Mikä tekee ihmisestä ikääntyneen näköisen

  • Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti
vieras....
Onko se elämäntavat, perintötekijät vaiko pelkästään se ihmisen ulkonäkö (pukeutumistyyli, kampaus, meikkaaminen), mikä vanhentaa tai nuorentaa.

Ihmetteleepi tässä eräs, joka katseli erästä nettideittipalstaa, ja alkoi oikeasti ihmettelemään, että miksi jotkut keski-ikäiset (40-v ja yli) näyttävät lähinnä hieman rypistyneiltä kolekymppisiltä, ja toiset suunnilleen siltä, että jos ei ikää olisi kerrottu, niin luulisi kansaneläkeiän koittavan parin vuoden päästä.
 
Hiippari
Ikä tekee tehtävänsä, joillekin nopeammin ja toisille hitaammin. Sitten onkin aika pitkälti omasta asenteesta kiinni haluaako olla "täti" vai eloisa täti :D Eli se oma tyyli ja toki elämäntavatkin, liikunta mielestäni kyllä jokaista piristää jopa ulkoisestikin.
Itsehän sitä päättää haluaako panostaa ulkoiseen olemukseensa vai ei. Sairauksienkaan ei tarvitse viedä ns.voittoa itsestä vaan voi silti tehdä parhaansa vaikka esim.polvet kenkkuilis. Voi silti käydä vesijumpassa jne. Oma valinta.
 
Outlet harmaana
Lähinnä siihen vaikuttaa ilme. Jos näyttää happamalta sitruunalta ja on suupielet alaspäin, näyttää vanhalta ja väsyneeltä. Iloiset ihmiset näyttävät aina nuoremmilta.
Laihat ihmiset näyttävät vanhemmilta kuin hieman pyöreät.
Tupakointi ja siitä seuraava ihon ryppyisyys vanhentavat.
Ja on toki kampauksellakin osansa.
 
Sairaudet myös.
Yksi tuttu täytti hiljakkoin 40 vuotta. Luulin ihan rehellisesti, että hän täyttäisi 50 v. :( Hänellä myös vanhan tädin pukeutumistyyli, mikä vielä siis korostaa sitä, että ikää on.
*muoks* Unohdin mainita, että hänellä on ollut syöpä
 
Kyllä kai ne perintötekijät vaikuttaa aika paljon. Työssäni nään ihmisten ikätiedot ja monesti ihmettelen, kuinka erilaisia oman ikäisiäni ihmisiä on.

Jotkut esim. näyttää paljon vanhemmilta, vaikka elämäntavat on hyvät ja käyvät säännöllisesti kuntoilemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mä uskon vakaasti, että geenit on ne, jotka määrittelee sen, miten nopeaan vanheneminen näkyy naamasta.

Terveellisillä elämäntavoilla ja vaatteilla voi vähän auttaa, mutta ei ne ihmeitä tee.

Sitten tietysti, jos on täysin rapajuoppo tai liikalihava, niin ei ne hyvät geenitkään enää auta.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni-hiiri
Muutamia
Facebookissahan voi seurata samaa ilmiötä, kun katselee oman ikäluokan ihmisiä.

Mielestäni ikää lisää:
* Huomattava ylipaino tai liika laihuus
* Tanttatukka (=lyhyt) tai henkilön teini-ikään jämähtänyt tukkamuoti (esim. ysäri- tai kasarimalli)
* Teini-ikään jämähtänyt meikkityyli ja/tai ihan liikaa meikkiä
* Pukeutuminen, joko tätityyli tai taas se oman teini-iän tyyli
* Rypyt ja valahtanut ilme, näihin vaikuttaa esim. tupakointi, auringonotto ja geenit
* Väsyneisyys, vähän edelliseen toki liittyen. Eli sen näköinen naama, ettei ole nukuttu täysiä yöunia kuukausiin.

Ikää vähentää sitten taas vastaavasti:
* Normaalipainoisuus ja urheilullisuus
* Ajanmukainen tyylikäs tukka ja kampaus, mutta ei kuitenkaan mikään trendihörhellys.
* Nykyaikainen hillitty meikkityyli
* Nykyaikainen pukeutuminen, mutta ei taas mitään teinitrendijuttuja
* Terveelliset elämäntavat, ts. se hyvin säilynyt iho ja enintään pieni rusketus
* Levänneen näköinen iloinen olemus

Esimerkiksi yhdellä ikäiselläni naisella on ylipainoa varmaan ~30 kiloa, tukka on "kivan räväkkä" kirkkaan punainen kananpylly, siihen päälle säkkimäiset vaatteet ja ysärimeikki. Kuvissa aina totisen ja väsyneen näköinen, usein myös ihan yliruskettunut. Näyttää vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmalta. Toisella taas on reilu hartiamittaiset oman väriset hiukset nykytyyliin leikattuna, normaalipainoinen ja kuvissa aina hymyilevä, hillitysti meikkaava ja pukeutuu itselleen ja nykytyylille sopivasti. Menisi helposti 10 vuotta ikäistään nuoremmasta. Tuo ensin mainittu voisi mennä jälkimmäisen äidistä...
 
Mun mielestä Anu Saagim on hyvä esimerkki.
Mun mielestä hän näyttää aivan ikäiselleen. Näyttää kyllä hyvälle ikäiselleen, mutta ei se millekkään kolmekymppiselle näytä vaikka itse niin haluaa uskoa.
 
Facebookissahan voi seurata samaa ilmiötä, kun katselee oman ikäluokan ihmisiä.

Mielestäni ikää lisää:

* Rypyt ja valahtanut ilme, näihin vaikuttaa esim. tupakointi, auringonotto ja geenit
* Väsyneisyys, vähän edelliseen toki liittyen. Eli sen näköinen naama, ettei ole nukuttu täysiä yöunia kuukausiin.
Näitä en allekirjoita. Tupakointi ei vaan vaikuta kaikkiin vanhentavasti ja huonosti olen nukkunut kohta kuusi vuotta.

Auringonotosta olen samaa mieltä. Itse olen vältellyt aurinkoa koko ikäni, koska siitä tulee paha olo. Järkytyin, kun näin tätini isän perunkirjoitustilaisuudessa. Hänen kasvoihinsa yletön auringonpalvonta on jättänyt poikkeuksellisen pahat jäljet :(
 
vieerr
valitettavasti tuo niin tervehenkinen ulkoilmaelämä on rupsauttanut naaman, se kun on melkein koko ikäni kesäajat tapahtunut veneillen. Ei oo auttanut rasvat, eikä hatut, vissiin joku umpihursti pitäis päälle vetäistä, tosin myöhäistä se enää on, sen verran kurtussa naamavärkki jo. Noin nelikymppiseks vielä oli suht oolrait, mutta siitä se sitten lähti, nyt 47, ja voi, voi. Mutta ompahan ollu lystiäkin :) Eli AURINKO perhana.
 
Muutamia
Näitä en allekirjoita. Tupakointi ei vaan vaikuta kaikkiin vanhentavasti ja huonosti olen nukkunut kohta kuusi vuotta.
Ei se heti näy. Tupakointi heikentää verenkiertoa joka ikisellä tupakoitsijalla. Heikentynyt verenkierto tarkoittaa etteivät solut saa niin paljoa happea ja ravinteita kuin tupakoimattomalla. Näiden puute taas väistämättä huonontaa solujen, ja siten ihon, kuntoa. Ihan joka ikisellä tupakoitsijalla. Yksilöllistä vaan on se, milloin vaikutus alkaa näkymään. Ethän sinäkään tiedä miltä näyttäisit tupakoimattomana nyt, tai 10 tai 20 vuoden päästä. Siihen vaikutukseen turtuu, kun ei ole mihin verrata.

Jokainen "huonosti nukkuja" taasen ei ole väsynyt, eli nämä eivät ole sama asia. Joku näyttää huonosti nukkuneelta (ja siten vanhemmalta) vaikka nukkuisi 9h yössä, ja joku on ihan freesi vaikka nukkuisi 5h/yö.
 
Ei se heti näy. Tupakointi heikentää verenkiertoa joka ikisellä tupakoitsijalla. Heikentynyt verenkierto tarkoittaa etteivät solut saa niin paljoa happea ja ravinteita kuin tupakoimattomalla. Näiden puute taas väistämättä huonontaa solujen, ja siten ihon, kuntoa. Ihan joka ikisellä tupakoitsijalla. Yksilöllistä vaan on se, milloin vaikutus alkaa näkymään. Ethän sinäkään tiedä miltä näyttäisit tupakoimattomana nyt, tai 10 tai 20 vuoden päästä. Siihen vaikutukseen turtuu, kun ei ole mihin verrata.

Jokainen "huonosti nukkuja" taasen ei ole väsynyt, eli nämä eivät ole sama asia. Joku näyttää huonosti nukkuneelta (ja siten vanhemmalta) vaikka nukkuisi 9h yössä, ja joku on ihan freesi vaikka nukkuisi 5h/yö.
Mulla on aika rutkasti setiä ja tätejä, jotka on polttaneet ikänsä. Oma isäni poltti 40- vuotta. Ikäisekseen sillä on todella vähän ryppyjä tai mitään muitakaan vanhentumisen merkkejä. Setäni ja tätinikin näyttävät olevan vähäryppyisiä ikäänsä nähden. Röökaavat edelleen...
 
vieraskin.
Lähes poikkeuksetta tupakoivat näyttävät ikäistään vanhemmilta. Se rupsahtaminen alkaa 40 ikävuoden jälkeen vauhdilla. Samoin liikakilot vanhentaa. Laihuus rypistyttää ja vanhentaa siinä 40 vuoden jälkeen. Elämäntavat muutenkin vaikuttaa. Esim. runsas veden juonti vaikuttaa ihoon parantavasti. Monilla muillakin asioilla on vaikutusta. Myös säkkivaatteet vanhentaa ja samoin pitkät hiukset vanhentaa monia, kun ikää alkaa olla. Pitkät, roikkuvat hiukset saa naamankin valahtamaan. Monesti piristää ilmettä todella paljon, kun hiukset lyhenee.
 
Ei se heti näy. Tupakointi heikentää verenkiertoa joka ikisellä tupakoitsijalla. Heikentynyt verenkierto tarkoittaa etteivät solut saa niin paljoa happea ja ravinteita kuin tupakoimattomalla. Näiden puute taas väistämättä huonontaa solujen, ja siten ihon, kuntoa. Ihan joka ikisellä tupakoitsijalla. Yksilöllistä vaan on se, milloin vaikutus alkaa näkymään. Ethän sinäkään tiedä miltä näyttäisit tupakoimattomana nyt, tai 10 tai 20 vuoden päästä. Siihen vaikutukseen turtuu, kun ei ole mihin verrata.

Jokainen "huonosti nukkuja" taasen ei ole väsynyt, eli nämä eivät ole sama asia. Joku näyttää huonosti nukkuneelta (ja siten vanhemmalta) vaikka nukkuisi 9h yössä, ja joku on ihan freesi vaikka nukkuisi 5h/yö.
Ok. Ootellaan toiset 35 vuotta. Tosin en edes haluais elää yli 9-kymppiseksi.
 
dfsd
Mun mummoni tupakoi hamaan hautaan saakka ja oli ihan vanhanakin (eli 87 v) siloposkinen mummo. Toki silmäkulmissa jne oli ryppyjä, mutta posket olivat kauniin sileät, äidistäni näkyy sama ilmiö, ettei hän rypisty, ei kyllä poltakkaan. Äidilläni on ylipainoa reilusti (30 kg ainakin), mutta on tosi nuoren näköinen. Ryppyinen iho vanhentaa enemmän kuin ylipaino mun mielestäni. Mutta huomionarvoista tässä on se, että sekä äidilleni että mummolleni kasvovoiteet ovat olleet ahkerassa käytössä, joten iho ei ole missään vaiheessa kärvistellyt kuivana.
 
Mä tupakoin, olen ylipainoinen ja mulla on pitkät hiukset. Ei ole vielä vaikuttanut ulkonäköön. Olen edelleen nuoremman näköinen. Tupakoinnin aion vielä lopettaa ja alkaa harrastamaan liikuntaa. Töissäkin jaksaa paremmin kun liikkuu vaapa-aikana.
Äiti on 66v. mutta ei näytä siltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Minni-hiiri

Yhteistyössä