itse en osaa tähän vastata, koska inhoon joulua ylikaiken, mutta laitan sen toisten takia. musta vaan jotenkin tuntuu, että nykyajan ihmisille joulussa ei ole muuta kuin ne lahjat. niistähän aloitetaan palstallakin se vouhotus jo elokuussa, kun maa on vielä vihreä. ja aivan varmasti täällä on jo joulupäivänä ensimmäiset pettyneet, kun joku ei ole saanut yhjtään lahjaa ja joku on saanut vääränlaisia lahjoja, tai ei ole saanut sitä mitä on toivonut. ja sit se että joka paikka räiskyy sinisenä ja punaisena ja vihreenä jouluvaloista, onko se sitten kaunista. kyllähän niitä valoja voi vähän laittaa, mutta liika on liikaa siinäkin asiassa. monelle on tietty se vapaa-aika se tärkeä. no mulla ei ole sitäkään samat työt on tehtävä joka tapauksessa vaikka on joulukin. ehkä kuitenkin tunnelmallisin jujttu on se kun käy viemässä haudoille kynttilöitä. se rauha ja hiljaisuus mikä siellä huokuu. kaipauksella muistelen niitä entisajan jouluja kun olin lapsi. silloin oli joulu oikea joulu ja kaukana nykyajan kaupallisuudesta. toki lahjoja saatiin. mutta siinäkin pysyttiin kohtuudessa. lasten kesken ei ollut kilpailua siitä kuka on saanut eniten paketteja ja miten kalliita ja hienoja.