Ihmettelen aina miten kaikilla tulee niin vähän biojätettä, kun meillä sitä tulee melko paljon, vaikka ollaan tarkkana ettei ruokaa menisi roskiin. Päivittäin tulee kuitenkin, sipulin, perunan, hedelmien kuoria ja usein myöskin lapselta syömättä jääneet ruoan tähteet, yms. Ymmärrän toki että jos vanhemmat käyvät töissä ja lapsi on päivähoidossa, niin ruokaa ei välttämättä kotona laiteta ollenkaan arkena, mutta yllättävän moni ystävistänikin kertoo miten vähän heillä tulee biojätettä, vaikka ovatkin kotona ja tekevät kaikki ruoat itse sitten kaavitaan vielä kolmen lapsen ruoan tähteet sekajätteeseen edellisviikkoisten makaronilaatikon jämien sekaan... Noh kierrättäminen on toki joaisen oma valinta, mutta itse toivon omille lapsilleni ja heidän jälkipolvilleen puhdasta tulevaisuutta, ilman peloa jätteisiin hautautumiseta tai entistä pahemmasta otsonikadosta. Meillä kierrätetääm kaikki, metallit, lasit, kartonki/pahvi, jne, enkä koe sitä mitenkään eritysen työlääksi. Aikaisemmin meillä oli pienen keittiömme nurkassa kolme kannelista muovilaatikkoa pinottuna päällekkäin, joista yhdessä oli kartonki-, toisessa lasi- ja kolmannessa metallikeräykseen menevät jätteet ja niitä sitten tyhjennetiin tarpeen mukaan. Vähän ennen kuin muutettiin omakotitaloon, tuli taloyhtiön roskiskatokseen omat kartonki ja metallikeräys laatikot, joten hyötispisteelle tarvitsi enää kiikuttaa lasinkeräykseen menevät. Nyt omakotitalossa on taas kuskattava kaikki hyötikselle, mutta ei se ole elämäämme hankaloittanut sen enempää. Täytyy kyllä myöntää että tällä hetkellä meillä on biojätteiden lajittelu tauolla, mistä poden jatkuvaa huonoa omatuntoa, mutta nyt un ollaan muutettu muutama viikko sitten omakotitaloon, jossa ei ollut valmiina kompostia, ei meillä ole ollut rahaa ostaa yli 400 maksavaa ympärivuotiseen kompostointiin soveltuvaa kompstoria, mutta ensi viikolla tämäkin asia korjaantunee.

Mutta se mitä tulee biojätteiden haisemiseen, niin vaikka itse olen herkkänenäinen ja haistan usein pienimmätkin pahat haut, niin kannellinen biojäteastia ei meillä kyllä ole koskaan alkanut haista ennen kuin lähempänä viikon tyhjennysväliä... Toki kannen avatessa sen haistaa, mutta ei se kannen läpi keittiössä haise.