Miks tän pitää olla niin vaikeaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juups
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juups

Vieras
Jahkailua, pohdintaa, miettimistä, mitä vielä, mahtuu päiviini.

Eli, kerronpas kaiken.

Olen opiskellut lähihoitajaksi, valmistuin keväällä 2008. Kesäkuun alussa, vuonna 2008 tein positiivisen testin, ja olin onneni kukkuloilla. Helmikuussa syntyi esikoinen, tyttömme :) <3 Hän on nyt 11kk ja olen siis hänen kanssa kotona, enkä ole palaamassakaan töihin vielä. Tein 2008 kesän oman alan töitä, vakipaikkaa minulla ei ole. Hoitoalan hommat ei kiinnosta pätkääkään, joten niille sanon hellurei, kun se hetki koittaa että töihin on palattava. Olen kuitenkin kotona vielä kesän, töihin palaan vasta syksyllä, vai koulunpenkille, mutta minne? Se on tässä se suurin ongelma. Asutaan pienellä kylällä, täälä on siis 3000 asukasta. Kylälle mahtuu 2 kauppaa, ärrä, posti pankki jne. Ei siis mitään kouluja. Lähimmät koulut on100 kilsan päässä, ja sieläkin melko niukat valinnat, niistä mikään ei kiinnosta. Haluan pois täältä korvesta, johonki kaupunkiin, mutta, esteenämme on se, että mies on ollut täällä töissä nyt 8 vuotta ja on vakituinen, palkka siis on jo noussut ihan ok:ksi, saa 11 ? tunnilta. Tekee tehdastyötä, hällä ei oo koulutusta, mikä myös vaikeuttaa muualle lähtemistä. Mies ei siis mielellään lähtis mihinkään täältä, koska pelkää, että saa jostain vain määräaikaisen pestin, ja palkkakin huono. Mun taas ois ihan pakko päästä pois, koska en voi opiskellä täälä, eikä täälä ole mitään muutakaan! Ei mitään harrastusmahdollisuuskia, ja kaikki kaveritkin opiskelee, joten ovat muuttaneet pois. Mua niin ahdistaa tää paikka, en vaan jaksa. Lisäks miehen pois lähdöllä on sekin syy, että hän kuuluu VPK:hon, ja siitä saa mukavaa lisätienestiä. Ja sen ymmärränkin, mutta onko se tosiaan este sille, että minä en voi kouluttautua muuhun ammattiin, olen loppuikäni lähihoitaja, ja että en saa itse harrastaa juuri mitään. Ja jos joku ehdottaa, että minä muuttaisin opiskelemaan, ja tulisin viikonloppuina, niin ei, ei se käy, meillä on pieni lapsi, ja se olis ihan liian rankkaa meille molemmille. Pitäs alkaa tekeen jotain kompromisseja ja päätöksiä. No, onhan tässä aikaa miettiä kesän yli, mut sekin on kohta, ja jos meinaa johonki lähteä, pitäs tosiaan tietää, mitä sielä jossain tekee... Kiitos kun sain purkaa. Ja anteeksi epäselvä sepostus ja yhteen pönkätty kirjotus, en vaan jaksa panostaa tähän, vaan annan tulla koko sydämestäni!

No voihan sitä kouluttautua muutenkin kun 100 km päässä päivittäin penkissä istumalla. On oppisopimussysteemit, joitakin aloja voi etäopiskella niin että tekee vain tentit, kaikenlaisia vaihtoehtoja on! Kun tiedät mitä haluat niin työkkärissä tai jossakin osaavat varmasti sinua auttaa. Jos et sitä "korvessa" asumista muuten vihaa, siis :).

Alkuperäinen kirjoittaja Luuvalo:
No voihan sitä kouluttautua muutenkin kun 100 km päässä päivittäin penkissä istumalla. On oppisopimussysteemit, joitakin aloja voi etäopiskella niin että tekee vain tentit, kaikenlaisia vaihtoehtoja on! Kun tiedät mitä haluat niin työkkärissä tai jossakin osaavat varmasti sinua auttaa. Jos et sitä "korvessa" asumista muuten vihaa, siis :).

Juu-u, voi varmasti, mut kun mä nimenomaan myös vihaan tätä täälä asumista, kun sanoinki että ei täälä ole mitään...

Mä luulin, että meillä on sotkuja slevittämättä tulevaisuutta ajatellen, mutta teillä on oikeesti aika paha tilanne. Olisko sun miehellä kiinnostusta opiskellä lisää? Joku ammatti? Rakennusala on taas elpymässä, ja rakennuksilla sähkärit ja putkarit tienaa oikeesti. Ootko ite miettinyt mitä haluat opiskella? Se varmaan auttais jos sulla olis joku tutkinto johon tähtäät, jotta sitten voit hakea, koska ei teidän edes kannata muutta, ennenkun opiskelupaikka varmistuu.

Mun mielestä sun täytys lähtee siitä et selvittäisit itselles mitä haluisit opiskella. Sitten katsotte missä se onnistuu ja sitten mietitte mitä hommia miehesi voisi saada uudelta paikkakunnalta. Vaikuttaa että et tosiaankaan ole onnellinen siellä missä nyt asutte, toisen työ ei voi olla se tärkein asia elämässä, molemmat joutuu tekemään kompromisseja ja jos vaan miehesi on mahdollista saada muualta töitä, edes määräaikaista, niin mielestäni teidän pitäisi tarttua siihen mahdollisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Mä luulin, että meillä on sotkuja slevittämättä tulevaisuutta ajatellen, mutta teillä on oikeesti aika paha tilanne. Olisko sun miehellä kiinnostusta opiskellä lisää? Joku ammatti? Rakennusala on taas elpymässä, ja rakennuksilla sähkärit ja putkarit tienaa oikeesti. Ootko ite miettinyt mitä haluat opiskella? Se varmaan auttais jos sulla olis joku tutkinto johon tähtäät, jotta sitten voit hakea, koska ei teidän edes kannata muutta, ennenkun opiskelupaikka varmistuu.

Kyllä hän on opiskelemisestakin puhunut, ei vaan oikeen tiedä mitä haluaa, eikä kuulemma ole sellainen tyyppi, jolla kestäs kantti opiskella, ja toisaalta voi olla tottakin, mutta joo, kyllä kait se sielä koulussa menis ja on se sitä tosiaan miettinytkin. Mä haluisin kätilöks (joo, no onhan sekin hoitoala, mut ihan erilainen), se kiehtos kyllä! Lähin paikka opiskella sitä, on 400 kilsaa. Ja juu, me todella asutaan korvessa!

No eikö miehen kannattas vaikka alkaa ettii toisia töitä. Ihan vakituista työtä vaikka? tai jonnekki kouluun menis? Niin sitte muuttasitte sinne mistä saa töitä. Noin minä ainakin tekesin.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkäilijä myös täällä:
Mun mielestä sun täytys lähtee siitä et selvittäisit itselles mitä haluisit opiskella. Sitten katsotte missä se onnistuu ja sitten mietitte mitä hommia miehesi voisi saada uudelta paikkakunnalta. Vaikuttaa että et tosiaankaan ole onnellinen siellä missä nyt asutte, toisen työ ei voi olla se tärkein asia elämässä, molemmat joutuu tekemään kompromisseja ja jos vaan miehesi on mahdollista saada muualta töitä, edes määräaikaista, niin mielestäni teidän pitäisi tarttua siihen mahdollisuuteen.

Haluaisin kätilöksi, se on tällä hetkellä sellanen suurin haave. Ja vaikka en haluisikaan opiskelemaan, niin joka tapauksessa mä haluisin pois täältä, koska tää ei oo mun paikka, mä haluan oikeasti harrastaa ja käydä kavereiden kanssa kahvilla jne. Nyt tääki on menny siihen, että napotetaan lapsen kanssa vaan kotona päivät pitkät, lenkillä käydään melkeen joka päivä, siinä ainoa harrastus. Kotona on ihanaa olla, lapsen kanssa, mutta kyllä sitä kaipaa ympärille ystäviä ja jotain muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No eikö miehen kannattas vaikka alkaa ettii toisia töitä. Ihan vakituista työtä vaikka? tai jonnekki kouluun menis? Niin sitte muuttasitte sinne mistä saa töitä. Noin minä ainakin tekesin.

Niinpä, mutta kun miehellä ei ole sitä ammattia, joten on vaikea saada töitä. Ja nyt lama-aikaan ei niin vaan mennä töihin, ainakaan tosiaan ilman ammattia, tai varsinkaan heti vakituista. Onhan se mies katellukkin töitä mollista, mut ei sille kelpaa mikään. Monesti olen käskeny soittaa, mut siihen se vaan tokasee, että "ei ne kuitenkaan mua ota"...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks sit opiskelit hoitajaks?!?!?

Mä en tiedä. Se oli sillä hetkellä mulle sopiva. Mut tarkottaako sun mielestä, että jos jostain tykkää joskus, siitä pitää tykätä aina? Ja juu, olenhan mä ehtinyt olla lähihoitaja "jo" kohta 2 vuotta, mutta silti, se työ vaan sapettaa. Lasten parissa tai mielenterveystyötä voisinkin kuvitella tekeväni, mutta en laitostyötä. Täälä ei vaan ole töitä.

anteeksi, mutta minulle särähti tuo miehesi palkka, joka ei kyllä kovin hyvä ole ottaen huomioon että jo 8 vuotta ollut samassa työssä? tarkoitan että saisi varmasti tuon tasoista työtä mistä vain..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Jos miehes ei kouluun halua, niin voihan hän mennä oppisopimuksellakin jonnekkin! :) alkakaa vaan paikkoja ettimään

Mistä niitä käytännössä voi ettiä niitä oppisopimuspaikkoja? Netistä siis voiko mistään, vai pitääkö vaan soitella sellasiin paikkoihin joihin haluaa, että ottavatko?

Sitten katsot vaan kaupungin missä kätilöks opiskelu onnistuu ja mietitte miehen kanssa mitä teette jos pääset sisään. Mä ymmärrän sun turhautumisen ihan täysin, me kans asuttiin hetki maalla, tosin lähellä kaupunkia missä mieheni oli vakitöissä, mun vanha elämä oli eri puolella Suomea. Teimme vähän aikaa sitten radikaalin päätöksen ja myimme talon, mies irtisanoutui töistä, jäi hoitovapaalle ja muutimme vanhaan kotikaupunkiini. Asiat on pikkusen vaiheessa, mutta olen paljon onnellisempi kun on ystäviä ympärillä ja uskon että saadaan työ- ja taloasiatkin lähiaikoina kondikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
anteeksi, mutta minulle särähti tuo miehesi palkka, joka ei kyllä kovin hyvä ole ottaen huomioon että jo 8 vuotta ollut samassa työssä? tarkoitan että saisi varmasti tuon tasoista työtä mistä vain..

no jotain 11-12 euroa se on tunnilta, en nyt tarkkaan muista, siihen iltalisät päälle. Ei se oo hyvä, tietää se sen itsekin, mutta koska hällä ei ole ammattia (toisin sanoen, hällä ei oo mitään sananvaltaa palkan tai muunkaan suhteen) niin hän ei uskalla lähteä muualle töihin, koska se palkka lähtee taas ns. "nollista", eli jostain 8 eurosta. Niin ja sit se palokunta, siitä saa jotain 300-400 ?/kk.

Ap, saanko kysyä minkä ikäinen olet? Itse täytän 30v tänä vuonna ja työttömänä olen ollut kohta vuoden. Lapsia meillä 3 ja mies luultavasti loppuelämänsä pois työelämästä sairauden takia. Itse aloin miettimään myös noita oppisopimus juttuja, viimeksi olen töissä ollut ennen kun esikoista aloin odottamaan ja silloinkin kesätöissä, tosin monta vuotta olin samassa paikassa kesäisin. Kävin googlettamassa oppisopimus juttuja ja ei olisi mikään mahdoton juttu. Eniten tulee mieleen onko säälittävää että tämän ikäinen sellaiseen lähtisi... Mutta toivottavasti molemmat keksitään jotain.:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

no jotain 11-12 euroa se on tunnilta, en nyt tarkkaan muista, siihen iltalisät päälle. Ei se oo hyvä, tietää se sen itsekin, mutta koska hällä ei ole ammattia (toisin sanoen, hällä ei oo mitään sananvaltaa palkan tai muunkaan suhteen) niin hän ei uskalla lähteä muualle töihin, koska se palkka lähtee taas ns. "nollista", eli jostain 8 eurosta. Niin ja sit se palokunta, siitä saa jotain 300-400 ?/kk.

ok.

Alkuperäinen kirjoittaja niin..:
Ap, saanko kysyä minkä ikäinen olet? Itse täytän 30v tänä vuonna ja työttömänä olen ollut kohta vuoden. Lapsia meillä 3 ja mies luultavasti loppuelämänsä pois työelämästä sairauden takia. Itse aloin miettimään myös noita oppisopimus juttuja, viimeksi olen töissä ollut ennen kun esikoista aloin odottamaan ja silloinkin kesätöissä, tosin monta vuotta olin samassa paikassa kesäisin. Kävin googlettamassa oppisopimus juttuja ja ei olisi mikään mahdoton juttu. Eniten tulee mieleen onko säälittävää että tämän ikäinen sellaiseen lähtisi... Mutta toivottavasti molemmat keksitään jotain.:)

Nuori olen, täytin sunnuntaina 21 :) Joten senkin puolesta aikaa olis opiskella vaikka ei vielä tänä syksynä lähtiskään kouluun, mutta silti haluan pois täältä, missä ei ole mitään! Oli se sitten töihin tai kouluun meno.

Yhteistyössä