Miks pähkinöiden pitää olla niin kalliita?

Kun nykyisin terveelliseen ruokavalioon kuuluu maustamattoman jogurtin lappaminen ämpäreittäin ja pähkinöiden nakertaminen (ja jos haluaa herkutella, niin näpit kohmeessa voi jopa syödä kourallisen jäisiä marjoja), niin mäkin marssin pähkinähyllylle. Olo oli kuin kiihtyneellä oravalla kun löytää talvikätkön.

Hinta: 21 euroa kilo. Täh.

No suosituksena taitaa olla joku kourallinen päivässä, mutta jos ottaa huomioon mun miehen kouran koon ja lapset, niin meidän perhe kouraisisi esim.pähkinäsekotuspussin päivässä. 7 euroa päivässä pähkinöihin?

Entäs jos teet raakakakun. Kahta eri pähkinää, tuhti ja ravitseva on kakku mutta tajuttoman kallis.
 
Jaa, missä päin on pähkinäpuskia? Jossain Turun pähkinälehdoissa (löytyi kuukkelilla)?
Matka maksaa jo sinänsä.
En tiedä ketään täälläpäin joka kasvattaisi pähkinää.
Ei se varmaan kasvakaan pohjoisempana vaikka yrittäisi. Mut juu, täällä lounaassa niitä on. Enkä tykkää yhtään kun olen allerginen keväiselle siitepölylle.


Mutta katsele pähkinöitä nettikaupoista. Aina jossain on joku laatu tarjouksessa niin saa edes hieman edullisemmin.
 
vierailija
Ei se varmaan kasvakaan pohjoisempana vaikka yrittäisi. Mut juu, täällä lounaassa niitä on. Enkä tykkää yhtään kun olen allerginen keväiselle siitepölylle.

Mutta katsele pähkinöitä nettikaupoista. Aina jossain on joku laatu tarjouksessa niin saa edes hieman edullisemmin.
Kyllä varmaan kasvaa, jos sen talveksi vie kellariin. Sillee kasvaa viinirypäleetkin ja Sallassa ainakin muuan saa satoa rypäleistä. En tiedä, kasvattaako moni (Porissa ainakin on myynnissä yhdellä tarhalla, jonka nimeä en muista) pähkinää, mutta maku mulla ainakin ratkaisisi, mikä lajike olis syötävää:)

Mut se yks luomupähkinävoi on hirmuhyvää rahkassa ja kermaviilissä ja sekaan laitetaan vielä mantelijauhetta, joka tosin ei ole luomua, mut sitä saa ainakin K-kauppoihin tilaamalla. kauppias sanoo, et paljon menee, vaikka yks pussi säilyy kauan aikaa - jääkapissa avattu pussi, ettei härskiinny. Tällaisia tarkoitan, Salliselta. Ja mikä parasta: osaa ukkokin sekoittaa itselle herkkunsa, ei tarvi kakuksi vääntää:)
 
vierailija
Tärkeä tiedotus:
Cashewpähkinä ei ole virallisesti pähkinä, vaan cashewpuun hedelmän siemen - tosin terveellinen luonnontuote sekin!
Joo, eikä mantelikaan ole pähkinä, vaikka edellisessä viestissä sellaista kehuskelin. Mulla on nikkeliallergia ja siinä täytyy taiteilla vähän, ettei syö sellaista, missä sitä on. Reino Pajarre kertoi kauan sitten sivuillaan, josta sitten päätin alkaa valkkaamaan kasveja. Ja homeet ovat mykotoksiineita, joita kaikenlaisissa kuivatuissa tuotteissa voi olla paljonkin. Osa nikkelista tulee tietysti prosessista, minkä läpi papu tai hedelmä tai kasvi on käynyt läpi. Kyllä sen oireista huomaa yleensä, jos ei ole tuntoaistia turruttanut ennalta millään:)
 
vierailija
Jos haluat syödä terveellisesti, niin kokeile dash ruokavaliota. Se on maailman terveellisin.
Mikä? En ehdi nyt etsimään siitä mitään, mutta sopiiko siihen kaakaojauhe, tarkoitan tällaista, kun siitä saa magnesiumia ka kaliumia ainakin:

Nykyään laitan luomukermaa (ei saa olla E407) sekaan. Tuo on siltä ajalta, kun laittoivat karrageenia kermoihin, ei voinut ostaa kaupasta kunnollista kermaa (kookoskerma tosin käy myös) -------eikä tullut lehmääkään hankittua:)
 
vierailija
Unohtu kertoa, että tuotakin luomukaakaota saa ainakin K-kauppoihin, kun pyytää kauppiasta tilaamaan. Makeutukseen luomuhunajaa pienenpieni teelusikallinen maksimissaan, niin ei tule kalliiksi - eikä se paloa tarvitsekaan, kun maku ei ole kitkerää, kuten tavallinen kaakaojauhe. Eron huomaa kyllä - eikä tule tarvetta ostaa kaupan patukoita:)
Karppaussivullakin on maininta asiasta. Kaakaosta on jo nyt suuri pula ja siksi ne on kalliita. Saattaisihan se kasvaa täälläkin, kun meidän sisätilat ovat niin kuumia talvellakin. Se kaakaopensas vaan on mahdottoman iso kasvi eikä taida tuottaa satoa moneen vuoteen:)
 
Menepä itse poimimaan pähkinöitä ja kysy sitten uudestaan miksi ne maksaa niin paljon.
No tuo voi olla se syy, kun jotkut pähkinäpuskat kasvaa ilmeisesti tosi korkeiksi. Vaikka on niitä kuulemma pensasaitoinakin...

Vertailun vuoksi, ei jonkun mustikankaan keruu ihan helppoa ole. Helteinen metsä, itikat, sankollinen ei täyty ihan tunnissa vaikka kuinka nyhtäisi. Silti hinta ei ole tähtitieteellinen. Vaikka tietty mustikkaa on hyvin saatavilla, kenties siksi halvempaa

Pähkinöiden harvinaisuus Suomessakaan ei oikein käy syyksi, onhan niitä ties mitä etelän kasviksia joita tuodaan tänne eikä ne ole yhtä kalliita (tosin esim.sitrushedelmät on isoja).
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe

Yhteistyössä