Mikä saa ihmiset tuunaamaan ihanat vanhat huonekalut masku/jysk/ikea tusinatavararaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";30712677]Mutta, jos sinulla ei ole jotain tunnearvoa niille huonekaluille, niin miksi et yrittäisi myydä niitä perintökaluja, jos joku vaikka arvostaisi sellaisenaan, ja vasta sitten maalailisit, jos ei kenellekään kelpaa. Myymällä voit saada rahat ostaa sen puuvalmiin tai valmiiksi maalatun uuden, jolloin säästyt paljolta työltäkin. Toki se valkoiseksi maalaaminen on parempi vaihtoehto kuin kaatopaikka.

Ehkäpä itselläni tässä puistattelussa piilee pieni katkeruus. Setäni oli polttanut kaikki mummolani oikeasti vanhat huonekalut 70-luvulla, kuvitellen että ei niillä ole mitään arvoa. Eli perintönä en tule mitään vanhaa saamaan, vaan kaikki täytyy itse etsiä.
Nyt kun näkee, että jollakin on ollut käsissään jokin upea vanha huonekalu, niin ei voi ymmärtää miksi se tuhotaan.
Ja kyllä minäkin huoletta sen kasari mäntypöydän voin hioa ja maalata valkoiseksi ja siinä tuhoutuu omien lapsenlapsieni mummojen historia.[/QUOTE]

Sorry mutta ymmärrän kyllä setääsi...

Olen itse nyt 52-vuotias. Omat vanhempani vielä elävät, mutta saa nähdä koska joutuvat jonnekin palvelukotiin, ja mitä ihmettä niille heidän tavaroilleen sitten teen. Mieheni vanhemmat kuolivat hiljattain, ja on tässä ollut helisemässä tuon rojun kanssa. Aikuiset lapset eivät kamoja huoli koteihinsa suin surminkaan, meilläkin on koti valmis. Ja haloo hei, noilla heidän 60-70 luvun tavaroillaan ei todella ole tällä hetkellä mitään erityistä arvoa, olkoonkin että varmaan lastenlastemme mielestä niillä aikanaan joku arvo voisi olla. Mutta eiii....

[QUOTE="quu";30712631]
Mummoltani jäi, ei kovin iäkäs (noin 80 vuotta vanha) ruokasalin kalusto, jonka arvo oli keräilijälle juuri sen käsittelemättömyydessä. Sain sen myytyäni hyvät rahat, koska keräilijä sanoi kyllä tuunattuja löytyvän helposti ja niiden arvo silloin siis nolla. Joten jos ei itse ole asiantuntija kannattaa tarkistaa, jos hiukankin epäilee voisiko huonekalu olla jo arvokas sellaisenaan.[/QUOTE]

Huonekalut eivät ole minulle sijoituksia, ne ovat käyttöesineitä. Jos minulla on esine x joka on esim. ruman värinen, niin ei minua kiinnosta onko se rumanvärisenä Y eroa arvokkaampi kuin jos maalaan sen - minulle se on rumanvärisenä arvoton koska en halua sitä käyttää, mutta maalattuna sillä on käyttöarvo.

Esim. en voi sietää puun väriä / kuviota, joten kaikki puunväriset huonekalut olen maalannut. Ja ihan sama, jos niiden arvo meni siinä samalla; ei niillä varastossa piilossa olisi arvoa minulle ollut ja rahaa saan muualtakin kuin myymällä huonekaluja.

No kaikki vanhat huonekalut mitä mulla on, on maalattu varmaan sataan kertaan. Monista lohkeilee maali ja sieltä alta paljastuu aina vaan uusia ja uusia värejä. Enpä siis olisi ensimmäinen jos niitä alkaisin maalailemaan. Mutta en kyllä halua niitä maalata, koska tykkään just siitä että sieltä alta näkyy vanhoja maaleja.

Jonkun puusenkin tms. valkeaksi maalaamista en myöskään näe hirveän suurena ongelmana, koska saahan sen maalin aina hiottua pois jolloin huonekalu on taas melkein kuin entisensä.

Miten ihmeessä täyspuisen huonekalun maalaaminen ois jotenkin ongelma? Ainahan sen maalin saa poistettua. Tuskin kukaan haluaa museossa elää.

Eikä maalaaminen muuta täyspuista huonekalua lastulevyksi kyllä millään.

[QUOTE="Jenis";30712805]Miten ihmeessä täyspuisen huonekalun maalaaminen ois jotenkin ongelma? Ainahan sen maalin saa poistettua. Tuskin kukaan haluaa museossa elää.

Eikä maalaaminen muuta täyspuista huonekalua lastulevyksi kyllä millään.[/QUOTE]

Ei se mikään ongelma olekaan, jos kysymys ei ole ihan oikeasti antiikkisesta kapineesta, jonka totta kai soisi päätyvän ihmiselle, joka sitä arvostaa. Vähän sama juttu kuin jos jollakulla on Ferrari, jota hän käyttää kylpypaljuna, niin toki soisi hänen myyvän Ferrarin jollekulle ajelemisesta tykkävälle ja ostavan kylpypaljun.

Muuten mitä väliä sillä on, onko se valkoinen huonekalu kokopuuta vai kalustelevyä, jos siltä halutaan nimenomaan tasaisen valkoista pintaa? Itse tykkään tosi paljon Muuramen huonekaluista.

[QUOTE="Pippuriina";30712816]Ei se mikään ongelma olekaan, jos kysymys ei ole ihan oikeasti antiikkisesta kapineesta, jonka totta kai soisi päätyvän ihmiselle, joka sitä arvostaa. Vähän sama juttu kuin jos jollakulla on Ferrari, jota hän käyttää kylpypaljuna, niin toki soisi hänen myyvän Ferrarin jollekulle ajelemisesta tykkävälle ja ostavan kylpypaljun.

Muuten mitä väliä sillä on, onko se valkoinen huonekalu kokopuuta vai kalustelevyä, jos siltä halutaan nimenomaan tasaisen valkoista pintaa? Itse tykkään tosi paljon Muuramen huonekaluista.[/QUOTE]

No jaa, itse olen sitä mieltä että arvostamistakin on monenlaista. Ja jos puhutaan jostain 50-luvun ja sitä uudemmista huonekaluista, niin nehän ei mitään antiikkia (vielä) ole. Maalattu esine vs. alkuperäiskuntoinen esine ja Ferrari vs. kylpypalju ei myöskään ole vertauksina kovin osuvia ;)

Mulla on paljon vanhoja huonekaluja, enimmäkseen alkuperäiskunnossa. En silti näe että arvostaisin niitä vähemmän, jos vaikkapa maalaisin osan niistä.

[QUOTE="Jenis";30712829]No jaa, itse olen sitä mieltä että arvostamistakin on monenlaista. Ja jos puhutaan jostain 50-luvun ja sitä uudemmista huonekaluista, niin nehän ei mitään antiikkia (vielä) ole. Maalattu esine vs. alkuperäiskuntoinen esine ja Ferrari vs. kylpypalju ei myöskään ole vertauksina kovin osuvia ;)

Mulla on paljon vanhoja huonekaluja, enimmäkseen alkuperäiskunnossa. En silti näe että arvostaisin niitä vähemmän, jos vaikkapa maalaisin osan niistä.[/QUOTE]

Ferrari ja kylpypalju oli tarkoitettu pieneksi kevennykseksi :) Mutta sama asia, toki toivoo, että jokainen saa mielensä mukaiset huonekalut, ja jos tykkää sanotaan valkoisesta ja skandinaavisesta, niin miksi tuunata se vanha puinen rohjake, kun voi ostaa uuden, missä vetolaatikotkin liukuvat paremmin ;)

Et vielä vastannut, mitä väliä sillä on, onko valkoinen huonekalu kokopuinen vai kalustelevyinen. Tajuan kyllä pointin, jos haluaa kuultovalkoista puuta viime vuosikymmenen malliin, mutta valkoinen nyt on aina valkoista, eivätkä ne puunkaan ominaisuudet välttämättä kotikäytössä hyödyksi ole.

[QUOTE="Pippuriina";30712840]Ferrari ja kylpypalju oli tarkoitettu pieneksi kevennykseksi :) Mutta sama asia, toki toivoo, että jokainen saa mielensä mukaiset huonekalut, ja jos tykkää sanotaan valkoisesta ja skandinaavisesta, niin miksi tuunata se vanha puinen rohjake, kun voi ostaa uuden, missä vetolaatikotkin liukuvat paremmin ;)

Et vielä vastannut, mitä väliä sillä on, onko valkoinen huonekalu kokopuinen vai kalustelevyinen. Tajuan kyllä pointin, jos haluaa kuultovalkoista puuta viime vuosikymmenen malliin, mutta valkoinen nyt on aina valkoista, eivätkä ne puunkaan ominaisuudet välttämättä kotikäytössä hyödyksi ole.[/QUOTE]

Mä satun tykkäämään huonekaluista, jotka kestää - ei haittaa vaikka laatikot ei liukuisi, kunhan koko senkki ei kaadu kovalla tuulella :D Enkä siis ole omiani valkoiseksi maalannut, mutta voisin kuvitella maalaavani jos tuo perinteinen ruskea joskus alkaa kyllästyttää.

[QUOTE="Pippuriina";30712816]Ei se mikään ongelma olekaan, jos kysymys ei ole ihan oikeasti antiikkisesta kapineesta, jonka totta kai soisi päätyvän ihmiselle, joka sitä arvostaa. [/QUOTE]

Miksi ihmeessä omia perintökamoja pitäisi antaa ja myydä jollekkin antiikkihamsterille? :D kateus se vie kalatkin vedestä...

Mistä tiedät ettei se, joka vetää sen kapineen valkoiseksi "ei arvosta" sitä yhtään? Ehkä sitä arvostetaan juur siksi että se on mummon vanha, ja halutaan vaan tehdä siitä omannäköinen. Ei siinä ole mitään velvollisuutta aatella mitään antiikkihamsteria.

Ja jotenkin typerä kysymys mitä eroa on vanhalla täyspuisella huonekalulla ja jollain lastulevypaskalla. Mutta noinniinkuin ekana mieleen tulee ainakin se, että se täyspuinen ei hajoa käsiin kun ekan kerran haluat siirtää sitä huoneen nurkasta toiseen.

[QUOTE="Jenis";30712881]Mä satun tykkäämään huonekaluista, jotka kestää - ei haittaa vaikka laatikot ei liukuisi, kunhan koko senkki ei kaadu kovalla tuulella :D Enkä siis ole omiani valkoiseksi maalannut, mutta voisin kuvitella maalaavani jos tuo perinteinen ruskea joskus alkaa kyllästyttää.[/QUOTE]

Mulla on mm. vintage-Muuramea, ja ei muuten kaadu tuulessa. Tää vastakkainasettelu "oikean" puun ja kalustelulevyn välillä on hassu, kun oikeasti kumpaakin saa hyvänä ja huonona.

Miksi ihmeessä omia perintökamoja pitäisi antaa ja myydä jollekkin antiikkihamsterille? :D kateus se vie kalatkin vedestä...

Mistä tiedät ettei se, joka vetää sen kapineen valkoiseksi "ei arvosta" sitä yhtään? Ehkä sitä arvostetaan juur siksi että se on mummon vanha, ja halutaan vaan tehdä siitä omannäköinen. Ei siinä ole mitään velvollisuutta aatella mitään antiikkihamsteria.

Ja jotenkin typerä kysymys mitä eroa on vanhalla täyspuisella huonekalulla ja jollain lastulevypaskalla. Mutta noinniinkuin ekana mieleen tulee ainakin se, että se täyspuinen ei hajoa käsiin kun ekan kerran haluat siirtää sitä huoneen nurkasta toiseen.

Kateuskortti käytetty ;) Mulla on kyllä huonekaluja lopuksi ikää, vähän liikaakin, kun olen perinyt kaksi mummolaa.

Mutta niin, itse asiaan. Hajoavatko sinulla tosiaan huonekalut nurkasta toiseen siirrettäessä? Onkohan ne koottu oikein? Kannattaisi reklamoida, jos ei kyse ole mistään ikeakamasta. Meillä laadukas kalustelevy on kestänyt oikein hyvin, vaikka riehakkaita poikia löytyy. Enemmän vekkiä nuo kokopuiset ovat leikeissä ottaneet. Puu kuitenkin on lähtökohtaisesti pehmeä materiaali.

Masku, Jysk, Ikea....siinä on aika laaja tyyli jos osaat nuo yhdistää vain tiettyyn tyyliin. No mutta kuitenkin, ihan fiksua tuunata vanhaa omaan makuun jos se on mahdollista. Hölmöähän se olisi aina vaan ostaa uusia ja uusia kun joku pitää aina jostain huonekalusta sellaisena kuin se oli alussa. Tusinatavaraksi nimetty tarkoittanee sitä yleisimmin pidettyä ja ihailtua sisustusta, ei siinä ole mitään paheellista. :D

Mulla oli aikanaan projekti, jossa oli tarkoitus poistaa "vanhoista" hyvistä umpipuisista kalusteista maalit ja pintakäsitellä ne sitten esim. jollain vahalla. Maalia oli uponnut puun syihin sen verran, ettei sitä maalinpoisto aineella ja pienellä hionnalla saanut pois eli oli sitten maalipintaan tyydyttävä. Lisäksi maalin alla oli paklauksia ym. Ilmeisesti ihan syystä kyseiset huonekalut oli aikanaan maalattu.

Tykkään itse vanhoistakin huonekaluista ja ymmärrän mitä tarkoitat. Näin vasta jossain palstalla myytävänä vanhan valkoiseksi maalatun arkun jossa oli jotain tähti- ja kirjainkoristeita. Tuli kyllä vähän surullinen olo, niin ressukalta se näytti. Myös kaikki seinät, katot ja lattiat on viime vuosina innostuttu maalaamaan valkoiseksi. Valoisuuttahan se toki lisää, mutta rakastan omaa vanhaa tummunutta paneelikattoani. Suuntaus taitaa taas käydä luonnollisempaan suuntaan.

Sain juuri isoäitini vanhan peilipiirongin, jossa on peilin molemmin puolin kauniit lasiovelliset pikkukaapit. Piironki on maalipintainen, pariin kertaan historian saatossa maalattu, ensin vaalean keltaiseksi ja sitten harmaanvalkoiseksi. Pöytätason pinta on kovin kulunut - paikoin ei maalia ole lainkaan ja paikoin naarmuista paistaa keltainen maali. Ajattelin, josko sen maalaisi uudelleen, mutta sitten totesin, että haluan kuitenkin nähdä sen historian. Tilasin vain pari jugendvedintä, jotta kaappien ovet saa avattua. Myös vanhassa perintökihla-arkussani saa näkyä maalinroiskeet siltä ajalta, kun sitä säilytettiin isoisäni verstaassa. Sitäpaitsi, nyt pääsen paljon helpommalla, kuin jos olisin alkanut kunnostamaan niitä maalaamalla. :)

Yhteistyössä