Mikähän mun silmässä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuossa alaluomen sisäpinnalla näkyy noin milllin halkaisijaltaan oleva vaalea näppy/rakkula. Pieni ihonvärinen näppylä myös tuossa ulkopuolella ripsien paikkeilla. Koko ajan vähän jomottaa ja silmää räpsyttäessä sattuu enemmän. Limakalvo on kans punainen.

Näärännäppy (hordeolum) on äkillinen silmän ylä- tai alaluomen talirauhasen tulehdus. Luomen reunaan tai luomen sisään kehittyy melko nopeasti aristava, turvonnut kohta, jossa on punoitusta ja josta voi valua märkääkin. Punoitus ja turvotus voivat levitä koko luomeen, joka aristaa räpyttäessä.

Luomirakkula (chalazion) voi seurata näärännäppyä. Se on luomirauhasen tulehduksen, joka johtuu luomen rauhasen tukkeumasta. Luomirakkulasta puuttuvat äkillisen tulehduksen punoitus ja turvotus. Luomeen ilmaantuu näärännäpyn jälkeen tai joskus ilman ennakoivia oireita vähitellen suureneva, kovan tuntuinen patti. Se on yleensä kivuton, aristamaton ja rajoiltaan selvästi tunnettavissa. Luomirakkula on talieritteen ja tulehdussolujen täyttämä.

Itsehoito
Nääränäppy vaatii yleensä hoitoa antibioottitipalla. Sitä ei kannata ruveta puristelemaan, jotta tulehdus ei leviäisi. Luomirakkula taas paranee yleensä itsestään muutaman kuukauden kuluessa.

Mä oon saanu sellaset näpyt, missä on ikäänkuin nestettä sisällä, katoamaan kultaisella sormuksella. Ensin putsannu sormuksen hyvin ja sen jälkeen pyyhkiny sitä näppyä muutaman kerran sormuksen reunalla. Tälläsen kikan tuo vanha kansa opetti mulle ja on ihme ja kumma toiminu.

Yhteistyössä