Miks kaikkien muiden lapsilla yömaito jää helposti pois :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riitu

Vieras
Oikeesti tuntuu, etten jaksa tätä enää.. Oon siis yrittäny säännöllisin väliajoin, ottaa lapselta yömaitoa pois. Juo siis pullosta. Ensimmäisen kerran yritin 6kk iässä ja siitä lähtien kuukauden välein. Joka kerta oon jaksanu neljä yötä kuunnella huutoa, mutta sitten vaan omat alkaa loppua.. Jokaisella kerralla lapsi on huutanut n 4 tuntia, kunnes olen luovuttanut. Ja heti maidolla rauhottuu. Aina kun yöllä herää yritän silitellä, rauhoitella, antaa tuttia, unilelua, syliin, viereen, antaa vettä.. Mutta kaikista noista suuttuu ihan silmittömästi eikä rauhoitu enää millään.. Poika on siis 1v5kk ja on aina heräillyt yöllä usein, nykyäänkin eka unipätkä on 3-4h seuraava n 2h ja aamuyöstä/aamusta nukkuu jopa 4-5h..

Meillä oli pojan kanssa sama juttu. :hug:

Meillä auttoi lopulta vasta se että siirtyi isänsä kanssa eri huoneeseen nukkumaan siksi että oppi nukkumaan yönsä. Ja kesti toista viikkoa ennekuin yöt rauhoittui lopullisesti tällä konstilla.

Mä en jaksaisi valvoa yhtään yötä, enkä valvottaa lasta yhtään yötä, niinkin mitättömän asian takia kuin yömaito (tai vaikkapa tutti).

Eli antaisin maitoa, kyllä se joskus jää pois.

entä jos tarjoat vettä? Meillä poika 1v1kk oli myös älytön juomaan maitoa öisin, vaihdoin veteen ja aluksi joi pari pulloa vettä yössä. Nyt kun ollaan n 3viikkoa annettu vettä tuskin juo edes pullollista yössä. Heräilee kyllä edelleen sen 4-8 kertaa yössä, mutta rauhoittuu helpommin kun maidon kanssa. Vähän maistaa aina vettä lohdukkeeksi ja ottaa itse sitten pullon pois suusta ja jatkaa unia.

Sä olet tainnut opettaa sen siihen että jankkaamalla saa tahtonsa läpi... Kun et ole jaksanut kuunnella huutoa. :/ Onhan se rasittavaa ja stressaavaa varsinkin jos käy töissä. Olisko joku loma-aika tai vastaava jollon vois koettaa?

No tuota, et oo ainoa.. Meillä pojalla jäi tuttipullo itekseen pois n. 1,5v ja tytöllä yötissi pois n. 1v10kk ;) Nyt vielä pyytää useesti velliä, siinä trip-muodossa! Ensimmäisen koko yön omassa sängyssään nukkui viime yönä ja 1.10. täyttää siis 2v!

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
meillä kesti yli kuukauden ennen kun luovutti mutta älä annan periksi koska nyt lapsi oppii että huutamalla kauan äiti antaa periksi.

mä aina kyllä päätän, etten anna periksi mut yön pimeinä tunteina se väsymys vaan vie voiton :/

Meillä jäi muksuilta yömaito väkisinkin pois 8,5 kk:n ja 9 kk:n iässä kun imetys loppui, pulloa/nokkista eivät huolineet enkä alkanut hörppyyttämistä yöllä kokeilemaan. Kyllä nuo aika nopeasti tilanteen hyväksyivät, se varmaan auttoi kun ei ollut mitään takaporttia asiassa. Mutta huomasin että päivisin oli sitten ruokaa tankattava enemmän, tai heräsivät tosi aikaisin aamusta puurolle, siis joskus aamuviiden tienoilla.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua mutta sitä ajoin takaa että jos lapsi suostuisi syömään päivällä tavallista enemmän niin ehkä yö sujuisi paremmin maidotta?

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Meillä jäi muksuilta yömaito väkisinkin pois 8,5 kk:n ja 9 kk:n iässä kun imetys loppui, pulloa/nokkista eivät huolineet enkä alkanut hörppyyttämistä yöllä kokeilemaan. Kyllä nuo aika nopeasti tilanteen hyväksyivät, se varmaan auttoi kun ei ollut mitään takaporttia asiassa. Mutta huomasin että päivisin oli sitten ruokaa tankattava enemmän, tai heräsivät tosi aikaisin aamusta puurolle, siis joskus aamuviiden tienoilla.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua mutta sitä ajoin takaa että jos lapsi suostuisi syömään päivällä tavallista enemmän niin ehkä yö sujuisi paremmin maidotta?

No tätä mäkin oon miettinyt, herääköhän oikeesti nälkään.. Päivälllä syö ihan hyvin, muttei nyt mitään valtavia määriä.. Toisinaan vähän heikommin.. Itse oon meinaan monesti herännyt yöllä siihen, että on hirveä nälkä, vaikka päivällä oiski syöny ihan normaalisti.. Ite en kuitenkaan jaksa syömään lähteä yöllä :D

Meidän neiti syö nyt 1-vuotiaana vielä öisin velliä ja ihan nälkäänsä!
Vaikka syökin päivällä hyvin ja tuhdin iltapalan, niin 3-5 välillä herää nälkäisenä.
vellipullon jälkeen jatkaa uniaan n. klo 8 jolloin syö aamupuuron.
näin meillä enkä näe siinä mitään ihmeellistä..:D

Yhteistyössä