Mikä piereskelyn määrä on tervettä ja missä kulkee epäterveen raja?

Hehee, jatkan tasokasta kirjoitteluani. :D
Mutta tätä on pitäny kysyä.

Ja ei, en ole mikään pierukone. Ja ymmärrän jos on syöny sipulia/kananmunaruokia tai on kakkahätä, niin silloin pierettää, syy-seuraus -suhde on selvä.

Mutta onko absoluuttinen pieruttomuus tavoite, eli voiko terveellisesti elävä ja syövä ihminen pierrä vaikka 1-2 kertaa päivässä?

Piereekö vaikka personal trainerit, ravitsemusterapeutit tai huippu-urheilijat silloin, kun ruokavalio ja kroppa on täysin tikissä?

Viimeksi muokattu:
Siis, mä narahdan runsaasta hiilarien käytöstä. Kuivattu/paahdettu ruisleipä, vastaleivotut sämpylät, pulla.

Koska nuo aiheuttaa ilmavaivoja, niin onko ne lopetettava, vai antaako keho anteeksi, koska ruis ja kaura on kuitenki ihan jees?
Vai onko mulla joku viljayliherkkyys.

Terveuyskirjasto sanoo seuraavaa:

Ihmisillä muodostuu suolikaasua keskimäärin 7–8 dl päivässä, mutta vaihtelu on suuri. Kerrallaan suolessa kaasua on paljon vähemmän, sillä sitä päästellään pieruina pois. Pierujen määrä on yleensä 15–20 kertaa päivässä. Normaalin ylärajana pidetään 25 ”päästöä” päivässä

Siis, mä narahdan runsaasta hiilarien käytöstä. Kuivattu/paahdettu ruisleipä, vastaleivotut sämpylät, pulla.

Koska nuo aiheuttaa ilmavaivoja, niin onko ne lopetettava, vai antaako keho anteeksi, koska ruis ja kaura on kuitenki ihan jees?
Vai onko mulla joku viljayliherkkyys.
Sulla on suolisto jatkuvassa tulehdustilassa johtuen hiilihydraattipitoisesta ruokavaliostasi.

Tai sulla on keliakia.

Toisaalta pavut, herneet, kaali, sienet ja jo mainitsemasi sipuli eivät hirmusti hiilihydraatteja sisällä vaan terveellisiä kuituja ja nekin pierettävät.

Ja siitäpä tulikin mieleen, että jääkaapissa on herkullista hapankaalia :p *kiitää etsimään haarukkaa*

Terveuyskirjasto sanoo seuraavaa:

Ihmisillä muodostuu suolikaasua keskimäärin 7–8 dl päivässä, mutta vaihtelu on suuri. Kerrallaan suolessa kaasua on paljon vähemmän, sillä sitä päästellään pieruina pois. Pierujen määrä on yleensä 15–20 kertaa päivässä. Normaalin ylärajana pidetään 25 ”päästöä” päivässä
Oho, aika paljon tuo normi. Mähän oon sitten normaali. :eek:

Eikä mulla oo nyt millä käpättää mun miehelle

Toisaalta pavut, herneet, kaali, sienet ja jo mainitsemasi sipuli eivät hirmusti hiilihydraatteja sisällä vaan terveellisiä kuituja ja nekin pierettävät.

Ja siitäpä tulikin mieleen, että jääkaapissa on herkullista hapankaalia *kiitää etsimään haarukkaa*
Mulla vaikuttaa vain viljat ja ruista en voi syödä enää melkein ollenkaan.

Kaaliruoat ja sipuli ei aiheuta mulla ongelmia.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Mutta huomaan sen, että on piereminen siinä mielessä ei-toivottava juttu, että silloin kun syön yli tarpeen, pierettää koko ajan, ja sit kun liikun ja syön aterioilla leipälautasellisen verran, niin pieruja ei tule.

Maha ei tykkää siitä että se on ihan täysi ja on ähkyssä.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Yhteistyössä