Mikään ei kyllä ole ärsyttävämpää kuin yölliset tissiähinät

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti
Taitaa pienellä masussa kiertää, ootko kokeillut antaa cuplatonia tms. että saisin pienikin rauhan nukkua?

Ja jos maitoa tulee enemmän kuin tarpeeksi niin ootko kokeillut syöttää muutaman kerran samasta rinnasta ettei tulis niin paineella ja joutuis pieni hotkia ilmaa?
 
"vieras"
[QUOTE="väsynyt äiti";26964366]ja tissiähinällä en tarkoita normaalia yöimetystä, ei siinä ole mitään rankkaa, vaan sitä kun haluaa olla tissillä mutta se tissi ei kumminkaan kelpaa. Ottaa suuhun ja irrottaa heti ja sitten äheltää ja vääntelehtii ja kitisee ja kähisee. Mutta jos tissin pistää pois niin huudetaan pää punaisena. Ja tämä voi jatkua monta tuntia... eli valvottaa kyllä. Varmaan jotain mahavaivoja ehkäpä.[/QUOTE]

Nämä on näitä imetyksen haasteita. Jos oikein ottaa päähän, niin voit toki vieroittaa tissistä. Tai sitten valvoa pari yötä ihan kunnolla ja vieroittaa vauvan siitä ajatuksesta, että tissi on hänen tuttinsa, joka pitää olla aina hänen saatavillaan. Käyttääks vauva tuttia - jollei, niin siihen kannattaisi opettaa.

Niin saako vauva tarpeeksi maitoa et vastannut?
 
[QUOTE="väsynyt äiti";26964366]ja tissiähinällä en tarkoita normaalia yöimetystä, ei siinä ole mitään rankkaa, vaan sitä kun haluaa olla tissillä mutta se tissi ei kumminkaan kelpaa. Ottaa suuhun ja irrottaa heti ja sitten äheltää ja vääntelehtii ja kitisee ja kähisee. Mutta jos tissin pistää pois niin huudetaan pää punaisena. Ja tämä voi jatkua monta tuntia... eli valvottaa kyllä. Varmaan jotain mahavaivoja ehkäpä.[/QUOTE]

tuttua kovin. Kyl se siitä vaikka nyt tuntus miltä. ja tottakai väsyny saa olla ja sen ilmaista. Ei se vähennä tippaakaan äitiyttä ja sitä että hoitaa vauvansa mahdollisimman hyvin.
 
"vieras"
Voisit omat syömisesi kanssa käydä läpi, onko jotain, mikä aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä.

Luulen kyllä, että vauva on vaan oppinut pitämään tissiä tuttinaan.
 
[QUOTE="väsynyt äiti";26964397]On cuplaton käytössä. Ja omasta ruokavaliosta olen jättänyt mm. maitotuotteet pois... kyllä se maha on varmaan juu. Tai olen aika varmakin, sen verran kasvot vääntyy välillä kivusta ja oikeen kiljaisee :([/QUOTE]


Kannattaa tutkia kaikki ruoka-aineet, nämä perinteiset, mitkä aiheuttaa oireita. Jaksamisia, tuo osaa kyllä olla niin väsyttävää!
 
"vieras"
Taitaa pienellä masussa kiertää, ootko kokeillut antaa cuplatonia tms. että saisin pienikin rauhan nukkua?

Ja jos maitoa tulee enemmän kuin tarpeeksi niin ootko kokeillut syöttää muutaman kerran samasta rinnasta ettei tulis niin paineella ja joutuis pieni hotkia ilmaa?
En suosittele tätä tekemään, nimittäin jos peräkkäin syöttää useita kertoja vain toisesta, niin maidontulo siitä rinnasta kasvaa ja voi johtaa tukkeutuneeseen tiehyeeseen. Mulla nimittäin kävi niin, taisin antaa 4 kertaa peräkkäin samasta ja se kipu mikä siitä seurasi, oli uskomaton! Äitini onneksi neuvoi, ettei ikuna enää samasta peräkkäin vaan aina vuorotella.

Tuttia kokeilisin tarjota, jos huolii. Ja mahavaivat yleensä helpottaa 2-3kk ikään mennessä, jaksamista vaan. Niin ja vyöhyketerapia auttoi meillä, ei poistanut kipuja, mutta auttoi hieman. D-vitamiinivalmisteita kannattaa kokeilla eri merkkiä, kaikille ei sovi kaikki. Meillä ei sopinut Gefilus-D-tipat yhtään, huusi niiden kanssa 5 vkoa ennen kuin älysin vaihtaa ja kun siirryttiin Jekovitiin, niin itkut loppui. Lisäksi Disflatyl tai Cuplaton, toisille auttaa toinen ja toisille toinen. Tai sitten ei auta muu kuin aika. Vuorotelkaa miehen kanssa, vaikka vauva huutaakin; ei se siitä säry, jos iskän sylissä saa välillä huutaa.
 
"väsynyt äiti"
Syötän aina kaksi kertaa samasta rinnasta peräkkäin ja olen myös yrittänyt ekat maidot suihkuttaa harsoon...

Tuttikin meillä on, välillä huolii sen, välillä ei, mutta tuntuu että se vaan lisää tuota ilman määrää, ainakin sen verran kovin yrittää sitä imeä. Lohtuahan siitä ja tissistä tietty hakee, kyllä sen ymmärrän.
 
"väsynyt äiti"
[QUOTE="vieras";26964419]En suosittele tätä tekemään, nimittäin jos peräkkäin syöttää useita kertoja vain toisesta, niin maidontulo siitä rinnasta kasvaa ja voi johtaa tukkeutuneeseen tiehyeeseen. Mulla nimittäin kävi niin, taisin antaa 4 kertaa peräkkäin samasta ja se kipu mikä siitä seurasi, oli uskomaton! Äitini onneksi neuvoi, ettei ikuna enää samasta peräkkäin vaan aina vuorotella.

Tuttia kokeilisin tarjota, jos huolii. Ja mahavaivat yleensä helpottaa 2-3kk ikään mennessä, jaksamista vaan. Niin ja vyöhyketerapia auttoi meillä, ei poistanut kipuja, mutta auttoi hieman. D-vitamiinivalmisteita kannattaa kokeilla eri merkkiä, kaikille ei sovi kaikki. Meillä ei sopinut Gefilus-D-tipat yhtään, huusi niiden kanssa 5 vkoa ennen kuin älysin vaihtaa ja kun siirryttiin Jekovitiin, niin itkut loppui. Lisäksi Disflatyl tai Cuplaton, toisille auttaa toinen ja toisille toinen. Tai sitten ei auta muu kuin aika. Vuorotelkaa miehen kanssa, vaikka vauva huutaakin; ei se siitä säry, jos iskän sylissä saa välillä huutaa.[/QUOTE]

Juu, kyllä me vuorotellaan, tosin enemmän päivisin ja vauva huutaa kyllä. Mutta öisin en jaksa itsekkään huudattaa kun jos saa olla rinnalla/vierellä niin huutoo laantuu tuoksi ähinäksi ja siinä saa itse edes jotenkuten nuokuttua. Jos huutaa täyttä kurkkua yöllä niin se on kaikkein pahinta.
 
Omien kokemusten pohjalta ehdottelen myös tutin käyttöä jos ei vielä ole käytössä. Itse tein keskimmäisen lapsen kanssa sen virheen, että annoin olla rinnalla koko ajan, jonka seurauksena maitoa tuli ihan liikaa ja lapsi oli jatkuvasti ähkyssä. Nyt kolmannen kohdalla (2 vkoa) olen kylmästi laittanut tutin suuhun kun lupsuttaminen alkaa. Vauva on ollut paljon rauhallisempi.

Toinen toimiva juttu on kunnon tiukka kapalointi, auttaa säpsymiseen, huitomiseen ja mahakipuihin. Vauva ei myöskään herää siirtelyyn kun lämpötila pysyy tasaisena, vrt viileät lakanat.

Kolmanneksi jos yöt menee imetysmaratoniksi, olen ihan reilusti noussut katsomaan telkkaria imetyksen ajaksi, ei ota päähän ollenkaan niin pahasti menetetty uniaika kun on jotain kivaa ajankulua vauvan tuhistessa tissillä loputtomalta tuntuvan ajan. ;)
 
äiskä mallia 76
Pikkasen nyt armollisempaa kohtelua tuoreelle äidille! Hävettää oikein teidän tuomitsijoiden puolesta. Mulla on neljä lasta, kolme jo ihanasti kouluiässä, nuorin kaks vuotta. Ja kyllä kuulkaa mua ainakin väsyttää ja jurppii, jos joudun kerrankin yössä herätä kuopuksen itkuun (jota tapahtuu enää hyvin harvoin). Oon aina ollu huono valvomaan, AINA hermot on ollu koetuksella pikkuvauvojen kanssa öisin, vaikkei kellään varsinaista koliikkia ole ollut. Se on kuulkaa yksilöllistä, kuinka hyvin tai huonosti kestää univelkaa. Ei siinä auta ikä ei kokemus.

Eräs lääkäriystäväni mainitsi kerran, että kumina auttaa koliikkiin. En tiedä, kuinka sitä käytetään, kannattaa googlettaa tai kysyä neuvolasta tai joltain muuten viisaammalta. Voimia ja jaksamista sulle aapee. Täältä ainakin sataa myötätuntoa! :)
 
"Anna"
[QUOTE="väsynyt äiti";26963925]No lapseni on kuukauden vanha, että eipä sitä paljon vielä opeteta.[/QUOTE]

Meillä nyt viisi viikkoinen. Pari viikkoa sitten aloin yöllä pumppaamaan maitoa ja syötän sen vauvalle pullosta. Saadaan kaikki nukuttua paremmin. Meni ihan mahdottomaksi, kun vauva jotenkin unisena ei jaksanut syödä tissiltä vaan puhisi ja itki jatkuvasti. Taapero sitten heräsi tähän ja yöt ihan sirkusta.
 
"väsynyt äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä mallia 76;26964518:
Pikkasen nyt armollisempaa kohtelua tuoreelle äidille! Hävettää oikein teidän tuomitsijoiden puolesta. Mulla on neljä lasta, kolme jo ihanasti kouluiässä, nuorin kaks vuotta. Ja kyllä kuulkaa mua ainakin väsyttää ja jurppii, jos joudun kerrankin yössä herätä kuopuksen itkuun (jota tapahtuu enää hyvin harvoin). Oon aina ollu huono valvomaan, AINA hermot on ollu koetuksella pikkuvauvojen kanssa öisin, vaikkei kellään varsinaista koliikkia ole ollut. Se on kuulkaa yksilöllistä, kuinka hyvin tai huonosti kestää univelkaa. Ei siinä auta ikä ei kokemus.

Eräs lääkäriystäväni mainitsi kerran, että kumina auttaa koliikkiin. En tiedä, kuinka sitä käytetään, kannattaa googlettaa tai kysyä neuvolasta tai joltain muuten viisaammalta. Voimia ja jaksamista sulle aapee. Täältä ainakin sataa myötätuntoa! :)
Kiitos tsempeistä :) täytyy googlettaa.
 
"bbb"
Jätä kananmuna pois ruokavaliosta jo tänään. Jos vauvalla on esim. maitoallergia on erittäin todennäköisesti herkistynyt myös munalle. Onko vauva ollut itkuinen koko elämänsä ajan? Puklautteleeko paljon? Joskus refluksi voi oireilla tiheällä rinnalla olemisella. Refluksi voi olla myös ns.silent-tyyppistä.

Älä välitä noista kommenteista. Tietenkin saa olla väsynyt ja varmasti jokainen onkin jos on valvonut enemmän ja vähemmän 30 vrk putkeen. Kukaan ei palstan perusteella tiedä kokonaiskuvaa ja peilaavat tilanteitaan omien kokemuksiensa mukaan, esim jollekin öisin valvottava vauva tarkoittaa muutama herätystä yössä. Toisille sitä ettei äiti pysty nukkumaan edes muutamaa tuntia vuorokaudessa.

itselläni kokemusta sekä allergioista, refluksista sekä tajuttomasta yö heräilystä. Ei se hirveästi naurata jos vrk:n unen määrä jää muutamaan tuntiin ja sekin uni on jaksottunut pieniin pätkiin.

tsemppiä tilanteseen, toivottavasti kyse on jostakin ohimenevästä :)
 
"vieras"
Käy homeopaatilla niin saat avun vauvan vatsavaivoihin. Älä anna apteekin d-vitamiinitippoja, ne voi aiheuttaa mahakipua, anna sen sijaan luontaistuotekaupan d-vitamiinia, kysy sieltä lisää.
 
"bbb"
Kannattaa miettiä tuota refluksin mahdollisuutta. KOkeile korottaa lapsen nukkuma-asentoa. Nukkuuko vauva omassa sängyssä vai vieressä? Jos vieressä voit laittaa esim. aikuisten tyynyn pitkittäin ja muotelet siihen vauvan mentävän välin. Laitat siis vauvan siihen tyynylle lähes kokonaan. Pinniksestä voisit kokeilla nostaa koko sänkyä vaikka kirjoilla.
 
"väsynyt äiti"
[QUOTE="bbb";26964695]Kannattaa miettiä tuota refluksin mahdollisuutta. KOkeile korottaa lapsen nukkuma-asentoa. Nukkuuko vauva omassa sängyssä vai vieressä? Jos vieressä voit laittaa esim. aikuisten tyynyn pitkittäin ja muotelet siihen vauvan mentävän välin. Laitat siis vauvan siihen tyynylle lähes kokonaan. Pinniksestä voisit kokeilla nostaa koko sänkyä vaikka kirjoilla.[/QUOTE]

Ok. Nukkuu vieressä, usein ihan kainalossa. Päivisin saan joskus nukkumaan juurikin noin että pistän isolle tyynylle vähän pystyasentoon kyljelleen, puklujen varalle, tuo pystyasento tuntuu helpottavan mahavaivoja. Yöllä siitä vaan tulee huuto jos laskee johonkin yksinään, mutta täytyy koittaa yrittää vaan...
 
"väsynyt äiti"
Kiitos bbb! Luin tuosta refluksista ja kuulostaa kyllä että meidän vauvalla vois olla se...

mm. kaikki nämä täsmää

"Refluksitautia voi epäillä, jos pulautuksiin liittyy kivuliaisuutta ja itkuisuutta.
Refluksitaudin oireista kärsivät vauvat yrittävät vääntäytyä pystyyn ja vetävät selkäänsä ja niskaansa ylijännittyneiksi estääkseen happaman sisällön nousemista ylös ruokatorveen.
Vauva ei ehkä viihdy vatsallaan ja hänen hengityksensä saattaa kuulostaa rohisevalta ja limaiselta.
Happaman sisällön nouseminen ruokatorveen voi aiheuttaa myös hikkaa."
 
Mähän kirjotin tuossa aiemmin että suorastaan traumat jäi vauva-ajasta.

Ja mun lapsellahan sitten oli tuo refluksi (+ maitoallergia). Hoksattiin vasta kun lapsi oli 5kk. Sitä ennen mulle kaikki vaan toitotti että lapset nyt vaan on sellasia ja kun oon tuore esikoisen äiti niin hössötän vaan ja väsyn turhasta. Olin/olen yh ja oli tosi raskasta valvoa aina.
 

Yhteistyössä