Miks se on niin kamalaa haluta luonnonmukainen synnytys?

Uskalsin esittää yhessä irc-gallerian yhteisössä toiveen että sais sit aikanaan synnyttää ilman lääkkeitä ja turhia toimenpiteitä, ni porukka rupee heti mäkättään että ei se aina mene niin, synnytys on iso riski, ja ärsyyntyy ku pitää olla niin "yliluomu". :headwall:
Oishan se nyt kamalaa kuulua siihen 80-85% jotka pystyis WHO:n mukaan synnyttämään luonnollisesti. :headwall:
15-20% sit tarvii jotain apuja. Porukka tuntuu ihan suoraan toivottavan mut tuohon joukkoon, ehkäpä sen takia ku ovat ite saaneet epiduraalit ja tipat ja kaikenmaailman mittarit kiinni. Ite haluan ne välttää, en tietenkään voi vannoa että ei varmasti niitä tule, mutta jos vaan suinki voin välttää ni sen teen.
 
vieras
No minä olen kaksi lasta synnyttänyt ilman piikkejä ja tainnutuksia, en ole edes ilokaasua kokeillut. Miksikö? En ole ollut niin kipeä että olisi tarvinnut mitään. Nopeat synnytykset ja se on siinä.
 
jjjj
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Uskalsin esittää yhessä irc-gallerian yhteisössä toiveen että sais sit aikanaan synnyttää ilman lääkkeitä ja turhia toimenpiteitä, ni porukka rupee heti mäkättään että ei se aina mene niin, synnytys on iso riski, ja ärsyyntyy ku pitää olla niin "yliluomu". :headwall:
Oishan se nyt kamalaa kuulua siihen 80-85% jotka pystyis WHO:n mukaan synnyttämään luonnollisesti. :headwall:
15-20% sit tarvii jotain apuja. Porukka tuntuu ihan suoraan toivottavan mut tuohon joukkoon, ehkäpä sen takia ku ovat ite saaneet epiduraalit ja tipat ja kaikenmaailman mittarit kiinni. Ite haluan ne välttää, en tietenkään voi vannoa että ei varmasti niitä tule, mutta jos vaan suinki voin välttää ni sen teen.
Minä ärsyynnyn siitä miten käytät sanaa "luonnollinen".
 
Joo
Minkä ihmeen takia haluat välttää "kaikenmaailman mittarit", esim. sikiön sydänkäyrän? Eli mieluummin otat sen riskin että sikiön sydänäänet alkaa heikentyä ja se jää huomaamatta, kun otat "kaikenmaailman mittarin"?

Joo kyllä on mun mielestä vähän liian luomuilua. Sen nyt vielä tajuan jos ei halua lääkitystä jos ei oo pakko ym. Mut toi menee yli hilseen.
 
vieras
Mutta niinhän se menee aina, että jos itsellä on ollut kivunlievitystä, toisellakin pitää olla että hän ei vaan saa kehuskella luomusynnytyksestä. Joka asiassa se tuntuu menevän niin. Mulla on takana 2 luomua ja olen erittäin ylpeä niistä :) Toivottavasti myös sun toiveesi toteutuu!
 
noo
En tiiä miten oot asian esittänyt, mutta ehkä ne muut vaan tarkoitti hyvällä sitä, että ei kannata liikaa suunnitella. Ja että kun kerran on apukeinojakin olemassa, niin niitä kannattaa tarpeen tullen käyttää. Mutta juu, itsekin olisin luonnollista toivonut, mutta eka synnytys oli kaikilta osin niin luonnotonta kuin olla voi (tai no okei, tuli sentään alakautta). Tokassakin sitten epiduraalin halusin, kun se kysymys kohdalle tuli...
 
Katsos kun se on se ainoa kipu ja kamaluus, joka on toivottavaa ja tavallaan aihe, josta saa olla ylpeä. Naisen elämässä ainakin. Vaikea selittää, mutta minusta oli hyvä synnyttää luomuna, ilman mitään ylimääräisiä mittareita tai lääkkeitä. Tosin en niitä tarvinnutkaan =)

Onko sulla ensimmäinen tulossa? :)
 
Ei siinä mitään kamalaa olekaan. Jos ei kuvittele, että itsellä on varaa arvostella niitä muita tapoja.

Mä en henk.koht. missään tapauksessa halua synnyttää ilman mitään troppeja, jos ei ole pakko.
Mulle epiduraali oli suuri helpotus, ja spinaali ihan taivas.
Vaikka kipukynnys onkin korkea, niin mä en keksi yhtään syytä miksi väkisin kärvistellä, jos on vaihtoehto synnyttää vähemmällä tuskalla.

Muut tehköön, kuten tykkäävät, ei kutittele mun hanuria.
 
Toivoa saa, ja olisihan se hienoa, kun itsellä riittäisi rahkeet ilman minkäänlaista kivunlievitystä! Ei siinä mun mielestä ainakaan mitää pahaa ole, ja hattua nostan heille, jotka siihen kykenevät. Synnytykset tuppaavat olla myön tosi erilaisia kivun ja muun suhteen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Minkä ihmeen takia haluat välttää "kaikenmaailman mittarit", esim. sikiön sydänkäyrän? Eli mieluummin otat sen riskin että sikiön sydänäänet alkaa heikentyä ja se jää huomaamatta, kun otat "kaikenmaailman mittarin"?

Joo kyllä on mun mielestä vähän liian luomuilua. Sen nyt vielä tajuan jos ei halua lääkitystä jos ei oo pakko ym. Mut toi menee yli hilseen.
Tuskin missään synnytyssairaalassa on mahdollista jättää lapsi oman onnena nojaan, kotisynnytyksessäkin varmaan kuunnellaan sydänääniä usein.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Minkä ihmeen takia haluat välttää "kaikenmaailman mittarit", esim. sikiön sydänkäyrän? Eli mieluummin otat sen riskin että sikiön sydänäänet alkaa heikentyä ja se jää huomaamatta, kun otat "kaikenmaailman mittarin"?

Joo kyllä on mun mielestä vähän liian luomuilua. Sen nyt vielä tajuan jos ei halua lääkitystä jos ei oo pakko ym. Mut toi menee yli hilseen.
Sikiön sydänkäyrän mittaaminen ei kyllä ainakaan mun mielestä kuulu mitenkään siihen, että onko synnytys luomu vai ei. Ap tarkoittaa ilmeisesti äidin kivunlievityksiä?
 
Jenis
No mä toivoin että saan synnyttää luomuna ja sain. En silti lähtisi arvostelemaan toisia "tipoista ja mittareista", se on ihan viisainta huolehtia omat synnytyksensä vaan ;)
 
Nolo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta niinhän se menee aina, että jos itsellä on ollut kivunlievitystä, toisellakin pitää olla että hän ei vaan saa kehuskella luomusynnytyksestä. Joka asiassa se tuntuu menevän niin. Mulla on takana 2 luomua ja olen erittäin ylpeä niistä :) Toivottavasti myös sun toiveesi toteutuu!
Miksi sä olet ylpeä "luomu"synnytyksistä? Hävettäiskö sua ihan hiiiiirviästi jos toinen ois vaikka ollu perätarjonnassa tai napanuora pahasti kaulanympäri ja ois jouduttu keisarinleikkaukseen?
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Minkä ihmeen takia haluat välttää "kaikenmaailman mittarit", esim. sikiön sydänkäyrän? Eli mieluummin otat sen riskin että sikiön sydänäänet alkaa heikentyä ja se jää huomaamatta, kun otat "kaikenmaailman mittarin"?

Joo kyllä on mun mielestä vähän liian luomuilua. Sen nyt vielä tajuan jos ei halua lääkitystä jos ei oo pakko ym. Mut toi menee yli hilseen.
Sikiön sydänkäyrän mittaaminen ei kyllä ainakaan mun mielestä kuulu mitenkään siihen, että onko synnytys luomu vai ei. Ap tarkoittaa ilmeisesti äidin kivunlievityksiä?
Miten ihmeessä "kaikenmaailman mittari" voi sun mielestä tarkottaa kivunlievitystä?
 
vieras
Mulla on kokemusta sekä epiduraalista että viimeisen kohdalla luomustakin. Luomu siksi että lapsi syntyi niin pikaisesti.

Ei synnytykseen automaattisesti kuulu kaiken maailman "tippoja ja mittareita". Kaikesta neuvotellaan mutta esim. sydänäänten seuraaminen on osa kätilön työtä enkä sitä ole halunnut hankaloittaa kieltäytymällä jos itse ovat sitä toivoneet. He tekevät kuitenkin ratkaisuja vauvan voinnin mukaan ja sitä huono seurata ilman apuvälineitä.

Kaiken kaikkiaan olen iloinen että maaiolma ja lääketiede kehittyvät ja synnyttämisestä on tullut paljon turvallisempaa niin lapsen kuin äidinkin kannalta.
 
no mä ensi synnyttäjä olisin halunnut epiduraalin, mutta eipä sitten ehditty ottamaan mitään apuja, piti kyllä eppari tehdä mutta muuten siis ilman apuja. ja nyt jos seuraavan teen niin tiedän että siitä selvii ilman puudutuksia, eikä se nyt niin kamalaa ollut vaikka ihan kamalaa olikin :D niin ehkä siinä on vaan se että sitä ajattelee ettei halua turhaan kärsiä ja että jos otat jotain niin sitä pitää jotenkin puolustella. mutta siis, kannattaahan sitä luomua ainakin yrittää, kun minäkin selvisin hengissä ja ilman traumoja :)
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Uskalsin esittää yhessä irc-gallerian yhteisössä toiveen että sais sit aikanaan synnyttää ilman lääkkeitä ja turhia toimenpiteitä, ni porukka rupee heti mäkättään että ei se aina mene niin, synnytys on iso riski, ja ärsyyntyy ku pitää olla niin "yliluomu". :headwall:
Oishan se nyt kamalaa kuulua siihen 80-85% jotka pystyis WHO:n mukaan synnyttämään luonnollisesti. :headwall:
15-20% sit tarvii jotain apuja. Porukka tuntuu ihan suoraan toivottavan mut tuohon joukkoon, ehkäpä sen takia ku ovat ite saaneet epiduraalit ja tipat ja kaikenmaailman mittarit kiinni. Ite haluan ne välttää, en tietenkään voi vannoa että ei varmasti niitä tule, mutta jos vaan suinki voin välttää ni sen teen.
Tokihan se olis parempi, jos "pystyisi" synnyttämään ilman lääkkeitä. Mikä estää? Itse jouduin pakosta kahdesti luomuun. En olisi halunnut. Yleensä nämä synnyttämättömät haluavat luomun, mutta tosi tilanteessa otetaan mitä vaan.
 
c
Mäkin kuvittelin haluavani luonnollisen synnytyksen. Toisin kävi. 20 tunnin jälkeen olin vaikka valmis tappamaan saadakseni jotain kipuja lieventävää. Epiduraali auttoikin sitten lihaksia rentoutumaan niin, että viimeiset sentit saatiin auki.
 
fff
Siinä epiduraalissa ei aina ole kyse VAIN kivunlievityksestä.
Joskus synnytys ei sitten edisty yhtään ja kramppaillaan paikoillaan päiväkausia.
Yllättävän moni ottaa sitten epiduraalin joka saattaa edistää synnytystä...

Mutta kukin tavallaan.
Turha kuiteskaan pitää LUONNOTTOMANA synnytystä, jossa on apuvälineitä ollut.
Törkeää moinen.

 
Ap...
Riippuu varmaan tosiaan siitä, miten asian esität.

Kun mä odotin esikoistani, niin eräs samaan aikaan raskaana ollut tuttu kuulutti joka tilanteessa, että hän ei mitään mömmöjä ota, kaikki suvun naiset ovat synnyttäneet luomuna ja muutamassa tunnissa, hän tekee samoin, sen verran kipua pitää kestää ja kyllä se nopsaan tulee kun tietää oikeat asennot avautumisvaiheessa, oikeanlaisen hengityksen, jne. Se ärsytti monia, enkä yhtään ihmettele...

No, häneen tuikattiin epiduraali 2-3 kertaa, eikä se suinkaan ollut ainoa kivunlievitys mitä hän käytti yli vuorokauden kestäneen synnytyksensä aikana. Seuraavan raskauden aikana hän oli jo hiljaisempi :snotty:

Jos tuo tuttukin olisi vaan todennut, että "toivon saavani synnyttää luonnollisesti", niin ei se ketään olisi ärsyttänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Minkä ihmeen takia haluat välttää "kaikenmaailman mittarit", esim. sikiön sydänkäyrän? Eli mieluummin otat sen riskin että sikiön sydänäänet alkaa heikentyä ja se jää huomaamatta, kun otat "kaikenmaailman mittarin"?

Joo kyllä on mun mielestä vähän liian luomuilua. Sen nyt vielä tajuan jos ei halua lääkitystä jos ei oo pakko ym. Mut toi menee yli hilseen.
Käsittääkseni ne mittarit sitoo aika hyvin siihe petiin?
Toki pitää seurata, mutta tarviiko nyt sentään 100% koko ajasta...
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Nolo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta niinhän se menee aina, että jos itsellä on ollut kivunlievitystä, toisellakin pitää olla että hän ei vaan saa kehuskella luomusynnytyksestä. Joka asiassa se tuntuu menevän niin. Mulla on takana 2 luomua ja olen erittäin ylpeä niistä :) Toivottavasti myös sun toiveesi toteutuu!
Miksi sä olet ylpeä "luomu"synnytyksistä? Hävettäiskö sua ihan hiiiiirviästi jos toinen ois vaikka ollu perätarjonnassa tai napanuora pahasti kaulanympäri ja ois jouduttu keisarinleikkaukseen?
Miksei saisi olla ylpeä siitä, että synnyttää niin kuin luonto on asian ajatellut? Hävetäkö sitä pitäisi?

Itse en aikoinaan suunnitellut synnytystä mitenkään ja se meni sitten ns. luomuna ilman kivunlievityksiä. Ei niitä vaan tarvittu, homma hoitui ilmankin. Ja olen siitä tyytyväinen ja ehkä omasta jaksamisesta vähän ylpeäkin. Mutta jos olisi mennyt toisin, ei se mikään häpeä tai maailmanloppu olisi ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jjjj:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Uskalsin esittää yhessä irc-gallerian yhteisössä toiveen että sais sit aikanaan synnyttää ilman lääkkeitä ja turhia toimenpiteitä, ni porukka rupee heti mäkättään että ei se aina mene niin, synnytys on iso riski, ja ärsyyntyy ku pitää olla niin "yliluomu". :headwall:
Oishan se nyt kamalaa kuulua siihen 80-85% jotka pystyis WHO:n mukaan synnyttämään luonnollisesti. :headwall:
15-20% sit tarvii jotain apuja. Porukka tuntuu ihan suoraan toivottavan mut tuohon joukkoon, ehkäpä sen takia ku ovat ite saaneet epiduraalit ja tipat ja kaikenmaailman mittarit kiinni. Ite haluan ne välttää, en tietenkään voi vannoa että ei varmasti niitä tule, mutta jos vaan suinki voin välttää ni sen teen.
Minä ärsyynnyn siitä miten käytät sanaa "luonnollinen".
Yksinkertaisesti epiduraalit ja lääkkeet ei vaan ole luonnollista.
Mittarit ei oo niin paha asia, mutta mun mielessä se on negatiivinen asia jos ne liikaa sitoo paikalleen.

Sanotaan sit lääkkeetön synntys, jos se asian joksikin muuttaa... :attn:
 
:::::::::::::::::::::
Mä ajattelin haluavani luomu-synnytyksen, kunnes olin tuskissani synnytyssalissa! Kukaan ei ole kysynyt jälkeenpäin otinko kivunlievitystä, eikä näinollen ole päässyt minua mihinkään sen perusteella rankkaamaan.. Ketään ei siis ole kiinnostanut kyseinen asia.
 

Yhteistyössä