Miksei Suomessa rikkaat Herlinit ja sun muut koskaan tee suuria lahjoituksia?

  • Viestiketjun aloittaja Itsekkäät rikkaat
  • Ensimmäinen viesti
Itsekkäät rikkaat
Onko Suomessa raharikkaat niin kitsaita etteivät voi tehdä sellaisia kertalahjoituksia joka on suuri summainen. Joo, joka kuukausihan ne makselevat suuria summia veroja mutta nyt puhun ihan vapaaehtoisista lahjoituksista. Maksetaanhan tuolla muuallakin maailmassa veroja mutta silti vielä jaksavat osallistua erilaisiin hyväntekeväisyyskampanjoihin. Esim. täällä Suomessa yksi hyvä kohdehan olisi tuo Lastenklinikan uudisrakennus projekti? Tietenkään parikymmentä donaa yhdeltä rikkaalta ei vielä mitään rakennella mutta tarkoitus oli varmaan hyvää.
Tosin täällä Suomessa on todellakin tapana heti perään huutaa, että irtopisteitä se vaan yrittää keräillä, mutta jos Sammon Nalle julkisesti lätkäisee iso summan pöytään niin itse nostaisin hattua kunnioituksesta.
 
"Vieras"
Itseasiassa, tunnen muutaman hyvin hyvin varakkaan suvun, jotka lahjoittavat erinäisiin hyväntekeväisyysjuttuihin säännöllisesti sekä suurempina kertalahjoituksina, MUTTA eivät pidä mitään meteliä asiasta. Yhden perheen suuren lahjoituksen tiedän, että tekivät "nimettöminä".
Se taas mihin kukakin lahjoittaa pitäisi olla jokaisen oma asia. Toinen antaa hurstille, toinen lastenkotiin, joku sinne lastensairaalaan.
 
"vieras"
Monesti vaikkapa elämä lapselle keräyksissä on ihan tavallisia ihmisiä lahjoittaneet isoja summia rahaa.

Mutta tuli mieleen tässä tämä thaimaan tsunami, johon lähetettiin aika paljon avustusta. Noh, jälkeenpäin kun katseltiin tuloksia, niin kumma mitään oltu siellä saatu aikaiseksi, jotkut olivat kyllä kumma kyllä saaneet jostain hankittua älykalliit autot ja muita ja sitten yritetään selittää, että mihin se raha on hävinnyt. Ulkomaille ei siis kannata lähettää rahaa, ei mene köyhien taskuun eikä niiden taskuun, jotka oikeasti apua tarvitsivat. Suomessa tosin eri juttu, mutta kai jotakin voi epäilyttää.
 
Kaikki eivät välitä pitää itsestään niin suurta meteliä. Tiedän yhden tällaisen "ökyrikkaan", josta ensinnäkään ei kukaan voisi päällepäin arvata varallisuustasoa, ja toisekseen hän on laittanut hyväntekeväisyyteen sellaisia summia että useimmat suomalaiset eivät koko elämänsä aikana tienaa yhtä paljoa. Hänelle todella nostan hattua, mutta vain salaa jottei hän kiusaannu :)
 
eb
[QUOTE="Vieras";28318768]Itseasiassa, tunnen muutaman hyvin hyvin varakkaan suvun, jotka lahjoittavat erinäisiin hyväntekeväisyysjuttuihin säännöllisesti sekä suurempina kertalahjoituksina, MUTTA eivät pidä mitään meteliä asiasta. Yhden perheen suuren lahjoituksen tiedän, että tekivät "nimettöminä".
Se taas mihin kukakin lahjoittaa pitäisi olla jokaisen oma asia. Toinen antaa hurstille, toinen lastenkotiin, joku sinne lastensairaalaan.[/QUOTE]

Juuri näin
 
"vieras"
Mua taas ärsyttää noi julkiset lahjoitukset joiden perimmäinen tarkoitus on enemmänkin ostaa itselle mainetta ja kunniaa. Mä nostan hattua niille jotka tekee suuria lahjoituksia ilman että siitä tarvitsee ilmoittaa hesarin etusivulla koko kansalle.
Miksei maine ja kunnia saisi parantua, kun lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahaa? Minä ainakin heitä kunnioittaisin enemmän ja maine ainakin minun silmissäni parantuisi.
 
rietas
[QUOTE="vieras";28318800]Miksei maine ja kunnia saisi parantua, kun lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahaa? Minä ainakin heitä kunnioittaisin enemmän ja maine ainakin minun silmissäni parantuisi.[/QUOTE]

Heille on se lahjoituksen kohde tärkeä, eikä se, mitä sinä heistä ajattelet.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28318811]eräs tekijä on myös se että Suomessa lahjoitukset eivät ole verovähennyskelpoisia niin kuin monessa muussa maassa[/QUOTE]

Niin toisaalta suomessa rikkaat maksavat niin suurta veroa, että oikeastaan tekevätkin siinä samalla "lahjoitusta", koska eivät tule koskaan saamaan niin paljon takaisin edes eläkkeenä.
 
"vieras"
Kyllä jotkut varmasti tekevätkin, mutta ne jotka tekevät tätä auttaakseen ja oikeasti hyvästä sydämestä, eivät tosiaan pidä siitä meteliä. Eivät avaudu harjoittamastaan hyväntekeväisyydestä jossakin Seiskassa, niin että siitä ei vaan tiedetä.
 
nooh
[QUOTE="vieras";28318833]Niin toisaalta suomessa rikkaat maksavat niin suurta veroa, että oikeastaan tekevätkin siinä samalla "lahjoitusta", koska eivät tule koskaan saamaan niin paljon takaisin edes eläkkeenä.[/QUOTE]

Eivät ole maksaneet enää hetkeen. Rikas maksaa pienempää veroa kuin minimitukia saava.

Amerikkalainen hyväntekeväisyyskulttuuri taitaa olla kaksipiippuinen. Toisaalta keskiluokka saattaa lahjoittaa sydämestään, mutta verovapaa hyväntekeväisyys on hallitseville luokille ilmainen pr-kanava.
 
Suomen suurin yhteisöveron maksaja vuonna 2011 oli Nordea. Sijalla 11 oli Sampo OYJ. Sijalla 15 Vahinkovakuutus If, sijalla 16 Mandatum Henkivakuutusyhtiö. Sampo OYJ omistaa 25% Nordeasta ja Ifin ja Mandatumin kokonaan, joten näin äkkiä laskettuna vanha vasemmistohippi Wahlroos maksaa aika monen teidänkin kotihoidontuet ja äitiyspäivärahat. Sijalta 14 löytyy Kone Oyj joten Herlineiltäkin jotain almuja heltiää yhteiseen hyvään.
 
"vieras"
Eivät ole maksaneet enää hetkeen. Rikas maksaa pienempää veroa kuin minimitukia saava.

Amerikkalainen hyväntekeväisyyskulttuuri taitaa olla kaksipiippuinen. Toisaalta keskiluokka saattaa lahjoittaa sydämestään, mutta verovapaa hyväntekeväisyys on hallitseville luokille ilmainen pr-kanava.
Juuri näin. Suomessa maksetaan veroina monesti se, mitä amerikkalaiset tekevät julkisina lahjoituksina näyttääkseen niin "anteliailta".
 

Yhteistyössä