Mikko Hirvonen voitti Suomen MM-rallin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
2.08.2009 12:46, päivitetty 02.08. 13:22

Fordin suomalaiskuski Mikko Hirvonen varmisti sunnuntaina tämänvuotisen Suomen MM-rallin voiton.

Hirvonen voitti kilpailun 25,1 erolla toiseksi tulleeseen Ranskan Citroën-kuskiin Sebastien Loebiin.

Hirvoselle voitto Jyväskylässä oli hänen uransa ensimmäinen ykkössija Suomen MM-rallissa. Hirvonen sai näin vihdoinkin unelmansa kotikisan voitosta toteutumaan. Samalla Hirvonen kuittasi viime vuoden pettymyksen, kun Loeb voitti Suomen MM-rallin 2008 Hirvosen nenän edestä.

- Nyt on kyllä hyvä fiilis! Hirvonen hehkutti kisan maalissa Ylen Ralliradion mukaan.

- Olen aina halunnut voittaa tämän kilpailun ja nyt vihdoin voitin tämän! Pääsin viimeinkin suomalaisten rallilegendojen joukkoon. Pirun hieno homma! Hirvonen hehkutti.

Hirvonen johtaa MM-sarjaa nyt kolmen pisteen erolla Loebiin.

Loeb antoi tunnustusta Hirvoselle kisan jälkeen.

- Mikko oli tosi hyvä ja nopea koko viikonlopun ajan. Menetimme MM-taistossa kaksi pistettä, mutta se on ihan ok. Emme mahtaneet mikolle mitään, Loeb sanoi.

Kilpailussa kolmanneksi sijoittui monivaiheisen kilpailun ajanut Jari-Matti Latvala. Latvala päihitti neljänneksi tulleen Espanjan Dani Sordon 16,2 sekunnilla. Latvala jäi Hirvosesta kokonaiskisassa lopulta 49,9 päähän.

- Oli hirveät paineet ennen kisaa ja lauantaina tulin vielä kipeäksi, niin kyllä tämä kolmossija merkitsee mulle todella paljon, Latvala iloitsi.

- Se, että pystyin eilen puristamaan Sordon ohi, oli tosi iso asia mulle.

- Kyllä tästä voi nauttia. Nyt on kiva jäädä kesälomalle! Latvala sanoi.

Kisassa viidenneksi sijoittui Fordin suomalaisyllättäjä Matti Rantanen. Viimeiselle erikoiskokeelle asti kestänyt kamppailu vitossijasta Sebastien Ogieria vastaan päättyi lopulta Rantasen voittoon niukalla 0,3 sekunnin erolla.

Seitsemänneksi Suomen tämänvuotisessa MM-rallissa sijoittui hienoa suomalaispanosta täydentänyt Subaru-kuski Jari Ketomaa. Kahdeksas oli Matthew Wilson.

a084.gif