miksi äiti ei saa väsyä?

• Viestiketjun aloittaja tiiikeri
  • Ensimmäinen viesti
tiiikeri
ajattelin kysyä tätä nyt siksi kun olen huomannut joidenkin kommentit tyylin "miksi piti lapsia tehdä jos et niitä jaksa hoitaa" eikö äideillä saa olla minkäänlaista vapaa-aikaa tai jos sanoo olevansa väsynyt ja haluavansa yhden vapaa-illan perhe-elämästä niin heti lauotaan tuollaisia kommenetteja...

Samaa mieltä. Minusta oli ihana saada vauva kun kavereillakin oli. Oli kiva katsoa kun he tulivat kahviloihin istuskelemaan ja tryönsivät hienoja vaunuja. Vauvat oli kauniisti puettu ja kivan näköisiä. Kavberit kehui, kuinka äitiyslomalla on kivaa kun ei tartte kulkea töissä ja saa kerrankin rauhassa kierrellä kaupoissa ja kahviloissa.
Bilettämässäkin nämä kaverit on käyneet heti kun niiden mummit on sitä mieltä, että parisuhde kaipaa yhteistä aikaa. Yksi kaverini on totuttanut 2 viikkoisen olemaan yökylässä mummilla. Käyvät pari-kolme kertaa kuussa poikakaverin kanssa bilettämässä.

Mulla on ollut paska mäihä. Mies tekee töitä 8 tuntia päivässä, ei ole työttömänä kuten kavereiden poikakaverit. Joudun siksi olemaan vauvan kanssa päivittäin. Harmittaa kun on niin yksinäistä. Ois tossa pihalla jotain äitejä hiekkisellä, mutta mua ei kiinnosta niiden jutut. Onneksi on netti ja pääsen sitä kautta tekemisiin toisten kanssa. Mies joskus valittaa kun en ole ehtinyt tehdä ruokaa illaksi ja tiskata tiskejä, mutta se ei tajuu, kuinka rankkaa on vauvan kanssa.
Ja pakko mun on saada istua koneen äärellä joskus, sillä minä tulisin hulluksi jos joutuisin olemaan äiti 24 tuntia vuorokaudessa.

Mummot ei ymmärrä meitä. Ne on kalkkiksia. Anoppi varsinkin on #&%£$!* ämmä, koska ei ole suostunut ottamaan vauvaa hoitoon vielä, vaikka se on jo 3kuukautta vanha. AATELKAA, me ollaan jouduttu kykkimään 3 kuukautta kotona, eikä olla päästy edes risteilylle hoitaan parisuhdetta. Ei ihme, että on jatkuvasti riitoja kun mies on niin paska, että on myöhään töissä ja valittaa kun hommia ei ole tehty. Olen yrittänyt selittää, että kun olen vauvan kanssa päivät, olisi tasa-arvoista, että mies illalla siivoaisi ja hoitaisi vauvan ja tekisi ruoan, sillä olen joutunut olemaan päivän yksin kotona täyttäen vauvan tarpeita.

En ymmärrä, miksi ei saisi valittaa. Meillä ei ole turvaverkkoa, kuten entisajan äideillä. He pääsivät niin helpolla, vaikka oli kymmenenkin lasta. Isovanhemmat ja muu turvaverkko auttoi heitä, eikä heidän tarvinnut olla yksin, kuten nykyään. Kyllä nykyajan äidin elämä on paljon raskaampaa kuin entisvanhaan. Yksin joutuu kaikki tekemään.

Onneksi on netti, minne pääsen purkamaan itseäni. Ilman sitä tulisin hulluksi. Täällä tapaan chattipalstoilla onneksi muitakin yksinäisiä ja sorrettuja naisia, jotka uupuvat työtaakkansa alle. Tuetaan äidit toisiamme. Äitiys on tosiaan raskasta.

pigglet
mun mielestä toi nyt ei oo paha jos ei joka kuukausi pääse juhliin...mulla on yli vuoden ikänen poika ja oon ollu tasan kaks kertaa viihteellä illan ja sit kuitenki yöksi kotiin lapsen kans..eli ei ole meidänkään poika ollu yö kylässä. välillä tuntuu raskaalta, mut jo se että käy yksin kaupassa ja kattelee rauhassa, auttaa jaksamaan. anteeks, en taho loukata, mut musta toi kuulostaa aika epä kypsältä jos pitää valittaa siitä, ettei pääse juhliin lapsen takia! pitikö se pienokainen hankkia sen takia ku kavereillaki on?! tottakai varmaan suurin osa äideistä väsyy välillä, mut on kai sitä nyt muunkinlaisia latautumis tapoja kuin bilettäminen?! :headwall:

tiiikeri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2004 klo 17:39 pigglet kirjoitti:
mun mielestä toi nyt ei oo paha jos ei joka kuukausi pääse juhliin...mulla on yli vuoden ikänen poika ja oon ollu tasan kaks kertaa viihteellä illan ja sit kuitenki yöksi kotiin lapsen kans..eli ei ole meidänkään poika ollu yö kylässä. välillä tuntuu raskaalta, mut jo se että käy yksin kaupassa ja kattelee rauhassa, auttaa jaksamaan. anteeks, en taho loukata, mut musta toi kuulostaa aika epä kypsältä jos pitää valittaa siitä, ettei pääse juhliin lapsen takia! pitikö se pienokainen hankkia sen takia ku kavereillaki on?! tottakai varmaan suurin osa äideistä väsyy välillä, mut on kai sitä nyt muunkinlaisia latautumis tapoja kuin bilettäminen?! :headwall:
kukin rentoutuu tavallaan, mutta pääasia että pääsis rentoutumaan..

tiiikeri
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2004 klo 21:08 tiiikeri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2004 klo 17:39 pigglet kirjoitti:
kukin rentoutuu tavallaan, mutta pääasia että pääsis rentoutumaan..
niin ja lisättäköön vielä että pääsis rentoutumaan hyvällä omallatunnolla ilman että tulisi tuommosia hoida itse pentusi kommentteja ja ilman syyllistämistä...

Ap:n puheissa on perää, mutta toisaalta en ihmettele että tulee sen kaltaisia kommentteja että "hoida itse lapsesi kun olet sen tehnytkin" jos lukee "vieraan" tyyppisiä kommentteja! :whistle: Suoraan sanottuna se valitus kuullosti lapselliselta... :x vaikkakin siellä oli myös asiaa mm. kommentit miehen osallistumisesta arkeen.

Eihän se ole tarkoituskaan että elämä lapsen kanssa olisi entisen kaltaista, "helppoa" elämää! Eikö sitä voisi ajatella, että nyt elämässä on tällainen vaihe, ettei pääse menemään vapaasti omia menoja. Kun aikaa kuluu, niin kyllä se sitten helpottuu. En todellakaan vähättele oman ajan tarvetta! Sitä on mielestäni yritettävä järjestää tavalla tai toisella että jaksaa arjessa. Samoin "parisuhdeaikaa". Se on vaan niin että ei nämä aikajärjestelyt voi heti onnistua, varsinkin jos vauva on vasta 3kk vanha. :attn: Se vie oman aikansa että kukin perhe löytää oman rutiininsa, olkaa kärsivällisiä! Meidänkin perheessä sitä ollaan haettu jo yli vuoden päivät ja koko ajan helpottaa. Itse olin kaikista väsynein juuri vauvan syntymästä varmaan seuraavat puoli vuotta, jonka jälkeen alkoi helpottamaan.

Ja mitä tulee entisajan "helppoon" elämään. Noh, ei ainakaan mun äidillä ollut todellakaan helppoa: mies (isäni) pienipalkkaisessa työssä ja sairasteli paljon, äiti kotona vieraassa kaupungissa 2 lapsen kanssa (ei todellakaan ketään tuttuja!) ei mitään nykyistä vastaavaa leikkipuistotoimintaa ei mitään turvaverkkoa....molempien vanhemmat asuivat noin 300km päässä. Ei nettiä tai saati sitten muitakaan mukavuuksia, ei edes puhelinta! Vedet piti kantaa sisään, ulko-wc yms. Kun näitä ajattelee, niin huomaa että itsellä meneekin tosi hyvin. Kuitenkin on negatiivisia asioita mitä tämä alati kehittyvä tietoyhteiskunta on tuonut mukanaan eikä kaikkea voi täysin verrata entiseen. Ts. uusi aika uudet ongelmat.

Valittaa toki saa, mutta kannattaa varautua kaikenlaisiin kommentteihin. ;)

-peukku-
Tuo vieras on provo, ei kukaan ole noin pimeä päästään :eek:
Kai se on sitten 15-vuotias tai jotenkin tärähtänyt, jos on pahoillaan siitä, että mies tekee töitä! Ja pahoillaan, että "joutuu" vauvan kanssa olemaan, eikä ole herran jestas kolmen kuukauteen päässyt mihinkään kahden miehensä kanssa! Voi hitto että ottaa pannuun kun kaikki pitäis tuoda tarjottimella noille helkkarin vikisijöille!!
'
Olis varmasti lapsellekin parempi syntyä sellaiselle äidille, joka ei kokisi ikävänä velvollisuuten pienestä vauvasta huolehtimista!! Ja ehkäpä tämä isoäiti on vain viisas kiieltäytyessään hoitamasta vauvaa. Saattaisi käydä niin, että jäisi äidillä bileet päälle ja vauva unohtuisi mummulaan.
Olin jo palstalle tullessani hiukan huonolla tuulella, mutta tämä oli kaiken huippu! Todella onnistunut provo...toivon että siis oli provo.... :eek:

-peukku-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2004 klo 22:41 dedefilus kirjoitti:
Halooooo!!! Tuo vieras on ihan selvä provo!!! Miksi alennutte vastaamaan moiseen?? Ei siis kannata päiväänsä pilata jonkun pöljän sepustuksilla :eek:
Kiitos .... :ashamed:

Taisin olla hiukan pöljä kun kävin syöttiin :ashamed:

Mutta helpotti kun sai höyrytä! :D

höh
Provopa juuri.
Mutta totta nykymaailmassa. Akat istuu kotona koneella koko päivän ja ei saa edes tiskejä tiskikoneeseen. Kun mie tulee töistä, sen pitäis alkaa siivota ja hoitaa lasta kun "äidillä on ollut niin rankkaa koko päivä sisällä".
Ulos ei voi lähteä kun toiset äidit ei kiinnosta. No, ei tietenkään jos ei viitsi edes tehdä tuttavuutta. Ja ei minua ainakaan kiinnosta sellainen naapuri, joka katsoo meikäläistä hiekkalaatikolla pitkin nokan vartta kun en ole tarpeeksi trendikäs.

Ihmettelen aidosti, miten muka yhden lapsen kanssa on kiirettä. Itseni mielestä yhden lapsen kanssa oli korkeintaan ikävysttävää kun ei ollut mitään tekemistä. Mitä nyt juostiin kaikki mahdolliset kerhot yms. Ehdin ihan hyvin tiskata ja pestä pyykit ja tehdä ruoat yms. ja silti jäi luppoaikaa opiskella.

Nyt kun lapsia on 3, alkaa tuntua, että hommaa on sen verran, että aika kuluu kivasti.

Mutta jokainen toki saa tuhlata elämänsä valittamiseen. Mutta jos rehellisiä ollaan, minua aina huvittaa nämä yhden lapsen äidit, jotka on niin kiireisiä ja väsyneitä.

elsi81
Minä olen yhden lapsen äiti ja tunnen itseni kyllä aika kiireiseksi! Olemme miehen kans molemmat vuorotöissä, minä 3 ja hän 2. Yhteistä aikaa ei juurikaan ole, jompi kumpi aina töissä. Kun tulen töistä kotiin, haen lapsen hoidosta, kotona odottavat pyykit, tiskit, kaupassakäynti ja ruuanlaitto. Jossain välissä pitäisi ulkoilla ja leikkiä lapsen kanssa. Mieheni ihmettelee kunminulla ei enää ole kavereita, mutta olen kertakaikkiaan niin väsynyt etten jaksa enää pitää yhteyttä kavereihin niin paljoa saati viettää aikaa heidän kanssaan. Jos sattuu vapaapäivä olemaan miehen kans samaan aikaan sen mieluiten käytän perheen kanssa. Omaa aikaani on se jos jokatoinen viikko pääsen tunniksi punttisalille. Sitten kun oikein stressi painaa päälle niin lähden kaverille (jos sattuu että töiden puolesta mahdollista) , mutta siitäkin tulee huono-omatunto. onneksi minulla on ihana mies joka jakaa tämän kaiken kanssani. Ehkä jonain päivänä olisi raha-asioiden puolesta mahdollista löysätä noissa työasioissa, mutta nyt on pakko painaa...
Teille äidit jotka hoidatte lasta kotona, pitäkää huolta omasta kunnostanne, niin fyysisestä kuin henkisestäkin. olen itsekin ollut 1,5 vuotta kotona lasta hoitamassa, ja tiedän että on pitemmän päälle raskasta. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 11:41 höh kirjoitti:
Mutta jos rehellisiä ollaan, minua aina huvittaa nämä yhden lapsen äidit, jotka on niin kiireisiä ja väsyneitä.
yhden lapsen äidit eivät siis saa olla väsyneitä?? ehkä olen sitten laiska jos pidän yhdenkin lapsen hoitamista hieman rasittavana. aikoinaan kun hoidin vieraiden lapsia, niin huomasin jo silloin että on melkeinpä sama onko niitä yksi vai kolme, joka tapauksessa pitää keksiä niille tekemistä, lähteä ulos, tehdä ruokaa ja siivota jälkiä.

aina puhutaan siitä kenen pitäisi hoitaa kotihommat: isän joka on päivät töissä vai äidin joka hoitaa päivät vauvaa. mun mielestä ne on yhtä rankkoja juttuja joten kotityöt pitäisi tehdä yhdessä. en ole tyytyväinen meidän perheen tilanteeseen, mielestäni oma mieheni on aikas laiskaa sorttia. jos kerta muissakin asioissa ollaan niin nykyaikaisia, niin miksi ei perheasioissakin? nykyaikaiseen perheeseen kuuluu se että myös mies osallistuu lastenhoitoon ja kodinhoitoon, eikä naisen tarvitse ajaa itseään loppuun näiden juttujen vuoksi. Haluaisin enemmän ns. vapaa-aikaa, mutta mies ei ota sitä tosissaan vaikka olen suoraan puhunutkin. Olen pyytänyt että jos kysyisi esim. äitiltänsä ottaisiko joskus vauvaa hoitoon, vaikka vain pariksi tunniksi mutta ei saa aikaiseksi sitäkään. Onneksi omat vanhempani pyytävät poikaa hoitoon, varsinkin silloin kun huomaavat että olen lopussa.

mape70
Jo on jotku tyhmiä!!! Itehän te sen lapsen olette saaneet, eikä sen hoitaminen ole anopin tai muiden sukulaisten hommia. Jos välttämättä haluu johonkin lähteä, niin maksa mll:n hoitaja siksi aikaa. En minä ainakaan ottais kenenkään 3kk:n ikäistä vauvaa ainakaan yöksi hoitoon! Mieti ite vähän enempi. Ja mun mielestä jos on lapsen tai lasten kanssa päivät kotona, voi kyllä tehdä samalla ne kotihommat yms. Mies kun käy päivät töissä ja tekee hommia siellä.

Itelläni on 3 lasta, täällä on koti kunnossa, kun mies tulee töistä. Tottakai pidän kodin samalla kunnossa, kun olen lasten kanssa täällä.

Sitten kun lapset on isompia, ehtii vaikka mihin. Lastenkin kanssa pääsee vaikka mihin. Nytkin olen jo monesti käyny vauvan kanssa uimassa ja punttisalillakin. Vauva (6kk) istuu turvaistuimessa.

Ite olen huomannu, että näillä palstoilla, kun joskus roikun, jää kyllä varmasti kaikki kotihommat tekemättä. Siksi en usein näitä harrastakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2004 klo 22:41 dedefilus kirjoitti:
Halooooo!!! Tuo vieras on ihan selvä provo!!! Miksi alennutte vastaamaan moiseen?? Ei siis kannata päiväänsä pilata jonkun pöljän sepustuksilla :eek:
;) ajattelin kyllä että voi olla provo, mutta olinpa kerrankin sillä tuulella että teki mieli kirjoittaa pidemmän vastauksen. :whistle: Monta kertaa kun täällä palstalla olisi mielenkiintoisia avauksia/mielipiteitä, niin olen vain käymässä koneella, enkä jaksaisi keskittyä kirjoittamiseen. Siksipä on ihan hyvä, että on näitä provojakin, saavat keskustelua aikaiseksi. ;) Mun päivää tämä provo ei kyllä ole pilannut. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 14:10 mape70 kirjoitti:
Jo on jotku tyhmiä!!! Itehän te sen lapsen olette saaneet, eikä sen hoitaminen ole anopin tai muiden sukulaisten hommia. Jos välttämättä haluu johonkin lähteä, niin maksa mll:n hoitaja siksi aikaa. En minä ainakaan ottais kenenkään 3kk:n ikäistä vauvaa ainakaan yöksi hoitoon! Mieti ite vähän enempi. Ja mun mielestä jos on lapsen tai lasten kanssa päivät kotona, voi kyllä tehdä samalla ne kotihommat yms. Mies kun käy päivät töissä ja tekee hommia siellä.

Itelläni on 3 lasta, täällä on koti kunnossa, kun mies tulee töistä. Tottakai pidän kodin samalla kunnossa, kun olen lasten kanssa täällä.

Sitten kun lapset on isompia, ehtii vaikka mihin. Lastenkin kanssa pääsee vaikka mihin. Nytkin olen jo monesti käyny vauvan kanssa uimassa ja punttisalillakin. Vauva (6kk) istuu turvaistuimessa.

Ite olen huomannu, että näillä palstoilla, kun joskus roikun, jää kyllä varmasti kaikki kotihommat tekemättä. Siksi en usein näitä harrastakaan.
no eihyän se tietenään ole isovanhempien tehtävä hoitaa lapsenlapsia mutta onko sun mielestä kohtuutomta pyytää joskus heitä vahtimaan lasta edes parin tunnin verran että ite sais hoitaa asiansa rauhassa??ihan niin että sais keskittyä vain itseensä..ja veikkaampa että jutun aloittaja tarkoittaa juuri sunlaisia ihmisiä kirjoituksessaan, ihmisiä jotka ei ymmärrä jos äiti on väsynyt ja kaipaa omaa aikaa. eikös se mee niin että jos äidillä on hyvä olla niin lapsella myös...miten jaksaa hoitaa lastaan hyvin jos on niin väsynyt koko ajan. ja uudelle perheelle se voi olla raskasta, koska vanhemmat on tottuneet olemaan kahdestaan ja nyt siinä onkin kolmas, vaikka lapsi on toivottu ja haluttu, tilanne voi silti tulla yllätyksenä miten pieni lapsi tarvitse 100% huomion.

\

oletpas sinä hyvä äiti.....

\

Mape, olen kanssasi aikalailla samaa mieltä. Itse teen töitä viikonloppuisin ja samanlailla sillon on miehen homma pitää kotia kunnossa.

äityli
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassalapsia, en TEKEMÄSSÄ KOTITÖITÄ.
Siis olen kotona siksi, että lapsi saa laadukasta hoitoa kotona, eikä tarvitse viedä päiväkotiin. Siis miksi minun pitäisi tehdä kotitöitä?

Minä olen ainakin iltaisin väsynyt leikittyäni koko päivän ja askarreltuani sen kanssa. Annan lapselle laadukkaita virikkeitä, joten en ehdi siivoamaan ja laittamaan ruokaa.

Vasta sitten kun olen KODINHOIDONTUELLA, EN KOTIHOITOTUELLA, hoidan kotia. Se on aivan eri asia. Minulle maksetaan lapsen kotihoidosta, ei kodinhoidosta.

työäiti
Minä sitten olen varmaan poikkeus äitinä. meillä on koti-isä ja työäiti. Ja meillä on sentäs 3 lasta, iät.1v,2v ja 4v.
Odotan kyllä kun tulen töistä, että kotityöt on tehty ja minun ei tarvitse heti alkaa imuroimaan ja leikkimään lasten kanssa. Teen raskasta hoitotyötä ja odotan kyllä, että saan oikaista jalat vähäksi aikaa töistä tullessani.
Kyllä vapaapäivinä autan miestä siivouksissa ja pyykinpesussa ja olen lasten kanssa, mutta kyllä päävastuu on hänellä.

Minusta olisi tosi väärin jos isä vain oleilisi kotona lasten kanssa ja valittelisi keskustelupalstoilla kun on niin raskasta ja ei jouda tekemään mitään. Minä töistä tultua joutuisin heti siivoamaanja tyhjentämään tiskikonetta kun isän aika olisi mennyt näillä palstoilla ja lepäillessä.

s84
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 10:59 työäiti kirjoitti:
Minä sitten olen varmaan poikkeus äitinä. meillä on koti-isä ja työäiti. Ja meillä on sentäs 3 lasta, iät.1v,2v ja 4v.
Odotan kyllä kun tulen töistä, että kotityöt on tehty ja minun ei tarvitse heti alkaa imuroimaan ja leikkimään lasten kanssa. Teen raskasta hoitotyötä ja odotan kyllä, että saan oikaista jalat vähäksi aikaa töistä tullessani.
Kyllä vapaapäivinä autan miestä siivouksissa ja pyykinpesussa ja olen lasten kanssa, mutta kyllä päävastuu on hänellä.

Minusta olisi tosi väärin jos isä vain oleilisi kotona lasten kanssa ja valittelisi keskustelupalstoilla kun on niin raskasta ja ei jouda tekemään mitään. Minä töistä tultua joutuisin heti siivoamaanja tyhjentämään tiskikonetta kun isän aika olisi mennyt näillä palstoilla ja lepäillessä.
otappas työäiti vapaata kolmeviikkoa ja vietä kokoaika kotona hoitamassa lapsia ja siivoamassa. katotaanpa haluatko sinä silloinkin nostaa jalat ylös ja vähän huilia iltaisin. ja onko kotona lasten kanssa pelkkää oleilua ja lepäämistä??? tuskin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 08:27 äityli kirjoitti:
Olen kotihoidontuella kotona hoitamassalapsia, en TEKEMÄSSÄ KOTITÖITÄ.
Siis olen kotona siksi, että lapsi saa laadukasta hoitoa kotona, eikä tarvitse viedä päiväkotiin. Siis miksi minun pitäisi tehdä kotitöitä?

Minä olen ainakin iltaisin väsynyt leikittyäni koko päivän ja askarreltuani sen kanssa. Annan lapselle laadukkaita virikkeitä, joten en ehdi siivoamaan ja laittamaan ruokaa.

Vasta sitten kun olen KODINHOIDONTUELLA, EN KOTIHOITOTUELLA, hoidan kotia. Se on aivan eri asia. Minulle maksetaan lapsen kotihoidosta, ei kodinhoidosta.
Aika mielenkiintoista. Oikeinko olet väsynyt, kun koko päivän joutunut leikkimään? Ja sinulla on yksi lapsi? Ja sinun ikäsi oli? Hohhoijaa. Mä en vaan käsitä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 12:29 s84 kirjoitti:
\

otappas työäiti vapaata kolmeviikkoa ja vietä kokoaika kotona hoitamassa lapsia ja siivoamassa. katotaanpa haluatko sinä silloinkin nostaa jalat ylös ja vähän huilia iltaisin. ja onko kotona lasten kanssa pelkkää oleilua ja lepäämistä??? tuskin...
tai menepä sinä s84 kolmeksi viikoksii töihin...

tiitulainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 13:29 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 12:29 s84 kirjoitti:
\

tai menepä sinä s84 kolmeksi viikoksii töihin...
no mutta olen ollut töissä ja nyt opisken, että semmosta...

Yhteistyössä