Mikä teillä ihmisillä on sitä natriumglutamaattia vastaan?

• Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti
v
Todistettu on ettei se ole terveydelle vaarallista. En käsitä tuota paniikkia/inhoa.
Maistoin tuossa leikkelettä jonka paketissa isolla mainostettiin ettei sisällä tuota ainetta ja maku, nooh, sitä ei ollut.

No, sitä ei kyllä ole puhtaasti missään todistettu etteikö olisi haitallista. Lihomista ainakin aiheuttaa ja sekin hyvä syy olla syömättä.

Meillä esikoisen astma pahenee aina kun tuota syö. Siksi(kin) sitä vältetään.

Natriumglutamaatin aiheuttamia mahdollisia oireita:

Päänsärky, migreeni
Huimaus
Astmaoireet
Hengenahdistus
Vatsakivut
Kasvojen punoitus
Suolisto-ongelmat
Lihas- ja nivelkivut

Lähteet: EVIRA, Migreeniyhdistys, HUS, Antioksidanttiklinikka

Aineelle voi myös allergisoitua. E621 kiellettiin vauvojen ja pikkulasten ruoista lähes 15 vuotta sitten, mutta esimerkiksi kouluruoassa aine on yhä yleisesti käytetty mauntehostaja

hei
Lisättynä tuotteisiin, jossa sitä ei luonnostaan ole, se maistuu pahalle. Se saa kaiken maistumaan vähän "teolliselta", koska kaikki maistuu vähän samalle...

Lisäksi se voi aiheuttaa mm. päänsärkyä, pahentaa astmanoireita jne. Se tunnetusti lisää ihmisen ruokahalua, joten sitä kautta myös liikalihavuutta (hämärtää ihmisen kykyä lopettaa ruokailu ajoissa ja saa näin ylisyömään).

gh
allergisena vältän sitä, lisäksi sain kolmen viikon Thaimaan reissun jälkeen aika inhottavia iho-oireita, joiden aiheuttajaksi epäilen natriumglutamaattia, sitähän Thaimaassa käytetäänn ruuassa järkyttäviä määriä.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Natriumglutamaatin aiheuttamia mahdollisia oireita:

Päänsärky, migreeni
Huimaus
Astmaoireet
Hengenahdistus
Vatsakivut
Kasvojen punoitus
Suolisto-ongelmat
Lihas- ja nivelkivut

Lähteet: EVIRA, Migreeniyhdistys, HUS, Antioksidanttiklinikka

Aineelle voi myös allergisoitua. E621 kiellettiin vauvojen ja pikkulasten ruoista lähes 15 vuotta sitten, mutta esimerkiksi kouluruoassa aine on yhä yleisesti käytetty mauntehostaja
OT tai edes vähän aiheeseen liittyen.. Nyt ehkä käsitän sitten miten mun punanaama on melkein poissa, kun oon vältelly tuota ainetta..

km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kun on paljon trendikkäämpää olla allerginen natriumglutamaatille tai e621selle kun jollekkin pähkinöille tai omenoille..
Mä oon kyllä allerginen natriumglutamaatin lisäksi myös pähkinöille ja kymmenelle muulle aineelle.

vieras
ap, sen takia se leikkele ei maistunu miltään, ku joka ruuassa melkeen sitä on ja makuaisti turtuu. Kun vähän aikaa on syömättä e621:stä sen maistaa ja haistaa jo kaukaa! Ja sen jälkeen e621-vapaa ruoka alkaakin maistua ja paljon paremmalta ku se teollinen p***a.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap, sen takia se leikkele ei maistunu miltään, ku joka ruuassa melkeen sitä on ja makuaisti turtuu. Kun vähän aikaa on syömättä e621:stä sen maistaa ja haistaa jo kaukaa! Ja sen jälkeen e621-vapaa ruoka alkaakin maistua ja paljon paremmalta ku se teollinen p***a.
Olen todennut saman ja täysin samaa mieltä kanssasi.
Olo on paljon parempi ilman E621:stä. :)

vierailija
Ja mulle eviran Pirjo-Liisa Penttilä sanoi, et sun kaverit ovat alkaneet lähettelemään postia heille eikä siellä ole ketään kuka vastaisi heidän kysymyksiin! Piti sanoa tuntemattomille kavereille, että älkää kkysykö mitään. Mut tuolla tavalla toimi meidän elintarviketurvallisuusvirasto vielä vähän aikaa sitten! Vaihtoivat senkin Ruokavirastoksi varmaan ihan huvikseen vaan:whistle:

Yhteistyössä