Mikähän mulla on? (mielenterveysasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu?

Vieras
Olen nyt siis hakenut apua ongelmiini.
Ja niihin kuuluu:
Tosi tiuhaan vaihtelevat mielialat. Ihan pikkujuttukin saa maailman kaatumaan. Samana päivänä voin olla elämäni kukkuloilla ja maata sängyssä ja ajatella että en enää jaksa yhtään mitään.

Olen myös tosi saamaton,en saa kasteltua kukkia,käännettyä kalenterin kuukautta,maksettua laskuja.. vaikka tiedän ja ajattelen usein että ne pitäis tehdä,niin en vaan saa tehtyä :/

Olen myös stressitilanteissa kuullut ahdistavaa ääntä pääni sisältä.

Ja muutenkin ahdistunut olo tulee aika helposti.

Pärjään kuitenkin elämässä,siis saan asiat kuitenkin lopulta tehtyä ja sellaiset pakolliset lapsille ruot yms kyllä aina hoidan.

Minulla on aika lääkärille,mutta onko kellään mitään veikkauksia mikä mua oikein vaivaa??

Pelkään että vievät varmaan lapsetkin kun menin myöntämään nyt mikä sekopää olen :(

kuulostaa masennukselta

:hug:

Siihen ja moneen muuhunkin mielenterveyden ongelmaan on hyviä lääkkeitä ja muitakin hoitomuotoja! Viisautta on se, että hakee apua, ei kukaan nyt sen takia lapsia vie!

Et ole vaaraksi lapsillesi ja hoidat lapsesi joten ei kannata huolehtia siitä. Tuo voi olla masennusta, mutta monta muutakin juttua. Ääni pään sisällä voisi viitata psykoosiin, joista läheiseni ovat kärsineet. Se voi olla oire skitsofreniasta tai olla olemattakin. Sitä skitsofreniaa ei tarvitse erityisesti pelätä. Lääkkeillä voi pysyä hyvinkin nätisti hoidossa. Ja sulla ei jokatapauksessa ole hätää, koska huomaat itse, ettei kaikki ole kunnossa. Mut nää on todella pitkälle meneviä arvauksia. Voihan olla, että sinulla on vain hemoglobiini alhaalla tai podet kevätväsymystä...

Alkuperäinen kirjoittaja arvaus:
Olet maanis depresiivinen.

en usko.. ei nuo oireet sovi siihen,liian nopeesti vaihtelee mielialat.
Mutta olen aina ajatellut että masentuneet on sellaisia että ei mitään jaksa eikä pysty,makaa vaan sängynpohjalla.

Mä siis olen tosi aktiivinen,kyläillään ja liikutaan päivittäin. Moni ei arvais tosiaan millanen oikeasti olen tai mitä tunnen.
Ja tuo kokoajan jossain olokin johtuu oikeasti siitä kun kotona en jotenkin kestä olla :/ kotona se ahdistus useimmiten iskee. Kun on kokoajan tekemistä niin sen "unohtaa".

Nuo äänet mua on oikeesti joskus mietityttänyt. Mutta niitä ei siis usein ole ollut,ja liittyvät vaan tosi vaikeisiin elämäntilanteisiin.

En kuitenkaan tahtoisi mitään lääkkeitä syödä? Ja sehän se tuntuu olevan nykyään lääkäreiden vastaus kaikkeen?

Hei! Hienoa, että haet apua :). Älä kuitenkaan etsi diagnoosia tältä palstalta, diagnoosin tekeminen kuuluu psykiatrian erikoislääkärille. Edes kokeneena ammattilaisena en kuvauksesi perusteella vielä lähtisi arvaamaan, mistä on kyse, koska tarvitaan tarkennuksia monista asioista, oireiden kestosta ym. ennen tarkemman arvion tekemistä. Apua saat kuitenkin joka tapauksessa ja se on tärkeintä :).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja arvaus:
Olet maanis depresiivinen.

en usko.. ei nuo oireet sovi siihen,liian nopeesti vaihtelee mielialat.
Mutta olen aina ajatellut että masentuneet on sellaisia että ei mitään jaksa eikä pysty,makaa vaan sängynpohjalla.

Mä siis olen tosi aktiivinen,kyläillään ja liikutaan päivittäin. Moni ei arvais tosiaan millanen oikeasti olen tai mitä tunnen.
Ja tuo kokoajan jossain olokin johtuu oikeasti siitä kun kotona en jotenkin kestä olla :/ kotona se ahdistus useimmiten iskee. Kun on kokoajan tekemistä niin sen "unohtaa".

Nuo äänet mua on oikeesti joskus mietityttänyt. Mutta niitä ei siis usein ole ollut,ja liittyvät vaan tosi vaikeisiin elämäntilanteisiin.

En kuitenkaan tahtoisi mitään lääkkeitä syödä? Ja sehän se tuntuu olevan nykyään lääkäreiden vastaus kaikkeen?
Vaikuttaisi keskivaikealta masennukselta, lääkärissä se sitten selviää. Tsemiä.

No kannattaa ainakin kokeilla lääkkeitä, vaikkei se tietenkään kivaa ole. Mutta kannattaa vaatia myös terapiaa ehdottomasti oli syy mikä hyvänsä, sitä vaan tosiaan voi joutua vaatimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Et ole vaaraksi lapsillesi ja hoidat lapsesi joten ei kannata huolehtia siitä. Tuo voi olla masennusta, mutta monta muutakin juttua. Ääni pään sisällä voisi viitata psykoosiin, joista läheiseni ovat kärsineet. Se voi olla oire skitsofreniasta tai olla olemattakin. Sitä skitsofreniaa ei tarvitse erityisesti pelätä. Lääkkeillä voi pysyä hyvinkin nätisti hoidossa. Ja sulla ei jokatapauksessa ole hätää, koska huomaat itse, ettei kaikki ole kunnossa. Mut nää on todella pitkälle meneviä arvauksia. Voihan olla, että sinulla on vain hemoglobiini alhaalla tai podet kevätväsymystä...

Olen siis ollut tälläinen niin kauan kuin muistan.. Välillä lievemmin ja välillä pahempi. Jospa vaan olen saamaton ja laiska? En tiedä..

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Hei! Hienoa, että haet apua :). Älä kuitenkaan etsi diagnoosia tältä palstalta, diagnoosin tekeminen kuuluu psykiatrian erikoislääkärille. Edes kokeneena ammattilaisena en kuvauksesi perusteella vielä lähtisi arvaamaan, mistä on kyse, koska tarvitaan tarkennuksia monista asioista, oireiden kestosta ym. ennen tarkemman arvion tekemistä. Apua saat kuitenkin joka tapauksessa ja se on tärkeintä :).

En hae diagnoosia,ajattelin vaan kysellä onko muilla kellään tälläistä ja mitä mahdollisesti voisi olla. Tietysti annan lääkärin sitten tehdä oikeat diagnoosit :)

Olen siis ollut tälläinen niin kauan kuin muistan.. Välillä lievemmin ja välillä pahempi. Jospa vaan olen saamaton ja laiska? En tiedä..

Tuttavani on kärsinyt elämänsä mm. oppimisvaikeuksista ja hajosi lopulta paineen alla rankemmin. Masennuksen hoito ei yksin auttanut ja homma uusi. Toisella kerralla alettiin epäillä skitsofreniaa ja tällä hetkellä lääkitys on sen mukainen ja näyttäisi toimivan...

No kannattaa ainakin kokeilla lääkkeitä, vaikkei se tietenkään kivaa ole. Mutta kannattaa vaatia myös terapiaa ehdottomasti oli syy mikä hyvänsä, sitä vaan tosiaan voi joutua vaatimaan.

Juu,näin olen ymmärtänyt myös. Kun tuntuu että terapiaan ei pääse edes ne jotka sitä tarvitsisivat ja paljon. Siihen en ainakaan aio suostua että antaisi vaan lääkkeitä kouraan ja näkemiin. näinkin on tutuille käynyt,sen takia olikin aika korkea kynnyt apua hakea itsellä.

Yleensä masennuksessa lähdetään lääkehoidosta koska intensiivisen terapian aloituskin jo vie kauan aikaa ja sen vaikutuksen saaminen kestää jonkin aikaa. Lääkkeistä avun saa nopeammin, sitten voi ottaa tukevan hoidon (esim. mtt, terapia tms) avuksi. Lääkkeet voi kyllä paljon myöhemmin ehkä jättää pois. Jos tuntuu että elämä alkaa maistua paremmalta

Mtt-lähetteen saa helpostikin, paikkakunnasta tietysti riippuu mitkä systeemit. Mutta ainakin KELAn kuntouttavaan terapiaan pääseminen kestää pitkään, koska siinä täytyy olla psykiatrin lausunto, ja sen lausunnon saa vasta muutaman psykiatri-käynnin jälkeen. Helposti kaikkine lähetteineen ja jonotuksineen menee 3-6kk. Jos on varaa maksaa itse, niin sittenhän terapiaan pääsee ihan heti, kun vaan löytää itselleen sopivan terapeutin.

En tiedä miksi noihin lääkkeisiin on ihan kamalan iso kynnyt. tunnen itseni ihan epäonnistujaksi jos lääkkeitä syötävä.. :/ En tiedä mistä nuo tunteet johtuu. Ja myös niitä sivuvaikutuksia pelkään.

Minulla on siis mielenterveystoimiston lääkärille se aika.
Näistä paljon lukeneena uskoisin että psykoterapiasta voisi olla apua,moni asia kun varmasti johtuu lapsuudesta joka oli aivan hirveä. Mutta kuullut juuri että sitä kelan tukea ei kovin helposti saa ja itsellä ei kyllä yksityisiä ole varaa maksaa.
Enkä edes tiedä miten saisin lastenhoidon järjästymään että 1-3 kertaa viikossa jossain terapiassa pystyisin käymään :/

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:

En hae diagnoosia,ajattelin vaan kysellä onko muilla kellään tälläistä ja mitä mahdollisesti voisi olla. Tietysti annan lääkärin sitten tehdä oikeat diagnoosit :)

MUISTA kertoa mielialavaihteluista!!!!!
JOS on kaksisuuntainen (jossa voi vaihdella usein mielialat) niin jotkut mas.lääkkeet voivat laukaista (hypo)manian, tarvitaan usein tasaaja rinnalle.

Epävakaa persoonallisuus voi muistuttaa kaksisuuntaista.

Ahdistus voi liittyä lähes jokaiseen mt-ongelmaan tai olla jokin erillinen ahdistuneisuushäiriö.

Masennusta ja ahdistusta ilmeisesti siis on, vaikea sanoa löytyykö niiden taustalta jotain muuta. Joskus nuo ovat vain sairauden oireita... - jos nyt noin voi ilmaista...

Minulla oli aluksi aika samanlaista. En uskonut olevani masentunut, koska pystyin pyörittämään arkea. Sitten alkoi fyysinenkin olo huonontua, en olisi millään jaksanut aamuisin nousta. Kuolemantoiveet oli se viimeinen tikki, joka sai ymmärtämään että kaikki ei ole hyvin. Maanisdepressiivisyyttä ei ole todettu, mutta todettiin keskivaikea / vaikea masennus ja sen jälkeen on tullut ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtauksia. Ensin olin itsekin kovasti lääkkeitä vastaan, mutta sitten kun tajusin että aivoni eivät toimi niin kuin pitäisi ja lääke auttaa aivoja toimimaan niin aloin käyttämään lääkkeitä. Aluksi pääsin käymään vain n. kerran kuussa psykologilla, nyt käyn kerran viikossa mutta jos haluaisin psykoterapiaan niin se veisi aikaa jopa vuoden...
Kunnalta sain perhetyöntekijän mtt käyntejä varten, neuvolassa kerroin aluksi tilanteestani. Lääkitys + psykologikäynnit + vertaisryhmä + oma asenne ja halu parantua on ne tärkeimmät. Omaa asennetta ja käyttäytymistä ei kuitenkaan vaikeassa vaiheessa kannata miettiä, vasta sitten kun olet parempana!
Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis minkälaista ääntä?

Sitä on vaikea selittää. sellaista vihaista ahdistavaa ääntä.. ei kuitenkaan mitään selkeää puhetta. Ja tosi ahdistunut olo iskee silloin aina,ja sitä ei itse pysty lopettaa vaikka miten yrittäisi.

Meillä on tuota maanisdepressiivisyyttä suvussa aika paljon.. eli sitä nähnyt. Ei jotenkin itsestäni tunnu että sellaista olisi. tai voika siinäkin olla erilaisia muotoja,en tiedä.

Lääkitys voisi poistaa masennushuiput ja tasata mielialat. En usko sinulla olevan mitään mielisairautta. Ihminen saa olla masentunut ja ahdistunut, ihminen reagoi kaikkeen. Olen kuullut muiltakin terveiltä, että on kuullut ääniä masentavissa elämäntilanteissa ja tämä on mennyt ajan kanssa ohi. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa reagoida kaikkeen.

Yhteistyössä