niinpä niin, mulla oli ennen omaa vauvaa tosi vähän kokemuksia muista vauvoista, lähinnä yhden ystävän vauvat jotka nukkui milloin mihinkin. Luulin että niin tekee kaikki vauvat. Kaksi ensimmäistä viikkoa meilläkin oli onnea ja auvoista, sitten alkoi helvetti jota kesti onneksi vain 2 kk saakka. Nimittäin just se ettei nukahtanu illalla sitten millään, ei edes tissille tai syliin niin että olis syvään uneen mennyt. Yliväsymyksen puolelle sitten menee ja ja selkäkaarella huutoa jostain klo20 tuonne klo 01 jolloin lopulta uupuu ja nukahtaa, jonka jälkeen nukkui kyllä hyvin yönsä. Ei auttanu lisämaidot pullosta, sängynpäätyjen korotukset....kaikki maailman keinot käytettiin, tarjosin rintaa sitten aina tämän tästä. Mutta ei siis nukahtanu edes siihen. Kantelua, huutoa, kantelua, välillä torkahti olkapäälle mutta jos vain meinasit istua ni huuto uudelleen.
No jotenkin siitä sitten meni ni että yhtenä PIIIITKänä iltana , mies iltavuorossa ja minä ihan poikki. Siinä kaiken huudon keskellä laskin vauvan hetkeksi sänkyynsä ite vähän vetääkseni henkeä, vauva hämmästyi moisesta ja hiljeni. Hmm. Siitä sitten alettiin kehittää iltarutiinia, joita toistan edelleen (11kk), iltapesut, laulu, hämärä, vimppa syöttö hämärässä jne. Sitten laitoin sänkyyn, ähistyään alko tietty huutaa ja otin syliin, kantelua, ja taas kun rauhottu laitoin sänkyyn. Tätä sylittely/kantelua oli aluksi varmaan 5-10x illassa ja välissä saatoin antaa lisää tissiäkin mutta aika nopsasti toi huuto/kanteluaika alko vähentyä ja 2 kk iässä tyttö nukahti ns. itsekseen sänkyyn syötettyäni hänet tuolissa ensin. Ei siis nukahtanut tissille vaan ähisteli peiton alla itsensä uneen. Tämä toimii edelleen. MEillä jos alkaa silitellä/laulaa/ tai edes olemaan sängyn vieressä näkyvillä ni likka villiintyy eikä nuku. Huomasin kun yritin opettaa päikkäreille sisälle ilman tisuttelua, koitin olla vieressä jne. Ei. Mutta heti kun laitoin tytön vain sänkyyn ja poistuin näköpiiristä (tosin kuuloetäisyydelle jos hätä) ni nukahti.
Tästä ei nyt tarvi saada kenenkän kohtausta, siis että nukuttaa itsekseen sänkyyn. Mun mielestä pitää tarkkailla lapsen omaa temperamenttiä miten sille lapselle on hyvä. kyllä teilläkin omat keinot varmasti kohta löytyy. Mulle vaan saarnataan kaveripiirissäkin edelleen sitä kun jätän lapsen nukahtamaan sänkyyn yksin, että hoidan huonosti lapsen. Että lapsen pitää saada olla sylissä. Höh. No jos lapsi ei nukahda syliin mutta nukahtaa sänkyyn ni kumpahkohan on sillon paras asia.
Tsemppiä. ja sori tämä vuodatus, asia vain oli just tapetilla ystävien kesken taas.