Miksi 6kk ei syö (kiinteitä)?

Niin..siinäpäs tuo kykymys olikin, miksei ruoka kiinnosta pikku miestä (6.5kk)? Rinta jäi pois tuossa +5kk iässä ja siirryttiin korvikkeelle. Missään vaiheessa ei tuo kiinteän syöminen ole onnistanut ja olen jo 2kk sitä yrittänyt, sillä vauvan kasvu on ollut aika hidasta (mutta normaalia kuitenkin)..

Melkeimpä pelkällä korvikkeella siis mennään. Joskus illalla saattaa vähän puuroa maistaa, mutta lähes joka kerta alkaa vain mieletön huutaminen, kun lusikka lähestyy.. Hampaita tekee myös, mikäli se vaikuttaa asiaan? Yöllä syö kaksi kertaa vielä myös.

Hirvittää jo valmiiksi kun hoitoonkin menee äippäloman jälkeen: miten pärjää siellä, oppiiko edes silloin syömään tms... Esikoinen oli niin reipas syömään jo 4kk iästä lähtien, ettei syömisen opetteluun mennyt kuin pari viikkoa..

Onko tähän mitään konsteja? Entä miten muilla, joilla ollut samanlaista, milloin tullut ns. käännekohta??

Meillä myös nyt juhannuksena 6 kk täyttävä tyttö ja ihan sama tilanne. Reilun kuukauden olen yrittänyt kiinteitä joka päivä tarjota, hedelmäsoseita, kasvissoseita ja nyt myös puuroa. Hermostuu kun syötän ja sylkee lähes kaiken pois. Ainoastaan tuo puuro joskus menee kun katselee vieressä samalla siskon ja veljen aamupuuron syömistä.
Tämä on minulle myös aivan vieras tilanne kun nuo kaksi isompaa lasta ovat syöneet hyvin jo heti 4 kk iästä lähtien.
Minä imetän vielä ja tuntuukin, että tyttö roikkuu tissillä aika usein, varsinkin öisin!
Mutta kaipa se sitten loksahtaa kohdilleen kun aika on kypsä, ihan varmasti sinunkin vauvasi jo syö hyvin kun hoitoonlähteminen on ajankohtaista.

Tarjoatteko sitten kuitenkin kiinteätä ruokaa n.neljä kertaa päivässä (vaikka melkeen tietää, ettei syö..)? On harmillisen turhauttavaa tarjota tuota ruokaa useasti päivässä ja sitten heittää roskiin.. :/ Ja oikeastaan vauva hermostuu välittömästi un huomaa että olisi ruokailu alkamassa, mutta kuitenkin on nälkä! Poikani oli 6kk neuvolassa 66cm pitkä ja 7200g painava, paljon pienempi kuin siskonsa..

Meidän tytteli on nyt 10kk ja kiinteät aloitettiin 4kk jälkeen. Syöminen ei oikeastaan koskaan suju ilman kommervenkkejä. Osaa syödä,mutta ei kiinnostu syömisestä (paitsi kun ollaan poissa kotoa)
Annan maidon aina vasta ruuan jälkeen ja joka atertialla annan sosetta söi tai ei.
Joskus auttaa se että tyttö saa syödä itse samalla esim.leipää tai kauhoa sormin ruokaa.
Tiedän että syömättömyys ottaa voimille ja stressaa elämää, vasta nyt olen ottanut vähän löysemmän asenteen. Syö sen minkä syö ja seuraavalla kerralla uusi yritys. Jos paino nousee ja lapsi on tyytyväinen ei varmasti huolta ole.
Vomia syömistaisteluihin :hug: pakkohan lapsen on joskus oppia syömään...onhan.... :headwall:

Miellä meni pari kuukautta syömisen opetteluun (aloitin pojalle 4 kk iässä kiinteitä ) ennekuin alkoi ruoka maistua. Siihen asti siis vaan maisteltiin muutamia lusikallisia päivässä. Puolen vuoden iässä alkoi mennä aluksi n. ½ purkkia sosetta per ateria ja pikkuhiljaa enemmän. Aterioitahan pitäisi lisätä 1 / kuukausi (me kyllä aloitettiin heti 2:lla aterialla), joten alussa syömistä harjoiteltiin pari kertaa päivässä. Aloitin iltapuuron (5kk), sitten päivävälipalan (6½ kk) ja sitten aamupalan (8½ kk).

Yhteistyössä