miksei taaperoa saa nukuttaa omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja böö
  • Ensimmäinen viesti
Mä veikkaan samaa kuin mitä pessi sanoi. Eikös lapset joskus taapero ikäisinä ala oppimaan sen ns nukahtamisen taidon.. Kun taapero oppii että osaa nukahtaa ilman että joku on koko ajan vieressä niin siinä kieltämättä pääsee vanhemmatkin huomattavasti helpommalla... Mukavaahan tuon opettelu ei ole.

No ei kai se kiellettyä oo, mutta joidenkin mielestä on vaan helpompaa, kun ei tarvi nukuttaa. Esim. mä nukutin mun esikoista aika kauan, mutta oli se aika rasittavaa maata vieressä joskus tuntikin et toinen nukahti. Paljon helpommalla sitä sitten ite pääsi, kun ei enää nukuttanut.

SocialButterfly
mun taapero ei nukahda itsekseen, eikä' edes suostu nukkumaan enää omassa sängyssäkään vaan mun vieressä (joku takiasivaihe)..ja mulle on ihan sama mitä muut sanoo. Miehän nukutan ja se ei mua haittaa. :)

Vieras
En tiedä? Kyllä meillä 1,5v nukutetaan unilaulujen ja satujen kera, jonka jälkeen nukkuu kellonympäri.
Ei vaan ole koskaan nukahtanut itsenäisesti vaikka joskus on kokeiltu pitkäänkin, taistelee vastaan itkulla ja menee ihan vauhkoksi. No onneksi ei ole mitään ongelmaa vaikka on nukutettu :) Ei meillä toinen ole yhtään samanlainen, hän nukahtaa itse ja on ihan vauvasta asti niin tehnyt. Tämä toinen taas ei vauvanakaan nukahtanut esimerkiksi sitteriin, eikä sänkyyn päivisinkään omia aikojaan. Lapset on niin erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
neuvolassa meinasivat, että pitäisi jo nukahtaa yksin ikää 1 v. toisinaan nukahtaakin yksikseen, mutta useimmiten nukutan, menee 10 min, ja yöllä ei herää...
Eihän kukaan ilman harjotusta uusia asioita osaa. Mäkin nukutin esikoista reilu 1v:nä niin, et istuin sängyn vieressä niin kauan et nukahti. Siinä meni muutama viikko ja poika huomas, ettei oo mitään pelättävää ja siittä lähtien on nukahtanu itse ja on unessa ennekun pää koskettaa tyynyä. :) Täyttää pian 3v.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
neuvolassa meinasivat, että pitäisi jo nukahtaa yksin ikää 1 v. toisinaan nukahtaakin yksikseen, mutta useimmiten nukutan, menee 10 min, ja yöllä ei herää...
Eihän kukaan ilman harjotusta uusia asioita osaa. Mäkin nukutin esikoista reilu 1v:nä niin, et istuin sängyn vieressä niin kauan et nukahti. Siinä meni muutama viikko ja poika huomas, ettei oo mitään pelättävää ja siittä lähtien on nukahtanu itse ja on unessa ennekun pää koskettaa tyynyä. :) Täyttää pian 3v.
Heh kyllä ne toiset lapset osaa ilman harjoitustakin, sopeutuminen on toisille nopeampaa ja toiselle hidasta. Kuten ylempänä kirjoitin, niin minullakin kahdella lapsella vaihtelee uusian asioiden omaksuminen. Toinen nukahtaa vaikka kesken leikkien lattialle ja toinen ei ole ikinä, ei koskaan, ei edes vauvana nukahtanut ilman nukuttamista, paitsi joskus harvoin autossa. Sen sijaan hän on omaksunut nopeammin syömään kaikkea ja toinen ei :D Mä pystyn ymmärtämään ap:ta jos jollakulla vaan lapsi on yhtä vaativa, ettei sitä jaksa kun toinen vain huutaa ja uhmaa selkä karrella vastaan. En minä äitinä kestäis sellaista katsoa, raja tulee vastaan kun liki tunti on huudettu ja sama toistuu monena iltana. Kokeiltiin jo vauvana kaksi kertaa viikon mittaisia unokouluja, huudattamalla mutta olisi varmaan vaatinut kuukauden, jos olisi sittenkään sopeutunut.

Yhteistyössä