Miks aina Prinsessat, Autot ja se saamarin Kitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja why o why
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tytöille on sentään jonkinmoisia kukkia, perhosia, rusetteja, timantteja ja pieniä hörhellyksiä jos tahtoo välttää kittyä ja prinsessoja.. Pojilla mielestäni rajottuu aikalailla johonki "sporttiseen" numeroon ja tekstiin.

Itse en kans tykkää (ja kun ei itse vielä osaa vaatia/toivoa) pojalle hommata noita salama ym. leffasankari vaatteita ni aika surkeat valikoimat on näissä kohtuu hintaisissa vaatteissa, kalliimmissa toki olis valinnanvaraa..

Juu, noi brändäykset ja iänikuiset tyttö/poikavärit ärsyttävät minuakin.

Meillä ei kyllä vielä vanhimmalla lapsellakaan (6 v) ole täysin vapaa valinta vaatteissa. Tämä siksi, että meillä kierrätetään vaatteet lapselta toiselle ja vielä sitten eteenpäin serkuille, eikä liian huonolaatuista ja vain tähän hetkeen sidottua brändivaatetta kannata ostaa. En toki tässä periaatteessa ehdoton ole, vanhimmalla on ne muutamat hello kittyt ja prinsessapaidat yms. on hankittu, mutta suurin osa vaatekaapista on muuta.

Tosi usein nuo brändivaatteet on vielä sellaisia painatuksella tehtyjä, että pesussa alkavat ajan mittaan halkeilla ja näyttävät sitten todella ankeilta. Joskus jopa jo ensimmäisessä pesussa....

Miksi? Jos se lapsi haluaa sen salama-paidan, niin et viitsi lapselle sitä pientä iloa suoda vain sen takia, että et halua hänen olevan kävelevä mainostaulu. Whatt?
Sitä en tajua, miksei lapselle voi hankkia sitä salama mattoa ja muuta, jos tietää, että lapsi niistä kuitenkin tulisi ikionnelliseksi? Oman periaatteen vuoksi?

Käytiin 3v pojan kanssa kultaliikkeessä viikolla ja hän näki siellä salama mcqueen kellon. Joka päivä hän on puhunut siitä kellosta ja muistaa sen siellä vitriinissä. Tiedän, kuinka hän sitä haluaa, enkä keksi syytä miksi en sitä voisi hänelle ostaa.

????????? Et kai tosissasi usko, että lapsesi tulee ikionnelliseksi jostain tavarasta?? Oletko täysin vieraantunut siitä, mitä ihmisen onnellisuus on? Ja aiot vieraannuttaa lapsesikin?

Tämä on tämänkin ajan inhottavimpia valheita, joka on minun mielestäni verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn. Niin, että ei, ei todellakaan tarvi tulla säälimään sitä, että lapsillani ei ole sitä ja tätä. En tahdo, että he aikuisena ihmettelevät, kun ovat tehneet kaiken oikein ja silti eivät tyydytystä löytyneet. Sääli on täysin minun puolellani.

En myöskään tykkää noista halvannäköisistä brändivaatteista yms. -tuotteista. En niitä itse lapselle ostele. Lahjaksi on saanut jonkun Autot-paidan tms. mutta ei ainakaan vielä (6 vee) kauheasti vaadi noita.

Hello Kitty tulee mulla niin korvista ulos, että jos joskus tyttö tähän taloon tulee niin yhtään hellokittyä en hänelle osta. Ja tosiaan noi Prinsessat on myös niin kaupallista sontaa, että huh huh.

????????? Et kai tosissasi usko, että lapsesi tulee ikionnelliseksi jostain tavarasta?? Oletko täysin vieraantunut siitä, mitä ihmisen onnellisuus on? Ja aiot vieraannuttaa lapsesikin?

Tämä on tämänkin ajan inhottavimpia valheita, joka on minun mielestäni verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn. Niin, että ei, ei todellakaan tarvi tulla säälimään sitä, että lapsillani ei ole sitä ja tätä. En tahdo, että he aikuisena ihmettelevät, kun ovat tehneet kaiken oikein ja silti eivät tyydytystä löytyneet. Sääli on täysin minun puolellani.

En ole vieraantunut siitä, mitä ihmisen onnellisuus on.
Kuitenkin kun kyse on kolme vuotiaastani, joka nyt sattumoisin tykkää siitä salama mcqueenista, niin en ymmärrä miksi en soisi lapselleni sitä mikä hänet iloiseksi tekee.
Eikä se suinkaan tarkoita sitä, että tuo kyseinen salama-tavara on ainoa ilonaihe hänen elämässään.

Mä oon ostanut pojalle brändipaitoja (Muumit,Autot,Spiderman, Puuha Pete yms) ja ainakin meillä ihan onnessaan pistää noita päälle ja nimenomaan haluaa ne päälle kun on kivoja kuvia. Imo kyllä kivempia kuin jotkut printtipaidat yms missä on joku ihan älytön teksti tms.
Jos lapsi tykkää niin en nää mitään syytä ettei sais pitää päällään, ihan yhtälailla me kaikki ollaan käveleviä mainoksia kun käytetään tietyn merkkisiä tms vaatteita,kenkiä,laukkuja ynnä muuta...
Teette ilmeisesti kaikki vaatteenne itse kuviottomista kankaista / ostatte pelkkiä yksivärisiä vaatteita joista ei voi merkkiä arvatakaan?
Teillä ei vissiin sitten ole kotona esim Marimekkoa,muumimukeja tai mitään tunnettuja juttuja, yhtälailla sekin on mainostamista.

Haluisin kovasti kyllä nähdä teidän kämpät ja vaatteet jotka on kaikki brändittömiä ja itse tehtyjä :--)

Miettikääpä kumpi on pahempaa, se että lapsi pitää tietyn brändin vaatteita koska pitää niistä vai se että VANHEMMAT ei niitä suostu ostamaan omien 'periaatteidensa' takia joita kuitenkin luultavammin rikkovat omalla kohdallaan jos ostavat tietyn merkkisiä tavaroita tai vaatteita? Että lapsi ei saa lempihahmoaan yhteen helkkarin paitaan vaan koska äitylillä on 'periaate'? Menkää nyt vähän itteenne jo..

Ei niitä Autoja tai Hello Kittyjä tarvii olla joka paikassa, mutta ei siihen kukaan kuole jos niitä on muutama.

Myös se ihmetyttää että mitä helkkarin väliä sillä on että onko VANHEMMILLA tunnesidettä piirrettyihin hahmoihin?

Jatkan vielä...Vaikka tuolla kirjoitin, etten tykkää noista printeistä, brändeistä, merkeistä, ostaisin kuitenkin vaatteen lapselle, jos hän siitä kovasti pitäisi. Lapsi vielä niin pieni, että maku on äidin maku :) Mutta en myöhemmin asettuisi vastaan, jos hän haluaisi Autot-paidan tms. Pieniä iloja ja minusta lapselle on tärkeää, että hänenkin mielipiteensä huomioidaan (mahdolllisuuksien rajoissa).

Kirjoitin aikaisemmin varmaan jotenkin kärjistetysti. Voisin toki lapselle ostaa Salama-paidan, jos se tekisi lapsen onnelliseksi. Mutta kun ei tee. Lapsi tietää, että Salamalla voi leikkiä ja päälle puetaan jotain muuta. Yleensä meillä kaunista, mukavaa, klassista ja kestävää, merkillä ei ole väliä. Niin kauan kun voin vaikuttaa lapsen pukeutumiseen, mennään pääsääntöisesti minun makuni mukaan.

Karsastan vain tätä yleistä hahmohysteriaa, jota jo pienille lapsille tuputetaan. Olen sitä mieltä, että lapsille suunnattu mainonta pitäisi kieltää kokonaan, tämän vuoksi meillä esimerkiksi katsotaan vain ylen lastenohjelmia. Monen mielestä taatusti naurettavaa periaatteelisuutta, mutta meille ei tule Salama-mattoa, koska emme uusi sisustusta lastenleffamuodin mukaan. Emme myöskään osta uusia verhoja jouluksi tai osta uutta sohvaa ihan vain sen vuoksi, että kesän muotiväri on lime.

Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä esimerkiksi hahmopaidoista. Ovat rumia ja jättävät lapsen jotenkin taka-alalle. En osaa tarkkaan selittää, mitä tarkoitan, mutta valokuvista sen huomaa tosi hyvin. Tarhakuvia kun katsoo, niin joukossa on Salama, Spiderman, Hello Kitty, Nalle Puh ja pari ihmislasta.

Mä olen ratkaissut sen niin, että vaatteissa meillä niitä ei ole, mutta lapset saavat sitten valita esim. mieleisensä reput/eväsrasiat/kynät... Ja tiedän, aloittajalla on pieni lapsi, joten ei ihan sama asia. Kommentoin vain omaa suhtautumistani noihin hahmoihin.

[QUOTE="Riksu";26639303]
Karsastan vain tätä yleistä hahmohysteriaa, jota jo pienille lapsille tuputetaan. Olen sitä mieltä, että lapsille suunnattu mainonta pitäisi kieltää kokonaan, tämän vuoksi meillä esimerkiksi katsotaan vain ylen lastenohjelmia. Monen mielestä taatusti naurettavaa periaatteelisuutta, mutta meille ei tule Salama-mattoa, koska emme uusi sisustusta lastenleffamuodin mukaan. Emme myöskään osta uusia verhoja jouluksi tai osta uutta sohvaa ihan vain sen vuoksi, että kesän muotiväri on lime.

Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä esimerkiksi hahmopaidoista. Ovat rumia ja jättävät lapsen jotenkin taka-alalle. En osaa tarkkaan selittää, mitä tarkoitan, mutta valokuvista sen huomaa tosi hyvin. Tarhakuvia kun katsoo, niin joukossa on Salama, Spiderman, Hello Kitty, Nalle Puh ja pari ihmislasta.[/QUOTE]

Mä allekirjoitan joka sanan! Jotakuta ärsytti ketjussa periaatteellisuus, mua taas ärsyttää tietynlainen materialistinen aivottomuus, jossa mennään kuin pässit narussa ostamaan just sitä mitä mainostaja haluaa. Mä ymmärrän Salama-paidan tai kaksi, mutta siinä vaiheessa kun ipanan ympärille on haalittu 15 eri Cars-tuotetta "ilahduttamaan", ollaan kyllä samalla opetettu materialismista jotain olennaista...

Toisekseen ärsyttää vaihtoehtojen vähyys, eli just tuo, että tarvitset tuotteen x, mutta sitä saa vain kahtena voimakkaasti sukupuoliroolitettuna versiona. Just meinasi pälli levitä, kun ostin saippuakuplia kymmenelle lapselle. Tarjolla oli Carsia ja Hello Kittyä, joten valitse niistä sitten sellaiselle lapselle sopiva, jolle ei kelpaa kuin vain "oman sukupuolen" jutut. Onneksi löytyi sit Muumikuplia jostain laatikon pohjalta, joten ei tarvinnut kuunnella marinaa "mä en sit ainakaan tykkää mistään kittyistä/autoista".

En ole vieraantunut siitä, mitä ihmisen onnellisuus on.
Kuitenkin kun kyse on kolme vuotiaastani, joka nyt sattumoisin tykkää siitä salama mcqueenista, niin en ymmärrä miksi en soisi lapselleni sitä mikä hänet iloiseksi tekee.
Eikä se suinkaan tarkoita sitä, että tuo kyseinen salama-tavara on ainoa ilonaihe hänen elämässään.

ensin kirjoitit ikionnelliseksi, nyt kirjoitit että teet lapsen iloiseksi. En tosiaan jaksa ruveta yöllä miettimään miten suuri sävyero niillä on... sori

Ajattelen vaan, että en tahdo lasteni luulevan, että mikään tavara voi tehdä heitä onnelliseksi. Se on minusta valehtelemista. Onnellisuus on minusta kokonaisvaltainen tila ja iloisuus ohimenevä tunne, ja halu saada jotain tavaraa menee ohi sai sen tai ei, aina yhtä nopeasti jos asenne tavaraan on terve. Minusta on epätervettä, jos jäädään useasti haikailemaan jonkun tavaran perään. Olipa se normaalia tai ei. Joku polkupyörä tai muu päivittäinen juttu sen ymmärrän, että sen puuttuminen voi aiheuttaa pitempää haikailua, mutta joku mikä tahansa lelu tai vaate, epätervettä. Tuolle tavaralle on silloin annettu ihan liikaa arvoa, mitä sillä ei itsessään ole.

Ja lelut leluina ja vaatteet vaatteina on minusta se terve asenne. Miten vaate voi saada lisäarvoa, kun siihen painetaan jonkun hahmon kuva? Huijausta. Haluan, että lapseni olisivat vapaita moisista kahleista. Tekivät ne sitten naapurin Pekan kuinka Iloiseksi tahansa.

Hello Kitty oli minun lapsuuteni hittihahmo. Lapsellani on paljon Hello Kitty sälää. Myös Barbababaa tuli katsottua telkkarista. Sitäkin kamaa meiltä löytyy.

Yhteistyössä