Miksei 7-viikkoinen vauva nuku??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama bear
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama bear

Vieras
Mitä syitä voisi olla siihen, ettei 7 viikkoa vanha vauva nuku juuri yhtään päivisin? Päiväunet ovat kestoltaan 15-30 min kotona, vaunuilla tai autolla liikkuessa vähän pidemmät, tunnin tai joskus jopa pari. Vauva nukahtaa aika helposti rinnalle, mutta herää todella helposti ja tuntuu muutenkin nukkuvan ns. koiran unta. Öisin nukkuu vieressäni ja silloin 2-3 tunnin pätkissä.

Onko vain niin, että "jotkut vauvat eivät vain nuku paljoa" vai voisiko näitä unijaksoja yrittää pidentää jotenkin?

Alan olla itse jo aika väsynyt ja turhautunut, kun vauva on niin paljon valveilla ja vaatii näin pienenä tietenkin koko sen ajan huolenpitoa ja seurustelua. Lisäksi huolestuttaa kehittyykö vauva normaalisti näinkin vähäisellä nukkumisella. Keskimääräinen unimäärä tämän ikäisellä on kuulemma 16-17 h/vrk, meillä pyöritään varmaan siinä 10-12 tunnissa..

Kokemuksia??

Meillä esikoinen oli noin 6-viikkoa kun päivällä nukkuminen muuttui juuri tuollaisiksi 30min torkuiksi. Eikä siihen muu auttanut kuin aika - sitten alkoi saada kiinteitä ruokia (n. 5kk iässä), päiväunetkin piteni.

Pitkä aika siis vielä odotettavana.. huoh. Meillä on ollut tällaista torkkumista ihan alusta asti. Tai no ehkä ekan viikon syntymänsä jälkeen vauva taisi nukkua päivälläkin pidemmän pätkän, mutta sen jälkeen onkin ollut tällaista. Tein muutamana päivänä ihan seurantaa ja vauva on tosiaan 10-12 tuntia päivässä hereillä ja syö 12 kertaa eli käytännössä imetän vauvaa koko hänen valveillaoloaikansa. Raskasta on.

Meillä oli tuon koliikkilapsen kanssa samanlaista, nukkui päivisin 10 minuutin pätkiä, lopun ajan huusi. Yöllä nukkui parhaimmillaan 2-3 tuntia putkeen. Söi myös parin tunnin välein ympäri vuorokauden. Joo, oli aika rankkaa mutta onneksi loppui 4 kk iässä.

Se tuli vielä mieleen että ethän juo hirveästi kahvia tai colajuomia? Niitä tulee väsyneenä helposti juotua liikaa ja sitä kautta vauva voi saada turhan paljon kofeiinia.

Sama homma oli meillä, mutta yöllä nukkuikin sitten 5-7 tunnin pätkiä. Vatsavaivaa ja mitä lienee oli taustalla, alkoi nukkua pitempiä päikkäreitä joskus 3-4kk iässä. Kärsivällisyyttä peliin ja hanki imetystyyny, siinä meidän poika saattoi päivälläkin nukkua tunnin kaksi. Eihän siinä silloin mitään voinut tehdä, mutta dvd:tä katsellessa sai edes hetken hengähtää :)

Onko sulla mahdollisuutta laittaa sitä parvekkeelle nukkumaan?
Ottaako tuttia? Rinnalle nukahtanut vauva herää herkästi kun havahtuu siihen että tissi ja äiti on hävinneet. Vois auttaa jos rinnan vaihtais tuttiin ja sitte tutti suussa unille. Tai sitte nukutte yhdessä päiklärit jos kerta sun vieressä nukkui hyvin. Tai jos pitää saada kotihommia tehtyä niin laita kantoliinaan tai kantoreppuun, niissä nukkuu yleensä hyvin.

[QUOTE="vieras";26906098]Koska se ei ole nukke, jonka voi hiljentää tarvittaessa. Olet lapsen tehnyt, ota aikuisena ihmisenä siitä vastuu.[/QUOTE]

Nämä tällaiset kommentit on jotenkin säälittäviä. Tuolla tavalla ajateltuna keneltäkään ei saisi koskaan kysyä mitään, pitäiskö boikotoida neuvolaakin kun itsehän sen lapsen on tehnyt niin itsehän siitä pitäis osata huolehtia...? :laugh:

Meillä oli tollaista, kunnes vauvan ollessa n. 3 kk tajusin laittaa hänet ulos partsille nukkumaan. Ekan kerran veteli 4 h unia ja sen jälkeen jatkossa aina vähintään 3 tunnin päikkärit ja toiset n. 2 tuntia. Vauva ei tosin nukkunut liikkuvissa vaunuissa, kunnes ensin oppi nukkumaan ulkona paikallaan. Ei siis vaatinut mitään heijaamista, vaan vauva sammui heti, kun sain hänet "pakettiin".

Anna vauvan olla rinnalla, imeä sitä aina kun haluaa. Noin pieni vauva voi olla rinnalla tuntejakin ja juuri kun luulet,että vauva nukkuu ja siirrät omaan sänkyyn herääkin syömään.

En siis olekaan ainut kukkujavauvan äiti ;)

Kahvia en juo ollenkaan enkä mitään muutakaan kofeiinipitoista, Ruokavaliota yritän nyt pitää silmällä, jos vauva vaikka saa mahavaivoja jostain mitä syön.. Sipulin ajattelin ainakin jättää pois. Välillä vaikuttaa siltä, että vauva herää vatsavaivoihin ja itkien, välillä taas tuntuu heräävän ihan muuten vaan.

Tuttia syö, mutta harvemmin suostuu senkään kanssa nukahtamaan. Yleensä pudottaa sen aina suustaan ja sitten alkaa ähinä/itku, ei siis taida vielä osata kovin hyvin imeä sitä :/

Parveke löytyy, mutta vauva ei suostu nukahtamaan vaunuihin, jos eivät ole liikkeessä. Monesti olen kokeiillut vaunulenkin jälkeen viedä kopan parvekkeelle, mutta hetken päästä poika on jo hereillä vaikka vauhdissa vielä nukkui sikeästi. Sama juttu turvakaukalon kanssa, itkee siihen laitettassa, nukahtaa melkein heti kun auto alkaa liikkua ja herää ja itkee taas heti kun tuodaan pois autosta.

Kantoreppuakin on kokeiltu. Kesken unien turvakaukalosta kun on siirretty reppuun, jatkaa hyvin uniaan. Mutta jos hereillä ollessa yrittää siihen laittaa, ei viihdy. Ongelma siis on se, että pitäisi ensin saada vauva nukahtamaan tarpeeksi sikeästi, että voisi siirtää reppuun ja jatkaisi siinä uniaan.

Yritän hokea itselleni päivittäin, että tämä on vain ohimenevää ja pian helpottaa. Toivon todellakin niin.. Tällaisina hankalina päivinä, kuten tänään, tuntuu vaan helposti ettei enää jaksa ja odottaa kauhulla seuraavaa päivää.. Mutta tällaista tämä vauva-arki on :)

Paljon annat ruokaa? Anna ruokaa niin kauan kun vauva syö, älä vaan laskeskele millejä jos imetät antaisin korviketta lisäksi, vauvasi ei ole selvästi tyytyväinen.

Imetän vauvaa n. 10-12 kertaa päivässä. Syö siis todella tiheään ja oletan, ettei saa maitoa kovin suuria määriä kerrallaan. Lisäksi ollaan annettu korviketta kerran tai kaksi päivässä. Yleensä iltaisin, mutta välillä myös päivisin, jos on ollut menoa eikä ole päässyt tunnin välein imettämään. Itsekin olen ollut alusta asti sitä mieltä, ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa. Neuvolassa kuitenkin väittävät muuta ja paino onkin viime viikkoina noussut 50-60 g päivässä, mikä on ilmeisesti todella hyvin. Ja välillä ollaan yritetty tankata poika oikein täyteen lisämaidolla, mutta vauva ei vaan jaksa syödä paljoa kerralla.

Ai niin, tuosta vauvan vierellä nukkumisesta vielä. Välillä olen kokeillut nukkua vauvan vieressä, mutta olen itse hirveän huono nukkumaan päiväunia. Enkä koe olevani päivisin unen tarpeessa, vaan ennemminkin tarvitsisin sen ajan itselleni syömiseen, suihkussa käymiseen ja vaikka sähköpostien kirjoitteluun ym. omaan juttuun. Ja välillä olen kokeillutkin jäädä vauvan viereen tämän nukahdettua, mutta silti saattaa herätä jo hetken päästä. Ehkä pitäisi sitten jäädä siihen pidemmäksi aikaa ja yrittää saada vauva nukahtamaan uudelleen..

Juu, itse asiassa nyt onkin takana muutaman päivän kokeilu pelkällä rintamaidolla ja on pärjätty :) Tänään vain alkoi tuntumaan, että vauva sai kovia mahavaivoja aina heti imettyään (söin eilen aika sipulista ruokaa, voisikohan siitä johtua..), joten olen antanut korviketta pariin otteeseen ja pumpannut oman "huonon" maitoni pois. Nyt yötä vastan imetän taas, saa nähdä nukkuuko ollenkaan..

Meillä oli samanlaista. Vauva nukkui päivisin vain tissi suussa tai joskus kantoliinassa minun pysyessäni liikkeessä. Jos sain nukahtamaan johonkin muualle tai laskin sylistäni nukahdettua, niin 5-15min. päästä laulu raikoi taas. Jos en olisi antanut nukkua tissillä, hän olisi valvonut ja nukkunut noita minitorkkujaan, mutta minä annoin nukkua (luin kirjoja, surffasin puhelimella, katsoin elokuvia, soittelin ihmisille jne).

Vaivaan auttoi aika. Ja joo-o, meidän lapsi oppi peräti 8kk iässä nukkumaan rattaissa ja silloin siis saatiin jokin vaihtoehto tissi- ja liinaunille. Samalla unijaksot piteni niin, että loistavana päivänä nukkui 2h unet rattaissa, ja hyvänä ekan tunnin rattaissa ja jatkoi toisen tunnin havahduttuaan tissillä.

Vinkkejä ei oikein ole. Paitsi ehkä tutti jos et sitä ole kokeillut. Ja että muista arvostaa lapsesi fiksuutta, hän huolehtii että hänelle kaikista tärkein ja edullisin asia, "äitiympäristö", ei karkaa mihinkään ;)

Kiitos kivasta viestistä # 18 :) Rankkaa on ollut teilläkin. Ja muillakin vastanneilla. Mutta kiva kun olette jakaneet kokemuksianne, se luo uskoa että mekin tästä vaikeasta vauva-ajasta selvitään.

Ihan normaaliahan tuo on, tosin rasittavaa kyllä... Meilläkin meni etenkin nuoremman kanssa melko pitkään noin. Moneen kuukauteen ei edes suihkuun päässyt niin ettei poika olisi itkenyt, kun aina heräsi suihkun aikana vaikka mitä yritti. Ja sitten vain itki isänsä sylissä. Vauva nukkui pidemmät unet jos itse olin vieressä ja pojalla tissi suussa, joten mulla jäi sitten tavaksi nukkua itsekin päiväunet vauvan vieressä. Vaunuissa yleensä unet oli max. 30 minuuttia, olipa vaunut liikkeessä tai ei. Ja kun poika heräsi niin välittömästi alkoi korvia särkevä huuto, ei mitään pikkukitinää... Mutta sitten pikkuhiljaa joskus muistaakseni n. 6-7 kk:n iässä poika alkoi nukkua päivällä yleensä vaunuissa jonkun pidemmänkin pätkän. Meillä tosin sen kustannuksella, että yöt muuttuivat silloin levottomammiksi, mutta kuitenkin...

Edelleen(nyt 1v5kk) poika on kyllä ihan samanlainen luonteeltaan, antaa heti kuulua ja kovaa jos asiat ei mene oman mielen mukaan...

Tsemppiä kovasti, toivotaan että tuo on teillä nopeasti ohimenevä vaihe! :)

Meilla oli ekan kanssa ihan samanlaista, valitettavasti ei menny ohi ennenkuin 8kk:n iassa saatiin kunnon laakkeet refluksiin (pari paivaa ja oli luin lapsi olis vaihdettu toiseen).. Mutta kannattaa tosiaan katella niita omia syomisia ja ilmeisesti maitotuotteiden poisjattaminen saattaa auttaa vaikkei varsinaista maitoallergiaa oliskaan. Me myos annettiin korviketta lisamaitona, ihan jo omankin jaksamisen vuoksi, voisin suositella nutrilonin Ha:ta, oli ainoa korvike, jota meidan vauva edes suostui juomaan (hieman tietty tyolas kun on jauheena, mut kaikkeen tottuu). Ma olin kanssa aika huolissaan unien riittavyydesta, kun ne tosiaan jai sinne alle 10 tuntiin paivittain, neuvolassa ne vaan vakuutteli, etta kylla se vauva nukkuu kun vasyttaa.. niin vissiin.. toivottavasti teilla on joku "vaihe" vaan ja menee pian ohi, mut jossei tunnu silta, niin suosittelen kylla kaymaan laakarilla, joka oikeasti edes kuuntelee mita sanotaan! Jaksamisia!

Meidän pikku tyttö ei suostunut nukkumaan päivisin kun muutama minuutti yksin, rinnalla usein puolnukkui. Yöt saattoi nukkua 6 tuntii, syödä ja nukkua vielä 2..

Tuttia ei huolinut ekan viikon jälkeen kun huomas että ei tuu maitoa siitä.

Rattaissa ja autokyydissä saattoi nukahtaa välillä mutta korkeintaan 25 minuuttia.

Tota jatkui melkein 3kk, sitten yht äkkiä päikkärit alkoi tulla monesti päivässä, melkein joka syömisen jälkeen.
Parhaiten nukkuu äidin vieressä mutta kunhan ei käy suihkussa tai koita laittaa ruokaa tai syödä pikkunen saattaa yllättää nukkumalla 15min-3tuntii putkeen.
Vähän levottomampi öisin mutta saattaa olla tiheä syömis vaihe.

Uusimmat

Yhteistyössä