Miksei vieraat voi pestä käsiään kun tulee kylään!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöh

Vieras
Ärsyttää kun vieraat tulee meille käymään eikä tajua pestä käsiään! varsinkin nyt flunssa ja mahatauti aikana niin ei yhtään kiva :( Kerrotaan oikeen kuinka ollaan kaupungilta alennusmyynneistä tulossa ja sitten lähmitään likasin käsin vauvan käsiä ja tuttia. Sanonut kyllä olen mutta tuntuu että minua pidetään nipottajana enkä sitten meinaa kehdata joka kerta huomauttaa. Myös käsidesi pullo on eteisessä näkyvällä paikalla mutta ei! Onko tää turhaa huolta? itse kyllä aina pesen kädet kun toisen kotiin tulen.

Ensi kerralla kun tiedät että on vieraita tulossa niin mene ovelle vastaan vesisaavi, saippuanpala ja pyyhe kädessässi ja kehoita vieraita ystävällisesti pesemään kätensä :) Ehkä ne sitten pesee ne kätöset ennenkuin tulee lähmimään teidän steriiliä ympäristöä.

Kyl mie aina kanssa pesen kädet. Varsinkin silloin jos menee kylään jonnekkin missä on pieniä vaaveleita. Ja jos ei vieraille muka saa sanoa ilman että on nipo ni on kyllä kumma. eikö sinun kodissa tehdä niinkuin sinä haluat?

Tottakai saat sanoa eikä siihen ole vierailla mitään urputtamista.
Mietin tässä, että kun kaverin lapsi syntyi viisi vuotta sitten ja meidät kehotettiin desinfioimaan kädet ennen koskemista, tuntui hieman kummalliselta ja ehkä vähän loukkaannuimmekin. Nyt se taitaa olla jotenkin normi?

Voi kyllä olla, että asia on viety hieman turhankin pitkälle eli lapsille tekee minusta ihan hyvää tottua bakteereihinkin. Liian steriili ympäristö ja käsidesin jatkuva käyttö ei ole hyvästä.

Alkuperäinen kirjoittaja sativa:
Ensi kerralla kun tiedät että on vieraita tulossa niin mene ovelle vastaan vesisaavi, saippuanpala ja pyyhe kädessässi ja kehoita vieraita ystävällisesti pesemään kätensä :) Ehkä ne sitten pesee ne kätöset ennenkuin tulee lähmimään teidän steriiliä ympäristöä.

hyvä idea :D vieraat on sanonu mulle että jos on jotain tullakseen niin se tulee pesi niitä käsiä tai ei. Itse kyllä olen eri mieltä

Mielestäni on perhekohtaista, pestäänkö ulkoa tullessa kädet vai ei. Meillä pestään, jos muistetaan. Tälläkin palstalla on ollut niitä, jotka pesevät jas niitä, jotka eivät pese, ja kuitenkin yleiskäsityksen sain, ettei se pesu niitä flunssia estä. Toisaalta on hyvä, että saa pöpöjä normaalissa määrin, että pysyy vastustuskyky, toisaalta, kyllähän se todistetusti tarttuvia tauteja ehkäisee tuo käsipesu. Ota siitä nyt sitten selvä...:)

Mutta mielestäni pitäisi olla kaikille selvää, että kun mennään paikkaan, jossa on vauva, niin ehdottomasti pestään ensin kädet! Et ole nipo vauvan suhteen! Vauvan vastuskyky ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi. Laita vaikka kohtelias viesti käsidesin viereen: "Hyvä vieras, puhdistathan kätesi, toivoo vauva". :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sativa:

hyvä idea :D vieraat on sanonu mulle että jos on jotain tullakseen niin se tulee pesi niitä käsiä tai ei. Itse kyllä olen eri mieltä

olen samaa mieltä ku sie. meinaan jos norovirus jyllää niin kyllä se hyvä käsihygienia auttaa. johan sen nyt sanoo järkikin!

Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Mielestäni on perhekohtaista, pestäänkö ulkoa tullessa kädet vai ei. Meillä pestään, jos muistetaan. Tälläkin palstalla on ollut niitä, jotka pesevät jas niitä, jotka eivät pese, ja kuitenkin yleiskäsityksen sain, ettei se pesu niitä flunssia estä. Toisaalta on hyvä, että saa pöpöjä normaalissa määrin, että pysyy vastustuskyky, toisaalta, kyllähän se todistetusti tarttuvia tauteja ehkäisee tuo käsipesu. Ota siitä nyt sitten selvä...:)

Mutta mielestäni pitäisi olla kaikille selvää, että kun mennään paikkaan, jossa on vauva, niin ehdottomasti pestään ensin kädet! Et ole nipo vauvan suhteen! Vauvan vastuskyky ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi. Laita vaikka kohtelias viesti käsidesin viereen: "Hyvä vieras, puhdistathan kätesi, toivoo vauva". :)

Ainiin, kun luin noita muita viestejä, tuli mieleeni vielä, että hoitoalan ammattilaiset suosivat nykyään mieluummin ihan vedellä ja saippualla pesua, desinfiointiaine taitaa olla tehotonta normaalioloihin. Se steriilisuus sopii ainoastaan leikkaussaleihin ja sairaaloihin.

Voihan siihen eteiseen silti jättää sen viestin, ja vessaan pumppusaippua ja houkuttelevan puhdas pyyhe :) (Puhdas vessakin on hyvä kannustin, kun on miellyttävä käydä siellä käsipesulla.)

Olen samaa mieltä että normaaleja bakteereja pitää toki olla enkä kotona ollessa tietenkään desinfioi käsiä koko ajan :D Silti ei kai kukaan halua ihan suotta altistaa itseään ja varsinkaan vauvaa ja taaperoa kaikille tarttuville taudeille joita todellakin ehkäisee käsien pesu. Täytyykin sitten entistä tiukemmin kehottaa vieraita käsien pesuun! jo on kumma jos ei aleta tajuta

Ainiin, kun luin noita muita viestejä, tuli mieleeni vielä, että hoitoalan ammattilaiset suosivat nykyään mieluummin ihan vedellä ja saippualla pesua, desinfiointiaine taitaa olla tehotonta normaalioloihin. Se steriilisuus sopii ainoastaan leikkaussaleihin ja sairaaloihin.

Voihan siihen eteiseen silti jättää sen viestin, ja vessaan pumppusaippua ja houkuttelevan puhdas pyyhe :) (Puhdas vessakin on hyvä kannustin, kun on miellyttävä käydä siellä käsipesulla.)

esim noro ei kuole muuta kun käsipesulla + desillä et ei se desi ihan turhaa ole kotioloissa. meiltäkin se löytyy ja tautisina aikoina sitä käytetään muuten riittää pelkkä vedellä ja saippualla pesu. ja meillä pestään AINA kädet kun tullaan ulkoa. ja aika harvoin sairastellaan.

Meillä on parina edellisenä talvena + nyt kotona vessassa käsidesi-pullo. Itse desinfioidaan kädet kun tullaan pihalta, kaupasta tms missä on paljain käsin koskettu kaikenlaista, ja kyläilijät jotka eivät tiedä meidän systeemistä ohjataan kanssa vessaan desinfioimaan kädet. Muut osaakin sen jo.
Meillä ei ole nyt pariin vuoteen sairastettu talvisin mahatauteja lainkaan eikä itseaiheutettua nuhayskää (pakkasessa ja tuulessa ilman pipoa, kaulahuivia ja lapasia) kummempaa.
Muuten ei olla mitään bakteerikammoisia, lapset on pienenä mm. käyneet "uimassa" koiran vesikupilla ja syöneet maasta/lattioilta roskia aina kun silmät välttää, joten vastustuskykyä on hankittu. On silti tauteja, joiden leviämisen voi estää tai ainakin hankaloittaa.

Tänään taas todistettiin tuo että vieraat ei tosiaan niitä käsiään pesu ellei pakota! Ystäväni oikeen mainosti miten työpaikallaan on puolet väestä sairaslomalla ja silti pyyhkäs ensi töikseen vauvaa hiplaamaan! pesi kyllä kädet kun sanoin mutta sitten olikin vähän vaivautunut tunnelma ja tuntu että ystävä naljaili vielä lähtiessäänkin asiasta

ymmärrän ap:ta....mä kans inhoan ku ihmiset ei tajua käsiään pestä eikä tajuta opettaa tenavillekkaa et kädet pestään AINAKI vessareissun jälkeen! ja ku ei nuo kaikki aikuisetkaa osaa käsiään pestä vessas käynnin jälkeen...tai sit vähän huuhtastaan vaan,yäk! että osaa ihmiset olla törkysi'! Mut mä kans oon huono sanomaan vieraille het ekana et menkääs käsien pesulle...ällöttää kun ei ite tajuta! mua etoo ja pesenki aina lastten kädet ku saastaset vieraat lähteny...vaikka ei se enää siinä vaihees auta,mut silti...ällöttää!

Omassa ystäväpiirissä ei tuota käsien pesua harrasteta, kun mennään kylään ja ei meillä kukaan pessyt kun tuota vauvaa tuli katsomaan ja ihan terveenä on lapsikin pysynyt.
Ainoastaan yksi kavereistani on kova käsien pesijä ja sen kyllä huomaa, sillä siinä perheessä kyllä sairastetaan varsin paljon.
En ole koskaan ymmärtänyt älytöntä hygieenisyyttä, lasten kuuluukin sairastaa, ei niille muuten kehity vastutuskykyä, sillä flunssat lisäävät vastustuskykyä.