Hei, Nyt rupes ärsyttää niin paljon että päätin kirjottaa kuinka Älvsbytalo hoitaa asioitaan ainakin meidän kohdalla. Kaikkien kirjeidemme jälkeen heidän ainoa toimenpide on haastaa meidät oikeuteen joka estää mahdollisuuden turvautua kuluttajaneuvojan apuun. Henkilön nimet muutettu mutta päivämäärät ja tapahtumat pitävät paikkansa ja tuosta puuttuukin vielä osa.
Matin ja Maija Mallikkaan talonrakennusprojektin vaiheita
Kirjeenvaihtoa / tapahtumia Älvsbytalon kanssa:
28.2.2006: Matti ja Maija allekirjoittavat urakkasopimuksen (=talon ja sen pystytyksen osto)
10.3.2006: Älvsbytalo allekirjoittaa sopimuksen:
Talotoimitus viikolla 22/2006 +- 2 viikkoa, sisäänmuutto viimeistään 7 viikkoa
talotoimituksesta.
19.4.2006: Vastaanotettu Talotoimitus lähestyy kirje jossa ilmoitetaan, että sisäänmuuttopäivä on 14.6.2006.
26.5.2006: Talotoimitus ja asennuksen aloitus.
27.5.2006: Ensimmäinen reklamaatio asennusvirheistä, jotka aiheuttivat mm. kantavan lattiapalkin murtumisen. Älvsbytalo ei korjannut murtunutta palkkia eikä vastannut reklamaatioon, mutta muutti muiden taloelementtien asennustapaa seuraavana päivänä. Taloelementtien siirtäminen rullien päällä ja siitä loppusiirto tunkilla hajoittaa talon rakenteita. HUOMIOIKAA kun talojanne asennetaan!!! Kannattaa hankkia omaa bitumihuopakaistaa sokkelin ja talon väliin koska taloelementteihin kiinnitetyt hajoavat siirrossa.
11.6.2006: Reklamaatio asennustyön puutteiden aiheuttamasta vesivahingosta rakenteille. Älvsbytalo ei vastannut reklamaatioon, mutta korjasi osan vahingoista, mutta ei niiden syytä eli huolimattomasti kiinnitettyä aluskatetta.
14.6.2006: Reklamaatio koskien talon keskeneräisyyttä ilmoitettuna sisäänmuuttopäivänä sekä pyyntö ilmoittaa uusi sisäämuuttopäivä. Reklamaatioon ei vastattu.
26.6.2006: Lähetetty uusi reklamaatio jossa pyydetään vastausta aikaisempiin reklamaatioihin, sekä uutta sisäänmuuttopäivää. Soitettu Älvsbytalon edustajalle ja pyydetty vastaamaan sähköpostiin, että ovat saaneet reklamaation perille.
26.6.2006: Älvsbytalon vastaus reklamaatioviestiin: Viesti perillä. (14.6. reklamaatio)
26.6.2006: Älvsbytalon oma lopputarkastus, jonka mukaan talotoimituksessa oli oleellisia puutteita. (Puutteita ei ryhdytty korjaamaan, vaikka loppukesän aikana puhelimessa luvattiin lukuisia kertoja, että asiaan palataan pikaisesti.)
5.9.2006: Uusi katselmus, jossa Älvsbytalon edustaja ilmoitti, että lopputyöt tehdään viimeistään viikolla 37/2006 (11.-16.9.2006). Tarkempi aika luvattiin ilmoittaa 7.9.2006. Mitään ilmoitusta ei tullut 8.11.2006 mennessä.
8.11.2006: Kirje Älvsbytalolle urakkatoimituksen puutteista.
17.11.2006: Toinen kirje Älvsbytalolle samoista puutteista. Sisälsi myös ilmoituksen, että Ostajilla on oikeus pidättyä maksusta puutteiden ja virheiden sekä viivästyssakon osalta. Kohteen taloudellinen loppuselvitys voidaan pitää vasta, kun talo on valmis.
18.12.2006: Kolmas kirje Älvsbytalolle samoista puutteista, koska mitään vastauksia ei aiempiin kirjeisiin saatu. Sama kirje lähetettiin ruotsiksi käännettynä 3.1.2007 Älvsbytalon toimitusjohtajalle Ruotsiin.
11.1.2007: Kirje Älvsbytalolta Ruotsista, jossa vakuutetaan, että asiat hoidetaan kuntoon sopimuksen mukaan. Joka oli ensimmäinen virallinen vastaus urakoitsijalta.
15.3.2007 Älvsbytalon puolesta tilattu hometarkastus, jossa todetaan, että yläkerta ja autotalli ovat aivan homeessa ja otetaan näytteet homeesta. Tuloksia homeesta ei toimitettu tilaajalle koskaan, vaikka niin luvattiin. Home aiheutunut taloelementtien huolimattomasta suojauksesta kuljetuksen ja varastoinnin aikana.
16.3.2007: Älvsbytalon puolesta korjataan ullakon homevaurioita, jotka aiheutuivat rakennustarvikkeiden kastumisesta rakennusaikana sekä aluskatteen huolimattomasta asennuksesta aiheutuneesta vesivahingosta. Myös aluskateasennuksen virheitä korjataan sekä asennetaan rakennusluvan edellyttämät kattorakenteiden vinotuet.
27.- 30.3. 2007:
Autotalli "korjataan". Autotalli asennettiin virheellisesti vinoon, jonka seurauksena autotallin kaksi kulmaa oli auki ja autotalli kallellaan. Samalla puretaan talotoimitukseen kuuluneen autotallin sisäverhous ja eristeet, jotka kastuivat ennen asennusta virheellisen varastoinnin takia (=jätettiin ilman suojaa ulos sateeseen). Korjataan loput aluskateasennuksen virheet. Jälkeenpäin todetaan että luvattu korjaus on ollut vaan silmän lumetta. Elementtejä ei ole oikaistu vaan raot peitetty leveämmällä laudalla.
14.-15.6.2007:
Älvsbytalon asentajat korjaavat murtuneen lattiapalkin ja korjaavat väärin asennettuja astin- ja ikkunapeltejä. Sopimuksen mukaista lopputarkastusta ei tehdä .
29.6.2007: Älvsbytalo lähettää maksukehotuksen urakan loppusummasta, joka on 10 % koko talotoimituksesta.
24.8.2007: Kirje Älvsbytalon asioita hoitavalle asianajotoimistolle, jossa kerrataan kirjeenvaihto ja tapahtumat sekä ilmoitetaan, että tilaajalle on toimituksen puutteista ja viivästyksestä aiheutunut viivästyssakon ylittäviä taloudellisia vahinkoja ja ehdotetaan sovintoratkaisua. Älvsbytalo tai sen edustaja ei vastaa kirjeeseen.
16.10.2007: Älvsbytalon asianajaja laittaa vireille velkomusasian Helsingin käräjäoikeuteen urakkasopimuksen suoritusrikkomuksesta. Älvsbytalon vaatimuksen mukaan talo on toimitettu alkuperäisen sopimuksen mukaisesti ja vaatii loppusummaa viivästyskorkoineen ilmoitetusta alkuperäisestä sisäänmuuttopäivästä (14.6.2006) lukien.
30.10.2007: Koitimme ottaa yhteyttä Älvsbytalon rakennuspuoleen, mutta meidän puheluihimme ei vastattu. Sitten keskustelimme Älvsbytalon asianajajan kanssa ja hän ilmoitti että rakennuspuoli oli kertonut hänelle että asiasta ei neuvotella ja että heidän mukaan talo on toimitettu kuten on sovittu. Tämän jälkeen soitimme Älvsbytalon toimitusjohtajalle ja hän ilmoitti halukkuutensa neuvottelulle ja sanoi kertovansa asian eteenpäin rakennuspuolelle.
1.11.2007: Soitto Älvsbytalon toimitusjohtajalle kysyäksemme missä mennään neuvotteluiden suhteen. Hän sanoi että oli kertonut asian eteenpäin ja ihmetteli miksi meihin ei oltu yhteydessä ja toisti että kyllä heidän intresseissä on neuvotella asiasta. Sanoi perehtyvänsä asiaan ja palaavansa.
12.11.2007: Soitto uudelleen toimitusjohtajalle kun hänestä ei ole kuulunut. Ilmoittaa puhelimessa että on keskustellut rakennuspuolen kanssa asiasta ja saanut heiltä vastauksen että asiasta ei neuvotella ja että talo on toimitettu niin kun on sovittu. Sanoi myös että voimme sopia vieläkin asioista ja kysyimme siihen että pitääkö meidän mennä oikeuteen asti sopimaan, emmekö voi istua yhdessä pöydän ääreen ja sopia asia. Se ei onnistunut vaan toimitusjohtaja pesi kätensä asiasta ja viittasi vaan että hän luottaa rakennuspuolen päätökseen asiasta. Hän väitti myös että kyllä heidän ihmiset vastaa puhelimiin ja ei meitä pakoilla. Soitin välittömästi rakennuspuolelle ja yllätys yllätys ei vastattu eikä soitettu takaisin kuten aikaisemminkaan.
Tapahtuneeseen liittyviä yleisiä huomioita
Älvsbytalon yhteyshenkilöitä on yritetty saada kiinni useampaan kertaa puhelimitse ja välillä saatu niin että on soitettu eri numeroista, koska omiin numeroihimme ei olla vastattu. Älvbytalon uusi edustaja ilmoitti että asiakkaan allekirjoitusta ei vaadita luovutuspöytäkirjaan ja luovutus on tapahtunut silloin kun lopputarkastus on pidetty (26.6.2006) jossa Risto Vuori sanoi että sopimus on kaksipuoleinen, että kun kirjoitamme nimet paperiin niin he sitoutuvat korjaamaan kaikki listaan merkityt puutteet. Kieltäydyimme kirjoittamasta nimiä pöytäkirjaan koska sopimuksessamme sanotaan että olemme velvollisia maksamaan loppusumman 10% talotoimituksesta kun vastaanotamme talon. Seuraavan kerran Älvsbytalon asennusmiehet tulivat 15.3. 2007 tekemään korjauksia pitkän tavoittelun jälkeen.
Emme ole saaneet tähän päiväänkään mennessä uutta sisäänmuuttopäivää, emmekä ole voineet siksi ottaa taloa käyttöön. Olemme pyytäneet uutta sisäänmuuttopäivää suullisesti sekä kirjallisesti useaan kertaan Älvsbytalon edustajilta alkaen 14.6.2006. Yläkerran sekä autotallin homehtumisesta vaurioituneen omaisuutemme menetyksistä emme ole esittäneet vielä vaatimuksia. Olemme säilyttäneet tavaroitamme talossa ylimääräisten kulujen välttämiseksi.
Yhteenveto tapahtumista
Älvsbytalo on ensimmäisestä reklamaatiosta lähtien ollut koko ajan tietoinen toimituksen puutteista ja virheistä. Reklamaatioihin ei kuitenkaan ole asianmukaisesti vastattu. Tiedusteltaessa puhelimitse Älvsbytalon edustajilta virheiden korjaamisesta, ovat vastaukset aina olleet samanlaisia: palaamme asiaan pikaisesti. Joitakin pikku korjauksia on silloin tällöin tehty, mutta oleelliset rakenteelliset korjaukset on tehty vasta kevään alkukesän 2007 aikana, joiden seurauksena talo on ollut rakenteellisesti luovutuskunnossa tasan vuoden myöhässä ilmoitetusta sisäänmuuttopäivästä.
Älvsbytalon laiminlyöntien ja asennusvirheiden takia tilaajalle on aiheutunut huomattavasti ylimääräisiä kustannuksia ja vaivaa
Ja voitte vaan kuvitella kuinka paljon tämä asia v%##taa. No käräjillä nähdään kuka maksaa ja mitä.