Mikähän se on oikein se joulun tarkoitus, mikä siinä on se jokin joka ihmisiä viehättää

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
itse en osaa tähän vastata, koska inhoon joulua ylikaiken, mutta laitan sen toisten takia. musta vaan jotenkin tuntuu, että nykyajan ihmisille joulussa ei ole muuta kuin ne lahjat. niistähän aloitetaan palstallakin se vouhotus jo elokuussa, kun maa on vielä vihreä. ja aivan varmasti täällä on jo joulupäivänä ensimmäiset pettyneet, kun joku ei ole saanut yhjtään lahjaa ja joku on saanut vääränlaisia lahjoja, tai ei ole saanut sitä mitä on toivonut. ja sit se että joka paikka räiskyy sinisenä ja punaisena ja vihreenä jouluvaloista, onko se sitten kaunista. kyllähän niitä valoja voi vähän laittaa, mutta liika on liikaa siinäkin asiassa. monelle on tietty se vapaa-aika se tärkeä. no mulla ei ole sitäkään samat työt on tehtävä joka tapauksessa vaikka on joulukin. ehkä kuitenkin tunnelmallisin jujttu on se kun käy viemässä haudoille kynttilöitä. se rauha ja hiljaisuus mikä siellä huokuu. kaipauksella muistelen niitä entisajan jouluja kun olin lapsi. silloin oli joulu oikea joulu ja kaukana nykyajan kaupallisuudesta. toki lahjoja saatiin. mutta siinäkin pysyttiin kohtuudessa. lasten kesken ei ollut kilpailua siitä kuka on saanut eniten paketteja ja miten kalliita ja hienoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse oon aina rakastanut joulua :heart: parasta joulussa on siisti koti, läheiset ja tunnelma joka syntyy ruuasta ja koristeista.

Näin! ja itse tykkään antaa lahjoja, on niitä kieltämättä kiva saadakin vaikka ei ne enää itselle niin tärkeitä olekaan kuin lapsena oli.

Kyllä mun lapsuudessa oli kilpailua paketeista ja lahjoista... :ashamed: Mutta itse en saanut koskaan ylenpalttista lahjaröykkiötä, päinvastoin. Mutta oon tosi tyytyväinen, ettei mua koskaan opetettu tällaiseen kulutushysteriaan mitä joulu tänä päivänä on. Meillä ei myöskään kotona ole vietetty mitään riehakkaita joulubileitä, vaan ydinperheen ja isovanhempien kesken intiimi ja rauhallinen juhla. Nykyään koen anoppilan nissepolkka -meinigit törkeine lahjakasoineen, nousuhumalineen ja metelin tosi vieraana... :/

Mä odotan myös joululta sitä aattoiltaa, jolloin käyn viemässä poismenneiden haudalle kynttilöitä. Siinä hetkessä tiivistyy se, mikä joulussa on kaikkein tärkeintä. Ap:n mainitsemat rauha, hiljaisuus, haikeus... :heart:

Mä rakastan joulun kiireettömyyttä, hyvää ruokaa ja hyvää seuraa, se jopa tänä vuonna toteutuu kun vietämme kaverijoulun, ilman sukulaisia. tosin systeri ois voinu tulla käymään kyllä..
Ja sitä lasten riemua kun pakettejaan avaa.
Tänä vuonna meillä joulu saapuu -ei niin siistiin kotiin- mulle riittää et saan leivottua, meillä on junnu yli 39 asteen kuumeessa, minen jaksa siivota enää tähän kaupanpäälle..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse oon aina rakastanut joulua :heart: parasta joulussa on siisti koti, läheiset ja tunnelma joka syntyy ruuasta ja koristeista.

Ja tietysti se rauha joka silloin ja tottakai se kun se on Kristuksen syntymäjuhla :xmas:
Ja näkee lasten ilmeet kun saavat koristella kuusta ja saavat lahjoja :xmas:

Mua kans pikkasen riepoo. Meil ei oo niitä läheisiä juurikaan, joiden kanssa joulua vietettäis.Kaikki kaverit on sukulaistensa kanssa. Joku saattaa poiketa kahvilla tapaninpäivänä tai joulupäivänä, mut siinä se sit onkin.
Kyl mä silti jotain pientä laitan. Ja jouluruokaa kyllä.

Joulun tarkoitus on Jeesus lapsen syntymä juhla, jolloin hiljennytään ja rauhoitutaan arjen melskeestä ja touhuista. Meillehän on syntynyt Vapahtaja n.2000 vuotta sitten, suunnaton lahja, jollaista ei ole toista.

Ei joulu ole lahjojen ostelua, ruokaan keskittymistä tai pukki ja tonttu juttuja. Nekin kuuluvat nykyään jouluun, mutta mihin sydän keskittyy? Mikä on tärkeintä?
Kyllähän minäkin siivoan kotia ja laitan herkullista ruokaa, sekä lapset saavat lahjoja. Mutta sydämessäni minä olen kiitollinen siitä, että saan juhlia ilojuhlaa Jeesuksen syntymän kunniaksi.

Sitä on niin hankala toiselle selittää tai kertoa, minkä itse sydämessään omistaa ja tahtoisi sen toisille jakaa. (So. Jeesuksen Kristuksen rauha sydämessäni)

Mutta Siunattua ja Rauhaisaa Joulua kaikille!

Yhteistyössä