Miksen mä laihdu!?! Syömiset kunnossa, liikuntaa paljon..

• Viestiketjun aloittaja "Pläski"
  • Ensimmäinen viesti
"Pläski"
Koko ikäni ollut ylipainoinen jojoilija.

Elämäntavat pistin remonttiin nelisen vuotta sitten ja vuodessa tiputin ruokavaliolla ja maltillisella liikunnalla (kävely, vesijuoksu, uinti) 25 kiloa. Paino nousi noin viisi kiloa tuon vuoden jälkeen, aloitin istumatyön ja liikunta tippui minimiin. Herkutkin alkoi maistua ja muutama lisäkilo tuli taas.

Nyt olen viime kesästä asti harrastanut juoksua, loppukesällä aloitin salilla/jumpassa käymisen. Käyn 4-6 kertaa viikossa. Kaloreita kuuluu viikossa noin 3000- 4500, tässä on mukana päivittäiset työmatkakävelyt ja hikijumpat.

Päivässä syön noin 1500 - 2000 kaloria.

Ja silti mun paino ei tipu! Pari vuotta sitten painoin yli sata kiloa, nyt noin 82 kiloa. Pituutta 168 cm. Vyötäröltä rasva kyllä katoaa ja olen kiinteytynyt jumppien ansiosta, mutta vaaka se vaan näyttää samaa - tai parhaimmillaan saattaa viisari värähtää ylöspäin.

"pönttö"
Jospa se on sitä kuuluisaa lihasmassaa joka painaa enempi kuin läski? Ala seurata vyötärönympäryksen lisäksi rinnanympärystä, olkavartta ja reiden paksuutta mittanauhalla, jos vaaka ei motivoi pysymään hyvissä tavoissa kiinni. Tai sit voi olla säästöliekistä kyse? Pidätkö vapaapäiviä riittävän usein, syötkö kunnolla sen 1500-2000 kilokaloriasi? Kroppa tarvitsee myös vapaajaksoja, ei pelkkää 4-6 kovaa treeniä viikossa + työmatkakävelyt.

"Pläski"
Ruoka jota syön on mielestäni hyvälaatuista. Proteiinia, paljon kasviksia, tummaa leipää jne. Juon myös vettä paljon.
Huomaan kyllä itse kutistuvani ja olen siitä tyytyväinen. Lisäksi kunto on huomattavasti parempi. En sinällään stressaa painosta koska olo on hyvä, ihmetyttää vain ettei se vaaka liiku alaspäin vaikka ympärysmitta pienenee. En usko että ihan niin paljoa tällä treenillä lihasmassaa saa aikaan että se vaikuttaisi valtavasti :D

Vapaapäiviä on yhdestä kolmeen viikossa.

"Pläski"
No, esimerkiksi eilen söin

-aamupalaksi kaurapuuroa + raejuutosa + mehukeittoa + kaksi klementiiniä
-lounaaksi vuohenjuustosalaatin + ruisleivän margariinilla
-välipalaksi raejuustopurkin ja kaksi klementiiniä
-päivällikseksi kolmen munan munakas, lohta pieni määrä (sattui jäämään edelliseltä päivältä kalaa)
-palautusjuoma
-iltapalaksi smoothie jossa on maitorahkaa purkki ja mehukeittoa

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Oletko punninnut itsesi vapaapäivän jälkeen vai treenipäivän jälkeen?

Hikitreeni kerää nestettä lihaksiin jolloin paino ei putoa, mutta vapaapäivän jälkeen painon pitäisi olla pienempi.

Syötkö tarpeeksi usein, 5-6kr/pvä?

Juotko 2litraa vettä päivässä? Juotko kahvia/teetä? Jos juot niin juothan saman määrän lisää vetenä?

Syötkö tarpeeksi myös hyviä rasvoja ja maitotuotteita?

Ruokailu näyttää hyvältä, tosin palautusjuoman kanssa olisin varovainen... Onko kyseessä ihan kaupasta ostettu gainomax tms? Ne ei välttämättä ole kovin hyviä, suosittelen enemminkin että jätät sen palautus juoman pois ja syöt tuon iltapalan tunnin sisään treenistä.

"Pläski"
Yleensä en ehdi/pysty syömään iltapalaa tunnin sisään, siksi vetäisen palautusjuoman treenin jälkeen. En joka treenin jälkeen kylläkään.

Syön useamman kerran päivässä pieniä aterioita, ateriakoot ovat maltillisia. Ja juon sen pari litraa vettä päivässä. Kahvia menee 2-3 kuppia, ei enempää.

Punnitsen yleensä itseni joka aamu. Tiedän kyllä että heittoja saattaa tulla suuntaan jos toiseen päivittäisissä punnituksissa. Se vaaka ei vaan heilahda alaspäin :D

"Pläski"
Kumikameli, ensinnäkin kiitokset monista kommenteistasi :)

Paino on siis junnannut tässä kesästä asti. Syksyllä olin pari viikkoa Superdietillä, mutta sitten alkoi tofu tulla korvista ulos ja oli pakko lopettaa...

Mutta alan tässä pakkailla salikassiani valmiiksi :D

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
thousand
Kauanko sitten tätä jumitusta on kestänyt? Eiks oo normaalia että paino jää hetkeks aikaa paikalleen aina välillä kun laihduttaa ;) Onko ruokavalio ollut hyvin vaihtelematon pitkään? Elimistöä voi "järkyttää" muutoksella saattaa paino lähtee uuteen laskuun sen jälkeen jos vetää jonkun pitsapäivän tai baarireissun :> ei sillä että ryyppäämistä suosittelisin.
Ootko miettinyt, että tuolla ruokavaliolla (jos yllä oleva oli tyypillinen päivä) pienillä muutoksilla sä karppaisit helposti? Vaihtaisit hedelmät lähinnä vaan sokerittomampaan kasvikseen ja mehukeitto sokeritonta! Silloin voisit lisätä vähän rasvaakin ja pysyisit kylläisenä helposti.

Tsemppiä joka tapauksessa, kyllä se siitä taas kun sulla on noin hyvä motivaatio! Älä luovuta

Niukenna enemmän ruokavaliota ja harjoita pitkää aerobista liikuntaa. Itse kulutin lenkillä aina ruudit ihan loppuun ja söin kuitenkin vain vähän siihen nähden. Stressitekijät kannattaa karsia, koska stressin aiheuttama korkea kortisoli ja korkea verensokeri hidastaa huomattavasti laihtumista.

"Pläski"
Kauanko sitten tätä jumitusta on kestänyt? Eiks oo normaalia että paino jää hetkeks aikaa paikalleen aina välillä kun laihduttaa ;) Onko ruokavalio ollut hyvin vaihtelematon pitkään? Elimistöä voi "järkyttää" muutoksella saattaa paino lähtee uuteen laskuun sen jälkeen jos vetää jonkun pitsapäivän tai baarireissun :> ei sillä että ryyppäämistä suosittelisin.
Ootko miettinyt, että tuolla ruokavaliolla (jos yllä oleva oli tyypillinen päivä) pienillä muutoksilla sä karppaisit helposti? Vaihtaisit hedelmät lähinnä vaan sokerittomampaan kasvikseen ja mehukeitto sokeritonta! Silloin voisit lisätä vähän rasvaakin ja pysyisit kylläisenä helposti.

Tsemppiä joka tapauksessa, kyllä se siitä taas kun sulla on noin hyvä motivaatio! Älä luovuta
Tätä on tosiaan kestänyt kesästä asti, kai mä sitten tosiaan syön liikaa :D

Karppausta oon kokeillut, eikä se sopinut mulle. Koitan nyt kyllä karsia vaaleita viljoja ja sokereita ruokavaliosta muutenkin. Mehukeitto on sokeritonta ollut aina.

Kiitos tsempistä! Ja jumppailen hyvän mielen ja kunnon vuoksi, en niinkään vaa'an :D

painoa pudottanut
Sanoisin, että syöt jonkinverran liian vähän ja elimistö on hidastanut kuluttamista, kun saa vain juuri minimi tarvittavan määrän ravintoa. Syö runsaammin, mutta juuri oikein niin elimistö alkaa kuluttamaan/polttamaan rasvaa kun se tietää saavansa riittävästi ravintoa koko ajan. Elimistö näyttäisi kuluttavan ns. säästöliekillä, syöt kyllä oikein mutta syö enemmän tuota mitä syöt.

Mieleen tuli
Miksi syöt tuota mehukeittoa? Ihan turha.
ja mitään palautusjuomaa et tarvitse, jos teet normiaerobista treeniä. Itse esimerkiksi käytän sitä vaan rankan crossfit-treenin jälkeen ja nimenomaan lihasten palautumista varten. Esimerkiksi salitreenin tai hiihtolenkin jälkeen en ota sitä koskaan. Vilkaisin omaa palkkaripussiani ja annoksessa on 299 kcal. Jätä se pois, ihan turhia kaloreita.

"Pläski"
Oho, tännehän on tullut vastauksia salitreenin aikana!

Niin, eli palautusjuoma pois. Ok. Ja mehukeittoa syön ihan sen takia että tykkään siitä. Parempi se kai kuin pari kourallista irtokarkkeja :D

Kokeile vaikka Kiloklubia, se on ilmainen ja kertoo saatko liikaa rasvaa, liian vähän proteiinia, onko liikunnan laatu kohdallaan jne. Itse laihdutin parikymmentä kiloa aikanaan sen avulla, melkein kaikki tuli kyllä takaisin ulkomaille muuton jälkeen, mutta nyt taas mennään. Suosittelen!

"mä vain"
Voisiko olla, että stressi painonputoamisesta tai ettei usko siihen tms. estää laihtumisen? Mulla tulee mieleen se tänviikkoinen nainen Jutta-ohjelmassa. Ajatteli ja stressasi sitä laihtumista koko ajan, eikä uskonut ensinäkään hetkeäkään siihen, että hän onnistuu. Oli todella negatiivinen koko asian suhteen. Sitten taas parissa edellisessä jaksossa tyypit oli ihan, että 'nyt jumankauta lähtee' ja niiltä myös lähti painoa, kun päättivät ja uskoivat siihen.

En tarkoita, että olet negatiivinen, mutta entä jos päättäisit, että nyt lähtee 10kg esim. ja syöt minimin hyvää ravintoa ja jatkat treeniä, niin lähtiskö painoa. Itse viime talvena aloin lenkkeillä, eikä paino oikeasti tippunut juuri ollenkaan, vaikka viikkokulutus liikunnalla nousi nollasta 2000 kaloriin. Nyt uutenavuotena todella päätin, että nyt lähtee ja olen syönyt minimaalisesti hyvää ravintoa ja liikkunut melko maltillisesti, mutta painoa on pudonnut neljässä viikossa 3,5kg.

Väärin meni
Alkuperäinen kirjoittaja Syöt liikaa;27944705:
Kyllä nyt tuntuu, että syöt liikaa. Muuta vaihtoehtoa kun ei ole, jos paino ei tipu.
Väärin meni. Luultavasti aloittaja syö kulutukseensa nähden liian vähän ja elimistö pyrkii säästöliekille, minkä takia paino jää jumittamaan. Laihduttaja tarvitsee ennen kaikkea proteiinia ja rasvaa ja noin paljon liikkuva tarvitsee myös sopivan määrän hyvänlaatuisia hiilareita (kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa).

Liian vähärasvainen ja vähäkalorinen ruokavalio ei pitkällä aikavälillä toimi laihdutuksessa, koska se vetää elimistön säästöliekille. Kyse on puhtaasti ihmiskunnan historian ja evoluution määrittämästä biologisesta toiminnosta, jolle nykyihminenkään teoreettisessa kaikkivoipaisuudessaan ei ikävä kyllä voi mitään. Meillä on ollut tarjolla riittävästi tai ylenmäärin ravintoa ympäri vuoden vasta noin sata vuotta ja se on evoluution näkökulmasta katsottuna yksi pieni nanosekunnin murto-osa. Elimistömme ei ole sopeutunut moiseen yltäkylläisyyteen, vaan toimii edelleen tismalleen samalla tavalla kuin tuhansia vuosia sitten: liian vähäinen energiansaanti suhteessa kulutukseen on signaali, jonka elimistö tulkitsee siten, että energiaa pitää säästää ja se pitää ottaa huolellisesti talteen viimeistä joulea/kilokaloria myöten.

Yhteistyössä