Mikähän mun hampaassa on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MHM"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen myös ns pelkoasiakas, joten sain semmoisen lekurin, joka paikkasi samalla puudutuksella kaikki ne hampaat jotka puutuivat.

Olen jo oppinut itseni rauhoittamaan ja kun tiedän hammaslääkärin ja hän minut, niin homma on toiminut loistavasti.

Nyt menen jo ihan hyvillä mielin, mutta jos mun hammis esim sairastuu, niin mua ei laiteta sijaiselle, vaan mun hammis siirtää mun aikaa.

Mun sisko pelkää niin paljon, että käy ainoastaan nukutushammiksessa (käynyt 2-3 kertaa).

Mullakin kammo tullut koulun hammiksesta, joka oli aivan kamala, saikin myöhemmin ihan puhtaat ja perinteiset potkut.

Poras mua muun muassa poskeen, ihan kunnolla.
Väitti, että ei voi vihloa taikka sattua, ja vaikka kuule vihloiskin, niin ei tässä ruveta leikkimään, eikä puudutteita lisäämään.

Lopulta en enää mennyt tunneilta hammikseen, vaan menin johonkin jemmaan.
Sitten mut tultiin hakemaan luokasta.

Lopulta mun äiti ilmoitti, ettei koulun hammahoitola enää saa hoitaa mun hampaita.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25413814:
Mulla nimittäin on tuo sama ongelma, eikä siihen auta vaikka kuinka niitä hampaita harjalla hinkuttaisi.

Tuo purskuttelu kyllä auttoi ihan selkeästi, kannattaa kokeilla.
Eikä munkaan sylki mitään "räkkää" ole, mutta ei kuitenkaan hoida tehtäväänsä juuri tuosta syystä.

Toki sylki vaikuttaa osaltaan reikiintymiseen, mutta hyvän omahoidon lisäksi kandee kiinnittää huomiota ruokailutapohin. Ei se hampaiden "hinkuttaminen" auta, jos ruokailutottumukset ei oo kohdallaan. Hampaat kestää n. 5-6 happohyökkäystä=ruokailukertaa päivässä ja juomiset (vettä lukuunottamatta) lasketaan ruokailukerraksi. Kannattaa miettiä, kuinka monta kertaa päivässä tulee laitettua jtn suuhun, ns. terveellisetkin ruuat (esim. hedelmät yms.) lasketaan! Ja luonnollisesti erityisesti sokeripitoisia ruokia tulee välttää.

Hampaiden harjaamisen lisäks tulis tietty lankaillakin väh. kerran päivässä. Hampaassa on viisi pintaa ja harjaamalla puhdistuu vain kolme pintaa. Purskuttelu ihan ok, kunhan EI sisällä alkoholia. Tosin jos pesee kahdesti pvssä hampaat fluorihammastahnalla, saa siitä riittävän fluorimäärän. Toki purskuttelu tuo raikkaan tunteen suuhun, joten ei sinäänsä haittaa, varsinkin jos on kariesaktiivinen.

Hampaiden reikiintyminen on bakteerien aiheuttama infektiosairaus, joka pitää saada hallintaan mm. hyvällä omahoidolla (harjaus, lankaus) sekä terveellisillä ja säännöllisillä ruokailutottumuksilla.

Huh, tulipas valistus :)

Yhteistyössä