Mikä tätä nyky-yhteiskuntaa vaivaa ?

• Viestiketjun aloittaja -_______-
  • Ensimmäinen viesti
-_______-
Oon niin kyllästynyt, kun kaikilla työpaikoilla on vaatimuksena aina alan kokemusta monta vuotta. Ikinä ei nuoria haluta ottaa töihin ja opettaa asioita niille ! Aina halutaan vaan niitä, joilla on kaikenmaailman tutkinnot ko. alalta ja ainakin työkokemusta.

Mihin tääkin kansa on menossa, kun nuoret on meidän tulevaisuus ja ei saa jalkaa oven väliin edes, kun mikään työpaikka ei anna resursseja opiskella ja tulla alan ammattilaiseksi.
Aina hylätään haastattelussa ammattikoulusta valmistuneet tai ei oteta töihin, koska aika on rahaa.

Jokainen voikin sit ihmetellä, et mitä ne nuorisotyöttömyysluvut on ja miksi.

Minäkin olen pienen lapsen äiti ja ei mulla todellakaan ole aikaa eikä tippaakaan kiinnostusta lähteä yliopistoon tai ammattikorkeaan !

Ei kiesus....

Keittiönoita
Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos on varaa valita työnhakijoista, niin tietysti työnantaja valitsee sen, joka on tehtävän hoitamisen kannalta paras valinta. Aloilla, joilla on työvoimapula, työntekijä taas voi valita, mihin paikkaan haluaa mennä. Ei tilanne ole mitenkään poikkeuksellinen vaan aina on ollut näin eli jos on työvoimapulaa, on työntekijän markkinat, ja jos on työpaikoista pulaa, on työnantajan markkinat. Kurjaa tietysti nuorille, joilta vielä puuttuu työkokemusta ja siten on vaikea saada töitä.

No joo,
Itse tuonne toiseen ketjuun kirjoittelin siitä että töihin pitää mennä. Totta nyt jotain pitää osatakin ennen kuin menee sen alan hommiin mihin meneekin, ei ketään peukalo-keskellä-kämmentä tyyppiä oikein kukaan halua, itse en ainakaan haluaisi meille sellasta töihin. Ja mitä enemmän on päättelykykyä niin sitä paremmin yleensä hoksaa ne jutut mitä pitää tehdä. Enemmän vaan itsenäistä työskentelyä, kyllä se juttu sitten sieltä aukeaa, kukaanhan ei ole seppä syntyessään mutta näin se vaan homma toimii. Mottoni onkin että "Tekemällä oppii".

''ap''
Itse tuonne toiseen ketjuun kirjoittelin siitä että töihin pitää mennä. Totta nyt jotain pitää osatakin ennen kuin menee sen alan hommiin mihin meneekin, ei ketään peukalo-keskellä-kämmentä tyyppiä oikein kukaan halua, itse en ainakaan haluaisi meille sellasta töihin. Ja mitä enemmän on päättelykykyä niin sitä paremmin yleensä hoksaa ne jutut mitä pitää tehdä. Enemmän vaan itsenäistä työskentelyä, kyllä se juttu sitten sieltä aukeaa, kukaanhan ei ole seppä syntyessään mutta näin se vaan homma toimii. Mottoni onkin että "Tekemällä oppii".
Mut hei, tässäpä se just onkin että miks kukaan ei voi koskaan firmoista ottaa sellasta töihin, jolla on alla se ammattikoulu käytynä ja ois halua näyttää mitä osaa ?
Jos kukaan ei koskaan ota sellasta töihin, jolla on osaamista mut ei todistusta aikasemmasta työkokemuksesta, niin sittenhän se menee just niin kun mä puhuinkin..

Nyt kyllä tosiaan on työnantajan markkinat, kun on taantuma.

"yrittäjä"
Ei se tyokokemus aina tarvitse olla kokemus siita tyosta mihin haet, vaan kokemus tyosta yleensa.
Sen vuoksi esim, vapaaehtoistyo on josta saa tyokokemusta.
ja tuskin ottaisin työhän sellaista hakijaa, jolla ei ole edes läheltä omaa alaamme työkokemusta ja koulusta. Ei joku vapaaehtoistyö ole mikään etu hakijalle, ehkä päinvastoin. Joillakin aloilla ei ehkä ole tarvetta alan osaamiselle, mutta....

"yrittäjä"
"Jos kukaan ei koskaan ota sellasta töihin, jolla on osaamista mut ei todistusta aikasemmasta työkokemuksesta, niin sittenhän se menee just niin kun mä puhuinkin.."

Millä sen osaamisen sitten todistaa. Ei kai se ole työnantajan velvollisuus tällaisten kanssa lähteä kokeilemaan, että mahtaisiko se tuottaa edes palkkansa verran yritykselle. Todistuksilla voi sentään osoittaa edes jotain ammattitaitoa. Ei ihme, että on kaiken maailman valelääkäreitä ym. jos asenteet on kuin ap:lla.

Kaulin
En minäkään valitsisi kahdesta työntekjiästä sitä, jolla on vähemmän koulutusta tai työkokemusta. Mitä minä siitä hyötyisin?

Koulutusta voi aina kartuttaa lisää, oli ikä mikä tahansa.

Yhteistyössä