse en kyllä tuota teoriaa allekirjoita... nimimerkillä alkoholistisuvun lapsi.

No mäkin olen alkoholistisuvun lapsi ja meidän suku on taas edustanut sitä mallia, että "kaikki miehet juo" kaikki tyttäret on naineet alkoholistin -myös minä. Mun tietääkseni suvussa on yksi kuiva sukupolvi, mun vanhemmat (huom, ei raitis, mä uskon isäni olevan alkoholisti, vaikka on absolutisti) Mutta silti olen tuon niin usein sekä työssäni että tuttavapiirissä, AA:ssa ja muuten, nähnyt todenpitäväksi, että pakko se on uskoa.
Jenkeissa alkoholismia yleensä on tutkittu enemmän kuin suomessa, mutta esim. Tommy Helsteen ja Irene Kristeri on kirjoitaneet tuosta suomeksikin.

[/quote]

Niin no juuri sitä epäilen, että miehestä on hyvää vauhtia kehkeytymässä alkoholisti. Ja vaikka kuinka olisi sairaus, minä en halua alkoholistia puolisokseni.[/quote]

Ihan oikein. Tarkoitin vain yllä sairaudella sitä, että viinanhimo voittaa velvoitteet lähimmäisiä kohtaan eikä alkoholisti kanna vastuuta "normaali-ihmisen" tavoin. Sen vuoksi ei siis häntä käy syyttäminen pelkästä välinpitämättömyydestä..

Ja tuo, että juo ollessaan lasten kanssa yksin kertoo mielestäni siitä, että ei sisäistä alkoholin vaikutuksia.
Mikäli hänelle alkoholi on tärkeämpi kuin perhe (ts. ei ole valmis valitsemaan raittiutta perheen sijasta) niin lähde ja jätä mies pulloineen. Muuten sinulla on tiedossa paljon pettymyksiä (alkoholistiin ei voi luottaa!) ja raskaita aikoja.

Ihan oikein. Tarkoitin vain yllä sairaudella sitä, että viinanhimo voittaa velvoitteet lähimmäisiä kohtaan eikä alkoholisti kanna vastuuta "normaali-ihmisen" tavoin. Sen vuoksi ei siis häntä käy syyttäminen pelkästä välinpitämättömyydestä..

Ja tuo, että juo ollessaan lasten kanssa yksin kertoo mielestäni siitä, että ei sisäistä alkoholin vaikutuksia.
Mikäli hänelle alkoholi on tärkeämpi kuin perhe (ts. ei ole valmis valitsemaan raittiutta perheen sijasta) niin lähde ja jätä mies pulloineen. Muuten sinulla on tiedossa paljon pettymyksiä (alkoholistiin ei voi luottaa!) ja raskaita aikoja.

Niin. Mä olen nyt niin surullinen ja pettynyt. Meillä on ollut omat vaikeutemme, mutta luulin, että ne ois nyt takana.

Tuo mies on sellainen, että kukaan ei uskoisi häntä alkoholistiksi, jos sellaiseksi häntä väittäisin. Niin on hyvän, osallistuvan ja tunnollisen isän perikuva. Ahkera, tekee paljon töitä ja ei juurikaan käy missään. Silloin tällöin vaan.

Ja sit juopottelee salaa kaikilta. :headwall: Miksi sen piti tehdä näin mulle?
Rakastan sitä kuitenkin, mutta pakkohan tässä on lapsiakin ajatella. En halua, että joutuvat kärsimään alkoholismista.

Niin. Mä olen nyt niin surullinen ja pettynyt. Meillä on ollut omat vaikeutemme, mutta luulin, että ne ois nyt takana.

Tuo mies on sellainen, että kukaan ei uskoisi häntä alkoholistiksi, jos sellaiseksi häntä väittäisin. Niin on hyvän, osallistuvan ja tunnollisen isän perikuva. Ahkera, tekee paljon töitä ja ei juurikaan käy missään. Silloin tällöin vaan.

Rakastan sitä kuitenkin, mutta pakkohan tässä on lapsiakin ajatella. En halua, että joutuvat kärsimään alkoholismista.

Hoitoonohjaus... Kerrot faktat hänelle, että et voi elää jos hän juo. A-klinikalle varaatte ajan ja menette vaikka yhdessä sinne keskustelemaan.

Niin on tosi raskasta jos joutuu salailemaan. Pyydä valita 0-linja tai ero? Riippuvuuteen ajatunut ei tunne kohtuutta. Kohtuuden vaatimus on siis mahdoton. Joko perhe tai alkoholi, anna hänen valita?

Suurin osa alkoholisteista on juuri tuollaisia!

Yhteistyössä