Miksi aiemmin oli niin, että alle 23-vuotiaiden työtulot eivät kerrytä eläkettä? Mikä ihmeen järki tuossa on ollut?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hellevvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hellevvi

Vieras
Mä en tajua mikä logiikka tuossa on oikein ollut. Moni on aloittanut työt ennen tuota ikää ja paljon mennyt työtuloja haaskuun kun eläkettä ajatellaan. No valtio totta kai säästää. Onneksi tuo typeryys on poistettu.

Mä olen käynyt lukion ja opiskellut sen jälkeen ammatin niin mun tulot alle 23-vuotiaana on ollut lähinnä kesätöitä joten mun kohdalla vaikutus ei ole niin suuri. Toista se on esim. avomiehen kohdalla joka kävi kahden vuoden koulun, sen jälkeen armeijan (meni vuotta aiemmin) ja aloitti sitten kokopäiväisen työn. Kyllä siinä ehti tulla työtuloja ihan kivasti ennen kuin täytti 23v.

Onko siis jollakin ihan faktatietoa miksi asia alunperin on säädetty noin?

En muista tuota syytä, voi olla jotenkin sidoksissa ns. vanhanpojan veroon, kun sinkkuja naimattomia verotettiin enemmän, kun he olivat 24 v.

Itselläni jää moni hyväpalkkainen kesätyö käyttämättä hyväksi. Tein sillloin vuorotyötä teollisuudessa, yö-, sunnuntaulisät yms nostivat palkan tosi hyväksi. Kesälomittajana vielä kiersin vuorosta toiseen aina syklin päättyessä, jolloin minulla ei ollut edes pitkiä vapaita, kuten vakityöntekijöillä.

Sen vuoksi, että yliopistokoulutuksen hankkineet olisivat eläkekertymässä samassa asemassaa ammatikoulun käyneiden kanssa. Ilmeisesti oletettiin, että nuoret jättäisivät hakematta korkeakouluihin, koska muuten jäisi eläke karttumatta monen vuoden ajalta. Meillä miestä harmittaa tuo kovasti, sillä hän meni töihin 18-vuotiaana ja nyt napsahti kaksi vuotta lisää eläkeikään.

Aika karua ollu rangaista sinkkuja! Kun muutenkin sinkun peruskulut per henkilö on suuremmat, mm. vuokrassa, autossa jne.

Siihen aikaan harvalla oli omaa autoa. Lisäksi vuokra-asunnoista oli pulaa, joten asuntona saattoi olla alivuokralaishuone tai kimppakämppä. Avoliittojakaan ei katsottu suopeasti, joten jos halusit asua kumppanisi kanssa, piti mennä naimisiin. Saati, että joku olisi vapaaehtoisesti sinkku, varsinkin vanhoissa piioissa oli jotain vikaa...
Ja juu, minusta ennen ei todellakaan ollut asiat paremmin kuin nyt.

Yhteistyössä