miks kaikissa sairaaloissa ei oo sama käytäntö vesien menon ja ambulanssilla tulon suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoinen tulossa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoinen tulossa.

Vieras
Ihmetyttää kun osassa sairaaloista on se käytäntö et jos vedet menee niin EHDOTTOMASTI ambulanssilla sairaalaan heti, koska on olemassa napanuoran esiinluiskahtamisen vaara. Edes lanssiin ei saa ite kävellä vaan mahdollisimman pian pitää mennä maate ja vasta sairaalassa saa nousta jos lupa annetaan.
Joissakin sairaaloissa taas kehotetaan odottelee kaikessa rauhassa kotona
Miten voi olla noin suuret erot noissa?

No itellä alko synnytys vesien menolla, ei supistuksia, ja synnärillä sanottiin että voi rauhassa syödä, pakata ja sit omalla autolla matkustaa sairaalaan. Meillä matkaa n. tunnin verran näillä keleillä.

Ja siis P-KKS kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
No itellä alko synnytys vesien menolla, ei supistuksia, ja synnärillä sanottiin että voi rauhassa syödä, pakata ja sit omalla autolla matkustaa sairaalaan. Meillä matkaa n. tunnin verran näillä keleillä.

Mä kysyin tota omalta neukalta et voidaanko tulla omalla autolla jos vedet menee, kun siitäkin saa penkin makuuasentoon ja matkaa ei oo paljon, mut lanssilla pitää kuulema tulla.
sitä vaan mietin et kiva sit olla tosi kauan siellä sairaalassa jos ei ne supparitkaan heti ala kun mielummin olisin mahdollisimman pitkään kotona.

Kun vedet menee, silloin kun lapsi on perätilassa tai ei vielä laskeutunut, on napanuoralla esiinluiskahtamisen vaara,. Kun lapsi on jo laskeutunut, ei vaaraa juurikaan ole. Vesien meno kyllä harvoin on syy ambulanssiin, jos raskaus on ollut normaali. Oletko aivan varmasti ymmärtänyt oikein sitten nämä ohjeistukset, että ne koskisivat toisessa sairaalassa kaikkia vesien menoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Kipeät Kurotut Melonit:
Eikös toi lanssi kutsuta sillon, jos lapsi ei oo laskeutunu?

Mulla meni lapsivedet, eikä supistuksista tietoakaan, mut lapsi oli laskeutunu niin ihan rauhassa omalla kyydillä sain mennä.

Tonkin kysyin niin sano et ei se välttämättä oo laskeutunu (et olis jotenkin noussu uudelleen) et AINA on tultava ambulanssilla. Varmistin vielä kätilöltäkin niin se sano samaa.
jos se napanuoran esiinluiskahtamisvaara on niin suuri niin luulis ton käytännön olevan sama sit joka puolella. ihmetyttää kyllä...

Mulla meni vedet kotona keskellä yötä. Ei supistuksia eikä mitään muitakaan tuntemuksia. Ekaks soitin synnärille ja kysyin pitääkö lähteä tulemaan, vaikka supistuksia ei ole. Sanoivat, että ihan rauhassa voi synnärille lähteä. Sitten soitin miehelle, joka oli yövuorossa töissä. Kesti vajaa kaks tuntia ennen kuin synnärille asti ehdittiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Kun vedet menee, silloin kun lapsi on perätilassa tai ei vielä laskeutunut, on napanuoralla esiinluiskahtamisen vaara,. Kun lapsi on jo laskeutunut, ei vaaraa juurikaan ole. Vesien meno kyllä harvoin on syy ambulanssiin, jos raskaus on ollut normaali. Oletko aivan varmasti ymmärtänyt oikein sitten nämä ohjeistukset, että ne koskisivat toisessa sairaalassa kaikkia vesien menoja?

Jep, varmistin useemmalta ihmiseltä kun olin itsekin ollu siiinä uskossa et lanssi ei olis tarpeellinen aina kun vedet menee.
Kaikissa paikoissa kun ei edes lanssi ota kyytiin jos on ollu ihan normaali raskaus ja vedet vaan normisti menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
Naistenklinikalta pääsin "päivälomallekin" vielä vaikka vedet oli menny.. Kävin sit kaupungilla ja syömässä. Olin yöllä mennyt omalla autolla ilman kiirettä!

Ja mä en saanu edes enää ulos mennä sairaalassa kun vedet oli menny... kätilöopistolla... siis ihan oisin raitista ilmaa ovelta haukannu.

Meillä oli vauav perätilassa ja sillon sanottiin, että jos vedet menee, niin heti makuulle ja lanssilla sairaalaan.. Lääkäri vielä sanoikin, että jos sattuu, että vauva kääntyy raivotarjontaan ja se neuvolassa varmistetaan, niin sitten en tarvi lanssia tilata jos vedet menee..

Mä mietin myös samaa näin jälkeen päin kun luin vanhaa odotusketjua minne kirjoittelin. Silloin monille oli sanottu että varsinkin jos lapsi eli ole lasketunut, niin makuuasennossa pitää mennä sairaalaan...

Mulle ei koskaan sanottu tuota neuvolassa, enkä asiaa sitten muistanut kun vedet meni. Myöskään Naistenklinikalta eivät sanoneet mitään makuuasennosta kun soitin ennen sinne lähtöä.
Poliklinikan puolella tutkivat että alkutaipaleella ollaan, eli en ollut yhtään avautunut yms. ja lapsi ei silloinkaan ollut vielä laskeutunut. Silti sain rauhassa kävellä käytävillä ja sain olla sairaalan pihassa kun oli niin kaunis sää..

Eikä oo muutehn nytkään moista juttua sanottu neuvolassa, viikkoja taitaa olla 35 eikä siis laskeutunut.

itsekin olen ihmetellyt samaa, mitä ap.
mulla kaks synnytystä takana ja molemmat alkanu vesien menolla. toinen rv 34 ja toinen rv 37. ensimmäisessä ei oikein vielä voisi edes olettaakaan että vauva olisi laskeutunut ja toisessa oli muutamaa päivää aiemmin todettu ettei vauva ole laskeutunut (itseasiassa laskeutui vasta synnytyksessä).
jokatapauksessa sairaalaan (phks) soittaessani minulta kysyttiin ainoastaan onko raskaus ollut ongelmaton ja tiedänkö miten päin vauva on mahassa ja kun arvailin, että todennäköisesti raivotarjonnassa, niin ohjeistus meni näin: "sitten voit pakata kassin ihan rauhassa, käy vaikka suihkussakin ja syö, kunhan noin tunnin sisään tulet".
ei minkäänlaista mainintaa makuuasennosta tai ambulanssista..

Mulla meni vedet kotona ja ei tarvinut pitää kiirettä sairaalaan tulon kanssa vaikka lapsivesikään ei ollut kirkasta. "Syö vaan aamupala rauhassa ja pakkaa tavarat."
PHKS

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
Naistenklinikalta pääsin "päivälomallekin" vielä vaikka vedet oli menny.. Kävin sit kaupungilla ja syömässä. Olin yöllä mennyt omalla autolla ilman kiirettä!

Ja mä en saanu edes enää ulos mennä sairaalassa kun vedet oli menny... kätilöopistolla... siis ihan oisin raitista ilmaa ovelta haukannu.

Joo mä sain kyllä mennä ja tulla miten halusin sen koko päivän.. Illalla eivät enää kotiin päästäneet, mutta siitä seuraavanakin päivänä sain kyllä käydä läheisessä kaupassa kun halusin :) No mä kyl synnytin viime vuonna sen Tehy jupakan alla just et jos ei vaan ollut aikaa mua ohjeistaa. Tuntuu kyl vähän kummalta kuinka voi olla näinkin erilaiset käytännöt?!?

mulla on tää kakru raivotarjonnassa ja sen verran aalhaalla ainakin et päästä ei kuulema saa enää kiinni eli ilmeisesti laskeutunut aika hyvin ja lanssikyytiä vaan käsketään ottaa...
musta vaan niin tyhmää kun sitä autoa voi tarvita johonkin tärkeempään! Omalla kuitenkin pääsisi ihan mukavasti:/

Alkuperäinen kirjoittaja esikoinen tulossa.:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Jep, varmistin useemmalta ihmiseltä kun olin itsekin ollu siiinä uskossa et lanssi ei olis tarpeellinen aina kun vedet menee.
Kaikissa paikoissa kun ei edes lanssi ota kyytiin jos on ollu ihan normaali raskaus ja vedet vaan normisti menee.

Ohjeistukset myös muuttuvat tietyin aikavälein, kun niitä tarkastetaan uusien tutkimusten valotettua aihetta. Voi siis olla syynä se, että osalla ohjeistukset on ns. vanhaa perua ja toinen sitten toimii uusien käytäntöjen mukaan. Sitä en nyt osaa sanoa, kumpi olisi uudempi ohjeistus.

Yhteistyössä