mikä siinä onkin, että korkeasti koulutettu...

• Viestiketjun aloittaja "tavis"
  • Ensimmäinen viesti
E
[QUOTE="juulia";22067678]Hoh, nyt meni metsään tuo viimeinen väite. Mulla on mielikuva just näistä korkeasti koulutetuista että he kiirehtivät rahan perään ja laittavat lapsen tarhaan pienenä. Toisaalta eivät varmaan kaikki. Eikä se ole koulutuksesta kiinni, vaan ihmisen arvomaailmasta.[/QUOTE]

No itse esimerkiksi olen viittä vaille valmis tohtori, ja voin sanoa, että suurin osa tohtoriksi väittelevistä ei todellakaan kiirehdi rahan perään, koska ihan hiton paljon enemmän rahaa sais, kun ei tekis väitöskirjaa, vaan olis töissä. Ja todella harva väitöskirjan tehnytkään hyötyy siitä väitöskirjastaan mitenkään erityisesti rahallisesti.

...
No itse esimerkiksi olen viittä vaille valmis tohtori, ja voin sanoa, että suurin osa tohtoriksi väittelevistä ei todellakaan kiirehdi rahan perään, koska ihan hiton paljon enemmän rahaa sais, kun ei tekis väitöskirjaa, vaan olis töissä. Ja todella harva väitöskirjan tehnytkään hyötyy siitä väitöskirjastaan mitenkään erityisesti rahallisesti.
juuri näin.

"niin"
[QUOTE="jepjep";22067687]mikä on se vähä? olen varmaan sitten juntti, mutta en käsitä miten korkeasti koulutettu saman ikäinen kuin minä olisi nähnyt sitä elämää yhtään sen enempää kuin minä?[/QUOTE]

Eihän tuo absoluuttinen totuus olekaan, eikä varmasti kaikkien kohdalla ole näin.
Usein kuitenkin ne korkeasti kouluttautuneet ovat jo lähtökohtaisesti rikkaammasta perheestä, ovat lapsesta asti saattaneet nähdä maailmaa enemmän kuin perusduunareiden lapset, jotka käyvät korkeintaan siellä Ruotsissa tai Mallorcalla. Usein korkeasti kouluttautuneet ovat perheestä, jossa myös vanhemmat ovat korkeasti kouluttautuneita. He tottuvat lapsesta asti tavoittelemaan enemmän ja ovat kunnianhimoisempia, kuin duunareiden lapset.
He usein siis näkevät pienestä asti maailmaa enemmän ja oppivat suvaitsevaisemmiksi.
Usein ne korkeasti koulutetut ovat älyllisesti lahjakkaampia kuin duunarit, joten jo sitäkin kautta suvaitsevaisempia.

täh
Just. Ovathan nuo persujen kannattajatkin kertakaikkisen suvaitsevuuden perikuvia - NOOOOT. Vai olisiko sittenkin niin, että korkeasti koulutetut ovat piilopersuja... :LOL:

Tällä palstalla tosin voi odottaa mitä vaan, mutta yksi koomisista peruskäsityksistä on se, että ammattikorkeasta valmistuneet olisivat korkeasti koulutettuja. :D
Miksiammattikorkeasta valmistuneet eivät ole mielestäsi korkeasti kouluttautuneita?! Oletko tyhmä tms?:D Vai ottaako koville? ;)

"jepjep"
[QUOTE="niin";22067765]Eihän tuo absoluuttinen totuus olekaan, eikä varmasti kaikkien kohdalla ole näin.
Usein kuitenkin ne korkeasti kouluttautuneet ovat jo lähtökohtaisesti rikkaammasta perheestä, ovat lapsesta asti saattaneet nähdä maailmaa enemmän kuin perusduunareiden lapset, jotka käyvät korkeintaan siellä Ruotsissa tai Mallorcalla. Usein korkeasti kouluttautuneet ovat perheestä, jossa myös vanhemmat ovat korkeasti kouluttautuneita. He tottuvat lapsesta asti tavoittelemaan enemmän ja ovat kunnianhimoisempia, kuin duunareiden lapset.
He usein siis näkevät pienestä asti maailmaa enemmän ja oppivat suvaitsevaisemmiksi.
Usein ne korkeasti koulutetut ovat älyllisesti lahjakkaampia kuin duunarit, joten jo sitäkin kautta suvaitsevaisempia.[/QUOTE]

hohhoijaa.. anna mun kaikki kestää.. eli tässäkin siis ratkaisee se raha? miksi duunari ei voi matkustella? juu olen duunariperheestä, meillä matkusteltiin aika paljon suomessa, mutta ulkomaillakin käytiin muutaman kerran, ei perus mallorcalla mutta lähellä kuitenkin. itse olen myös duunari, älykkyyskin on kiitos kysymästä varmasti ihan yhtä hyvä kuin sillä korkeammin koulutetulla, satun vain pitämään ruumiilliesta työstä, se ei kuitenkaan poista aivojani, eikä estä minua lukemasta kirjoja ja oppimaan uutta ihan huvin vuoksi ja mielenkiinnosta.
suvaitsevuus on ainakin sinun kohdallasi mennyt täysin piiloon..valitettavasti :(

E
Alkuperäinen kirjoittaja täh;22067774:
Miksiammattikorkeasta valmistuneet eivät ole mielestäsi korkeasti kouluttautuneita?! Oletko tyhmä tms?:D Vai ottaako koville? ;)
Tämä viesti ei ollut osoitettu mulle, mutta vastaan, että todennäköisesti se henkilö, jolle viesti oli osoitettu, ajattelee suurinpiirtein niin, että kun se Lipposen hallitus joskus aikanaan päätti, että 75% ikäluokasta koulutetaan joko yliopisto- tai ammattikorkeakoulutasolla, niin siinä vaiheessa tuo kaikki koulutus ei enää voi tosissaan olla korkeakoulutusta, koska sehän on jo aksiomaattisestikin ihan päin peppua, että 75% ikäluokasta olisi jotenkin korkeammalla kuin ko. ikäluokka keskimäärin.

[QUOTE="niin";22067765]Eihän tuo absoluuttinen totuus olekaan, eikä varmasti kaikkien kohdalla ole näin.
Usein ne korkeasti koulutetut ovat älyllisesti lahjakkaampia kuin duunarit, joten jo sitäkin kautta suvaitsevaisempia.[/QUOTE]

No olipas kyllä. Täällä ne jotka huutelevat tietävänsä enemmän sillä pohjalla että ovathan he sentään maistereita, antavat kyllä itsestään sellaisen kuvan että älyä saati suvaitsevaisuutta ei todellakaan ole paljoa suotu ja maailma on mustavalkoinen kuin sanomalehti.

Ehkä he joilla sitä tunneälyä (varsinkin) löytyy, pysyvät hiljempaa koulutustaustastaan. Ihmeellinen pakkomielle joillain pönkittää omaa arvoaan nostamalla koko ajan tutkinto esille :whistle:

...

no hohhoijaa tämäkin. olen siis se tohtori ja lähtökohtaisesti duunariperheestä. en nähnyt lapsuudessa/nuoruudessa maailmaa, mutta koulutusta kylläkin perheessäni aina arvostettiin ja siihen kannustettiin, ja suvaitsevaisuuteen mut on kasvatettu jo pienestä pitäen. ja älykkyys, joo. mulla on joitakin duunariystäviä jotka ovat yhtä älykkäitä kuin minäkin, mutta he eivät vain ole kokeneet tarpeelliseksi omalla kohdallaan käydä kouluja.

maisteri II
[QUOTE="jepjep";22067661]saako udella millainen koulutuspohja itselläsi on?
vastavetona tähän voisi laittaa, että se korkeasti koulutettu katsoo nenänvarttaan pitkin sitä "alhaisesti" koulutettua kotiäitiä joka on lapsen kanssa kotona sinne 3 ikävuoteen asti, eikä voi sitä käsittää, että joku voi oikeasti olla sillä reilun 300€ kuukausitulolla onnellinen ja hyvin toimeentuleva..ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot..[/QUOTE]

Oho! Tämä ei toki ollut mulle, mutta kamalat ovat käsityksesi. Mun paras ystävä on yhdeksän lapsen äiti, joka ei ole koskaan ollut ansiotöissä, vaikka ammatin ehtikin hankkia! Emme katso toisiamme koskaan nenänvartta pitkin!!! Itse en valitettavasti ole yhtä hedelmällinen, mutta yhden lapsen sentään onnistuin saamaan :)

"milli"
[QUOTE="tavis";22067555]on yleensä suvaitsemattomin ihminen? ei hyväksy duunareita, nuoria äitejä/isiä, vuokralla asumista, lainan ottamista duunarituloilla, lasten kanssa kotonaoloa pidempään kuin 9kk..ym.. ym.. listaa voisi jatkaa loputtomiin.

en tietenkään yleistä, kaikki korkeasti koulutetut eivät ole kuvailemani kaltaisia, mutta tämän palstan perusteella useat.[/QUOTE]

Mä oon ollut huomaavani kyllä ihan toisensuuntaista ilmiötä noissa ennakkoluuloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22067862:
Mä en edes halua muodostaa käsityksiäni ihmisistä tämän palstan perusteella...sen verran outoja ollaan koko porukka :D
Jos tämän ottaisi tosissaan (koko palsta ja sen hullut yleensäkin), voisi yhtä hyvin kiskoa itsensä jojoon, koska sellainen maa kuin tämä palsta olisi yksinkertaisesti liian sietämätön paikka elää.

:)))
No olipas kyllä. Täällä ne jotka huutelevat tietävänsä enemmän sillä pohjalla että ovathan he sentään maistereita, antavat kyllä itsestään sellaisen kuvan että älyä saati suvaitsevaisuutta ei todellakaan ole paljoa suotu ja maailma on mustavalkoinen kuin sanomalehti.

Ehkä he joilla sitä tunneälyä (varsinkin) löytyy, pysyvät hiljempaa koulutustaustastaan. Ihmeellinen pakkomielle joillain pönkittää omaa arvoaan nostamalla koko ajan tutkinto esille :whistle:
En tiedä mitä sanomalehteä luet, mutta kyllä meidän levikkialueen lehdissä värit ainakin on!

terv. se kamala maisteri

ela
[QUOTE="jepjep";22067818]hohhoijaa.. anna mun kaikki kestää.. eli tässäkin siis ratkaisee se raha? miksi duunari ei voi matkustella? juu olen duunariperheestä, meillä matkusteltiin aika paljon suomessa, mutta ulkomaillakin käytiin muutaman kerran, ei perus mallorcalla mutta lähellä kuitenkin. itse olen myös duunari, älykkyyskin on kiitos kysymästä varmasti ihan yhtä hyvä kuin sillä korkeammin koulutetulla, satun vain pitämään ruumiilliesta työstä, se ei kuitenkaan poista aivojani, eikä estä minua lukemasta kirjoja ja oppimaan uutta ihan huvin vuoksi ja mielenkiinnosta.
suvaitsevuus on ainakin sinun kohdallasi mennyt täysin piiloon..valitettavasti :([/QUOTE]

Et kuitenkaan ole oppinut suomenkielen kielioppia?

ai jaha
Tämä viesti ei ollut osoitettu mulle, mutta vastaan, että todennäköisesti se henkilö, jolle viesti oli osoitettu, ajattelee suurinpiirtein niin, että kun se Lipposen hallitus joskus aikanaan päätti, että 75% ikäluokasta koulutetaan joko yliopisto- tai ammattikorkeakoulutasolla, niin siinä vaiheessa tuo kaikki koulutus ei enää voi tosissaan olla korkeakoulutusta, koska sehän on jo aksiomaattisestikin ihan päin peppua, että 75% ikäluokasta olisi jotenkin korkeammalla kuin ko. ikäluokka keskimäärin.
Se kysymys ammatti"korkeasta" oli minulle osoitettu, mutta tämä yllä oleva vastaus jo kertookin, mitä tarkoitin. Juuri näin.

Se, että keskitason koulutusta tarjoavaa laitosta ykskaks yllättäen ryhdytään nimittämään "ammattikorkeakouluksi", ei tosiaankaan tee siitä keskitason koulutuksesta korkeakoulutusta. Siitä on kyse.

peace and love
[QUOTE="tavis";22067555]on yleensä suvaitsemattomin ihminen? ei hyväksy duunareita, nuoria äitejä/isiä, vuokralla asumista, lainan ottamista duunarituloilla, lasten kanssa kotonaoloa pidempään kuin 9kk..ym.. ym.. listaa voisi jatkaa loputtomiin.

en tietenkään yleistä, kaikki korkeasti koulutetut eivät ole kuvailemani kaltaisia, mutta tämän palstan perusteella useat.[/QUOTE]

Tiedän, että sitä on vaikea ymmärtää. Olen itse pitkälle opiskellut ja vasta nyt huomasin miten paljon älykkyys ja opiskelujen tarve kapeuttaa ihmisen elämää. Tälle ei voi mitään. Ihmiset syntyvät erilaisina ja jokaiselle on paikkansa. Näin on elämä tehty ja tähän meidän on puolin ja toisin sopeutuminen. Kaikki tarvitsevat toisiaan.

äiti 44v
Sitä luullaan olevansa niin paljon parempia.
Ei, kyllä ne matalasti koulutetut luulevat olevansa/ heidän luullaan olevan niin paljon parempia. Sinunkin asenteesi on selvästi senkaltainen, samoin ketjun aloittajan asenne.

Duunareitten ja matalasti koulutettujen omakehu se jaksaa haista vuodesta toiseen... todella suvaitsematonta porukkaa. Jotkut korkeasti koulutetutkin paskantavat tietoisesti omaan pesäänsä ja hännystelevät näitä suvaitsemattomia, jotta eivät saisi koko ajan duunareilta kuulla solvauksia siitä että ovat suvaitsemattomia.

Se kysymys ammatti"korkeasta" oli minulle osoitettu, mutta tämä yllä oleva vastaus jo kertookin, mitä tarkoitin. Juuri näin.

Se, että keskitason koulutusta tarjoavaa laitosta ykskaks yllättäen ryhdytään nimittämään "ammattikorkeakouluksi", ei tosiaankaan tee siitä keskitason koulutuksesta korkeakoulutusta. Siitä on kyse.
Miksi se on teille joillekin niin henkilökohtainen asia? Alentaako se sun tutkintoa jotenkin jos joku sanoo että amk on korkeakoulu/amkkilaiset korkeakoulun käyneitä? Mitä sillä oikeasti on väliä? Kaikesta tuollaisesta tulee joidenkin yliopistolaisten kohdalla sellainen ärsyttävä olo että pitää nenänvartta katsoa muita.

ai jaha
Miksi se on teille joillekin niin henkilökohtainen asia? Alentaako se sun tutkintoa jotenkin jos joku sanoo että amk on korkeakoulu/amkkilaiset korkeakoulun käyneitä? Mitä sillä oikeasti on väliä? Kaikesta tuollaisesta tulee joidenkin yliopistolaisten kohdalla sellainen ärsyttävä olo että pitää nenänvartta katsoa muita.
Jos luit sen E:n vastauksen, ymmärtäisit ehkä paremmin, miksi tämä asia on tähän keskusteluun mukaan nostettu. Jos 75 prosenttia ikäluokasta on ns. korkeasti koulutettua (eli joko yliopisto- tai ammattikorkeakoulutuksen saanutta), niin mihin se korkea viittaa. Korkea kun yleensä käsitetään korkeampana kuin matala tai keskitaso, nyt raja on vedetty todella alas.

Henkilökohtaisella tasolla minulla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, miten kukin omaa koulutustaan kutsuu. Erittäin läheisesti tunnen kaksi ammattikorkeakoulun rehtoria, ja heitä ainakiin suunnattomasti huvittaa tämä ajatus "korkeasta koulutuksesta" omissa oppilaitoksissaan, kas kun koulutus edelleen on nimenomaan sitä soveltavaa ja ammattiin kouluttavaa kuin ennenkin, nimi vain on muuttunut.

Yhteistyössä