Miks se on niin kamalaa haluta luonnonmukainen synnytys?

läpy
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tää on mielenkiintoista ku moni kertoo, että kipu yltyi todella kovaksi -> epiduraali -> synnytys nopeutui.

Mulla oli aika samanlainen kokemus miinus tuo epiduraali. Neljässä tunnissa olin avautunu vaa kolme senttiä vaikka siitä varmaan 2-3 tuntia suppareita oli 3 minuutin välein. Sitten viimeisen kahden tunnin aikana avauduin loput 7 cm, tarkkaa tietoa ei ole millon rupes nopeutumaan ku sisätutkimuksia ei tehty ku kolme koko synnytyksen aikana. Synnytyksen rankin piste oli n 1,5h ennen ku tyttö synty. Jos olis laitettu epiduraali just silloin, niin olisin voinu varmaan kertoa aika samanlaisen tarinan siitä, miten epiduraali nopeutti avautumista...? Että onkohan se sittenkään se puudutus joka synnytystä on nopeuttanu..?
Ei tietenkään nopeuta puudutus synnytystä. Mut kaikki mahdolliset vammat ja lapsen kehityshidastumat johtuu luonnollisesti epiduraalista, vaikka syy-seuraussuhdetta ei pysty todistamaan. Vitsi mikä logiikka taas.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja **:
"huhhuh", kuinka pitkä synnytyksen pitää vähintään olla että siitä kehtaa puhua?
No vähemmälläkin järjen käytöllä tajuaa, että on se eri asia kestää niitä kipuja 2 tuntia verrattuna vaikka 20 tuntiin.
 
vieras
Mä olen kummallakin kerralla halunnut mahdollisimman piikittömän synnytyksen ja ilokaasusta aloin oksentamaan. Minä kestän mieluummin kipua kuin annan tökätä itseeni piikin =D Siis piikkikammoinen olen.

Tämän olen kätilölle mennessäni ilmoittanut mutta samalla kertonut myös, että pyrin olemaan kuitenkin avoin heidän ehdotuksilleen ja asiassa edetään niin kuin on tarpeellista.

Yksi henkäys ilokaasua on siis riittänyt, synnytyksissä auttoi parhaiten liikkuminen aivan ponnistusvaiheen alkuun asti, itse tykkäsin kävellä tai askeltaa. Kivusta ajattelin ikään kuin, ettei se ole pahaa vaan sen läpi täytyy sukeltaa, siinä on vaiheet jonka jälkeen on tauko jolloin rentoudun, enkä ajattele tulevaa kipua. Toisaalta ajattelin, että jokainen supistus vie minut lähemmäksi päämäärää. Jos olen jostain ylpeä niin siitä, että pystyn rentouttomaan itseni melko tehokkaasti tarvittaessa.

Mutta lasta en ole ollut missään vaiheessa valmis riskeeraamaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Sulla ollut nuin lyhyt synnytys niin miten kehtaat ees puhuu tommosta jotkut synnyttää yli vuorokauden... Kyllähän nyt pari tuntia kipua kestää kuka vaan!!
Mulla oli luomu syöksysynnytys, mutta luuletko ettei ennenaikainen avautuminen supistelua vaatinut?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
"huhhuh", kuinka pitkä synnytyksen pitää vähintään olla että siitä kehtaa puhua?
No vähemmälläkin järjen käytöllä tajuaa, että on se eri asia kestää niitä kipuja 2 tuntia verrattuna vaikka 20 tuntiin.
Niin no, mulla niitä supistuksia oli usean kuukauden ajan ja synnytys sitten syöksy. Enkä vedellyt niihin aiempiinkaan mitään nappuloita.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
"huhhuh", kuinka pitkä synnytyksen pitää vähintään olla että siitä kehtaa puhua?
No vähemmälläkin järjen käytöllä tajuaa, että on se eri asia kestää niitä kipuja 2 tuntia verrattuna vaikka 20 tuntiin.
Eli onko 20 tuntia vasta riittävä kesto? Missä vaiheessä se epiduraali sit sun mielestä on sallittua ottaa?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Aina saa toivoa, jokainen varmaan tajuaa itsekin että toiveet eivät aina toteudu.

Mutta jos lapseton arvostelee synnyttäneitä naisia epiduraaleista yms niin se on suoraan sanottuna koomista :D
Epiduraalin ottaminen kun ei ole mikään toive. Eikä epiduraalin arvostelu liity mitenkään sen ottaneitten arvosteluun. Epiduraalin haittavaikutuksista vaan ei hirveästi edes synnyttäjille kerrota ja siksi jotkut ihmettelevät, ettei joku halua sitä käyttää. Sen voi päättää ihan lapsettomanakin, ettei sitä ota tai muitakaan kipupiikkejä (ellei sitten joutuisi sektioon ja olisi pakko ottaa puudutteita, tosin yllättävään sektioon joutuminen ei kuitenkaan ole kovin todennäköistä jos raskaus on sujunut hyvin ja synnytyskin alkanut ja edennyt luonnolllisesti)

Itse sain hirveästi sontaa niskaa kun odotin ensimmäistä lastani, sanoessani etten halua ottaa mitään kipupiikkejä nikamiini ja että tahdon synnyttää luonnollisesti. Pään aukomiset loppuivat vasta sitten, kun toisenkin lapsen synnytin kuten halusin.

Synnytyksestä on valitettavasti tehty länsimaissa niin lääketieteellinen tapahtuma ja unohdettu lähes täysin, että se on ihan luonnollinen juttu.
Miksi annat ihmisille sellaisen kuvan, että olet synnyttänyt luomuna, kun et edes ole.
kysyn edelleen.
 

Yhteistyössä